AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #41 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan være enig i at barn bør klargjøres til å tåle en uke borte. Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. Anonymkode: 07a30...ec0 Jeg heller husker ikke noe fra leirskolen annet enn nye vennskap ble formet og fellesskapet ble styrket. Husker vi planla ‘fester’ vi skulle ha når vi kom hjem (feks noen hadde snart bursdager osv). Da havner man jo litt utenpå gjengen om man ikke gidder å bli med. Tror barn blir preget av hvordan foreldrene kan nedsnakke ting. Småkommentarer som ‘ja vi husker ikke leirskolen, det ga oss ingenting, er ikke så gøy’ eller bare at dere ikke er med på å gire de opp vil fargelegge deres opplevelse. Ts; begynn å øve asap så vil dette gå helt fint! Anonymkode: 4cd38...ff5 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #42 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ganske tydelig at ditt syn her har farget barna dine. Det er jo fryktelig synd, for de går glipp av utrolig masse sosialt. Det er liksom jobben vår som forelder.. å ikke la eget negativt syns på ting smitte over på barna. Og siden det gjelder flere enn et barn hos deg, så er det nok ganske tydelig at du misset der. Også er det noe med å lære barna at de noen ganger må gjøre ting de kanskje ikke har så lyst til. For det er ikke farlig å overnatte borte, og det er viktig læring for dem.. at selv om man kanskje ikke syns det er deg beste, så går det fint allikevel. Anonymkode: 94d9c...557 Tror du alt handler om lyst? Kan du tenke deg at barnet har store utfordringer som gjør slikt vanskelig? Hvorfor i helvette skal jeg tvinge barnet mitt som er sengevæter og må bruke bleie, ofte også byttes på om nettene til dette? Og gjøre barnet til mobbeoffer? NEI! Helt helt uaktuelt! Fantastisk at folk bare ser sin egen surrealistiske boble! Vi har dialog med skolen, og en annen stor foreldregruppe med barn som ikke vil dra. Anonymkode: 38d52...708 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #43 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror barn blir preget av hvordan foreldrene kan nedsnakke ting. Småkommentarer som ‘ja vi husker ikke leirskolen, det ga oss ingenting, er ikke så gøy’ eller bare at dere ikke er med på å gire de opp vil fargelegge deres opplevelse. Tror det er en selvfølge for de fleste, at måten man snakker om leirskole, skolen og andre ting med barna, med andre voksne, er helt annerledes enn måten man uttrykker seg til ungene. Selvfølgelig ingen som sier at de selv synes leirskolen var verken fra eller til, til ungene. Såpass skjønner du vel. Anonymkode: 07a30...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #44 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan være enig i at barn bør klargjøres til å tåle en uke borte. Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. Anonymkode: 07a30...ec0 Det sier sitt om dine barn ja, leirskole er topp og huskes godt Anonymkode: e4de9...eb2 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #45 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da havner man jo litt utenpå gjengen om man ikke gidder å bli med. Det sier i så fall mest om den gjengen, om de ikke inkluderer andre. Kanskje de har holdningene fra foreldrene. Det hjelper ikke akkurat om foreldrene ikke vil inkludere andre. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sier sitt om dine barn ja, leirskole er topp og huskes godt Anonymkode: e4de9...eb2 Ja, vi kan jo tenke oss hvordan dine barn er, dersom de har lært av deg. Lol, det må være tidenes dårligste argumentasjon du kommer med her. Anonymkode: 07a30...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #46 Skrevet 23. september 2025 Vi fikk ikke lov til å gå på leirskole, konfirmasjonsleir eller annet moro da trinnet føre oss var noen bøller som gjorde så sinnsykt mye hærverk og ødela så mye at vi fikk ikke lov til noe Anonymkode: 5cf15...c2b
Amatariel Skrevet 23. september 2025 #47 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan være enig i at barn bør klargjøres til å tåle en uke borte. Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. Anonymkode: 07a30...ec0 Jeg har HELT motsatt erfaring. Leirskoleuken fremstår som den mest minnerike i løpet av hele barneskolen. Det var første gang jeg tok fly bl.a, det var spesielt. Vi gjorde MASSE aktiviteter som jeg aldri gjorde ellers med min familie. Høy pubertetsfaktor, så det var utrooolig spennende å tiske om guttene i gangene. Men for å ikke avspore helt: øv, øv, øv med barna når det gjelder å sove borte. Mine barn fikk sove hos besteforeldre fra de var 1 år gamle, hos annen slekt rundt 3 år og hos venner fra ca. 7 år. De elsker å være på tur, og hefter overhodet ikke hvor soveplassen er. Men det er nok enkelt for oss nettopp fordi vi startet tidlig med å sove hjemmefra. 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #48 Skrevet 23. september 2025 Det er altså såååå mange pysete unger i dag! Eller er det du, mor, som overdriver og tror dette er ille for barnet ditt, mens det er du selv som er den nervøse? Snakk med ungen og spør hva hun tenker. Alternativet er å bli hjemme og gå glipp av all moroa de andre opplever. Det går an å øve på å sove borte i forkant, hvis dette er så stort problem. Anonymkode: ee6bd...167 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #49 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er altså såååå mange pysete unger i dag! Eller er det du, mor, som overdriver og tror dette er ille for barnet ditt, mens det er du selv som er den nervøse? Snakk med ungen og spør hva hun tenker. Alternativet er å bli hjemme og gå glipp av all moroa de andre opplever. Det går an å øve på å sove borte i forkant, hvis dette er så stort problem. Anonymkode: ee6bd...167 Nå er jeg ts faktisk i gang med å gjøre det du ganske belærende og ovenfra og ned påpeker til henne. Anonymkode: fd052...6e4
Hennie1 Skrevet 23. september 2025 #50 Skrevet 23. september 2025 Minsten her gruet seg også veldig, mye tårer de siste par ukene før leirskole. Men vi, og han selv, hadde god dialog med kontaktlærere om dette. (De hadde to). Han (og sikkert fler, de hadde en inviduell prat med alle barn og foreldre i forkant), laget en avtale om at ble det for vanskelig og tungt skulle han få lov til å ringe hjem. Første kvelden fikk vi sms fra lærer om at det hadde gått ganske greit, han sovnet fort med de andre. Fikk også oppdatering andre kvelden på hvordan dagen hadde vært. Sent denne andre kvelden ringte han og da var det ganske tårevått, men vi hadde en fin samtale med han begge to. Etter dette gikk det mye bedre og han hadde ikke behov for flere telefonsamtaler, tror nok han fikk det han trengte med den ene. I ettertid sier han selv at han hadde det ganske bra etter det, og leirskole var gøy. Noen trenger litt ekstra trygging, og det bør lærere legge til rette for. Det er det dessverre ikke alle som gjør. Min eldstes lærer f.eks. der hadde heldigvis ikke vi behovet for slik «tilrettelegging», hun var vant med å sove borte og hadde ikke problemer med det. Men vet andre i klassen ikke hadde det slik, og det ble en lang uke for noen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #51 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kalles dialog med skolen. Heldigvis er lærerene her klar iver at barna er forskjellige og har forskjellige behov. Noen har kanskje vanskeligheter med søvn osv. Det får alternativt opplegg på skolen. Vi hadde heller ingen slike turer på vgs. ikke vanlig her med mindre man går linjer som har det som praksis. Anonymkode: 38d52...708 Vet ikke hvor i landet du bor men i Oslo har det vært flere overnattingsturer på både ungdomsskolen og vgs. Alle turer opplyses om at er obligatoriske. Flere elever jeg kjenner til med spesielle behov deltar da det ikke blir gjennomført alternativ opplegg på skolen. På vgs vil mann ende opp med fravær som det ikke akkurat er mye å gå på om dagen. Anonymkode: 7b3be...059 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #52 Skrevet 23. september 2025 Min er på leirskole nå og han grudde seg litt kvelden før han skulle dra, men humøret var på topp dagen de skulle dra. Han har heller ikke sovet hos venner, kun besteforeldre og trives best hjemme egentlig. Men vi har fått oppdatering om at ungene koser seg og jeg vet han har det helt topp nå. Han har mange venner og blir lett kjent med andre( flere skoler som er der). Det hadde ikke vært aktuelt å hatt noe eget opplegg for han hvis han ikke ville vært med. Dette er bare noe de må være med på. Sånn er det bare. Anonymkode: 0fe14...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #53 Skrevet 23. september 2025 Jeg jobber på skole og har vært med på leirskole flere ganger. Her er det muligheter for tilpasninger,bare man har en dialog med lærer i forkant. Tilpasning kan være alt fra å sove på rom med en voksen,få lov til å ringe/sende mld hjem,bli enige om at en voksen er bortom og spør hvordan det går hver dag,kanskje dele rom med bare en annen elev,hvis mulig,osv. Det som er viktig er å ta dette opp med lærer i god tid,slik at de tar det med i forberedelsene. Få fram hva eleven gruer seg til. Som regel går det mye bedre enn man tror,og de jeg har vært med på leirskole har kost seg veldig! Også de som grudde seg. Det viktigste av alt: øv på å sove borte! Anonymkode: 6abe6...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #54 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vet ikke hvor i landet du bor men i Oslo har det vært flere overnattingsturer på både ungdomsskolen og vgs. Alle turer opplyses om at er obligatoriske. Flere elever jeg kjenner til med spesielle behov deltar da det ikke blir gjennomført alternativ opplegg på skolen. På vgs vil mann ende opp med fravær som det ikke akkurat er mye å gå på om dagen. Anonymkode: 7b3be...059 Nå er mine langt fra vgs, så den bekymringen gidder jeg faktisk ikke å ta nå. Pg det er STOR forskjell i modenhet osv på en 11 åring og en 16-17 åring. Ungdomskolen her har ikke overnattingsturer. Man må ha forståelse for at alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Noen har spesielle behov som gjør slike turer veldig utfordrende. Skal min eldste på leirskole må jeg være med. Noe som er helt uaktuelt for min del. Anonymkode: 38d52...708
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #55 Skrevet 23. september 2025 Barna må jo øve på å sove borte. Dere kan begynne med det tryggeste og utvide derfra, besteforeldre for eksempel. Så venner. Barna skal jo på ting etter hvert, cuper og leir, utveksling, speiderleir og soving i lavvo på turer med skolen osv. Veldig kjipt å ikke tørre å sove borte. De som har diagnoser, sengevæting osv det blir noe annet. men for de som er friske så tenker jeg at foreldrenes jobb er å gjøre dem i stand til å kunne sove borte. Anonymkode: 9d725...455 1
Me0987 Skrevet 23. september 2025 #56 Skrevet 23. september 2025 Mitt barn var heller ikke glad i å overnatte bort. Et helt normalt oppegående barn uten diagnoser. Barnet grudde seg mye til leirskolen høsten i 7. trinn, men var selv forberedt og innstilt på at leirskolen måtte gjennomføres. Det kom noen tårer i forkant, men leirskolen var en kjempesuksess! Barnet hadde det så fint og snakker fortsatt om den flere år seinere. 1 1
anonymLala Skrevet 23. september 2025 #57 Skrevet 23. september 2025 (endret) Jeg var et slikt barn som ikke likte endringer, men mine foreldre tilrettela aldri/ga meg alternativ. Utrykte det for så vidt ikke heller til noen. Husker leirskoleuken min i 6. klasse, hvordsn jeg mistrivdes sterkt i starten og hvordan jeg vurderte slutte å spise så jeg skulle bli så syk at de måtte sende meg hjem. Det var uutholdelig å tenke på at jeg skulle være der i flere dager. Ble ikke noe av sultingen, men husker jeg lærte mye på den turen (vi stod på ski) og at jeg hadde en skikkelig mestringsfølelse på bussen på vei hjem. Fikk skryt av en av lederne på skolen for utvikling i skiferdigheter (var veldig dårlig😅), og var en av tre som turde sette utfor en bratt bakke en av de siste dagene (gikk på trynet, men forsøkte i hvertfall). Har gode minner derfra nå. Noen ganger må man bare bite tenna sammen og gjør ting en er redd for, men dere kan jo tilrettelegge for at hun får en så fin tur som mulig med gode forberedelser. Endret 23. september 2025 av anonymLala
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #58 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det sier i så fall mest om den gjengen, om de ikke inkluderer andre. Kanskje de har holdningene fra foreldrene. Det hjelper ikke akkurat om foreldrene ikke vil inkludere andre. Ja, vi kan jo tenke oss hvordan dine barn er, dersom de har lært av deg. Lol, det må være tidenes dårligste argumentasjon du kommer med her. Anonymkode: 07a30...ec0 Hva i al verden er galt med deg ? Har du problemer? Anonymkode: e4de9...eb2 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #59 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nå er mine langt fra vgs, så den bekymringen gidder jeg faktisk ikke å ta nå. Pg det er STOR forskjell i modenhet osv på en 11 åring og en 16-17 åring. Ungdomskolen her har ikke overnattingsturer. Man må ha forståelse for at alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Noen har spesielle behov som gjør slike turer veldig utfordrende. Skal min eldste på leirskole må jeg være med. Noe som er helt uaktuelt for min del. Anonymkode: 38d52...708 Hvorfor er det uaktuelt? Går ut i fra at din eldste har diagnoser, siden du må være med om han/hun skal? Og da kan jeg ikke fatte at det skal være uaktuelt for deg. Me0987 skrev (33 minutter siden): Mitt barn var heller ikke glad i å overnatte bort. Et helt normalt oppegående barn uten diagnoser. Barnet grudde seg mye til leirskolen høsten i 7. trinn, men var selv forberedt og innstilt på at leirskolen måtte gjennomføres. Det kom noen tårer i forkant, men leirskolen var en kjempesuksess! Barnet hadde det så fint og snakker fortsatt om den flere år seinere. Nettopp! tenk om du hadde latt barnet ditt være hjemme.. Da hadde du fratatt den muligheten for mestringsfølelse. Og det skal man faktisk ikke ta lett på. Alt for mange barn i dag klarer ikke stå i ting de syns er ubehagelig fordi de vet ikke hvordan de skal gjøre det. Alt for mange foreldre koster veien og lar barna aldri oppleve å måtte stå i det ubehagelige, og da heller ikke oppleve den mestringen. Foreldre får skjerpe seg. Det er IKKE farlig å måtte gjennomføre noe man syns er skummelt eller ubehagelig. Det er vår vår jobb som foreldre å skape robuste barn, som blir velfungerende ungdommer og voksne. Om barna aldri får lov av foreldrene å stå i ubehag, og foreldre alltid skal ordne opp, (eller tror de er gode foreldre som lar barna slippe fordi de syns noe er skummelt eller vanskelig).. hvordan skal de da kunne fungere i et samfunn? Det er slike foreldre som har en stor skyld i at så mange unge sliter psykisk. Anonymkode: 94d9c...557 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #60 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er mine langt fra vgs, så den bekymringen gidder jeg faktisk ikke å ta nå. Pg det er STOR forskjell i modenhet osv på en 11 åring og en 16-17 åring. Ungdomskolen her har ikke overnattingsturer. Man må ha forståelse for at alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Noen har spesielle behov som gjør slike turer veldig utfordrende. Skal min eldste på leirskole må jeg være med. Noe som er helt uaktuelt for min del. Anonymkode: 38d52...708 Vi hadde elever med spesielle behov på ungdomsskolen som fikk egen assistent og da har selvsagt assistenten blitt med på turen. Ved spesielle behov har mann i dag krav på tilrettelegging. Men når du startet din argumentasjon mot at dine barn skulle automatisk slippe overnattingsturer handlet ikke den argumetasjonen om spesielle behov. Hadde en i familien hvor ene foreldre ble med da det forelå grunner som tilsa at dette var nødvendig. Men friske barn uten diagnoser har godt av å lære seg å være borte fra hjemmet og klare å gjennomføre en leirskole. Anonymkode: 7b3be...059 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå