Gå til innhold

Min mor vil flytte inn til oss

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde gjerne hjulpet henne med å finne en liten leilighet i nærheten hun kunne leie, men under samme tak, nei takk. Det hadde ikke gått. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg uttaler meg kun generelt,jeg kjenner deg ikke. 

Anonymkode: b9d33...701

Synes du det er rart folk tror du skriver om TS sin situasjon, når du skriver i en tråd som handler om TS sin situasjon? Om du ikke har lyst til å bidra med noe relevant, så trenger du ikke å skrive vet du.....

• Nyttig 4
Skrevet (endret)

NEI!

Men kjenner igjen typen. De som har gode og snille mødre har ikke mødre som foreslår slikt. At du allerede føler at det kommer til å bli drama, må ta hensyn og at hun legger seg borti ting sier alt du trenger å vite. Du kan ikke la det skje, du vil angre bittert.

Selv om din mor skulle ha vedkjent sine dårlige karaktertrekk og ønsket å endre seg så får man ikke endret gamle folk. Hun kan i beste fall ønske det, men det er nok en umulighet.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Om det er meg- TS, du spør, så nei..jeg har en bror også, men de har ikke plass. Og han vet jeg er litt muggen på meg for han har sagt at jeg flyttet fra alt og alle slik at han satt igjen med «ansvaret» for våre foreldre. Det høres helt sjukt ut, men denne familiedynamikken er rævkjørt.. min bror har de rundt lillefingen. Det er utrolig vanskelig å forklare, vet ikke om noen hadde klart å forstå. Det er ikke meningen at barna skal ha ansvar for oppegående foreldres liv, økonomisk og emosjonelt, føler meg utnyttet. Jeg har gjennomsluet driten for lenge siden. Og nå er det buhu stakkars meg, kan jeg få flytte inn, betale, spare penger, reise blablabla.. jeg orker ikke.. det er nok nå. De kommer aldri til å forstå, jeg vil alltid være egoisten og den som aldri hjelper.. men det må jeg faktisk bare drite i.. takk til alle som har svart! Jeg trengte å lufte det. Den dårlige samvittigheten som tukler med hodet mitt… 

Anonymkode: dd9ef...8f0

Ditt ansvar er å ta vare på deg og din familie (mann, barn) og ikke din mor. Klart man skal hjelpe sine foreldre om muligheten er til stede, men det er stort forskjell på å hjelpe til med praktiske ting og å ha personen boende hos seg.
Å hva om hun tar med den nye mannen på flyttelasset, da har dere plutselig 2 ekstra boende.

Nei, stå på ditt, så får hun heller flytte til din bror da. 

Anonymkode: c15c8...a57

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mødre med litt selvinnsikt og omsorg for barna sine, foreslår ikke slikt og i tillegg gir barnet dårlig samvittighet for å si nei. 

Du skal stå på ditt her, du skylder ikke din mor noe som helst. Hjelp og støtte skal komme fordi DU vil hjelpe og støtte, men da snakker vi om å kjøre til legen innimellom eller hjelpe til med handel. Å flytte inn hos ungene er invaderende, går totalt forbi konseptet "hjelpe" og vil snu opp ned på hele familiedynamikken, mest trolig til det verre siden forholdene er som de er hos dere. 

Kvinn deg opp og stå på ditt, dette lyser igjennom att dette ikke rett for deg og dine, hvordan det da fungerer hos andre er totalt uviktig. Hva andre måtte mene er også totalt uviktig, jeg tror du har godt av å ta litt avstand her, ringer de og kjefter så tenker du "faen heller!!" og legger på. Bli litt rasende , du har lov til det. Brøl tilbake. 

Hilsen mor, svigermor og bestemor på 64.

Anonymkode: 77b82...3a1

• Liker 6
Skrevet

Ikke under noen omstendigheter. 

Vi klarer en uke, på slutten av uka er jeg nokså frynsete av å svelge alle kamelene. 

Vi har bevisst valgt å ikke inviterer henne til jul de siste årene, for hun lager så dårlig stemning. 

Svigerforeldrene mine er fantastiske, men jeg kunne allikevel ikke bodd i samme hus som dem. Men de kunne jeg delt tun med. 

