AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #21 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Mye av ferdigmaten synes jeg til og med kan måle seg med hotell og restaurant mat. Har jobbet som selger mange år, men utallige måltider fra veldig mange hoteller og restauranter, så mener jeg har godt sammenligningsgrunnlag. Veldig mange spisesteder bruker ferdigpreppet råvarer, ferdigvarer og det florerer av ferdigprodukter på storkjøkken her I landet. Så om du liker ferdigmat og mener maten du spiser ute er lik.... så kan du selv trekke egne konklusjoner. Det er langt i mellom mat som lages helt fra bunnen, også i restaurantbransjen. Tiden er for knapp, marginene er for små og folk vil ikke betale det kvalitet faktisk koster. Anonymkode: 40fc6...b81 8 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #22 Skrevet 12. oktober 2025 Å lage mat fra bunnen av tar lenger tid enn å varme opp Fjordland/Fiks Ferdig. Først skal du tine maten, så skal du sette deg inn i oppskriften (for hvem har den i hodet?), så skal du legge frem utstyret du skal bruke. Så skal du begynne og lage det. Jeg har spist Fjordland og Fiks ferdig nesten hver dag i hvertfall 7-8 år. Legen sier at det er god og næringsrik mat. Jeg er tynn og i god fysisk form. Spiser fisk og kjøtt for det meste. Sjeldent takeaway (burger og pizza). Drikker ikke alkohol, røyker ikke etc. Anonymkode: 590f8...57b 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #23 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tidsmessig så tar det luke lang tid, MEN når man lager fra bunnen så er en av de voksne ofte bundet til kjøkkenbenken hele den tiden, pluss at det blir mer oppvask og vask på kjøkkenet. Med noe ferdiglaget så skal det ofte bare varmes opp. Da kan man gjøre lekser med barma eller ta klesvasken mens maten mer eller mindre lager seg selv. Anonymkode: c8d53...36e Eller så kan man bruke dette som læring, og ta barna med på både matlaging OG klesvask! Anonymkode: 55e88...9a6 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #24 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært hos venner og spist mat, nå sist en "fra bunnen av" soppgryte med egenplukket sopp. Og bare ønsket at det var en god Toro gryte i stedet for noe som jeg knapt klarte spise. Det er jo bare fordi de ikke kan lage mat. Folk liker å heve seg over andre her på KG, så det er derfor de rakker ned på alt som andre gjør som ikke de gjør. Hvis jeg skriver at jeg bruker kodebrikke i nettbanken, så får jeg høre at jeg er helt bortreist for det "har jo alle sluttet med". Det er bare slik folk er her. Og jeg er jo ikke noe bedre selv. Jeg angriper kanskje ikke folk som bruker ferdigmat, men føler vel en viss stolthet over at jeg ikke har brukt ferdigmat siden 2006. For meg handler det om tilsetningsstoffer rett og slett. Denne lange lista med ting som ikke er mat som jeg ikke verken kan eller vil spise, og som selvsagt ikke er bra for noen. Anonymkode: 63337...8f5 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #25 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å lage mat fra bunnen av tar lenger tid enn å varme opp Fjordland/Fiks Ferdig. Først skal du tine maten, så skal du sette deg inn i oppskriften (for hvem har den i hodet?), så skal du legge frem utstyret du skal bruke. Så skal du begynne og lage det. Jeg har spist Fjordland og Fiks ferdig nesten hver dag i hvertfall 7-8 år. Legen sier at det er god og næringsrik mat. Jeg er tynn og i god fysisk form. Spiser fisk og kjøtt for det meste. Sjeldent takeaway (burger og pizza). Drikker ikke alkohol, røyker ikke etc. Anonymkode: 590f8...57b Du får oppskriftene i hodet, og etter hvert trenger du ikke oppskrift. Anonymkode: 63337...8f5 8
Macro Skrevet 12. oktober 2025 #26 Skrevet 12. oktober 2025 Jeg er overbevisst om at disse ferdigrettene berger ernæringen til mange eldre og enslige. Smaken har også blitt veldig bra. Jeg lager stort sett alt selv men jeg LIKER å lage mat. Om man hater eller ikke orker å lage maten selv så er jo Fjorland genialt. 15 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #27 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er ingredienslisten til Fjordlands Kjøttkaker: Kjøttkaker i brun saus (47 %): 50 % kjøttkaker (59 % norsk storfekjøtt, hodekjøtt av norsk storfe, vann, potetmel, potetflak, melk, salt, kostfiber, løk), vann, hvetemel, rapsolje, modifisert maisstivelse, aroma, tomatpure*, brunet sukker, bestrålt krydder. Ertestuing (27 % %): 92 % grønne erter, smør, salt, sukker, bestrålt krydder. Poteter (26 %) * Totalt 25 % grønnsaker Hva er det som "sier alt" her? Anonymkode: 1949e...516 "Aroma" er kanskje hundre tilsetningsstoffer, og både det og modifisert maisstivelse kan ha MSG: https://shirleyplant.com/other-names-for-msg/ Dette var noe jeg fant ut ETTER at jeg alltid reagerte på mat som hadde hydrolyserte proteiner, udefinert krydder, modifisert stivelse, aroma osv. Og jeg reagerte på samme måte som jeg reagerer på MSG. Matprodusenten har "fjernet" MSG fra produktene sine fordi folk ikke ville ha det lenger, men prosessen som lager kunstig MSG, er naturlig, derfor kan man ikke garantere at disse bearbeided produktene ikke inneholder det. Og det er et tilsetningsstoff som gjør at ting smaker kraftigere, og det skaper avhengighet. Smaken av dette er også det som gjør at folk syns at ferdigmat smaker "bedre" enn en vanlig middag, og det gjør at produsentene kan slippe unna med dårligere råvarer. Hva betyr forresten asteriksen? Anonymkode: 63337...8f5 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #28 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker som om det viktigste i livet er å lage mat fra "bunnen av". Spør noen her inne om frossenpizza, Toro gryter eller lignende, får de en smekk på fingrene, og beskjed om å lage mat "fra bunnen av". Synes det grenser til snobberi. Men for all del, har man tid og interesser, bruk tiden på kjøkkenet. Men slutt å se ned på oss som hverken har tid eller interesse. Og framfor alt, synes ferdigmat smaker helt supert. Har vært hos venner og spist mat, nå sist en "fra bunnen av" soppgryte med egenplukket sopp. Og bare ønsket at det var en god Toro gryte i stedet for noe som jeg knapt klarte spise. Jeg lurer også på hva som er galt med Fjordland. Og Primar. Jeg har overhodet ikke troen på at maten fra disse produsentene er noe mer usunt enn hjemmelaget. Og dessuten er det fiks ferdig og virkelig god mat, spesielt Primar. Det samme med fossenretter de selger i frysedisken i svenske butikker. Utrolig at så god med kan være så billig som de selger der. Mye av ferdigmaten synes jeg til og med kan måle seg med hotell og restaurant mat. Har jobbet som selger mange år, men utallige måltider fra veldig mange hoteller og restauranter, så mener jeg har godt sammenligningsgrunnlag. Hører med at jeg har null tro på alle konspirasjonsteorier om ultraprosessert mat. Og om fortreffeligheten til lavkarbo, vegetar eller andre sære kosthold. Tror vanlig mat i passe posjoner er helt ok. Mange vil sikkert mene jeg ikke skjønner meg på kosthold. Jeg liker til og med kneipp bedre enn disse grove "barkebrødene" du finner i butikken eller baketen. Bedre enn hjemmebakt også. Anonymkode: 3af6f...789 Jeg syns det er utrolig spennende med alt man kan lage fra bunnen av. Velger det av egne interesser, bedre smak og mer utbytte av maten. Det er også spennende å se hvor mye penger det er å spare på å velge bort toromiddag. Men baker jeg brød selv så bruker jeg gjerne havremel, den blir ikke så tung og grov da. Blander det med hvetemel eller spelt. Smak fremfor grovehet. Bruker ikke sukker i det og får masse fiber av annen mat. Anonymkode: d3e2a...729 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #29 Skrevet 12. oktober 2025 Hurtigmaten her i huset da barna bodde hjemme, var alltid ren fisk. Det tok ca 15 min. Torsk/sei/laks i panna, koke fullkornris, røre inn urter i en boks rømme. Jeg har alltid en salatbolle i kjøleskapet, nok til 2 - 3 dager. Anonymkode: e97f8...aa1 3
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. oktober 2025 #30 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du får oppskriftene i hodet, og etter hvert trenger du ikke oppskrift. Anonymkode: 63337...8f5 Hvis man syns det er greit med 3 - 4 forskjellige middagsretter stemmer det nok. Men for oss som har et litt større repertoar eller liker å prøve nye oppskrifter får man ikke alle i hodet. 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #31 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er ingredienslisten til Fjordlands Kjøttkaker: Kjøttkaker i brun saus (47 %): 50 % kjøttkaker (59 % norsk storfekjøtt, hodekjøtt av norsk storfe, vann, potetmel, potetflak, melk, salt, kostfiber, løk), vann, hvetemel, rapsolje, modifisert maisstivelse, aroma, tomatpure*, brunet sukker, bestrålt krydder. Ertestuing (27 % %): 92 % grønne erter, smør, salt, sukker, bestrålt krydder. Poteter (26 %) * Totalt 25 % grønnsaker Hva er det som "sier alt" her? Anonymkode: 1949e...516 "Bestrålt krydder" er egentlig nok for at det ikke kommer inn i dette huset. Og "aroma" - hva er vitsen? I "storfekjøtt" kan man putte så mye fett man vil. Vi går for ren, kvernet kalv, når vi lager kjøttkaker(utover det - bra at hodet brukes da.. Jeg lager oksekjaker selv. Men hadde likevel ikke likt å spise noe der alt hode-kjøtt var plukket av for å brukes til noe som ikke er gjenkjenbart) Rapsolje.... ikke det verste. Men når jeg først bruker kvernet kjøtt er det nok fett i kjøttet i seg selv til å steke maten. Anonymkode: 99f2b...810 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #32 Skrevet 12. oktober 2025 Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden): Hvis man syns det er greit med 3 - 4 forskjellige middagsretter stemmer det nok. Men for oss som har et litt større repertoar eller liker å prøve nye oppskrifter får man ikke alle i hodet. Jeg lagde 220 ulike retter i fjor. Er relativt lite jeg har i hodet. Har da bare en google hub som hjelp på kjøkkenet underveis. Lager jeg mange retter til mange så lager jeg bare en rask disposisjon på et A4 ark først. Anonymkode: 99f2b...810 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #33 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker som om det viktigste i livet er å lage mat fra "bunnen av". Spør noen her inne om frossenpizza, Toro gryter eller lignende, får de en smekk på fingrene, og beskjed om å lage mat "fra bunnen av". Synes det grenser til snobberi. Men for all del, har man tid og interesser, bruk tiden på kjøkkenet. Men slutt å se ned på oss som hverken har tid eller interesse. Og framfor alt, synes ferdigmat smaker helt supert. Har vært hos venner og spist mat, nå sist en "fra bunnen av" soppgryte med egenplukket sopp. Og bare ønsket at det var en god Toro gryte i stedet for noe som jeg knapt klarte spise. Jeg lurer også på hva som er galt med Fjordland. Og Primar. Jeg har overhodet ikke troen på at maten fra disse produsentene er noe mer usunt enn hjemmelaget. Og dessuten er det fiks ferdig og virkelig god mat, spesielt Primar. Det samme med fossenretter de selger i frysedisken i svenske butikker. Utrolig at så god med kan være så billig som de selger der. Mye av ferdigmaten synes jeg til og med kan måle seg med hotell og restaurant mat. Har jobbet som selger mange år, men utallige måltider fra veldig mange hoteller og restauranter, så mener jeg har godt sammenligningsgrunnlag. Hører med at jeg har null tro på alle konspirasjonsteorier om ultraprosessert mat. Og om fortreffeligheten til lavkarbo, vegetar eller andre sære kosthold. Tror vanlig mat i passe posjoner er helt ok. Mange vil sikkert mene jeg ikke skjønner meg på kosthold. Jeg liker til og med kneipp bedre enn disse grove "barkebrødene" du finner i butikken eller baketen. Bedre enn hjemmebakt også. Anonymkode: 3af6f...789 Det er tull at mat fra bunnen tar lengre tid enn ferdigmat! Det handler kun om å kunne planlegge! Anonymkode: 78f1d...de8 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #34 Skrevet 12. oktober 2025 Macro skrev (32 minutter siden): Jeg er overbevisst om at disse ferdigrettene berger ernæringen til mange eldre og enslige. Smaken har også blitt veldig bra. Jeg lager stort sett alt selv men jeg LIKER å lage mat. Om man hater eller ikke orker å lage maten selv så er jo Fjorland genialt. For eldre tror jeg det kan være veldig bra. Og også for de som ellers ville valgt en grandis eller skive. Men for små kropper der man skal bygge og vokse, da velger jeg å lage fra bunnen. Uten å være hysterisk. Anonymkode: 99f2b...810 7
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. oktober 2025 #35 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lagde 220 ulike retter i fjor. Er relativt lite jeg har i hodet. Har da bare en google hub som hjelp på kjøkkenet underveis. Lager jeg mange retter til mange så lager jeg bare en rask disposisjon på et A4 ark først. Anonymkode: 99f2b...810 Skjønner ikke helt hvorfor du siterte meg her 🤔
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #36 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tidsmessig så tar det luke lang tid, MEN når man lager fra bunnen så er en av de voksne ofte bundet til kjøkkenbenken hele den tiden, pluss at det blir mer oppvask og vask på kjøkkenet. Med noe ferdiglaget så skal det ofte bare varmes opp. Da kan man gjøre lekser med barma eller ta klesvasken mens maten mer eller mindre lager seg selv. Anonymkode: c8d53...36e Å, stakkars deg som må vaske opp litt.. huffoghuff,det blir nok din død! Klart man må gjøre en innsats for bedre helse, ingenting kommer gratis. Anonymkode: 78f1d...de8 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #37 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Å lage mat fra bunnen av tar lenger tid enn å varme opp Fjordland/Fiks Ferdig. Først skal du tine maten, så skal du sette deg inn i oppskriften (for hvem har den i hodet?), så skal du legge frem utstyret du skal bruke. Så skal du begynne og lage det. Jeg har spist Fjordland og Fiks ferdig nesten hver dag i hvertfall 7-8 år. Legen sier at det er god og næringsrik mat. Jeg er tynn og i god fysisk form. Spiser fisk og kjøtt for det meste. Sjeldent takeaway (burger og pizza). Drikker ikke alkohol, røyker ikke etc. Anonymkode: 590f8...57b Ja, det tar lengre tid i planlegging, og i tilberedning. Men vi som gjør det slik har jo et lengre perspektiv. Og planlegger inn når jobben gjøres. Nå ligger det blant annet 5 frysermiddager av lapskaus fra bunnen i fryser. Kokt samtidig, på røykt svineknoke og rotgrønnsaker i sesong. Jeg satt på kraft og kuttet grønnsaker mens jeg hørte på et kurs. Mannen plukket kjøttet mens han slappet av foran TVen - og vipps var det klart. Supper lager jeg som regel trippelt av. Gratenger lager jeg opp mye av. Om jeg først skal langtidskoke kjøtt i slowcooker så lager jeg gjerne dobbelt eller trippelt - nå har vi blant annet chili-con-carne til to fredags-taco til, etter denne helgen. I dag er det søndag. God tid. Jeg ofret en time på KG mot å lage et stort parti eggmuffins, og frøknekkebrød, skrelle og vaske noen grønnsaksstaver, og lage en aioli og en hummus. Forrige helg lagde jeg pålegg/lunsjkjøtt (brisket) av oksebryst, billig og ren stykningsdel, og rask å tilberede. Anonymkode: 99f2b...810 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #38 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Bestrålt krydder" er egentlig nok for at det ikke kommer inn i dette huset. Og "aroma" - hva er vitsen? I "storfekjøtt" kan man putte så mye fett man vil. Vi går for ren, kvernet kalv, når vi lager kjøttkaker(utover det - bra at hodet brukes da.. Jeg lager oksekjaker selv. Men hadde likevel ikke likt å spise noe der alt hode-kjøtt var plukket av for å brukes til noe som ikke er gjenkjenbart) Rapsolje.... ikke det verste. Men når jeg først bruker kvernet kjøtt er det nok fett i kjøttet i seg selv til å steke maten. Anonymkode: 99f2b...810 Vitsen med "aroma" er at de kan bruke dårligere råvarer, "aromaen" gjør at det smaker kjøttkaker og kjøttkakesaus. Man trenger ikke en promille kjøtt eller bein for å få til smaken i sausen om man bruker dette. Skal ikke si det gjelder Fjordland, men...det er i alle fall en grunn til at de på død og liv alltid må ha i "aroma", som vi heller ikke får ingredienslisten til da den er hemmelig. Anonymkode: 63337...8f5 3 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #39 Skrevet 12. oktober 2025 Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden): Skjønner ikke helt hvorfor du siterte meg her 🤔 Mulig vi argumenterer for det samme 😂 Blir litt ivrig når det kommer til dette temaet. Da jeg synes det er så mange unnskyldninger og latskap der ute. Anonymkode: 99f2b...810 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #40 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vitsen med "aroma" er at de kan bruke dårligere råvarer, "aromaen" gjør at det smaker kjøttkaker og kjøttkakesaus. Man trenger ikke en promille kjøtt eller bein for å få til smaken i sausen om man bruker dette. Skal ikke si det gjelder Fjordland, men...det er i alle fall en grunn til at de på død og liv alltid må ha i "aroma", som vi heller ikke får ingredienslisten til da den er hemmelig. Anonymkode: 63337...8f5 Ikke sant. Det er jo i praksis poenget mitt. Du plukker kjøttet (og fett) fra hodet til en eldre ku. Og tilsetter aroma... Kos deg med ferdig-kjøttkaker. Anonymkode: 99f2b...810 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå