Gå til innhold

Min mor vil flytte inn til oss

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hun trenger jo ikke at du skal ta deg av henne når hun åpenbart klarer seg alene 6 mnd av året. 

Anonymkode: a09be...cec

Nei, hun kan vare på seg selv, men selve familiedynamikken er, og har alltid vært på trynet. Som om jeg skylder henne det.. altså det ligger så mye bak alt.. det er så manipulativt. Mulig derfor det er vanskelig for meg å si nei.. men jeg må bare. 

Anonymkode: dd9ef...8f0

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det hadde vært yey, så hadde du neppe spurt her hva andre mener. Dermed har du i grunnen svart selv på hva som passer for dere. 

6 mnd hos mannen i utlandet og 6 mnd hos dere blir fort helårs hos dere. Er det tenkt at hun bor i samme hus/leilighet som dere eller i separat hybel? Skal hun betale for seg eller skal dere forsørge henne også? Og hvordan skal du få henne ut igjen om det viser seg at ordningen ikke funker? Særlig om det funker for henne, men ikke for deg, mann og 14åring?

Jeg kunne aldri ha tenkt meg en sånn løsning. Det hadde vært fullstendig farvel til privatliv og fred og ro i eget hjem. Rydding/snoking, masing og krav om å bli inkludert og holdt med selskap. No thanks. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, dette er oppskriften på katastrofe. Høres egentlig ut som om det er det uansett. Da bør dere i det minste ha den avstanden at dere ikke bor sammen med henne.

Hun baserer seg (trolig) på å bo svært billig/gratis hos dere, og så skal hun bo hos en mann i utlandet 6 måneder av året. Om hun bare blir én dag over de seks månedene i utlandet ett av to år, så mister hun sine rettigheter i Folketrygden. Det vil - for de fleste oppegående personer - bety at man legger inn en buffersone som er stor nok til å komme seg hjem til Norge igjen innen det er gått nøyaktig seks måneder. Ergo bør dere belage dere på at seks måneder i året hos dere trolig er noe mer enn det.

Hun er ensom etter skillsmissen, og så har hun skaffet seg en ny mann i utlandet (kjenner hun ham og landet godt nok?). Det er absolutt ingen garantier for at det forholdet vil vare.

Så antar jeg at disse to turtelduene sikkert vil møte hverandre i løpet av de 6 mnd hun ikke kan dra fra Norge, ergo må dere regne med å også få hennes nye mann som samboer i huset deres.

Din mor skaper drama, ergo måtte dere hvis dere (mot all sunn fornuft) lot henne bo hos dere sørge for en skriftlig avtale, helst satt opp av advokat. Det tryggeste for dere vil i så fall være korttidskontrakter som fornyes hver gang hun kommer tilbake til Norge, med kort oppsigelsestid. Problemet for henne er at hun da ikke lenger har en fast adresse i Norge, og da kan det være at hun uansett vil regnes som utflyttet.

Dere risikerer enormt mye drama, og om dere får henne inn slik at hun på papiret bor der fast, så kan dere dessverre få problemer med å få henne ut av huset hvis hun flytter tilbake til Norge mer fast, om hun skulle bli syk osv.

Hadde jeg vært dere hadde jeg sagt som sant er, at dere har tenkt grundigere gjennom denne situasjonen, og at det nok er en god løsning for henne på kort sikt, men at det ikke er en god løsning for hverken henne eller dere på lang sikt, at dere selv trenger mer stabilitet og privatliv enn en slik løsning hun forestiller seg vil kunne gi. Og så sagt tydelig at hun må finne seg en annen løsning, for hun kan ikke flytte til dere. Pass på å si dette så tydelig, ellers risikerer dere at hun "misforstår". 

Om annen familie skaper drama og bråk, så sier dere bare at hvis det er så uproblematisk for dem å la henne bo hos seg halve året, så står de helt fritt å tilby henne å bo hos dem, og at temaet ikke lenger er åpent for diskusjon, hun kan ikke bo hos dere, mor er voksen og må ta følgene av egne valg og finne seg et annet sted å bo. Punktum. 

Du kjenner både din mor og familie, Ts, så du vet at bråk vil det nå bli uansett. Men lar dere henne flytte inn til dere, så vil dere flytte bråket inn til dere, i verste fall for år fremover. Så sett klare og tydelige grenser for dere selv, si klart og tydelig fra at det ikke er en ordning dere kan gå med på!

Vær også obs på det at hvis hun har adresse hos dere, og hun har vært for lenge i utlandet og må komme tilbake fra utlandet pga. helse, så risikerer dere å sitte med et enormt problem, også økonomisk. 

Ikke ta problemene inn i det stabile hjemmet du, mannen og ungene har skapt dere på det stedet dere nå bor! ❤️

Anonymkode: 8b712...f38

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvis svigermor skulle flyttet inn så hadde jeg tatt med meg 14-åringen og flyttet.

Anonymkode: f6350...ffd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Da må hun betale for påbygg av huset og egen hybel i huset, vel? 

Anonymkode: a996d...381

• Liker 2
Skrevet

Ingen god ide så sant dere ikke har en sokkelleilighet.

Anonymkode: f53c3...c7b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det var min drøm, enten i stort nok hus eller i generasjonsbolig. Men så døde hun for tidlig.

Anonymkode: c4972...76c

Flytter du også 3t bort fra din mor for å slippe hennes drama og opplevde at hun gikk deg på nervene? 

Mange barn-forelder forhold fungerer best dersom man ikke bor sammen som voksne. 

Anonymkode: 546ef...aea

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde aldri latt min mor flytte inn hos oss. Orker ikke en natt en gang. Nå hører det til historien at jeg ikke har noe godt forhold til henne, men selv så tror hun at hun har verdens beste forhold til alle sine barn, to av tre har ikke noe godt forhold til henne.

Å det dårlige forholdet hun og jeg har kan hun takke seg selv for da jeg i oppveksten alltid fikk skylden for ting, også ting jeg ikke hadde gjort. Når jeg ble voksen så var jeg aldri bra nok og hun blandet seg i hva jeg kjøpte. De siste årene så har hun satt meg i flere ubehagelige situasjoner, og kommet med trusler hvis jeg ikke har gjort som hun vil.

Vi bor noen timer unna, så hvis hun skal på besøk så må hun overnatte - noe vi ikke orker, så her hadde det blitt nei om hun hadde spurt. 

Anonymkode: c15c8...a57

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Flytter du også 3t bort fra din mor for å slippe hennes drama og opplevde at hun gikk deg på nervene? 

Mange barn-forelder forhold fungerer best dersom man ikke bor sammen som voksne. 

Anonymkode: 546ef...aea

Nei, flyttet tre timer bort fra pappa.

Anonymkode: c4972...76c

Skrevet

Det hadde aldri gått her. Har absolutt ikke noe imot min mor og vi har et godt forhold. Men å flytte sammen hadde dessverre ødelagt det gode forholdet. 

Anonymkode: 8e1c5...2ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle burde hatt generasjonsbolig slik som før slik at det var mulig. 

Anonymkode: b9d33...701

Skrevet

En uke i ny og ne er greit, men 6 mnder??! Om nei, absolutt ikke! Jeg flyr på veggen etter en uke. Eneste årsaken til å godta dette er ved ekstreme tilfellet, hvis en av foreldrene mine hadde vært alene og palliativ hadde saken vært annerledes. Men dette er jo heldigvis ikke hverdagslig

Anonymkode: c7e7b...b24

• Liker 2
Skrevet

Heller et sted i nærheten så du kan hjelpe henne om nødvendig. Noen måneder ville nok gått, men det er lenge. 

Anonymkode: 7ddd3...fed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Generasjonsbolig vil ikke fungere for alle. Hadde ikke fungert med meg og min mor. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Generasjonsbolig vil ikke fungere for alle. Hadde ikke fungert med meg og min mor. 

Det fungerte før! Nå er alle så meg, meg,meg og skal ikke ofre tid på andre. Jeg har bodd mye av livet i generasjonsbolig og savner det, det er veldig fint og ha sine nærmeste i samme hus. Og det er perfekt nå i eldrebølgen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det fungerte før! Nå er alle så meg, meg,meg og skal ikke ofre tid på andre. Jeg har bodd mye av livet i generasjonsbolig og savner det, det er veldig fint og ha sine nærmeste i samme hus. Og det er perfekt nå i eldrebølgen. 

Fint for de det fungerer for, men det fungerer som sagt ikke for alle.

Å hvis du synes jeg er en egoist som ikke vil dele bolig med en mor som har trykket meg ned hele livet, så får du bare synes det. Jeg skal kunne slappe av og være meg selv i mitt hjem. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor i all verden burde de det? De aller færreste ønsker å bo med foreldrene sine etter at de er blitt voksne. Avstand er sunt.

Anonymkode: 352c7...f81

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i all verden burde de det? De aller færreste ønsker å bo med foreldrene sine etter at de er blitt voksne. Avstand er sunt.

Anonymkode: 352c7...f81

Fordi det ville være en god hjelp i eldrebølgen. Da slapp en unna mye trøbbel med å få hjulpet de. For da kosta det mindre når man bare kunne gå inn en dør og gi det som trengtes. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fint for de det fungerer for, men det fungerer som sagt ikke for alle.

Å hvis du synes jeg er en egoist som ikke vil dele bolig med en mor som har trykket meg ned hele livet, så får du bare synes det. Jeg skal kunne slappe av og være meg selv i mitt hjem. 

Deg om det. Med faste regler og respekt for hverandre går det veldig bra. 

• Liker 1
Skrevet

Om mor flytter inn er det startet på slutten av ekteskapet. 

Hvis du først tar henne inne blir dere ikke kvitt henne pga emosjonell utpressing. 

Hun får leie seg en hybelleilighet slik mange gjør når de skal bo 6 mnd av gangen i utlandet.

Anonymkode: 4f25c...030

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Deg om det. Med faste regler og respekt for hverandre går det veldig bra. 

Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...