Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober #21 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (51 minutter siden): To barn og tre idretter? Isåfall er det på tide å kutte ned en idrett. Og så må du skaffe barnevakt som kan sitte hjemme de dagene. Det er utrolig slitsomt med mødre som har satt seg i en slik posisjon, flere barn uten mann og nettverk, for så å kreve at andre foreldre skal gjøre ekstra mye. Anonymkode: f15ff...e55 Gud forby at livet skjer... 11
Minlillelykke Skrevet 12. oktober #22 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Alternativet er jo å skru opp medlems- og treningsavgifter da, så idrettslaget kan betale noen for å gjøre sånt. Mye av barneidretten er tuftet på,og drives utelukkende ved hjelp av dugnad, og ville ikke eksistert om ikke foreldre stilte opp. Husk det. Anonymkode: 4bd1b...65a Jeg er enig i mye av det du skriver, men å pålegge så mange dugnader, og så lange dugnader gjør at folk blir lei. Denne moren har ikke anledning til å sitte til klokken 22, noe jeg forstår utmerket godt. Her kommer samarbeid inn, og kanskje vakten kan deles i to, slik at noen som faktisk har noen til å passe barna kan ta den sene delen? Vi har flere aleneforeldre i fotballgruppa, og for oss andre er det en selvfølge å bistå å hjelpe når de står fast. De er alene med alt, og skal strekkes i alle retninger. Ikke rart folk bli utbrent og møter veggen. Vi som foreldre gruppe må passe på hverandre også, ikke bare tenke hva som gagner oss selv. Jeg er veldig for dugnader, men på ett nivå som gjør det mulig for foresatte å faktisk delta. 18 5 4
Sirah Skrevet 12. oktober #23 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Alternativet er jo å skru opp medlems- og treningsavgifter da, så idrettslaget kan betale noen for å gjøre sånt. Mye av barneidretten er tuftet på,og drives utelukkende ved hjelp av dugnad, og ville ikke eksistert om ikke foreldre stilte opp. Husk det. Anonymkode: 4bd1b...65a Dette. 8 vakter i halvåret er ikke mye, men jeg forstår godt at det er vanskelig å få til. Du har fått masse gode forslag til mulige løsninger her i tråden TS. Betale noen andre for å ta jobben for deg, tilby deg å ta andre dugnadsoppgaver osv. Dersom ikke dette er løsninger du får til så må du faktisk revurdere om det er rette idretten for barna dine. 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #24 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh ja sånn er det å være alene Anonymkode: 52710...c2a Så du mener at som straff for at du er alene, må du bare tåle å presse deg til det ytterste i en dobbelt foreldrerolle? BS Anonymkode: 9ae0e...4bc 11 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #25 Skrevet 12. oktober Gidavmeg skrev (4 timer siden): Kan du tilby deg å gjøre noe annet? Ja, jeg har tilbudt å betale min andel. Idretten får ca 150 kr timen som sittes vakt. Det er tiden på kvelden, opp mot 5 timer en hel ettermiddag/kveld midt i uken som er problemet. Og det får meg til å begynne å lure, ang hvor frivillig dugnader er lengre. At man blir påkrevd frivillig ulønnet arbeid, over en halv arbeidsdag på kveldstid. Jeg baker kaker, står i kiosken, er alltid den forelderen som er med på overnattingsturer og passer alle barna, selger bambusasokker og lys. Men da er jo ungene ogsåbder, og spiller kamper. Men å låse så mange timer til å sitte i en gymsal, når barna ikke er involvert, er faktisk utrolig vanskelig som alenemamma. Anonymkode: b1da2...310 11 1
Gidavmeg Skrevet 12. oktober #26 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har tilbudt å betale min andel. Idretten får ca 150 kr timen som sittes vakt. Det er tiden på kvelden, opp mot 5 timer en hel ettermiddag/kveld midt i uken som er problemet. Og det får meg til å begynne å lure, ang hvor frivillig dugnader er lengre. At man blir påkrevd frivillig ulønnet arbeid, over en halv arbeidsdag på kveldstid. Jeg baker kaker, står i kiosken, er alltid den forelderen som er med på overnattingsturer og passer alle barna, selger bambusasokker og lys. Men da er jo ungene ogsåbder, og spiller kamper. Men å låse så mange timer til å sitte i en gymsal, når barna ikke er involvert, er faktisk utrolig vanskelig som alenemamma. Anonymkode: b1da2...310 Har du snakket med styret?
beige Skrevet 12. oktober #27 Skrevet 12. oktober Hva er du det må sitte vakt for så sent på kvelden? Høres jo helt merkelig ut spør du meg. Barneidrett i dag er jo blitt rene hysteriet. I fotballen har de ukentlige kamper + mange helger med cup allerede fra 4. klasse. Faen ikke lett å være forelder i dag, det er et helvettes mas og jag!! 7 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 12. oktober #28 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. Anonymkode: b1da2...310 De kan ikke kreve at du stiller. De kan ikke «kaste ut barna» av aktiviteten heller. Ingen kan kreve at du skal betale 4.000.6.000,- i barnevakt eller for at noen skal stille for deg, som en form for uteblitt-gebyr. Lager de andre foreldrene kvalm så får du ta det opp med trener/oppmann. Blir det for sosialt vanskelig så du ender opp med å ta barna ut av aktivitetene - så send en skriftlig begrunnelse for utmelding til klubben. 7 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #29 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, jeg har tilbudt å betale min andel. Idretten får ca 150 kr timen som sittes vakt. Det er tiden på kvelden, opp mot 5 timer en hel ettermiddag/kveld midt i uken som er problemet. Og det får meg til å begynne å lure, ang hvor frivillig dugnader er lengre. At man blir påkrevd frivillig ulønnet arbeid, over en halv arbeidsdag på kveldstid. Jeg baker kaker, står i kiosken, er alltid den forelderen som er med på overnattingsturer og passer alle barna, selger bambusasokker og lys. Men da er jo ungene ogsåbder, og spiller kamper. Men å låse så mange timer til å sitte i en gymsal, når barna ikke er involvert, er faktisk utrolig vanskelig som alenemamma. Anonymkode: b1da2...310 Da er disse fem timene tydeligvis et krav for nettopp denne idretten. Liker du det ikke så får du finne en annen fritidsaktivitet for barna dine. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: c0f20...8fb 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #30 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener at som straff for at du er alene, må du bare tåle å presse deg til det ytterste i en dobbelt foreldrerolle? BS Anonymkode: 9ae0e...4bc At man må betale for bv når man er alene er helt vanlig Anonymkode: 52710...c2a 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #31 Skrevet 13. oktober Barneidretten i dag er bare blitt en stor spøk. Treninger og kamper kveldstid ukedager og helger. Ikke fri for barna. I tillegg er det dugnaden der det nærmest kreves at foreldre skal gidde gi tid som kan være totalt unødvendig - litt slik som du beskriver. Selv har jeg barn med så sterke spesielle behov at vi slipper det og har dermed unnskyldning for at vi ikke kan ansette en stakkars 13-åring som barnevakt. Jo mer jeg leser om disse påtvingte dugnadene og barn som aldri får helg eller pause, jo mer skjønner jeg at det er kanskje er like ille å ha funksjonsfriske barn🙄 spesielt som alenemamma… Anonymkode: 952b7...a44 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #32 Skrevet 13. oktober Jeg hadde tilbudt å gjøre noe annet for å vise velvilje/fleksibilitet. Sier de nei hadde jeg meldt avbud med henvisning til paragrafen anonymbruker viser til, og beklaget, kort og enkelt. Dine barn fortjener å gå på sine aktiviteter selv om far ikke er i bildet og du mangler barnevakt. Det er situasjonen mange er i. Anonymkode: 83f0f...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #33 Skrevet 13. oktober Tror problemet er at ordet dugnad brukes. Det er jo en plikt. Mem det må jo gjøres så det er dumt å henge seg opp i. Her ville jeg alliert meg med en annen forelder, gjerne en aleneforelder og bare hatt fast ordning med å la barna være hos hverandre. Alternativt være trener og eller bistå i styrer - de slipper ofte rotasjonene. Og det kan faktisk være enklere enn å være med i dugnadsrotasjonen. To timer hver torsdag, er lettere å jobbe rundt enn kveldene i ditt eksempel - og barnet som er til overs kan være på besøk/alene mellom middag og kvelds. Nå har ikke jeg aktivotetsbarn ennå, men mine må vente til de er litt mer selvstendige før de får være med på noe, og det blir noen år til de får være med på mer enn én aktivitet. De må klare seg aleine en kort kveld, før jeg blir pålagt slik. Anonymkode: 3df83...637 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #34 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Uavhengig av hva klubben trenger kan en faktisk ikke pålegges dugnadsarbeid. Norsk idrettsforbund har utviklet «dugnadsvett» og her står det blant annet: 1. Dugnad er frivillig og skal stå i et rimelig forhold til medlemmenes faktiske evne til å bidra. Idrettslaget bør stimulere til dugnad ved å gjøre det til en sosial møteplass for medlemmene. 