Anonymkode: 076ba...d1e

• Liker 4
Skrevet
Hactar skrev (10 timer siden):

At mange bodde i generasjonsbolig av nødvendighet, betyr ikke nødvendigvis at det fungerte for alle.

Altså, det var neppe noen som døde av det, men har man litt høyere ambisjoner

for trivsel i eget hjem enn å overleve, er det for mange nødvendig å ha egen bolig, og som et minimum måtte ta sko og jakke på for å besøke foreldre.

Har man god relasjon og gjensidig vilje til å respektere grenser, kan det fungere, men mange er ikke så privilegert. 

Ja,og jeg mener at høyere ambisjoner nødvendigvis er positivt. Vi glemmer å gi til de rundt oss. Mener jeg da.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det virkelig så vanskelig å forstå at det finnes både foreldre og voksne barn som hverken ønsker eller klarer å forholde seg til “faste regler” eller vise sine nærmeste respekt? 

Anonymkode: 29c23...4e7

Skal jeg svare ærlig?Ja,jeg syns det er vanskelig å forstå for hos meg sitter det å hjelpe familien i ryggmargen. Det er helt naturlig å gjøre det 

• Liker 1
Skrevet

Familier er forskjellige, og relasjoner er forskjellige. Jeg lot min mor bo med meg i ti år da hun var dement, fordi hun ikke kunne bo alene. Det var slitsomt,  men jeg angrer ikke.

Samtidig, hvis dere har flyttet langt unna for å unngå henne, er det jo meningsløst å tenke at dere skal bo i samme hus. Det kommer nok også til å bli enda vanskeligere å få henne til å flytte ut, hvis det ikke fungerer, enn å sette grenser nå på forhånd. 

Dere er også en familie, og bør snakke sammen om dette som en familie, før du og mannen din tar avgjørelsen i fellesskap. Og når dere har bestemt dere, må dere være tydelige i svaret.  Ikke yai elle yei, men et tydelig, "ja, du er velkommen", eller "Nei, vi har diskutert dette, og det passer dessverre ikke at du bor hos oss, selv ikke deler av året". 

Anonymkode: 4de7e...c77

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du sier nei. Beklager mamma, dette er en dårlig idé. Og så gir det du deg ikke på det.

Anonymkode: a1a02...457

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Herregud!! Takk for svar. Får bare si det til henne som det er… det går bare ikke.. gi meg styrke for hele familien kommer til å gi meg dårlig samvittighet og så får jeg høre hvor elendig datter jeg er som ikke tar meg av min mor…

For en manipulativ famile du har. Ikke rart du rømte. Du bare sier nei. Du forklarer deg ikke. Du bare holder på nei'et ditt. Maser de så sier du at dette er ferdig diskutert. Og legg på om de ikke gir seg. De kan ikke annet enn å måtte "respektere" deg. Du er sjef i ditt liv, ikke de. Og de høres ut som en familie det er greit å ta avstand til. Jeg kuttet selv ut mine. 

Husk at du ikke MÅ ta tlf eller svare på meldinger fra de. DU er sjef i ditt liv og du skal kun ha mennesker i ditt liv som gir deg noe positivt. Det er sånn du beskytter deg selv og din familie. Altså mann og barn.

Anonymkode: a1a02...457

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skal jeg svare ærlig?Ja,jeg syns det er vanskelig å forstå for hos meg sitter det å hjelpe familien i ryggmargen. Det er helt naturlig å gjøre det 

Og du har ikke mental kapasitet til å forstå at ikke alle har harmoniske og dynamiske familieforhold slik som deg? TS skriver allerede i hovedinnlegget at de måtte flytte 3 timer unna dette kvinnfolket for å slippe drama. Nå er dette kvinnfolket skilt og har funnet seg en utenlandsk loverboy som hun har tenkt til å bo hos halve året, og så har hun tenkt å leke parasitt hjemme hos TS resten av året. Når det blir slutt med nye typen,  så blir hun boende på heltid hos TS og de kommer aldri til å få henne ut. 

Anonymkode: 885d4...fc3

• Nyttig 9
Skrevet

Hei, ville dere sagt ja om deres skilte mor, som er ensom, hadde spurt om å flytte inn til deg og din familie? Vi flyttet 3 timer vekk fra henne og resten av familien pga mas og drama. Men nå skal hun «liksom» være utenlands hos nye manne i 6 mnd i året og 6 mnd hos oss.. vi har sagt ja-ish.. men angrer bittert. Vår eldste går vekke på skole og yngste er 14 år. Vi har rom, men likevel ikke nok «plass». Livredd for at hun kommer til å gå meg på nervene og at vi ikke kommer til å ha noe privatliv.. bare tanken på å ta hensyn til henne i alt vi skal foreta oss…. O m g.. gi meg deres grunner for yey or ney. Takk ♥️

Vi kan ikke gi deg grunnene til hvorfor du ikke vil ha henne boende hos dere.

Det hadde vært helt utelukket for oss. Vi kunne hatt min svigermor og hennes samboer i samme generasjonsbolig som oss, eller svigerfaren min. Min mor, eller min far og hans samboer, hadde det vært helt utelukket å bo i noe annet enn separate bygg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Absolutt ikke! 

Min far sier alltid at man "skal måtte ta på seg en jakke" for å besøke familie, synes det er en grei regel. Med andre ord, gjerne i nærheten, men ikke sammen eller aller nærmeste nabo. 

Endret av Ellah
  • Liker 2
Skrevet

Hei, ville dere sagt ja om deres skilte mor, som er ensom, hadde spurt om å flytte inn til deg og din familie? Vi flyttet 3 timer vekk fra henne og resten av familien pga mas og drama. Men nå skal hun «liksom» være utenlands hos nye manne i 6 mnd i året og 6 mnd hos oss.. vi har sagt ja-ish.. men angrer bittert. Vår eldste går vekke på skole og yngste er 14 år. Vi har rom, men likevel ikke nok «plass». Livredd for at hun kommer til å gå meg på nervene og at vi ikke kommer til å ha noe privatliv.. bare tanken på å ta hensyn til henne i alt vi skal foreta oss…. O m g.. gi meg deres grunner for yey or ney. Takk ♥️

Er du i tvil er du ikke i tvil…

Anonymkode: e5b6a...493

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den dårlige samvittigheten som tukler med hodet mitt… 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette.
Egen helse er alltid viktigst.

Som man lærer på kurs om ulykker og hva man skal gjøre om man opplever en ulykke.
ALDRI risiker egen helse for å redde andre.

Så ikke risiker din egen helse for moren din sin del.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mamma kunne gjerne bodd hos oss På heltid om hun ville.. Men nå har vi et bra og ryddig forhold da. I ditt tilfelle, så må dere jo si i fra at det ikke går.

Anonymkode: 17441...298

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du har ikke mental kapasitet til å forstå at ikke alle har harmoniske og dynamiske familieforhold slik som deg? TS skriver allerede i hovedinnlegget at de måtte flytte 3 timer unna dette kvinnfolket for å slippe drama. Nå er dette kvinnfolket skilt og har funnet seg en utenlandsk loverboy som hun har tenkt til å bo hos halve året, og så har hun tenkt å leke parasitt hjemme hos TS resten av året. Når det blir slutt med nye typen,  så blir hun boende på heltid hos TS og de kommer aldri til å få henne ut. 

Anonymkode: 885d4...fc3

Drit i å tro noe om meg og les det jeg skriver. Jeg sier at for meg sitter det i ryggmargen og at jeg har vanskelig for å sette meg inn i andre tilfeller. Helt ærlig og uten at du skal mene noe om *mental kapasitet ". Det går på person og er ikke greit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja,og jeg mener at høyere ambisjoner nødvendigvis er positivt. Vi glemmer å gi til de rundt oss. Mener jeg da.. 

Du er nok velsignet med foreldre som har vært og er noenlunde ok mot deg. Da kreves det litt mer forestillingsevne å forstå at generasjonsbolig kan slå svært uheldig ut for noen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Drit i å tro noe om meg og les det jeg skriver. Jeg sier at for meg sitter det i ryggmargen og at jeg har vanskelig for å sette meg inn i andre tilfeller. Helt ærlig og uten at du skal mene noe om *mental kapasitet ". Det går på person og er ikke greit. 

Mens du selv kan både tro og mene ting om andre. Du virker sjarmerende…

Anonymkode: c15c8...a57

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...