AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:54 #41 Skrevet søndag kl. 13:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke ts, men her er ingrediensene på findus sin kylling og pasta: Kokt fullkornspasta 39 % (vann, durum Fullkornshvetemel ); grønnsaker 25 % (grillet squash 11 %, rød paprika 4,9 %,grønn paprika 4,9%, løk 3,2 %, grillet løk 1,6 % [løk, solsikkeolje]), salt, svart pepper; saus 17 % (tomater, vann, tomatpuré, løk, solsikkeolje,maisstivelse, sukker, hvitløk, salt, krydder, svart pepper); stekt kylling 13 % (kyllingfilet 11 %, vann, druesukker, rismel, salt, soyaolje Er dette SÅ ille? Druesukker har jeg ikke på kjøkkenet, men resten er vel ca ting man bruker? Å se på ingredienslista er kjempebra, og man oppdager at det er en del produkter aom er bedre enn sitt rykte. Anonymkode: c8d53...36e Solsikkeolje,rapsolje og andre lignende oljer er ikke bra. Men ren olivenolje er bra, og ordentlig smør (ikke plantebasert «smør»). Anonymkode: 5e784...b67 3 1
Seff Skrevet søndag kl. 13:56 #42 Skrevet søndag kl. 13:56 (endret) Det er sånn typisk snobberi. De fleste kokkene jeg kjenner, liker å gjøre det fort og enkelt hjemme, fordi de har stått og laget mat hele dagen på jobb. Skjønner det godt, da frister det ikke å tilbringe enda flere timer over grytene etter arbeidstid. Endret søndag kl. 14:45 av Seff 6
Jdz Skrevet søndag kl. 14:00 #43 Skrevet søndag kl. 14:00 Seff skrev (1 minutt siden): Det er sånn typisk snobberi. De fleste kokkene jeg kjenner, liker å gjøre det fort og enkelt hjemme, fordi de har stått og laget mat hele dagen på jobb. Skjønner det gått, da frister det ikke å tilbringe enda flere timer over grytene etter arbeidstid. Med mindre du faktisk skal lage en gryte som skal putre lenge, så er det fullt mulig å lage middag fra bunnen på 20 minutter. Jeg gjør det faktisk hver eneste dag. Det har ingenting med snobberi å gjøre, men hvorfor skal jeg kaste bort den korte tiden jeg har her på jorda på å spise dårlig og usunn mat? Og all den tid det verken koster mer eller tar lengre tid å bruke gode råvarer, hvorfor? Hva er gevinsten? 5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:00 #44 Skrevet søndag kl. 14:00 Jeg bryr meg ikke hva andre tenker, mener og trykker i seg, men for meg er det viktig å lage sunn mat fra bunnen. Prøver også å unngå ultraprosessert mat så langt det lar seg gjøre. Og ikke ha fått med seg hva ultraprosessert mat gjør med kroppen og mener det er konspirasjonsteorier, vel da har man enten bodd under en stein eller er rett og slett dum. Anonymkode: d5ed2...0f5 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:03 #45 Skrevet søndag kl. 14:03 Primar er jo helt krise. Ikke er det godt og ikke er det ordentlig torsk i bacalaoen. Anonymkode: ac153...dfb 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:06 #46 Skrevet søndag kl. 14:06 Alle har ikke interessen for matlaging, andre liker å lage mat. Så om du synes ferdigmat er greit for deg, så spiser du det. Så får de som griner på nesa for det, bare gjøre det. Anonymkode: 0fef4...4b0 1
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 14:08 #47 Skrevet søndag kl. 14:08 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mulig vi argumenterer for det samme 😂 Blir litt ivrig når det kommer til dette temaet. Da jeg synes det er så mange unnskyldninger og latskap der ute. Anonymkode: 99f2b...810 Jeg har egentlig ikke argumentet for noe. Jeg bare pirket i en annens argumentet.
Pippi Lotta Skrevet søndag kl. 14:09 #48 Skrevet søndag kl. 14:09 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 2. Hvorfor være nedlatende til om noen velger et måltid hvor et av komponentene kanskje ikke, i følge deg, er det sunneste? Hvorfor bry seg om hva andre velger å spise? Anonymkode: 1949e...516 Hva mener du med nedlatenhet her? Jeg tror aldri jeg har opplevd at noen blir kritisert for å spise ultraprosesert.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:18 #49 Skrevet søndag kl. 14:18 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vitsen med "aroma" er at de kan bruke dårligere råvarer, "aromaen" gjør at det smaker kjøttkaker og kjøttkakesaus. Man trenger ikke en promille kjøtt eller bein for å få til smaken i sausen om man bruker dette. Skal ikke si det gjelder Fjordland, men...det er i alle fall en grunn til at de på død og liv alltid må ha i "aroma", som vi heller ikke får ingredienslisten til da den er hemmelig. Anonymkode: 63337...8f5 Vel, vi ser jo i ingredienslisten at det er kjøtt i kjøttkakene til Fjordland. Anonymkode: 1949e...516 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:20 #50 Skrevet søndag kl. 14:20 Grønnsaksvaffel skrev (42 minutter siden): Hvis man syns det er greit med 3 - 4 forskjellige middagsretter stemmer det nok. Men for oss som har et litt større repertoar eller liker å prøve nye oppskrifter får man ikke alle i hodet. Når man kan lage mat (dvs vet hva som passer sammen) så trenger man ikke oppskrifter. Anonymkode: ca708...18f 5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:21 #51 Skrevet søndag kl. 14:21 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Primar er jo helt krise. Ikke er det godt og ikke er det ordentlig torsk i bacalaoen. Anonymkode: ac153...dfb Dette er innholdslisten til Primar sin baccalao, hva er helt krise her? Og hva er det som ikke er «ordentlig torsk»? Saltmodnet og tørket filet av torske fisk (28 %), løk, potet, tomatpuré, rapsolje, salt, naturlig aroma, sukker (0,1%), pepper, chilli. Anonymkode: c6cae...2ab 2
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 14:27 #52 Skrevet søndag kl. 14:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når man kan lage mat (dvs vet hva som passer sammen) så trenger man ikke oppskrifter. Anonymkode: ca708...18f Jeg kan lage mat, men likevel elsker jeg å prøve nye oppskrifter.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:29 #53 Skrevet søndag kl. 14:29 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Alle har ikke interessen for matlaging, andre liker å lage mat. Så om du synes ferdigmat er greit for deg, så spiser du det. Så får de som griner på nesa for det, bare gjøre det. Anonymkode: 0fef4...4b0 Helt ærlig har jeg ikke så mye interesse for lekeplassen, lekselesing eller bordskikk heller, men det er en del av det å ta på seg ansvar for et annet menneske. Jeg jubler heller ikke for intervalløkter, regelmessig døgnrytme, eller alkoholkutt heller. Men tar jo vare på meg selv. Anonymkode: 99f2b...810 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:31 #54 Skrevet søndag kl. 14:31 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når man kan lage mat (dvs vet hva som passer sammen) så trenger man ikke oppskrifter. Anonymkode: ca708...18f Nei... I går lagde jeg en Chili Con Carne med 30+ ingredienser, og bakt hvitløksbrød til. Jeg må sjekke oppskriften. I dag skal jeg lage en kveite med en indisk vri. Jeg må sjekke oppskriften. Ikke for tiden det tar å trekke fisk, eller ris. Men for kryddermiks og balanse. Og jeg har vært dypt interessert i matlaging i 20+ år nå. Anonymkode: 99f2b...810 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:32 #55 Skrevet søndag kl. 14:32 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er innholdslisten til Primar sin baccalao, hva er helt krise her? Og hva er det som ikke er «ordentlig torsk»? Saltmodnet og tørket filet av torske fisk (28 %), løk, potet, tomatpuré, rapsolje, salt, naturlig aroma, sukker (0,1%), pepper, chilli. Anonymkode: c6cae...2ab Bare et lite OBS: Når det står "torskefisk" betyr ikke det torsk, men torsk, hyse, hvitting, sei, og/eller andre fiskesorter i torskefamilien. Anonymkode: 8ec75...0a6 7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:34 #56 Skrevet søndag kl. 14:34 Jeg lager som regel middag hjemme fra bunnen, men pga turnursarbeid og arbeidsdager der jeg ofte ikke vet lengden på arbeidsdagen når jeg går ut døra, spiser jeg også en del ferdigmat. Jeg liker best Fersk og Ferdig sine middagsretter, syns faktisk ikke de inneholder så mye som er verdt å riste på hodet over. Her er ingredisensene til Biff Stroganoff; Gryte 62 % [storfekjøtt 37 % (opprinnelse: norge/tyskland), vann, løk 12 %, sjampinjong 7 %, paprika 5 %, tomat 5 %, hvetemel, smør, crème fraîche, naturlig aroma, salt, sukker], kokt basmatiris 38 %. Tipper mange av dere som hyler opp om usunne tilsetninger glatt tar en pakke skinke fra hylla på butikken uten å tenke over alle tilsetningene der, eller i leverposteien, eller den supersunne makrell i tomatboksen. Kom dere ned av hesten sier jeg. Anonymkode: c6cae...2ab 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:34 #57 Skrevet søndag kl. 14:34 Folk hat blitt hysteriske i sitt forhold til mat. Anonymkode: cb96a...0d5 7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:43 #58 Skrevet søndag kl. 16:43 Jeg spiser ferdigmat en sjelden gang i blant, typisk når jeg er alene hjemme og har veldig dårlig tid. Toppen 1 gang i måneden. Men det smaker jo dritt, jeg har enn så lenge ikke funnet noe som smaker godt. Sånn på ordentlig. Jeg spiser stort sett hjemmelaget mat, og kan ikke forstå at noen ønsker å spise noe så stusselig dag inn og dag ut. Hvor stakkarslig sørgelig er det ikke å spise en Fjordland en lørdagskveld? Anonymkode: 398da...618 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:51 #59 Skrevet søndag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folk hat blitt hysteriske i sitt forhold til mat. Anonymkode: cb96a...0d5 Hvis det er hysterisk å lage ekte mat så... Anonymkode: 78f1d...de8 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:51 #60 Skrevet søndag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, vi ser jo i ingredienslisten at det er kjøtt i kjøttkakene til Fjordland. Anonymkode: 1949e...516 Jeg sa aldri at det ikke er kjøtt i dem, men hvorfor trenger de denne "aromaen" med kanskje hundre ingredienser i? Smaker ikke kjøttkakene godt nok som det er? Hvorfor det tro? Og hva består sausen av? Her er hva som er i Toro brun saus: AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er innholdslisten til Primar sin baccalao, hva er helt krise her? Og hva er det som ikke er «ordentlig torsk»? Saltmodnet og tørket filet av torske fisk (28 %), løk, potet, tomatpuré, rapsolje, salt, naturlig aroma, sukker (0,1%), pepper, chilli. Anonymkode: c6cae...2ab Rapsolje som er fra en uspiselig plante, naturlig aroma med kanskje over hundre ingredienser, og hvorfor skal de ha sukker i? Men klart det finnes mye verre ferdigmat enn dette. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lager som regel middag hjemme fra bunnen, men pga turnursarbeid og arbeidsdager der jeg ofte ikke vet lengden på arbeidsdagen når jeg går ut døra, spiser jeg også en del ferdigmat. Jeg liker best Fersk og Ferdig sine middagsretter, syns faktisk ikke de inneholder så mye som er verdt å riste på hodet over. Her er ingredisensene til Biff Stroganoff; Gryte 62 % [storfekjøtt 37 % (opprinnelse: norge/tyskland), vann, løk 12 %, sjampinjong 7 %, paprika 5 %, tomat 5 %, hvetemel, smør, crème fraîche, naturlig aroma, salt, sukker], kokt basmatiris 38 %. Tipper mange av dere som hyler opp om usunne tilsetninger glatt tar en pakke skinke fra hylla på butikken uten å tenke over alle tilsetningene der, eller i leverposteien, eller den supersunne makrell i tomatboksen. Kom dere ned av hesten sier jeg. Anonymkode: c6cae...2ab Hvorfor skal de alltid ha aroma i? Det forteller jo tydelig at det ikke er godt nok uten. Hadde man hatt like lyst på det om alle hundre ingrediensene i aromaen var inkludert? Og det er mer naturlig aroma enn salt og sukker, som er interessant. Anonymkode: 63337...8f5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå