Gå til innhold

Leirskole i 6. klasse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 10.00):

Tror du alt handler om lyst? Kan du tenke deg at barnet har store utfordringer som gjør slikt vanskelig? Hvorfor i helvette skal jeg tvinge barnet mitt som er sengevæter og må bruke bleie, ofte også byttes på om nettene til dette? Og gjøre barnet til mobbeoffer? NEI! Helt helt uaktuelt! Fantastisk at folk bare ser sin egen surrealistiske boble! Vi har dialog med skolen, og en annen stor foreldregruppe med barn som ikke vil dra.

Anonymkode: 38d52...708

Om man har utfordringer slik som sengevæting kan det faktisk være bra å øve på overnattinger også. De fleste leirskoler skal være drillet på dette.

Var sengevæter som barn selv og fikk fritak fra leirskoler og overnattingsturer noe jeg angrer på i dag. Skulle ønske skolen presset mer på.

Anonymkode: 35952...8d7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må øve.

Leirskolen er viktig for barn, og det å være borte fra mor og far noen dager er en ferdighet de skal øve på. 

Ikke gå i fella og be om tilpasninger, vis trygghet ovenfor barnet ditt så det smitter over, også legger du opp til øving før den tid. 

Anonymkode: e65a3...df6

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man har utfordringer slik som sengevæting kan det faktisk være bra å øve på overnattinger også. De fleste leirskoler skal være drillet på dette.

Var sengevæter som barn selv og fikk fritak fra leirskoler og overnattingsturer noe jeg angrer på i dag. Skulle ønske skolen presset mer på.

Mens skolen her mener barnet må pnsket dette selv. Jeg følger skolens råd, og alle andre instanser som er med i utrending av flere ting. Leirskole er for noen helt topp, mens for andre en kjempe dårlig opplevelse. Jeg ble presset av skole og hjem, sitter igjen med en kjempe dårlig opplevelse. Derfor skal ikke mine presses, de skal få velge akkurat dette selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mens skolen her mener barnet må pnsket dette selv. Jeg følger skolens råd, og alle andre instanser som er med i utrending av flere ting. Leirskole er for noen helt topp, mens for andre en kjempe dårlig opplevelse. Jeg ble presset av skole og hjem, sitter igjen med en kjempe dårlig opplevelse. Derfor skal ikke mine presses, de skal få velge akkurat dette selv.

Forstår ut i fra dine innlegg at du nok har hatt det kjipt i barndommen, men du må være forsiktig med å ikke la det ta for stor plass i forhold til hvordan du er overfor barna dine. 
Det er ikke bra for barn å aldri møte motstand, eller aldri måtte utfordre seg selv. Når sier jeg ikke at man skal tvinges for en hver pris på å leirskole, men å alltid la barn få slippe ting de syns er vanskelig/ubehagelig/skummelt er å gjøre de en bjørnetjeneste, og å gjøre at de blir lindre robuste og tåler mindre motstand enn barn som blir utfordret.

Anonymkode: 94d9c...557

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår ut i fra dine innlegg at du nok har hatt det kjipt i barndommen, men du må være forsiktig med å ikke la det ta for stor plass i forhold til hvordan du er overfor barna dine. 
Det er ikke bra for barn å aldri møte motstand, eller aldri måtte utfordre seg selv. Når sier jeg ikke at man skal tvinges for en hver pris på å leirskole, men å alltid la barn få slippe ting de syns er vanskelig/ubehagelig/skummelt er å gjøre de en bjørnetjeneste, og å gjøre at de blir lindre robuste og tåler mindre motstand enn barn som blir utfordret.

Mine barn møter motstand, plenty av motstand. Men det betyr ikke at leirskole skal bli stedet de gjøres om til mobbeoffer pga bleiebruk. Det handler om bruk av sunn fornuft. Det viktigste i slike saker er å ha dialog med teamet som utreder barna eller barnet, de kjenner barnet, omgivelsene og hva barnet vil mestre. Leirskole er faktisk ikke så viktig at jeg presser mine igjennom dette. Når det er sagt har jeg aldri snakket om min barndom utenom det fine jeg hadde. Jeg hadde fantastiske besteforeldre som gjorde livet fint i en ekstremt vanskelig og sårbar periode. Jeg har aldri tatt opp emne leirskole før de snakket om det selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La meg gjette; du er nevrotisk og er ufør i dag.

Anonymkode: ee6bd...167

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La meg gjette; du er nevrotisk og er ufør i dag.

Anonymkode: ee6bd...167

Nei, jeg er i full jobb og holder på med etterutdanning. Så den antagelsen er helt feil.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mine barn møter motstand, plenty av motstand. Men det betyr ikke at leirskole skal bli stedet de gjøres om til mobbeoffer pga bleiebruk. Det handler om bruk av sunn fornuft. Det viktigste i slike saker er å ha dialog med teamet som utreder barna eller barnet, de kjenner barnet, omgivelsene og hva barnet vil mestre. Leirskole er faktisk ikke så viktig at jeg presser mine igjennom dette. Når det er sagt har jeg aldri snakket om min barndom utenom det fine jeg hadde. Jeg hadde fantastiske besteforeldre som gjorde livet fint i en ekstremt vanskelig og sårbar periode. Jeg har aldri tatt opp emne leirskole før de snakket om det selv. 

Om barnet kun har nattbleie kan man løse det diskret feks gjennom å skifte i sovepose, sove på lærerens rom eller ha baggy pysjbukse og baggy pysjskjorte som skjuler bleien godt. Det er jo ingen som foreslår at man skal rope ut at barnet har bleier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om barnet kun har nattbleie kan man løse det diskret feks gjennom å skifte i sovepose, sove på lærerens rom eller ha baggy pysjbukse og baggy pysjskjorte som skjuler bleien godt. Det er jo ingen som foreslår at man skal rope ut at barnet har bleier.

Det er mye mulig, men barnet vil ikke ta sjansen. Skolen er enige, vi er enige. Barnet skal ikke på leirskole. Den saken er avsluttet. Hadde vi ønsket råd om hvordan gjennomføre det, hadde vi spurt. Men legene, skolen, barnet og vi er enige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mye mulig, men barnet vil ikke ta sjansen. Skolen er enige, vi er enige. Barnet skal ikke på leirskole. Den saken er avsluttet. Hadde vi ønsket råd om hvordan gjennomføre det, hadde vi spurt. Men legene, skolen, barnet og vi er enige. 

Men med tanke på at det er et team rundt barna dine, med utredning og slik, så er det vel ikke bare snakk om at det er sengevæting som Er problemet?  
Barna dine hadde kanskje ikke dratt på leirskole uansett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 19.47):

Hvilket felleskap? Der barna skal passe inn i en A4 boks? Det er ett veldig tydelig skille her vi bor, der arrangeres ikke overnattings opplegg fordi det er så få som vil. Det er faktisk lov å ha egne meninger om ting. Kan tenkes at vi som vokste opp med at dette MÅTTE man gjøre fordi det såkalt skaper felleskap ikke var så begeistret og ikke ønsker å dytte våre barn ut i det. 

For min del er det en avgjørende faktor. 10 år med hard fysisk og psykisk mobbing, hvor vi blir presset til å være enda mer med de som bare vil skade deg. 

Mine barn sliter veldig med nattskrekk, men det mest pinlige for de er sengevætingen og bleiebruk i en alder av 11 og 8 år. Så nei, jeg har ikke tenkt til å dytte de ut i ett farvann som gjør mer skade enn nytte. Overnattingsturer har null og si for fellesskapet. Det er fotballlaget her ett ypperlig bevis på. Mer sammensveiset gjeng skal man lete lenge etter.

Noen begynner heldigvis å si meningen sin rundt dette fjaset. Jeg personlig ønsket alt slikt ut av skolen. Først pga press, men også på grunn av økonomi. Det er så mye dugnader på alle plan at folk er dritt lei p kjøpe lodd, sokker, do papir osv. Samme tendens ser vi på 17 Mai, folk har mer enn nok med egne feiringer. Vi som familie har ikke ett ønske om å bruke en slik dag på å jobbe. Skolen skal være gratis, dermed må leirskoler og slikt ut. Turer i nærområdet får holde.

Nå har jeg sagt mitt i denne saken og melder meg ut. Det at noen mener man ødelegger ved å være ærlige sier mer om dem enn meg.

Ånei, dette var trist lesing. Jeg er glad jeg ikke bor der du bor og er i ditt miljø! Uff, det må være vondt å tenke på de fine tingene som skjer i fellesskapet på en slik måte som du gjør her. Beklager at du har det sånn!

Anonymkode: 29bca...1fc

Skrevet

Datteren min grudde seg veldig til leirskole, pga ekstrem sjenanse og vansker med å sove ved overnatting hos andre. Hun var vant med overnatting hos venninner gjennom flere år, men slet altså alltid med å sove da. Hun ønsket å slippe leirskolen, men vi ga henne aldri muligheten til det. Sa bare at dette er noe alle i klassen skal være med på. Vi tok kontakt med helsesøster på skolen, som hadde flere samtaler med jenta gjennom hele året før leirskolen. De snakket om mestringsstrategier, og jenta torde til slutt å være med. Hadde det fantastisk, og er nå kjempeglad for at hun fikk dele denne opplevelsen med klassen sin. Selv om nettene forsåvidt ble akkurat så søvnløse som hun fryktet, hadde hun lært å takle det.

Anonymkode: 10307...c18

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tingen er at denne tråden handlet om ts sitt barn som kun ikke likte/trivdes med å sove borte. Ikke var vandt til det og kun forsøkt å sove hos en venn en gang. I tilfellet til ts var det ingen mobbing, sykdom, diagnose eller andre spesielle grunner til at barnet ikke skal klare å være på leirskole uten spesiell tilrettelegging. Ubehag og normal usikkerhet er ikke god nok grunn til å la barn slippe unna leirskole så lenge det ikke er spesielle grunner til denne usikkerheten som taler for dette. Usikkerhet i seg selv er normalt og barn trenger den mestringen for å utvikle seg sunt. Dette er det nok litteratur på å forskning. 

Selvsagt er det ikke sunt å presse et barn til en tur uten en eneste venn og bare mobbere. Sier seg selv. Men ts sitt spørsmål handlet ikke om et barn som ble mobbet og leirskole. Eller et barn med spesielle behov som ikke er forenlig med leirskole eller kan skape såpass Ubehag at det overskygger det positive med leirskole. Hadde dette vært spørsmålet i hi så hadde ingen her inne skrevet til ts. - Ja ts du må tvinge barnet ditt til en ukes tur med mobbing. Blir kjempe bra. 

Anonymkode: 7b3be...059

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 3.55):

Til våren skal barnet mitt på leirskole. Hun er ikke så vandt til å sove borte med mindre vi er på ferie og hun har familien i nærheten. Hun er ikke vandt til å være lenge borte fra oss. (Mor og far) og ikke komfortabel med det enda.
Hun har prøvd å sove på besøk hos venninner noen ganger, men da har hun ikke sovet noe. Noen som har hatt lignende «case» og fått tilpasset opplegget på noe vis?? 

Anonymkode: d83ed...dc2

Veldig fint å trene på dette framover. Det er viktig at barna må prøve ulike ting selvom det er litt skummelt. Det er dette som gir læring og mye glede når det gjennomføres og gir mye mestring. Barn i dagens samfunn blir generasjon alfa. Ikke bare positivt, men viktig at barn ikke bare fyker gjennom barndommen uten det minste motgang. 

Anonymkode: b3a7e...cbf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 5.21):

På tide å trene på dette. Dette er en utrolig fin opplevelse for dem. De får er annen opplevelse. Ofte en opplevelse av å mestre.

Anonymkode: 938c8...d80

Definitivt ikke for alle. 

Anonymkode: c2c06...992

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Definitivt ikke for alle. 

Postet før jeg rakk å skrive ferdig, men jeg har aldri klart å sove sammen med andre. Det er en av de tingene jeg setter mest pris på som voksen, at ingen kan pålegge en dette (med mindre man havner på sykehus - selv i fengsel slipper man). I tillegg tålte jeg ikke maten som ble servert, så spydde mye av uken. 

• Hjerte 1
Skrevet

Når jeg sitter å leser her syns jeg medt skremmende er alle de som på en måtte ikke ser at en er forskjellige men og samtidig enkelte foreldre som og fører sin uro over på barna, selv om de tror de ikke gjør det. Ungene merker det at foreldre er urolige, kansje virker negative med Tone leie osv. 

Her så var skolene på det å legge til rette på turene de var på.

I 3 til 5 klasse hadde de fast overnatting en natt ved et vann. Egentlig skulle de dele telt. Pga vårt barn har epilepsi ble avtalen ho fikk sove inne i hytta med en helsefagarbeider som skolen hadde samarbeid med fra frivillig hets sentralen.

I 7 klasse lang tur i 5 dager, der ble det og lagt til rette ho fikk lov å være med 1 vennine på rommet som viste godt hvordan håndtere epilepsi,  der og tok skolen kontakt med frivilligheys sentralen om de hadde noen med helse erfaring som kunne bli med. Og det ordnet seg. Ja vi foreldre tenkte godt på det at de skulle være i nærheten av vann hele tiden. Det som var godt var at leierskolen hadde krav at alle skulle bruke vest ved vannet dermed ble det ikke forskjell på vårt og de andre som var med.

Turen de egentlig skulle på i 10 klasse ble endret pga en del foreldre som mente 8 dager var for mye. Kommunen pleide å betale for tur med hvite busser. Husker jeg nesten hylte da jeg hørte foreldre som var nye som.kom inn i 8 klasse da 3 skoler ble blandet. Foreldre som da: mine vil nok ikke sove borte,  de sliter så psykisk at turen i 10 klase ville de ikke sende barna på, noen mente at de ikke ville lære noe på turen til Polen og Tyskland.  Så da etter mye styr fra disse foreldre om alt mulig at skolen sa det ikke ble tur, men dagstur til Oslo i stede. Noe en del ble lei seg for, spesielt når de viste at denne turen hadde alle andre hatt.  Året etter ble det tur, 

Anonymkode: 938c8...d80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men med tanke på at det er et team rundt barna dine, med utredning og slik, så er det vel ikke bare snakk om at det er sengevæting som Er problemet?  
Barna dine hadde kanskje ikke dratt på leirskole uansett?

Det er andre ting også. Men ikke alvorlige ting. De har utfordringer som gjør at vi har fått mye god hjelp fra flere hold. Yngste er uvisst om vil. Yngste har ikke snakket om det. Når ett barn på 10 år er sengevæter følges det tett opp av barnelege

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er andre ting også. Men ikke alvorlige ting. De har utfordringer som gjør at vi har fått mye god hjelp fra flere hold. Yngste er uvisst om vil. Yngste har ikke snakket om det. Når ett barn på 10 år er sengevæter følges det tett opp av barnelege

Men da snakker vi altså ikke om helt «vanlige» barn, som bare syns det er litt skummelt å sove borte…. slik som tråden egentlig handler om.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men da snakker vi altså ikke om helt «vanlige» barn, som bare syns det er litt skummelt å sove borte…. slik som tråden egentlig handler om.

I utgangspunktet jo. Det er ingen diagnoser, heller ikke mistanker om det. Men veldig usikre og bekymrede barn. Pluss sengevætingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...