Gå til innhold

Fengslet far, BV, hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må kunne meldes som savnet i første omgang. 

Anonymkode: 68b13...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel som alt annet her i livet så er det ikke alt som går etter boka.

Det er mange måter å "tvinge" barn og unge på. Noen blir tvunget med dårllig samvittighet og andre får beskjed om at de må bare. Er ikke alle som vet sine rettigheter heller og det er ikke alltid de voksne rundt ivaretar rettighetene til barn og unge til tross for at jobben deres er å gjøre det.

Poenget mitt er bare at løsningen er ikke alltid så enkel at barnevernet ordner alt, forholdet mellom barn og foreldre står sterkt. Er ikke uten grunn at flere som har vært under barnevernet og folk som jobber i det kaller det for foreldrevernet.

Anonymkode: 6d1dc...7c0

Det er jo nettopp derfor jeg prøver å formidle at denne kontakten bør ta slutt. Ingen tenåring har godt av en relasjon til en kriminell rusmisbruker. 

Anonymkode: 80432...3a2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo nettopp derfor jeg prøver å formidle at denne kontakten bør ta slutt. Ingen tenåring har godt av en relasjon til en kriminell rusmisbruker. 

Når kontakten allerede er ETABLERT så kan man ikke bare kutte den, da kan ting fort gå galt. Det er viktig at ts er på tenåringens side her og støtter opp om sitt barn.

Tenåringen må selv innse far er som han er men slikt er ikke lett. Er jo til og med voksne som ikke klarer å kutte kontakt med sine foreldre til tross for at de ikke bidrar med noe positivt i livet deres. Det viktigste er at tenåringen har en trygg havn hos mor og har noen å prate med.

Endret av GammelKaktus
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
GammelKaktus skrev (1 minutt siden):

Når kontakten allerede er ETABLERT så kan man ikke bare kutte den, da kan ting fort gå galt. Det er viktig at ts er på tenåringens side her og støtter opp om sitt barn.

Tenåringen må selv innse far er som han er men slikt er ikke lett. Er jo til og med voksne som ikke klarer å kutte kontakt med sine foreldre til tross for at de ikke bidrar med noe positivt i livet deres. Det vitkigdste er at tenåringen har en trygg havn hos mor og har noen å prate med.

Jeg har ikke sagt et ord om hvordan relasjonen skal kuttes. Har bare sagt at den må kuttes. 

Skrevet

Jeg tror du skal prate med barnet og nedskalere saken. Far er på kjøret, eller i fengsel, og det er lite dere kan gjøre. Prøv å få barnet til å forstå at det ikke har ansvar for sin far. At du skal forhøre deg, men at ungdommen må legge vekk sine bekymringer ❤️

Mine barn har en psykisk syk far. Den mellomste følte seg så ansvarlig for fars helse at hun ikke ville dra på ferie..Jeg måtte forsikre henne om at jeg skulle passe på far, og at hun ikle skulle ha det ansvaret. Da falt hun sammen og gråt.. uff.. Hun var så redd for han. 

Anonymkode: f66c5...6ec

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du skal prate med barnet og nedskalere saken. Far er på kjøret, eller i fengsel, og det er lite dere kan gjøre. Prøv å få barnet til å forstå at det ikke har ansvar for sin far. At du skal forhøre deg, men at ungdommen må legge vekk sine bekymringer ❤️

Mine barn har en psykisk syk far. Den mellomste følte seg så ansvarlig for fars helse at hun ikke ville dra på ferie..Jeg måtte forsikre henne om at jeg skulle passe på far, og at hun ikle skulle ha det ansvaret. Da falt hun sammen og gråt.. uff.. Hun var så redd for han. 

Anonymkode: f66c5...6ec

Hvor mye hjelper det å få beskjed om å la være å bekymre seg hvis en forelder, ens barn eller søsken lever i rus og kriminalitet? 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er det ingen automatikk i. Far til mitt da 15-årige barn døde i 2018. Vi fikk aldri beskjed fra noen offentlig instans vedr. dødsfall.

Anonymkode: 222ab...310

Vi fikk nu brev fra tingretten om at faren til mitt barn var død og det var i 2015 

Anonymkode: aa809...498

• Liker 2
Skrevet
Biloba skrev (8 timer siden):

Hvor mye hjelper det å få beskjed om å la være å bekymre seg hvis en forelder, ens barn eller søsken lever i rus og kriminalitet? 

Tenåringen må realiseres angående problematikken til far, og jo tidligere desto bedre. Tenåringen må trygges på at det på ikke på noen som helst måte er han sitt ansvar å få sin far ut av verken kriminaliteten eller rusen.

• Liker 3
Skrevet
K.B. skrev (16 timer siden):

TS, du må ta litt kontroll her. Nå håper jeg dette barnet i det minste er i tenårene, men å ringe rundt til politi og fengsel som barn å spørre etter sin egen far? Sorry, men det er DIN oppgave.

Tror du ikke en fjortenåring glatt klarer å finne telefonnumre til de forskjellige stedene uten å involvere mor på forhånd? Vi er tross alt i 2025 og kontaktinformasjon finnes på nettet, dermed kan det glatt gjøres uten å verken informere eller involvere mor om det på forhånd. Ts kan jo ikke ta fra barnet telefonen heller…

Anonymkode: 00ec1...ecd

• Liker 2
Skrevet

Var i en liknende situasjon. Kriminell/rusmisbruker til far. BV var i bildet et par ganger på grunn av dette, men begge sakene ble henlagt da mor var istand til å skjerme barnet (bodde ikke sammen).  Uansett - det å kutte ut far går ikke, han har rett til samvær. Mors jobb var å skjerme barnet, alstå holde igjen samvær når far ruset seg. Periodene han ikke ruset seg hadde han samvær. 

Anonymkode: 9ae87...5a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her

store narkosaker, vold og ruspåvirket kjøring er ivertfall meldepliktig til BV selv om far ikke har samvær på papiret. Dette vet jeg av tidligere «hendelser». Synes det er veldig synd at lovverket skal skåne den kriminelle, og ikke et uskyldig barn. 

Anonymkode: 3eb8c...5e6

Nei, men de kan melde om de er usikker på om forelderen har samvær med barnet.

Anonymkode: 7f688...45b

Skrevet

Når jeg ikke fikk kontakt med min sønn som var narkoman, ringte jeg politiet, sa jeg var meget bekymret, at jeg viste de  stadig var i kontakt med han- de har ikke lov å si at han sitter i fengsel, men de klarte å kommunisere det uten å si det rett ut.

Kanskje du som mor kan forsøke det? Forklar som det er at sønnen er redd siden han ikke oppnår kontakt.

Anonymkode: 73349...28c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Når jeg ikke fikk kontakt med min sønn som var narkoman, ringte jeg politiet, sa jeg var meget bekymret, at jeg viste de  stadig var i kontakt med han- de har ikke lov å si at han sitter i fengsel, men de klarte å kommunisere det uten å si det rett ut.

Kanskje du som mor kan forsøke det? Forklar som det er at sønnen er redd siden han ikke oppnår kontakt.

Det jeg fikk beskjed om av politiet da jeg meldte min far savnet var at de kunne ikke oppgi om han f.eks satt inne eller var på sykehus, men de kunne si han var et trygt sted. 

Anonymkode: 2d82d...ad9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig- det er dette vi gjør i psykiatri også når de ikke vil at pårørende skal informeres- viser til taushetsplikt men at vi kan bekrefte at de lever og er ivaretatt - politiet her gjør også det samme med de som er periodevis k varetekt/ innlagt / etterlyst/savnet av pårørende som de periodevis ikke vil gi informasjon til

Anonymkode: 9d326...305

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenåringen må realiseres angående problematikken til far, og jo tidligere desto bedre. Tenåringen må trygges på at det på ikke på noen som helst måte er han sitt ansvar å få sin far ut av verken kriminaliteten eller rusen.

Hvor leser du at tenåringen ikke er realisert ifht problematikken til far?

Eller at mor ikke trygger på at han ikke har ansvar for at far har det bra eller overlever?

Man må kan bare støtte tenåringen i prosess med å forstå at han står uten makt til å styre fars liv, og ikke ansvar for det, men en kan ikke bestemme at tenåringen skal skru helt av det å bry seg om far, og til og med forsøke å hindre ham i å undersøke om far er i live. 

Tenåringen er et menneske, ikke en maskin. Å ikke anerkjenne følelsene rundt far som de er, fører bare til at tenåringen står alene med følelsene. 

• Liker 1
Skrevet
Biloba skrev (37 minutter siden):

Hvor leser du at tenåringen ikke er realisert ifht problematikken til far?

Eller at mor ikke trygger på at han ikke har ansvar for at far har det bra eller overlever?

Man må kan bare støtte tenåringen i prosess med å forstå at han står uten makt til å styre fars liv, og ikke ansvar for det, men en kan ikke bestemme at tenåringen skal skru helt av det å bry seg om far, og til og med forsøke å hindre ham i å undersøke om far er i live. 

Tenåringen er et menneske, ikke en maskin. Å ikke anerkjenne følelsene rundt far som de er, fører bare til at tenåringen står alene med følelsene. 

En tenåring vet ikke sitt eget beste i relasjoner til biologiske foreldre. En tenåring må derfor skjermes for det traumet det er å ha en kriminell rusmisbruker som forelder. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stopp konyakten mellom far og sønn, ellers kan du risikere at sønnen ender opp som faren.

Anonymkode: d6b16...9db

Gjelder dette også barn i fosterhjem? 

Du vet at en total motsetning også kan skje? Moren min var voldelig, avhengig av alkohol og narkotika. Jeg har valgt å være avholds, aldri prøvd narkotika og finnes ikke voldelig. 

Anonymkode: fd7fb...217

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var i en liknende situasjon. Kriminell/rusmisbruker til far. BV var i bildet et par ganger på grunn av dette, men begge sakene ble henlagt da mor var istand til å skjerme barnet (bodde ikke sammen).  Uansett - det å kutte ut far går ikke, han har rett til samvær. Mors jobb var å skjerme barnet, alstå holde igjen samvær når far ruset seg. Periodene han ikke ruset seg hadde han samvær. 

Anonymkode: 9ae87...5a0

Trodde det var barna som hadde rett på samvær, ikke foreldrene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trodde det var barna som hadde rett på samvær, ikke foreldrene.

Barn og foreldre har gjennsidig rett på samvær, med mindre det er særskilte grunner for noe annet. Retten til familieliv gjelder i høyste grad foreldrene også. 

Anonymkode: 1d398...45e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn og foreldre har gjennsidig rett på samvær, med mindre det er særskilte grunner for noe annet. Retten til familieliv gjelder i høyste grad foreldrene også. 

Anonymkode: 1d398...45e

Retten er gjensidig, men det foreligger ingen plikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...