AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #21 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kan være enig i at barn bør klargjøres til å tåle en uke borte. Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. Anonymkode: 07a30...ec0 Det er da spesielt. Første turen våres var på var de i Vestfold. Lærte å bruke seilbåt, var ute med fiskebåt og fisket, var ute på Færder fyr. Bruk av utstyr til sjøen. Andre turen var de på fjellet, fisket, fjellklatring lærte om sikring i fjellet osv, sipline kjøring, gå turer, det å lage mat på primus og bål, bruke kart og kompass Men er vel kansje slik ting deres ikke hadde, eller interesse å lære? Vet mange legger opp ting på forskjellige måtter Anonymkode: 938c8...d80 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #22 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Til våren skal barnet mitt på leirskole. Hun er ikke så vandt til å sove borte med mindre vi er på ferie og hun har familien i nærheten. Hun er ikke vandt til å være lenge borte fra oss. (Mor og far) og ikke komfortabel med det enda. Hun har prøvd å sove på besøk hos venninner noen ganger, men da har hun ikke sovet noe. Noen som har hatt lignende «case» og fått tilpasset opplegget på noe vis?? Anonymkode: d83ed...dc2 Her er det bare å ta seg sammen og la ungen få sove borte og bare la hu reise med klassen og være der på normal måte! Det skal da ikke tilpasses! Anonymkode: ee3d3...5d6 2 1 2
Hactar Skrevet 23. september 2025 #23 Skrevet 23. september 2025 Det er en helt annen opplevelse å være på tur med masse aktiviteter og overnatte sammen i forbindelse med det, enn å overnatte hos venner i deres hjem og med deres rutiner. Alle er på bortebane, og man føler seg ikke som en gjest på samme måten. Er miljøet i klassen godt? Har hun gode venner? I så fall tror jeg dette kan gå over all forventning. Dårlig søvn kan det nok bli, men det er ikke farlig. Prøv å normalisere at det går greit om natten føles lang og om hun er trøtt neste dag. Hun vil neppe være den eneste som sliter med å sove, men det blir ikke et problem med mindre hun får panikk og tror alt er ødelagt pga lite søvn. 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #24 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan være enig i at barn bør klargjøres til å tåle en uke borte. Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. Anonymkode: 07a30...ec0 Deg om det. Jeg husker fortsatt leirskoleuken nå 35 år etterpå. Det var en uke rik på mange flotte opplevelser, mestring og lærdom. Anonymkode: 785f6...fa2 5 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #25 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er da spesielt. Første turen våres var på var de i Vestfold. Lærte å bruke seilbåt, var ute med fiskebåt og fisket, var ute på Færder fyr. Bruk av utstyr til sjøen. Andre turen var de på fjellet, fisket, fjellklatring lærte om sikring i fjellet osv, sipline kjøring, gå turer, det å lage mat på primus og bål, bruke kart og kompass Men er vel kansje slik ting deres ikke hadde, eller interesse å lære? Vet mange legger opp ting på forskjellige måtter Anonymkode: 938c8...d80 Som sagt her er det ingen som en gang kan erindre alt. Men telt, bål og overnatting ute har ungene vært med på siden de var bittesmå. På mange av de turene har de vært med å fiske. Begge var med på turneringer borte hjemmefra med håndball-/fotball lagene siden de var 10-11. Klatring er ingen av de spesielt interessert i (dersom det er klatring på leirskole). Mener å huske at de også nevnte noe om hest og hund, sikkert noen aktiviteter med det, noe som ingen av de har snakket om noen gang etterpå. Den eneste lærdommen de kan ha tatt med seg, er at de klaget litt på maten der, de hadde nok godt av å lære seg at man må ta til takke med det man har. Anonymkode: 07a30...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #26 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan være enig i at barn bør klargjøres til å tåle en uke borte. Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. Anonymkode: 07a30...ec0 Det sier mer om deres familie enn om leirskole i seg selv. Som du ser på de kommentarene her så er de fleste uenige med deg. Jeg husker godt min egen leirskole og det er 25 år siden. Jeg husker hvor vi var, hva vi gjorde, hvem jeg delte rom med, turen til og fra. Det var stor stas og veldig kjekt. Synd at dine barn ikke har hatt den opplevelsen men de fleste får det kjekt og mange gode minner. Anonymkode: 82f12...a7e 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #27 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Deg om det. Jeg husker fortsatt leirskoleuken nå 35 år etterpå. Det var en uke rik på mange flotte opplevelser, mestring og lærdom. Anonymkode: 785f6...fa2 Det gjør jeg også 🙂. Lærte å padle kano på elv, førstehjelp, fjelltur, skogstur, sang, musikk og underholdning på kveldene. Og vi måtte bytte på å være kjøkkenassistenter og var livredde de strenge damene på kjøkkenet 😄 Anonymkode: 5ae86...a10 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #28 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gir ingen ting?! Altså, det var et av årets høydepunkt for alle tre ungene her i huset hvertfall (og vi reiser mye, så det var ikke det i mangel av andre ting de fikk oppleve). De storkoste seg på tur, de vokste masse på det alle mann, og klassemiljøet etter turen var veldig veldig bra. TS. Her er det bare å komme i gang og øve på p gjøre henne mer selvstendig. En 6.klassing bør absolutt kunne klare å delta på leirskole. Anonymkode: 94d9c...557 Jeg er enig med hun du tagger. Leirskole ga meg null, niks nada. Jeg hatet alle de overnattingsturene. Mine barn kommer ikke til å tvinges på dette om de ikke ønsker. Anonymkode: 38d52...708 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #29 Skrevet 23. september 2025 Ungen min var heller ikke vant med å sove borte, annet enn natt her og der. Men leirskolen gikk fint det. Hun har alltid vært mammadalt, og er det enda flere år etter at leirskolen er fullført. Det var ingen stor høydare, men det gikk godt nok. Min er på grensen til å være på spektret. Ting er forskjellig, men det er kun fire netter. De fikk ringe hjem. Enkelte på leirskolen og rommet de var på, var ikke helt etter standarden hun var vant med. Men det ordna seg jo. Enten går det bra, eller så går det over. Anonymkode: 59733...6a4 2
mommyaka Skrevet 23. september 2025 #30 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er enig med hun du tagger. Leirskole ga meg null, niks nada. Jeg hatet alle de overnattingsturene. Mine barn kommer ikke til å tvinges på dette om de ikke ønsker. Anonymkode: 38d52...708 Bare pass på at DU ikke snakker ned leirskole når den tid kommer. At denne turen ikke handlet om deg...nei jeg husker ikke noe ..jeg kjedet meg...det var forferdelig å være der. Pluss barna må være med...ellers nå de være med eks 5 klasse en hel uke ( om dine barn går i 6). De har ikke lov å være hjemme 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #31 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er enig med hun du tagger. Leirskole ga meg null, niks nada. Jeg hatet alle de overnattingsturene. Mine barn kommer ikke til å tvinges på dette om de ikke ønsker. Anonymkode: 38d52...708 Alle slike turer regnes som obligatorisk undervisning. På ungdomsskolen og vgs betyr det da at du lat barna dine skulke skolen. Anonymkode: 7b3be...059 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #32 Skrevet 23. september 2025 Hadde samme her, men det gikk helt strålende og gjorde at hun etter det turde å overnatte hos venninner og familie. Du burde forberede henne på at dette kommer til å gå bra. Å stå utenfor i klassen fordi man ikke tør og er usikker er ikke noe kjekt. Dere må øve på løsrivelse. Anonymkode: 2f653...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #33 Skrevet 23. september 2025 mommyaka skrev (8 minutter siden): Bare pass på at DU ikke snakker ned leirskole når den tid kommer. At denne turen ikke handlet om deg...nei jeg husker ikke noe ..jeg kjedet meg...det var forferdelig å være der. Pluss barna må være med...ellers nå de være med eks 5 klasse en hel uke ( om dine barn går i 6). De har ikke lov å være hjemme Dette handler ovethodet ikke om hva jeg synes. Ingen av mine har ønsket å være med på overnatting med idrett osv heller. De trives ikke med det. Jeg kommer ikke til å tvinge de, og det er de klar over da de selv har tatt opp temaet. Har god dialog med lærere, så dette går nok fint. Jeg mener hele dette tullet burde tas ut av skolen. Anonymkode: 38d52...708 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #34 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alle slike turer regnes som obligatorisk undervisning. På ungdomsskolen og vgs betyr det da at du lat barna dine skulke skolen. Anonymkode: 7b3be...059 Det kalles dialog med skolen. Heldigvis er lærerene her klar iver at barna er forskjellige og har forskjellige behov. Noen har kanskje vanskeligheter med søvn osv. Det får alternativt opplegg på skolen. Vi hadde heller ingen slike turer på vgs. ikke vanlig her med mindre man går linjer som har det som praksis. Anonymkode: 38d52...708
mommyaka Skrevet 23. september 2025 #35 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette handler ovethodet ikke om hva jeg synes. Ingen av mine har ønsket å være med på overnatting med idrett osv heller. De trives ikke med det. Jeg kommer ikke til å tvinge de, og det er de klar over da de selv har tatt opp temaet. Har god dialog med lærere, så dette går nok fint. Jeg mener hele dette tullet burde tas ut av skolen. Anonymkode: 38d52...708 Synd at du føler slikt...tror vel at det er derfor dine barn ikke vil noe av dette. Du virker ikke så positivt til noe slikt. Og du fremsnakke nok ikke noe heller. 1 2
mommyaka Skrevet 23. september 2025 #36 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alle slike turer regnes som obligatorisk undervisning. På ungdomsskolen og vgs betyr det da at du lat barna dine skulke skolen. Anonymkode: 7b3be...059 Enig. Min sønn sliter med ekstrem natt skrekk og vi var nervøs til sende han bort alene i 1 uke. Men om han skulle være hjemme måtte han gå på skolen med 5 klasse og følg de..det hadde han ikke løst til..men det gikk kjempebra. Kan si at når de kom hjem ( noen uker etter( hadde de fremvisning av film og bilder fra leirskole og koste seg med minner etc. De har nå er chat gruppe med alle fra leirskolen:)
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #37 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette handler ovethodet ikke om hva jeg synes. Ingen av mine har ønsket å være med på overnatting med idrett osv heller. De trives ikke med det. Jeg kommer ikke til å tvinge de, og det er de klar over da de selv har tatt opp temaet. Har god dialog med lærere, så dette går nok fint. Jeg mener hele dette tullet burde tas ut av skolen. Anonymkode: 38d52...708 Ganske tydelig at ditt syn her har farget barna dine. Det er jo fryktelig synd, for de går glipp av utrolig masse sosialt. Det er liksom jobben vår som forelder.. å ikke la eget negativt syns på ting smitte over på barna. Og siden det gjelder flere enn et barn hos deg, så er det nok ganske tydelig at du misset der. Også er det noe med å lære barna at de noen ganger må gjøre ting de kanskje ikke har så lyst til. For det er ikke farlig å overnatte borte, og det er viktig læring for dem.. at selv om man kanskje ikke syns det er deg beste, så går det fint allikevel. Anonymkode: 94d9c...557 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #38 Skrevet 23. september 2025 mommyaka skrev (1 minutt siden): Synd at du føler slikt...tror vel at det er derfor dine barn ikke vil noe av dette. Du virker ikke så positivt til noe slikt. Og du fremsnakke nok ikke noe heller. Utrolig men sant, det er faktisk mange unger som ikke hopper i taket av glede av tanken på leirskole, uavhengig om foreldrene er helt nøytrale til det. Like utrolig, men også sant, det er mange unger som ikke hopper av glede etterpå heller. Skjønner at noen av dere har opplevd unger som var skeptisk, men synes det gikk bra. Bra for dere, men ikke forsøk å generaliser deres personlige opplevelser. Anonymkode: 07a30...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #39 Skrevet 23. september 2025 Det virker som mange syr puter under armene på barna. «Ikke den standarden hun var vant til»?? Leirskole er ikke noe barna skal få velge selv om det kkke er en helt spesiell grunn til det. De skal heller ikke ha tilrettelegging om det ikke er grunn for det. Snakk positivt om leirskolen, det er gøy, alle klassekameratene er der, man gjør kule ting hele uka. Ikke spør «er du redd for å reise?», da sier man jo til barnet at det er farlig og skummelt. Synes jeg ser mange barn som er slik rundt her, der de voksne nesten er mer redd enn barna selv. Hos oss har vi ikke gitt dem valget, bare lagt opp til at «da er det speidertur og så heldig du er som skal xxx og yyy!» Og ja, vi har en engstelig mammadalt, men du verden som hun vokser når hun mestrer nye ting! Anonymkode: adc6e...31a 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #40 Skrevet 23. september 2025 mommyaka skrev (6 minutter siden): Synd at du føler slikt...tror vel at det er derfor dine barn ikke vil noe av dette. Du virker ikke så positivt til noe slikt. Og du fremsnakke nok ikke noe heller. Det er ikke mine følelser, men barnas. De får velge selv om de vil delta på slike ting. Jeg ønsker ikke utbrodere deres utfordring på nettforum, men de har meget gode grunner til å ikke ønske å delta. Og i stedet for å presse de avgårde, slik mine foreldre gjorde med meg, skal de få være med å bestemme prossessen selv. Derfor er jeg nøytral, jeg snakker ikke ned, og snakker ikke opp. Aller helst skal temaet komme fra barnet selv. Mange av barna på trinnet til eldste vil ikke på leirskole og det er ett tema på skolen. For mi del kan de droppe hele greia, og det er vi flere foreldre som mener. Anonymkode: 38d52...708 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå