Gjest 2324 Skrevet 28. mars 2006 #21 Skrevet 28. mars 2006 Nei, men om dette barnet ikke vil ha denne gutten i selskapet sitt så kan vel foreldrene si at du kan bare be så og så mange? På den måten blir det ikke bare den gutten med Downs som ikke blir invitert, og bare de som barnet leker mest med. ← Ja og hva i all verden er problemet med det? Tro meg, det føles jævlig når alle er invitert bare ikke du.
Lemming Skrevet 28. mars 2006 #22 Skrevet 28. mars 2006 Men, om barnet deres ikke hadde villet hatt en gutt med i bursdagsfeiringen sin, hadde dere invitert han likevel? ← Helt garantert! Det hadde ikke vært et diskusjonstema engang! Iallefall ikke med et så lite barn! Hadde han blitt 7 eller 8 hadde det vært noe annet, ← Selv om barnet var 7-8 hadde ikke dette sluppet gjennom i mitt hus! Jeg vokste opp på en liten plass, med bare 5-10 stk i klassen. En av jentene kom jeg aldri særlig godt overens med, og hjemme hadde vi den samme diskusjonen hvert eneste år . Jeg hadde lyst å be de andre jentene, men ikke henne. Det endte alltid med at jeg måtte be henne. Nå som jeg er eldre er jeg glad mamma tok den fighten, og skjemmes nesten over at jeg hadde lyst å stenge henne ute! Jeg kommer til å gjøre akkurat det samme med min sønn når han blir større. Skikkelig frekt av disse foreldrene å unnlate å be gutten!
Lucky? Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #23 Skrevet 28. mars 2006 Nei, men om dette barnet ikke vil ha denne gutten i selskapet sitt så kan vel foreldrene si at du kan bare be så og så mange? På den måten blir det ikke bare den gutten med Downs som ikke blir invitert, og bare de som barnet leker mest med. Men synes ordningen i de andre barnehagene var veldig lur jeg. At om man ikke inviterer alle, så leveres ikke innbydelsene i barnehagen. ← Ja hadde de gjort det sånn hadde det jo vært en helt annen sak, men alle unntatt en...nei det blir for dårlig
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #24 Skrevet 28. mars 2006 Høres ut som det er foreldrene som har et problem..ikke gutten. Men gutten får jo et problem med å omgås dem som er litt annerledes når foreldrene ikke vil be denne gutten. Tenk om foreldrene til bursdagsbarnet hadde snakket med foreldrene til gutten med DS og spurt om de kunne bli med han i selskapet? I den alderen er det vel vanlig at noen foreldre er med ungene i selskap? Har selv en svigerinne med DS og vet hvor lei seg hun er når hun bli holdt utenfor - hun merker godt at andre synes hun er annerledes, og har det ikke så enkelt pga dette. Var jeg dere i barnehagen, ville jeg tatt det opp med foreldrene....
Lucky? Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #25 Skrevet 28. mars 2006 Høres ut som det er foreldrene som har et problem..ikke gutten. Men gutten får jo et problem med å omgås dem som er litt annerledes når foreldrene ikke vil be denne gutten. Tenk om foreldrene til bursdagsbarnet hadde snakket med foreldrene til gutten med DS og spurt om de kunne bli med han i selskapet? I den alderen er det vel vanlig at noen foreldre er med ungene i selskap? Har selv en svigerinne med DS og vet hvor lei seg hun er når hun bli holdt utenfor - hun merker godt at andre synes hun er annerledes, og har det ikke så enkelt pga dette. Var jeg dere i barnehagen, ville jeg tatt det opp med foreldrene.... ← Ja kan jo på en måte ikke legge skylden på gutten som har bursdag. Dette er jo helt klart foreldrenes skyld. Regner vel med at de fleste av foreldrene blir med barna i bursdagen, vet ikke når man slutter med det jeg, men de minste er jo 3år. Og uansett så regner jeg med at mora til den gutten med DS hadde blitt med. Tror nok jeg skal ta en prat med dem i morra jeg...
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #26 Skrevet 28. mars 2006 Men, om barnet deres ikke hadde villet hatt en gutt med i bursdagsfeiringen sin, hadde dere invitert han likevel? Må nok ses fra begge sider, og det er ikke sikkert disse foreldrene har så mye peiling på barn (eller voksne for den del) med Downs. ← Ja, enten under halvparten, alle eller ingen. Ikke under noen omstendigheter bare utelate ett barn! Man trenger heller ikke ha greie på barn med spesielle behov i dette tilfellet, vanlig medmenneskelighet er nok.
Titti72 Skrevet 28. mars 2006 #27 Skrevet 28. mars 2006 Men, om barnet deres ikke hadde villet hatt en gutt med i bursdagsfeiringen sin, hadde dere invitert han likevel? Må nok ses fra begge sider, og det er ikke sikkert disse foreldrene har så mye peiling på barn (eller voksne for den del) med Downs. ← En 4 eller 5 åring hadde ikke fått bestemme dette i mitt hus. Enten alle eller noen få fra barnehagen!
Gjest 2324 Skrevet 28. mars 2006 #28 Skrevet 28. mars 2006 (endret) En 4 eller 5 åring hadde ikke fått bestemme dette i mitt hus. Enten alle eller noen få fra barnehagen! ← Jeg hadde ikke latt mitt barn holde bare en person utenom, uansett alder jeg, så lenge h*n bodde under mitt tak. Endret 28. mars 2006 av Milah
Gjest Gjesta Skrevet 28. mars 2006 #29 Skrevet 28. mars 2006 Som de fleste andre sier, så inviterer man enten alle eller bare noen få. Jeg hadde aldri latt være å invitere et barn, uansett grunn/bakgrunn.
Lucky? Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #30 Skrevet 28. mars 2006 Godt vi er enige her Lurte kanskje på om jeg reagerte veldig på det, pga mitt brennende hjerte for denne gutten, men heldigvis er det ikke bare jeg som reagerer
Lemming Skrevet 28. mars 2006 #31 Skrevet 28. mars 2006 Jeg hadde ikke latt mitt barn holde bare en person utenom, uansett alder jeg, så lenge h*n bodde under mitt tak. ← signerer denne!
Gjest allium Skrevet 28. mars 2006 #32 Skrevet 28. mars 2006 Jeg hadde ikke latt mitt barn holde bare en person utenom, uansett alder jeg, så lenge h*n bodde under mitt tak. ← Enig jeg også. Vi har faktisk vært i den situasjonen, riktignok har ikke det aktuelle barnet Down syndrom, men noe annet som gjør ham "annerledes". Og gjett om guttungen min ble satt på plass da han antydet at han ikke ville invitere ham! Enten alle, eller noen få utvalgte. Aldri alle minus én.
Gjest LoisLane Skrevet 28. mars 2006 #33 Skrevet 28. mars 2006 Så tankeløst av foreldrene. Synes dere burde nevne det for dem, ja.
Goosebump Skrevet 28. mars 2006 #34 Skrevet 28. mars 2006 Får helt vondt inni meg når jeg leser om sånne foreldre. Tror ikke de skjønner helt selv hva de gjør. For et virkelig fantastisk forbilde de er for sønnen sin *roll eyes*. I vår barnehage må alle jentene/guttene bes, ellers får de levere innbydelsene privat, og ved å sette en sånn regel så har man vel sagt hva man synes om ekskludering...
Kanutte Skrevet 28. mars 2006 #35 Skrevet 28. mars 2006 Det er dessverre alt for vanlig at foreldre innviterer alle bortsett fra en. Jeg er konsekvent. Vi inviterer alle på avdelingen. Jeg funderer litt på hvordan jeg gjør det når storebror fyller år. Han går nemmelig i base med over 70 barn. Da tror jeg at jeg kommer til å invitere de han leker med. Da leverer vi invitasjonene i postkassen/sender dem og deler dem ikke ut på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #36 Skrevet 28. mars 2006 Hadde han blitt 7 eller 8 hadde det vært noe annet, men når de er så små bør de lære at ingen skal bli holdt utenfor. ← Det er like vondt å bli holdt utenfor når man er 7 eller 8.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #37 Skrevet 28. mars 2006 Jeg er ikke enig med majoriteten her nei. En bursdag er en privat tilstelning, og ingen andre enn meg og min familie skal diktere hvem som skal få komme eller ikke. Unger på den alderen der har ikke noe nevneverdig forhold til det, det er foreldre som reagerer og føler seg furt. Har ikke barna noe til felles eller rett og slett ikke kommer overens, så hjelper det overhodet ikke å bli tvunget til å omgåes av voksne. Like greit å lære unger at verden ikke er rosenrød og alle er venner. For det finner de fort nok ut når de blir litt eldre i alle fall... I beste fall får man lære dem å holde seg for god til å plage noen. Eller holde seg på avstand dersom de ikke virkelig mener at de liker vedkommende. Hykleri er ikke særlig sjarmerende synes jeg.
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #38 Skrevet 28. mars 2006 Jeg er ikke enig med majoriteten her nei. En bursdag er en privat tilstelning, og ingen andre enn meg og min familie skal diktere hvem som skal få komme eller ikke. Unger på den alderen der har ikke noe nevneverdig forhold til det, det er foreldre som reagerer og føler seg furt. Har ikke barna noe til felles eller rett og slett ikke kommer overens, så hjelper det overhodet ikke å bli tvunget til å omgåes av voksne. Like greit å lære unger at verden ikke er rosenrød og alle er venner. For det finner de fort nok ut når de blir litt eldre i alle fall... I beste fall får man lære dem å holde seg for god til å plage noen. Eller holde seg på avstand dersom de ikke virkelig mener at de liker vedkommende. Hykleri er ikke særlig sjarmerende synes jeg. ← Så du synes det er ok å lære dem at man godt kan holde en utenfor? Her er det jo ikke snakk om å diktere noen, bare å ta alminnelig hensyn til andre menneskers følelser.
Lucky? Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #39 Skrevet 28. mars 2006 Jeg er ikke enig med majoriteten her nei. En bursdag er en privat tilstelning, og ingen andre enn meg og min familie skal diktere hvem som skal få komme eller ikke. Unger på den alderen der har ikke noe nevneverdig forhold til det, det er foreldre som reagerer og føler seg furt. Har ikke barna noe til felles eller rett og slett ikke kommer overens, så hjelper det overhodet ikke å bli tvunget til å omgåes av voksne. Like greit å lære unger at verden ikke er rosenrød og alle er venner. For det finner de fort nok ut når de blir litt eldre i alle fall... I beste fall får man lære dem å holde seg for god til å plage noen. Eller holde seg på avstand dersom de ikke virkelig mener at de liker vedkommende. Hykleri er ikke særlig sjarmerende synes jeg. ← Klart man ikke kan tvinge noen til å be alle, men jeg mener normalt oppegående foreldre ber barn med funksjonshemninger uten å mukke! Skal dere ikke lære barna deres nestekjærlighet og sympati??
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #40 Skrevet 28. mars 2006 Klart man ikke kan tvinge noen til å be alle, men jeg mener normalt oppegående foreldre ber barn med funksjonshemninger uten å mukke! Skal dere ikke lære barna deres nestekjærlighet og sympati?? ← Jeg synes ikke det er vesentlig at han er funksjonshemmet. Jeg synes hovedpoenget her er at alle andre er invitert, at det bare er ett barn som holdes utenfor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå