Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan barna bli med venner hjem de veldig få dagene du må på dugnad og overnatte der? 

Anonymkode: 5e23e...3ef

• Liker 9
Skrevet

Kan du tilby deg å gjøre noe annet? 

• Liker 8
Skrevet

Hva med å betale ungdom til å ta dugnaden? Sikkert noen som kunne tenke seg å tjene en slant. Feks 500,- rett i hånden?

Anonymkode: 36f9b...887

• Liker 11
Skrevet

Sånn  er det faktisk å ha barn som skal være med på ting, det krever at du stiller opp. Hvis du betaler så hjelper jo det ingenting, det trengs et menneske til å gjøre jobben. Da får du finne en annen å betale denne direkte i så fall. Er det flere dugnadsoppgaver så kan du forsøke å bytte med andre; stå i kiosken i helger, vaske drakter/refleksvester, hjelpe til på trening, bake kake, steke vafler, være sjåfør til kamper, organisere ting og tang. Hvor gamle er barna, kan de legge seg selv? Kan de overnatte hos venner? Kan du betale en barnevakt? 8 dager i halvåret er jo ikke voldsomt mye, evt får de rett og slett kutte en aktivitet hver. 

Anonymkode: 69a2f...cdb

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva med å betale ungdom til å ta dugnaden? Sikkert noen som kunne tenke seg å tjene en slant. Feks 500,- rett i hånden?

Anonymkode: 36f9b...887

Dette! 

I idrettslaget vårt kan man betale andre for p gjøre dugnaden. 
Har dere f.eks en Facebook-side for nabolaget, så kan du jo spørre om noen er interessert i en liten jobb. 

Anonymkode: a550f...53b

• Liker 9
Skrevet

Hva tenker du er løsningen da? At andre foreldre skal bruke hele kvelden på dugnad enda oftere, fordi du ikke har skaffet deg en barnevakt? 🤷‍♀️

Anonymkode: b26fa...f54

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Uavhengig av hva klubben trenger kan en faktisk ikke pålegges dugnadsarbeid.

Norsk idrettsforbund har utviklet «dugnadsvett» og her står det blant annet: 

1. Dugnad er frivillig og skal stå i et rimelig forhold til medlemmenes faktiske evne til å bidra. Idrettslaget bør stimulere til dugnad ved å gjøre det til en sosial møteplass for medlemmene.

2. Idrettslaget kan ikke pålegge ikke-medlemmer (for eksempel foreldre) å stille på dugnader.

https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/

Anonymkode: 1f617...134

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

To barn og tre idretter? Isåfall er det på tide å kutte ned en idrett. Og så må du skaffe barnevakt som kan sitte hjemme de dagene.

Det er utrolig slitsomt med mødre som har satt seg i en slik posisjon, flere barn uten mann og nettverk, for så å kreve at andre foreldre skal gjøre ekstra mye.

Anonymkode: f15ff...e55

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

Så utrolig mye usympatiske svar her, ts. Forstår deg veldig godt ts. Folk med to foreldre forstår ikke hvor vanvittig mye jobb det er å styre skuta alene, fordi de har en jevnbyrdig partner, og gjerne besteforeldre, onkler og tanter i nærheten. Synes du skal stå over når du ikke får det til, og heller stå i surheten fra de andre foreldrene. Det er ikke de som kommer innom og hjelper til når du er utslitt og ikke har noe mer å gi ungene dine. Sikker på at du bidrar veldig masse ellers hver dag og hele tiden. Det snakkes mye om å bytte på det tredje skiftet, men veldig få engasjerer seg i de som har det alene hele tiden. Det er en belastning uten like, og de som er misunnelig på at du ikke bidrar et par timer (så de ikke får trent 3, men to timer), VET ikke hvor heldige de er.

Anonymkode: 9ae0e...4bc

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ps. Bare skaffe barnevakt? Skal du bruke 5-800 kr for barnevakt som ikke tilfører deg som alenemor noe annet enn utgifter og mer stress? Nei vet du hva. De pengene og den tiden må da virkelig være forbeholdt når du skal noe hyggelig for å lade opp energien til det beste for barna du er alene gir. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Gir=om

Skrevet

Litt OT men hva slags idretter krever vaktordning på hverdager? Hva slags vakt er det man er, hva er man vakt for? 

Anonymkode: 9c004...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Uavhengig av hva klubben trenger kan en faktisk ikke pålegges dugnadsarbeid.

Norsk idrettsforbund har utviklet «dugnadsvett» og her står det blant annet: 

1. Dugnad er frivillig og skal stå i et rimelig forhold til medlemmenes faktiske evne til å bidra. Idrettslaget bør stimulere til dugnad ved å gjøre det til en sosial møteplass for medlemmene.

2. Idrettslaget kan ikke pålegge ikke-medlemmer (for eksempel foreldre) å stille på dugnader.

https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/

Anonymkode: 1f617...134

Alternativet er jo å skru opp medlems- og treningsavgifter da, så idrettslaget kan betale noen for å gjøre sånt. Mye av barneidretten er tuftet på,og drives utelukkende ved hjelp av dugnad, og ville ikke eksistert om ikke foreldre stilte opp. Husk det. 

Anonymkode: 4bd1b...65a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt OT men hva slags idretter krever vaktordning på hverdager? Hva slags vakt er det man er, hva er man vakt for? 

Anonymkode: 9c004...8e2

Vi drev kiosk/kafe på anlegget om ettermiddag/kveld. Ikke uvanlig det, og kjærkomne inntekter det og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alternativet er jo å skru opp medlems- og treningsavgifter da, så idrettslaget kan betale noen for å gjøre sånt. Mye av barneidretten er tuftet på,og drives utelukkende ved hjelp av dugnad, og ville ikke eksistert om ikke foreldre stilte opp. Husk det. 

Barneidretten er også tuftet på et prinsipp om at alle skal inkluderes; fattig som rik. Dette innebærer også at klubben må vurdere ressurser, og må legge opp driften i henhold til det. Avgiftene skal så klart ikke økes, da faller de fattigste av. Isteden må klubben heller ta stilling til om dugnader kan driftes , eller om kioskvirksomhet og garderobevakter kan opprettholdes. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ps. Bare skaffe barnevakt? Skal du bruke 5-800 kr for barnevakt som ikke tilfører deg som alenemor noe annet enn utgifter og mer stress? Nei vet du hva. De pengene og den tiden må da virkelig være forbeholdt når du skal noe hyggelig for å lade opp energien til det beste for barna du er alene gir. 

Eh ja sånn er det å være alene 

Anonymkode: 52710...c2a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barneidretten er også tuftet på et prinsipp om at alle skal inkluderes; fattig som rik. Dette innebærer også at klubben må vurdere ressurser, og må legge opp driften i henhold til det. Avgiftene skal så klart ikke økes, da faller de fattigste av. Isteden må klubben heller ta stilling til om dugnader kan driftes , eller om kioskvirksomhet og garderobevakter kan opprettholdes. 

Jo selvsagt øker de om folk ikke stiller på dugnad 

Anonymkode: 52710...c2a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nemlig, derfor flere klubber/foreninger sliter og opphører. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er enig i at det er for mye dugnad i barneidretten. Dette er grunnen til at barna våre kun får gå på en ting om gangen (jeg synes også en idrett om gangen er mer enn nok for et skolebarn). Hvis vi kunne betalt oss ut av det hadde jeg gladelig gjort det - men skjønner at det må være sånn for at alle skal kunne bli med og ikke kun de som har økonomi til det. Vanskelig dilemma 

Anonymkode: 5f891...881

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...