AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #61 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det uaktuelt? Går ut i fra at din eldste har diagnoser, siden du må være med om han/hun skal? Og da kan jeg ikke fatte at det skal være uaktuelt for deg. Nettopp! tenk om du hadde latt barnet ditt være hjemme.. Da hadde du fratatt den muligheten for mestringsfølelse. Og det skal man faktisk ikke ta lett på. Alt for mange barn i dag klarer ikke stå i ting de syns er ubehagelig fordi de vet ikke hvordan de skal gjøre det. Alt for mange foreldre koster veien og lar barna aldri oppleve å måtte stå i det ubehagelige, og da heller ikke oppleve den mestringen. Foreldre får skjerpe seg. Det er IKKE farlig å måtte gjennomføre noe man syns er skummelt eller ubehagelig. Det er vår vår jobb som foreldre å skape robuste barn, som blir velfungerende ungdommer og voksne. Om barna aldri får lov av foreldrene å stå i ubehag, og foreldre alltid skal ordne opp, (eller tror de er gode foreldre som lar barna slippe fordi de syns noe er skummelt eller vanskelig).. hvordan skal de da kunne fungere i et samfunn? Det er slike foreldre som har en stor skyld i at så mange unge sliter psykisk. Anonymkode: 94d9c...557 Jeg har ikke så mye ferie at resten av året går i hop med plandager med yngste osv. det fungerer rett og slett ikke. Derfor er det uktuelt Anonymkode: 38d52...708
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #62 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde elever med spesielle behov på ungdomsskolen som fikk egen assistent og da har selvsagt assistenten blitt med på turen. Ved spesielle behov har mann i dag krav på tilrettelegging. Men når du startet din argumentasjon mot at dine barn skulle automatisk slippe overnattingsturer handlet ikke den argumetasjonen om spesielle behov. Hadde en i familien hvor ene foreldre ble med da det forelå grunner som tilsa at dette var nødvendig. Men friske barn uten diagnoser har godt av å lære seg å være borte fra hjemmet og klare å gjennomføre en leirskole. Anonymkode: 7b3be...059 Mine har utfordringer, ikke spesielle behov som gir rett til assistent. Heldigvis har vi masse god dokumentasjon fra flere instanser på at slikt ikke vil være positivt for eldste. At noen på dette forumet skal sitte å hakke på folk om grunner de ikke har noe grunnlag for å uttale seg om. Kjempe gøy for ett mobbeoffer å være en hel uke med så fantastiske opplevelser, synes du ikke? Nei ærlig talt! Min uke på langedrag er den verste i livet mitt! Å bli omfavnet av alle som skulle plukke med fra hverandre, og ødelegge med psykisk. Leirskole burde vært avviklet. Da hadde man sluppet unna mye trøbbel for barna. Her ble også hvite busser avviklet pga mye stygge hendelser på disse turene Anonymkode: 38d52...708
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #63 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min sønn likte ikke overnatting hos venner. Gjorde det 1 gang og det var nok. Hadde knapt sovet vekke fra meg innen leirskole. Men leirskole var the time of his life. Husk at absolutt alle barna er borte fra hjemmet på leirskole. Etter leirskole har det vært flere obligatoriske overnattingsturer med skole da det er en god del av de på ungdomsskolen. Alle har gått kjempe fint men min sønn har fortsatt ingen interesse av å sove over hos venner. Du gjør ikke barnet ditt en tjeneste av å få barnet ditt til å ha et spesial opplegg på leirskolen viss det absolutt ikke er spesielle behov som tilsier dette. Fremsnakk leirskole. Øv på enkle oppgaver hjemme som barnet må klare selv, som å skifte sengetøy. Kom med morsomme historier fra når du gikk på leirskole. Det kommer sannsynligvis til å gå kjempe fint. Anonymkode: 7b3be...059 Og forskjell på å ikke sov en natt pga spenning på overnatting, etter en natt uten søvn og leirskoleopplegg er de nok rimelig slitne kveld to. Uungåelig at de ikke sover på en hel uke ville jeg tenkt Helt enig ang å fremsnakke det, og si at alle er spent før leirskole, men at det gå jo som oftest helt fint for alle Anonymkode: d39e0...906 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #64 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): (Mor og far) og ikke komfortabel med det enda. Noen som har hatt lignende «case» og fått tilpasset opplegget på noe vis?? Anonymkode: d83ed...dc2 Det er foreldrene som må tilpasse dette. Dere har god tid. Anonymkode: a7bb7...f07 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #65 Skrevet 23. september 2025 Slapp av, dette går fint! Ikke laget problem av noe som ikke er et problem! Framsnakk leirskolen! Om hun er redd for overnatting, så trygg henne på at det er helt normalt og at det går fint. Det er helt normalt at de gruer seg litt. Alle jeg har snakket med har storkost seg på leirskole! Anonymkode: c3e6d...b06 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #66 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mine har utfordringer, ikke spesielle behov som gir rett til assistent. Heldigvis har vi masse god dokumentasjon fra flere instanser på at slikt ikke vil være positivt for eldste. At noen på dette forumet skal sitte å hakke på folk om grunner de ikke har noe grunnlag for å uttale seg om. Kjempe gøy for ett mobbeoffer å være en hel uke med så fantastiske opplevelser, synes du ikke? Nei ærlig talt! Min uke på langedrag er den verste i livet mitt! Å bli omfavnet av alle som skulle plukke med fra hverandre, og ødelegge med psykisk. Leirskole burde vært avviklet. Da hadde man sluppet unna mye trøbbel for barna. Her ble også hvite busser avviklet pga mye stygge hendelser på disse turene Anonymkode: 38d52...708 Vel her har det ikke vært stygge hendelser på turene. Leirskolen var en stor opplevelse for samtlige barn. Jeg snakket med flere foreldre i ettertid og ikke bare foreldre til mitt barn sine nærmeste venner. Mobbing er et stort problem på enkelte skoler og viss det får foregå så har skolen feilet. Dette handler da tydeligvis ikke om leirskole generelt men utfordringer i miljøet du og dine barn er bosatt. Skolene mitt barn har gått på er eksepsjonelt flinke til å kommunisere ut alt som kan være et problem og hendelser som har skjedd. Ungdomsskolen gjorde en kjempe jobb og alle turer utenom 1 har endt med kjempe skryt, også fra voksen personer som ikke er ansatt ved skolen. På den aktuelle vgs skolen eksisterer det knapt tilfeller av mobbing og er det noe tar skolen tak i dette med en gang. Mye sosialt som arrangeres og miljøet mellom elevene er veldig inkluderende. Å akseptere dårlig skole miljø for sine barn er et større problem enn en leirskole. Jeg husker fortsatt leirskolen og andre skoleturer jeg var på og alle bidro til positive opplevelser. Glad dette fortsatt er en del av skolensundervisningsopplegg. Ts spurte da i forhold til et barn som ikke liker eller er vandt til å sove andre steder enn hjemme. Og ikke et barn med dokumenterte spesielle behov eller som blir mobbet. Jeg står fortsatt ved meningen min om at et friskt barn har godt av å dra på leirskole selv om det til vanlig ikke liker å sove over hos venner og kanskje føler litt usikkerhet rundt dette. Anonymkode: 7b3be...059 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #67 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vel her har det ikke vært stygge hendelser på turene. Leirskolen var en stor opplevelse for samtlige barn. Jeg snakket med flere foreldre i ettertid og ikke bare foreldre til mitt barn sine nærmeste venner. Mobbing er et stort problem på enkelte skoler og viss det får foregå så har skolen feilet. Dette handler da tydeligvis ikke om leirskole generelt men utfordringer i miljøet du og dine barn er bosatt. Skolene mitt barn har gått på er eksepsjonelt flinke til å kommunisere ut alt som kan være et problem og hendelser som har skjedd. Ungdomsskolen gjorde en kjempe jobb og alle turer utenom 1 har endt med kjempe skryt, også fra voksen personer som ikke er ansatt ved skolen. På den aktuelle vgs skolen eksisterer det knapt tilfeller av mobbing og er det noe tar skolen tak i dette med en gang. Mye sosialt som arrangeres og miljøet mellom elevene er veldig inkluderende. Å akseptere dårlig skole miljø for sine barn er et større problem enn en leirskole. Jeg husker fortsatt leirskolen og andre skoleturer jeg var på og alle bidro til positive opplevelser. Glad dette fortsatt er en del av skolensundervisningsopplegg. Ts spurte da i forhold til et barn som ikke liker eller er vandt til å sove andre steder enn hjemme. Og ikke et barn med dokumenterte spesielle behov eller som blir mobbet. Jeg står fortsatt ved meningen min om at et friskt barn har godt av å dra på leirskole selv om det til vanlig ikke liker å sove over hos venner og kanskje føler litt usikkerhet rundt dette. Anonymkode: 7b3be...059 Deg om det. Jeg mener barnas følelser skal tas hensyn til. Å skape trygghet rundt mulighetene til å ta slike avgjørelser mener skaper tryggere barn. Anonymkode: 38d52...708
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #68 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Deg om det. Jeg mener barnas følelser skal tas hensyn til. Å skape trygghet rundt mulighetene til å ta slike avgjørelser mener skaper tryggere barn. Anonymkode: 38d52...708 https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-helse-psykisk-helse/forsker-vi-trenger-at-elever-far-fole-pa-angsten/2237427 Å ta hensyn til barns følser er ikke det samme som å la barn slippe unna ting som føles ubehagelig. Det er viktig å fremsnakke, øve og praktisk forbrede barnet sitt. Å la barn slippe unna ubehag er en bjørnetjeneste. Anonymkode: 7b3be...059 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #69 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-helse-psykisk-helse/forsker-vi-trenger-at-elever-far-fole-pa-angsten/2237427 Å ta hensyn til barns følser er ikke det samme som å la barn slippe unna ting som føles ubehagelig. Det er viktig å fremsnakke, øve og praktisk forbrede barnet sitt. Å la barn slippe unna ubehag er en bjørnetjeneste. Anonymkode: 7b3be...059 Det må gjøres i barnets tempo. Ta det helt med ro, vi har masse støtte i instansene som følger opp barna våre. Jeg har troa på at de får en god barndom uten leirskole. Det er vanvittig mange her som ikke skjønner at barn er forskjellige Anonymkode: 38d52...708
Stor pike Skrevet 23. september 2025 #70 Skrevet 23. september 2025 Min sønn med diagnose var på leirskole en uke. Han klatret, styrte båt, datt i vannet og hadde det superflott. Han hadde vært på noe overnatting hos besteforeldrene, men ikke spesielt mye. Han hadde også vært på noen helgeturer med søndagsskolen. Første gang slapp vi ham også bare avgårde. Vi lagde ikke noe vesen av det i forkant. Vi var skeptiske til å slippe ham avgårde, men det gikk over all forventning. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #71 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det må gjøres i barnets tempo. Ta det helt med ro, vi har masse støtte i instansene som følger opp barna våre. Jeg har troa på at de får en god barndom uten leirskole. Det er vanvittig mange her som ikke skjønner at barn er forskjellige Anonymkode: 38d52...708 Det sier litt tenker jeg. Når vi snakker om barna i flertall. Kanskje man skal evaluere hvordan man er som forelder? Anonymkode: 94d9c...557
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #72 Skrevet 23. september 2025 Skjønner ikke alle disse svarene om at leirskole er viktig, gøyt, mestringsfølelse. Leirskole var uten tvil den værste «uka» i mitt liv. Ringte hjem til alle i familien min og gråt, men ingen kom å hentet meg. Anonymkode: 6714f...59e 1 1
Jajakvinne12 Skrevet 23. september 2025 #73 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Deg om det. Jeg husker fortsatt leirskoleuken nå 35 år etterpå. Det var en uke rik på mange flotte opplevelser, mestring og lærdom. Anonymkode: 785f6...fa2 Jeg husker min og. Jævligste 5 dagene i mitt liv 😂 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #74 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette handler ovethodet ikke om hva jeg synes. Ingen av mine har ønsket å være med på overnatting med idrett osv heller. De trives ikke med det. Jeg kommer ikke til å tvinge de, og det er de klar over da de selv har tatt opp temaet. Har god dialog med lærere, så dette går nok fint. Jeg mener hele dette tullet burde tas ut av skolen. Anonymkode: 38d52...708 Helt uenig med deg. Synd det finnes slike som deg, som ikke kan støtte opp under fellesskapet. Anonymkode: b7f74...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #75 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Helt uenig med deg. Synd det finnes slike som deg, som ikke kan støtte opp under fellesskapet. Anonymkode: b7f74...bdc Hvilket felleskap? Der barna skal passe inn i en A4 boks? Det er ett veldig tydelig skille her vi bor, der arrangeres ikke overnattings opplegg fordi det er så få som vil. Det er faktisk lov å ha egne meninger om ting. Kan tenkes at vi som vokste opp med at dette MÅTTE man gjøre fordi det såkalt skaper felleskap ikke var så begeistret og ikke ønsker å dytte våre barn ut i det. For min del er det en avgjørende faktor. 10 år med hard fysisk og psykisk mobbing, hvor vi blir presset til å være enda mer med de som bare vil skade deg. Mine barn sliter veldig med nattskrekk, men det mest pinlige for de er sengevætingen og bleiebruk i en alder av 11 og 8 år. Så nei, jeg har ikke tenkt til å dytte de ut i ett farvann som gjør mer skade enn nytte. Overnattingsturer har null og si for fellesskapet. Det er fotballlaget her ett ypperlig bevis på. Mer sammensveiset gjeng skal man lete lenge etter. Noen begynner heldigvis å si meningen sin rundt dette fjaset. Jeg personlig ønsket alt slikt ut av skolen. Først pga press, men også på grunn av økonomi. Det er så mye dugnader på alle plan at folk er dritt lei p kjøpe lodd, sokker, do papir osv. Samme tendens ser vi på 17 Mai, folk har mer enn nok med egne feiringer. Vi som familie har ikke ett ønske om å bruke en slik dag på å jobbe. Skolen skal være gratis, dermed må leirskoler og slikt ut. Turer i nærområdet får holde. Nå har jeg sagt mitt i denne saken og melder meg ut. Det at noen mener man ødelegger ved å være ærlige sier mer om dem enn meg. Anonymkode: 38d52...708 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #76 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. Anonymkode: 07a30...ec0 Jeg og søsknene mine husker derimot fremdeles svært godt hvor vi var på leirskole, og hva vi gjorde der, selv om det er snart 30 år siden. Det er et strålende barndomsminne. Vi kan fremdeles mimre tilbake av og til. Barneskolen vi gikk på benyttet seg av samme leir i flere tiår. Så yngre søsken og nabobarn ble fortalt artige og mer eller mindre sannferdige historier, samt "advarsler" om hvilke leirskoleledere som var ekstra strenge, og så videre. "Alle" i bygda hadde et forhold til den leirskolen. Og den lå over 50 mil unna hjemstedet vårt, så selve bussturen dit var jo en opplevelse i seg selv. Og man fikk anledning til å grue seg litt på forhånd også, siden man visste at grunnet avstanden kan ikke mor og far bare sette seg i bilen og kjøre for å hente, om noe skulle oppstå. Lærerne våre prøvde å forberede oss på hjemlengsel, og det gikk fint for de aller fleste. Man vokste på den erfaringen! Min eldstemann skal på leirskole neste høst, og jeg tenker litt på om det blir like gøy og "magisk" for den generasjonen, eller om de bare kommer til å savne skjermtid når smarttelefon og nettbrett må legges igjen hjemme. Vi som var barn på 90-tallet var nok enklere å underholde sånn sett, ja.. Anonymkode: a905d...572 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #77 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror du alt handler om lyst? Kan du tenke deg at barnet har store utfordringer som gjør slikt vanskelig? Hvorfor i helvette skal jeg tvinge barnet mitt som er sengevæter og må bruke bleie, ofte også byttes på om nettene til dette? Og gjøre barnet til mobbeoffer? NEI! Helt helt uaktuelt! Fantastisk at folk bare ser sin egen surrealistiske boble! Vi har dialog med skolen, og en annen stor foreldregruppe med barn som ikke vil dra. Anonymkode: 38d52...708 Jeg er lærer og vi hadde med en sengevæter sist gang jeg var på leirskole. Hen fikk noen anonyme søppelposer til å kaste bleien i, med klar beskjed om at personalet på leirskolen sto klare til å bytte sengetøy når ingen så det, hvis det var nødvendig. Ungene er veldig lite på rommet i løpet av dagen, så det gikk helt supert. Anonymkode: 5d46d...fe7 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #78 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og søsknene mine husker derimot fremdeles svært godt hvor vi var på leirskole, og hva vi gjorde der, selv om det er snart 30 år siden. Det er et strålende barndomsminne. Vi kan fremdeles mimre tilbake av og til. Barneskolen vi gikk på benyttet seg av samme leir i flere tiår. Så yngre søsken og nabobarn ble fortalt artige og mer eller mindre sannferdige historier, samt "advarsler" om hvilke leirskoleledere som var ekstra strenge, og så videre. "Alle" i bygda hadde et forhold til den leirskolen. Og den lå over 50 mil unna hjemstedet vårt, så selve bussturen dit var jo en opplevelse i seg selv. Og man fikk anledning til å grue seg litt på forhånd også, siden man visste at grunnet avstanden kan ikke mor og far bare sette seg i bilen og kjøre for å hente, om noe skulle oppstå. Lærerne våre prøvde å forberede oss på hjemlengsel, og det gikk fint for de aller fleste. Man vokste på den erfaringen! Min eldstemann skal på leirskole neste høst, og jeg tenker litt på om det blir like gøy og "magisk" for den generasjonen, eller om de bare kommer til å savne skjermtid når smarttelefon og nettbrett må legges igjen hjemme. Vi som var barn på 90-tallet var nok enklere å underholde sånn sett, ja.. Anonymkode: a905d...572 Elevene mine elsket å være der uten mobilen. Samme gjorde min sønn. Han sa at de lekte så mye gøy både ute og inne om kveldene, og savnet det når han kom hjem, for da satt alle med nesen i mobilen igjen. Anonymkode: 5d46d...fe7 1
Minlillelykke Skrevet 23. september 2025 #79 Skrevet 23. september 2025 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er lærer og vi hadde med en sengevæter sist gang jeg var på leirskole. Hen fikk noen anonyme søppelposer til å kaste bleien i, med klar beskjed om at personalet på leirskolen sto klare til å bytte sengetøy når ingen så det, hvis det var nødvendig. Ungene er veldig lite på rommet i løpet av dagen, så det gikk helt supert. Anonymkode: 5d46d...fe7 Endret 23. september 2025 av Minlillelykke Feil
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #80 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 4.11): Her har dere fortsatt god tid og burde absolutt øve på å sove borte slik at hun klarer å delta på hele leirskolen. Ellers kjenner jeg barn som har sovet på rom med en lærer på leirskole, men andre barn skjønner fort om noen behandles annerledes, og det kan føre til at man faller litt utenfor fellesskapet. I 6. Klasse burde normale barn fint klare en liten uke borte fra foreldrene - kan dere ikke heller prøve å avtale at dere kan ringes halvveis i uka (leirskole pleier å være mobilfritt)? Anonymkode: 8b8e8...31b Seriøst? Dette må jo være oppskriften på å bli ertet av de andre. Ikke at jeg sier det er greit, men. Må være krevende for læreren også, som skal bedrive sosialtrening med enkelte elever i tillegg til alt annet. Anonymkode: 785f6...fa2 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå