Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette synes jeg hørtes fryktelig trist ut... :tristbla:

På avdelingen jeg jobber opplevde vi for flere år siden at alle barna i førskolekullet ble invitert, utenom en. Vi gav da beskjed til mor til bursdagsbarnet at de hadde glemt en innbydelse, og hun kom med innbydelsen neste dag. Vet ikke hvorfor, om det var tilfeldig eller en forglemmelse, men vi forlanger at foreldrene bruker objektive kriterier for gjestelisten så lenge innbydelsene blir delt ut i barnehagen. Skal de kun ha et selektivt utvalg, får de sørge for å invitere pr. telefon eller post.

Jeg tror jeg hadde tatt dette opp med vedkommende foreldre. Hvis det er et barn som krever ekstra hjelp, går det heller an å spørre om foreldrene har lyst til å være med!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg er glad for at dere har regelen at enten ber man alle eller så må bursdagsinvitasjoner foregå privat slik at det ikke bllir så tydelig hvem som blir holdt utenfor, noe som er sårende både for barnet det gjelder og dets foreldre. Jeg håper du torde ta dette opp med foreldrene til den som hadde bursdagen for slik oppførsel av voksne mennesker er hårreisende.

Skrevet

:tristbla: denne tråden synes jeg er trist :tristbla:

Jeg forstår rett og slett ikke at noen foreldre kan få seg til å gjøre slikt, eller at eldre barn ikke forstår hva de gjør mot hverandre.

Jeg var også det ene barnet som aldri ble invitert i bursdager, fra 6 års alderen til jeg var 12. Var det bursdager med hele klassen, var jeg den eneste som ikke var bedt, og var det rene jenteburdager, var jeg den eneste jenta som ikke ble bedt. Skolen prøvde flere ganger å ta opp problemet med foreldrene til de andre i klassen, men det ble møtt med stor motstand. Foreldrene mente at oppførselen de og deres barn utsatte meg for ikke kunne beskrives som mobbing. Foreldrene mine prøvde å gjøre det godt igjen ved å ta meg med på kino, restaurant eller turer.

Uansett, det gav seg når vi fikk en ny gutt i klassen som inviterte alle til bursdag. Han og hans foreldre hadde ikke fått med seg "at jeg var den eneste som ikke skulle bes". Foreldrene mine og jeg ble så glade for dette, at vi kjøpte presangen gutten ønsket seg. Resultatet ble at jeg ble invitert til han neste år også, og av de andre klassekameratene mine. Som en av de sa "de måtte det når jeg gav så kule gaver" :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Du må ha gått i en merkelig klasse Bobeline. Hvorfor ble du ikke invitert til å begynne med??Unnskyld meg ,men jeg ble så nyskjerrig.... :forvirret::sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Min datter gikk i barnehagen med en gutt med DS.

Nå ba hun nesten ikke noen av ungene i barnehagen, men hvis hun hadde gjort det så må jeg si at det kunne vært lett å "glemme" denne gutten, fordi han aldri var sammen med de andre på samme måte som de andre ungene. Dvs. han hadde en egen assistent som tok seg av bare han, de kjørte sitt eget løp helt utenom de andre, så jeg må ærlig si at jeg knapt kom på han som "en av gjengen".

Nå er det vel neppe sånn i denne barnehagen, men det kunne vært en grunn...at de rett og slett glemmer å tenke på han som en av de andre barna.

Ellers kan det jo også være usikkerhet..."Vil han kunne være i en "vanlig" bursdag, må han ha noen med eller må vi selv ta oss av han...dette har vi ingen erfaring med...."

Selv syns jeg også at det er dårlig gjort å be alle utenom en, uansett sykdommer osv. Han jeg nevner var til tider veldig aggresiv og jeg vet ikke om det ville vært så lurt å ha han i en bursdag der jeg alene har ansvaret for mange andre barn, som også skal ha det bra, men da hadde jeg latt være å be alle andre utenom han også..

Skrevet

Jeg er enig i at det var merkelig at barnet med Downs ikke ble invitert. De trodde kanskje at det ville bli litt mye styr med dette barnet? Det er jo veldig travelt med barneselskap, og ha en som trenger ekstra hjelp kan jo bli mye...Forelderene kunne jo vært med og passet på sitt barn?

En av mine barn gikk i klasse med et Downs barn og hun ble alltid invitert. . Det gikk veldig bra, de andrë ungene passet på..

Skrevet
Men, om barnet deres ikke hadde villet hatt en gutt med i bursdagsfeiringen sin, hadde dere invitert han likevel?

Må nok ses fra begge sider, og det er ikke sikkert disse foreldrene har så mye peiling på barn (eller voksne for den del) med Downs.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
Men, om barnet deres ikke hadde villet hatt en gutt med i bursdagsfeiringen sin, hadde dere invitert han likevel?

Ja faktisk! Jeg tror rett og slett jeg hadde brukt litt tid med min 4-åring for å forklare hvordan dette kan føles for barnet som blir holdt utenfor! Dessuten- en bursdag varer i 2 timer, og er en gruppe-greie. Man er jo ikke sammen en-og-en. Det er helt lov å lære unger at enkelte handliger tjener et høyere formål!

Må nok ses fra begge sider, og det er ikke sikkert disse foreldrene har så mye peiling på barn (eller voksne for den del) med Downs.

Gjest Gjest
Skrevet

herregud, hvordan kan folk være så hjerteløse? Det er så vondt å lese om sånt! Og enkelte gjesteres meninger sjokkerer meg langt inn i sjela! Enig i regelen at enten ber man alle, eller så foretar man utdeling av innbydelser utenfor barnehagen. men hvordan NOEN har hjerte til å utestenge EN enkelt unge....?Nei, det vil jeg ALDRI klare å forstå.

Skrevet
herregud, hvordan kan folk være så hjerteløse? Det er så vondt å lese om sånt! Og enkelte gjesteres meninger sjokkerer meg langt inn i sjela! Enig i regelen at enten ber man alle, eller så foretar man utdeling av innbydelser utenfor barnehagen. men hvordan NOEN har hjerte til å utestenge EN enkelt unge....?Nei, det vil jeg ALDRI klare å forstå.

signerer denne!

Gjest Gjest
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvas du som person står for. Jeg må likevel si at en slik uttalelse provoserer. Jeg håper du ikke mener at det er greit å la vær å invitere en enkeltpetrson fordi man ikke vil. Det er vanlig og normal oppførsel å ikke utestenge ett enkelt menneske.

Jeg har aldri selv latt vær å invitere en person. Og dersom mine barn noen gang hadde sagt det, kunne de pent vrelge. Alle er ingen.

Til hovedinnlegger: Dette burde tas opp. Gjerne med bursdagsbarnets foreldre og eventuelt i plenum på foreldremøte!

Gjest Gjest
Skrevet

Prinsippet at ikke en alene skal utestenges er jeg helt med på. De som er så bastante at de sier alle eller ingen er jeg helt uenig i. Folk må faktisk få bestemme noe i sitt eget hjem.

Når det kommer til dette med Downs, hvor politisk ukorrekt det enn må være. Jeg er ikke komfortabel rundt dem. Jeg har jobbet i barnehage. Jeg blir alldri komfortabel med disse barna. Jeg behandler dem som andre unger. Jeg viser den samme respekten for dem som for alle de andre ungene. Alle mennsker har krav på å bli vist respekt. Men kan jeg unngå situasjoner der jeg ville støte på mennesker med Downs så gjør jeg det.

Gjest Gjest
Skrevet

Eg håpar VERKELEG at foreldra til dei borna som er invitert i bursdagen seier ifrå til foreldra til bursdagsbarnet. Eller at dei i alle fall spør om kvifor ikkje guten med DS er der.

Dette verkar jo heilt bak mål.

Gjest Mayamor
Skrevet

Er tante til en multihandicappet jente på 9 år.

Hun blir alltid invitert!

Noe annet er jo bare trist å høre om.

Mayamor

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Drar opp igjen denne.

Hvordan gikk det....

Skrevet

Er litt sent ute her jeg da - men jeg vil også høre hvordan dette endte??

Ble foreldrene gjort oppmerksomme p sin livs "største synd mot barn ever"??

Forresten er jeg ikke helt sikker på om jeg ville bedt et funksjonshemmet barn selv - i allefall ikke uten at jeg kjente barnet, foreldrene osv - men da ville jeg heller aldri tenkt på å henge opp invitasjonene i b.hagen men kjørt eller sendt dem til postkassene rundt omkring..

Regner med det blir en flom av respons men hvordan kan man forvente at foreldre med funksjonsfriske barn skal vite hvordan man behandler funksjonshemmede barn?Og skal man invitere dem med foreldre da? blir ikke det feil når de andre kommer uten? Jeg ville ikke våget ha ansvaret for et funksjonshemmet barn alene for første gang heller - hva om noe skjedde og jeg ikke klarte oppgaven? Jeg ville aldri tilgi meg selv for å ha sviktet - da er det faktisk lettere å svikte ved å ikke innvitere - beklager altså, men jeg skjønner de som "mobber" andre på denne måten - hvis det er mobbing da...

Men samtidig hadde jeg ikke hatt noe problem med å si hva som var grunnen til foreldrene heller - min egen redsel for ikke å strekke til... enkelt og greit...

Gjest baby-E
Skrevet
Forresten er jeg ikke helt sikker på om jeg ville bedt et funksjonshemmet barn selv - i allefall ikke uten at jeg kjente barnet, foreldrene osv -

Dette vitner om din uvitenhet!

Trodde ikke dette var tilfelle hos en oppegående dame..

Og skal man invitere dem med foreldre da? blir ikke det feil når de andre kommer uten?

Trodde det var vanlig at foreldrene var med jeg når barna er tre - fire år..

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Forresten er jeg ikke helt sikker på om jeg ville bedt et funksjonshemmet barn selv - i allefall ikke uten at jeg kjente barnet, foreldrene osv -

Regner med det blir en flom av respons men hvordan kan man forvente at foreldre med funksjonsfriske barn skal vite hvordan man behandler funksjonshemmede barn?Og skal man invitere dem med foreldre da? blir ikke det feil når de andre kommer uten? Jeg ville ikke våget ha ansvaret for et funksjonshemmet barn alene for første gang heller - hva om noe skjedde og jeg ikke klarte oppgaven? Jeg ville aldri tilgi meg selv for å ha sviktet - da er det faktisk lettere å svikte ved å ikke innvitere - beklager altså, men jeg skjønner de som "mobber" andre på denne måten - hvis det er mobbing da...

Men samtidig hadde jeg ikke hatt noe problem med å si hva som var grunnen til foreldrene heller - min egen redsel for ikke å strekke til... enkelt og greit...

Ja, det kan kalles mobbing å invitere alle unntat en! Lurer du virkelig på det?

Er du redd for at du ikke skal klare oppgaven å invitere et barn med D.S. så får du enten bli kjent med foreldrene, snakke med foreldrene eller be foreldrene være med.

Nei det blir ikke feil om de er med og de andre foreldrene ikke.

Det som blir rart er hvis du ber alle barna og ikke det ene barnet med D.S.

Det vil bli sett på som rart og lite gjennomtenkt!

Du ber alle, også barnet med D.S., du spør foreldrene om ting du lurer på vedr barnet.

Hvordan er han, er det noe han lett setter i halsen etc.

Som du selv sier:"Du hadde ikke hatt noe problem med å si hva som var grunnen til foreldrene heller dersom du ikke ber barnet dems med pga. din egen redsel for ikke å strekke til."

Som sagt, du snakker med foreldrene, de forteller, du lærer, og da har du ingen grunn til ikke å skulle be det barnet også.

Makan.

Endret av Miloine
Skrevet (endret)

Finnes det virkelig foreldre som gjør slikt?? Uopplyste, uomtenksomme, smålige mennesker!!!! :frustrert::frustrert::frustrert:

-Og jeg har ikke mye erfaring med barn med DS og deres foreldre, men jeg tror nok at en av foreldrene til et utviklingshemmet barn som trenger ekstra oppfølging uansett vil være med i bursdager, spesielt når det er snakk om et lite barn slik som i dette tilfellet.

Endret av Floja Felíz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...