Gå til innhold

Leirskole i 6. klasse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen steder varer leirskolen en uke, andre steder i f.eks fire dager. det kommer an på hva skolen klarer å bestille, da slike opphold kan måtte bestilles mange år i forveien.

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men en uke borte fra foreldre når man går i 6. klasse bør man kunne klare. Hjemlengsel, og tanken på hvor godt det er å være hjemme ja..., men det er jaggu meg godt å være borte også. At man er borte fra mamma og pappa en hel uke om gangen må også skje første gang. Leirskole er leir med hele klassen, kanskje en parallellklasse eller en klasse over eller under. I tillegg kanskje fra flere skoler. Det er leir-liv med aktiviteter man aldri vil glemme, hovedsakelig i positiv grad. 

Man har ikke lov å ha med seg mobiltelefon, men er det ikke slik at det er et apparat med kort/mynt man kan bruke i et rom? Nå har ikke jeg barn, og har ikke vært på leirskole selv. Hadde jeg kunnet dra på leirskole hadde det vært for rundt 30 år siden. Jeg mener å huske at datter til ei venninne hadde muligheten til å ringe hjem via et apparat de kunne bruke på leiren, men kanskje jeg blander med en typisk sommerleir for henne 🤔

Selv bodde jeg to dagsreiser fra besteforeldre, tanter og onkler, mesteparten av min barndom. Dermed hadde jeg ikke muligheten til å øve med å være hos dem over lengre tid. Men noen ganger om sommeren kunne det skje. Alternativt var de på besøk hos oss mens mamma/pappa var bortreist. Det å begynne med overnatting hos venner var noe jeg begynte med da jeg var rundt 7 år gammel. De første gangene var det veldig skummelt, men man må gjennom det. Første gang lå jeg på madrass på rommet til venninna mi, tett inntil hennes seng. Neste natt sov hun hos meg, og da dro vi ut sofaen under køyesenga og sov der begge to. Dette ble opptakten til flere overnattinger hos henne, og hos andre venninner. Barneleir dukket opp med jevne mellomrom, og der ble jeg kjent med mange jeg ikke pleide å treffe ellers. Disse kunne vare alt fra en helg til opp mot en uke. 

Alt må oppleves for første gang. Når man er på leirskole er man sammen med haugevis av folk man kjenner, og man kan også bli kjent med nye mennesker. Jeg fikk ikke oppleve leirskole selv. Jeg flytta rett før den første klassen jeg gikk i dro på leirskole, og den andre klassen hadde kommet hjem fra leirskole rett før jeg kom flyttende. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...