2. Idrettslaget kan ikke pålegge ikke-medlemmer (for eksempel foreldre) å stille på dugnader. https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/ Anonymkode: 1f617...134 Joda.. med heldigvis er det frivillig å melde barna inn i idrett. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Litt OT men hva slags idretter krever vaktordning på hverdager? Hva slags vakt er det man er, hva er man vakt for? Anonymkode: 9c004...8e2 Her må vi være tilsynsvakt. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Barneidretten er også tuftet på et prinsipp om at alle skal inkluderes; fattig som rik. Dette innebærer også at klubben må vurdere ressurser, og må legge opp driften i henhold til det. Avgiftene skal så klart ikke økes, da faller de fattigste av. Isteden må klubben heller ta stilling til om dugnader kan driftes , eller om kioskvirksomhet og garderobevakter kan opprettholdes. Anonymkode: 9ae0e...4bc på hverdager er det ofte ikke kiosk og garderobevakt, men tilsynsvakt. Som er krav fra kommunene. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, jeg har tilbudt å betale min andel. Idretten får ca 150 kr timen som sittes vakt. Det er tiden på kvelden, opp mot 5 timer en hel ettermiddag/kveld midt i uken som er problemet. Og det får meg til å begynne å lure, ang hvor frivillig dugnader er lengre. At man blir påkrevd frivillig ulønnet arbeid, over en halv arbeidsdag på kveldstid. Jeg baker kaker, står i kiosken, er alltid den forelderen som er med på overnattingsturer og passer alle barna, selger bambusasokker og lys. Men da er jo ungene ogsåbder, og spiller kamper. Men å låse så mange timer til å sitte i en gymsal, når barna ikke er involvert, er faktisk utrolig vanskelig som alenemamma. Anonymkode: b1da2...310 Men du har vel ikke med deg alle barna dine når du overnatter med laget på cuper? Hvor gjør du av de andre barna da? Jeg har skrevet det tidligere i tråden også, men du kan jo tilby deg å betale noen for å ta vakten din. Ikke betale til idrettslaget, men altså spørre om noen av de andre foreldrene (eller noen voksne ungdommer (garantert noen 18.åringer som vil tjene noen penger). Eller så kan du spørre noen om dere kan dele vakten i to, at du kan ta de første timene, og at de andre tar siste delen (da blir det dobbelt så mange vakter, men da sitter du ikke så seint der). Anonymkode: a550f...53b 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #35 Skrevet 13. oktober Fru Uperfekt skrev (12 timer siden): Gud forby at livet skjer... Gud forby å tenke litt fremover. For ja livet det skjer, burde ikke komme som noen overraskelse... Anonymkode: c4af4...66d 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #36 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har skrevet det tidligere i tråden også, men du kan jo tilby deg å betale noen for å ta vakten din. Ikke betale til idrettslaget, men altså spørre om noen av de andre foreldrene (eller noen voksne ungdommer (garantert noen 18.åringer som vil tjene noen penger). Eller så kan du spørre noen om dere kan dele vakten i to, at du kan ta de første timene, og at de andre tar siste delen (da blir det dobbelt så mange vakter, men da sitter du ikke så seint der). Anonymkode: a550f...53b Litt enig. Russ bør kunne betales for å ta en slik vakt. Er dette et tilbakevennende problem blandt flefe foreldre bør kanskje en fast ordning mellom idrettslag og en organisasjon/russelag på plass før hvert skoleår. Men da må jo lommeboka være åpen Uansett er svaret mer engasjement og ikke mindre. Nå er vi midt i oktober, så skoleårets aktivitet er et par måneder inn, og det er litt sent å klage nå. En løsning burde allerede vre på plass, og det er jo synd for barnet om den løsningen er at de ikke har mulighet til å være med på aktiviteten - men det er jo en bedre løsning enn å sette seg på bakbena og drive rovdrift på andre foreldre. Alternativt må du bite tenna sammen dette året, og være mer engasjert i å sørge for alternative løsninger FØR neste år er i gang. Husk at sånne løsninger gjerne skal innom styrer + tar tid realisere, så begynn nå. Anonymkode: 3df83...637 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #37 Skrevet 13. oktober Alene mor her med barn som har gått på ulik idrett med krav om tilsynsvakt og kiosk drift i tillegg til sekretariat, kakebaking og mye annet. Disse idrettene vil ikke gå rundt viss foreldre ikke tar jobben. Og ja det er upraktisk. Alternativet var å finne en over 18 år å betale for å fysisk møte opp å gjøre jobben. Ha med barn, dette er svært vanlig blandt flere. Melde seg frivillig som lagleder og ha ansvar for alt praktisk, økonomi, påmelding til cuper osv. Da slipper mann tilsynsvakt men bruker mye fritid på å følge opp laget. Det er tungt å være alene med barn men viss alle aleneforeldre skal fritas blir det veldig mye jobb på de andre. Jeg pleide å stille fysisk men måtte ofte bytte vakter for å få ting til å gå rundt. Hun andre pleide å betale noen for å stille da hun hadde flere barn med flere idretter. Anonymkode: cd79d...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #38 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alene mor her med barn som har gått på ulik idrett med krav om tilsynsvakt og kiosk drift i tillegg til sekretariat, kakebaking og mye annet. Disse idrettene vil ikke gå rundt viss foreldre ikke tar jobben. Og ja det er upraktisk. Alternativet var å finne en over 18 år å betale for å fysisk møte opp å gjøre jobben. Ha med barn, dette er svært vanlig blandt flere. Melde seg frivillig som lagleder og ha ansvar for alt praktisk, økonomi, påmelding til cuper osv. Da slipper mann tilsynsvakt men bruker mye fritid på å følge opp laget. Det er tungt å være alene med barn men viss alle aleneforeldre skal fritas blir det veldig mye jobb på de andre. Jeg pleide å stille fysisk men måtte ofte bytte vakter for å få ting til å gå rundt. Hun andre pleide å betale noen for å stille da hun hadde flere barn med flere idretter. Anonymkode: cd79d...f0d Jeg er enig med deg. Vi er riktignok to voksne, men med tre barn er faktisk belastningen stor nok på oss også. Man er borte mange mange kvelder og helger på dugnader og foreldremøter, tid som man kanskje hellere skulle brukt på litt tiltrengt familietid. Om vi skal belaste alle som har få barn og/eller er to voksne med oppgavene til de som er alene, jobber turnus, sliter psykisk, som bare nekter eller hva nå unnskyldningene ellers er blir det veldig skjevt og noen vil ende opp i døgndrift. Jeg skulle gjerne hatt mindre dugnader jeg også som har mann og tre barn, og noen ganger krasjer ting så vi må bytte og ordne samkjøring og barnevakt selv om vi er to, men slik er det jo når man velger å sende ungene på aktiviteter som krever folk. Kiosken til eksempel - klubben er faktisk pålagt av kommunen å ha den åpen hver dag for å disponere hallen. Samme gjelder loppemarkedet - uten det ingen undervisning og instrumenter og uniformer. Anonymkode: 0fd73...7cc 5 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #39 Skrevet 13. oktober Herregud, jaggu glad åtteåringen vår ikke liker ballsport. Det er jo helt sykt hva som forventes av foreldre. Mine egne foreldre hadde aldri verken kunnet eller villet stille opp på så mye dugnad som dette krever. Man har et familieliv som skal gå rundt, man har hus og hjem. Begge to i full jobb. Det er på tide å stå opp mot denne galskapen, og la familier få dyrke familietid sammen. Det er virkelig noe barna trenger, ikke aktivitetskjøret. Det har jo tatt fullstendig av. Med mann som jobber offshorerotasjon, og baby på 10 mnd i tillegg, hadde jeg aldri kunnet stille opp på noe sånt. Virker som om folk tror det bare er å få seg barnevakt - med så liten tilgang til barnevakt og hjelp som det vi har, hadde jeg aldri valgt å bruke den lille hjelpen på at vi foreldre skal stille på dugnad. Det er brennsikkert. Anonymkode: aefa0...9dc 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #40 Skrevet 13. oktober Skjønner ikke hvordan dette kunne gå rundt før i tiden. I min familie var foreldrene mine klassekontakt, formann i borettslag og i korpset jeg spilte i. I tillegg til at de spilte i korps selv. De jobbet også 100 %. Jeg drev med 3 forskjellige aktiviteter og søsteren min drev med noen. Allikevel så stilte de opp på alt av dugnader. Anonymkode: c4af4...66d 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå