Gå til innhold

Leirskole i 6. klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til våren skal barnet mitt på leirskole. Hun er ikke så vandt til å sove borte med mindre vi er på ferie og hun har familien i nærheten. Hun er ikke vandt til å være lenge borte fra oss. (Mor og far) og ikke komfortabel med det enda.
Hun har prøvd å sove på besøk hos venninner noen ganger, men da har hun ikke sovet noe. Noen som har hatt lignende «case» og fått tilpasset opplegget på noe vis?? 

Anonymkode: d83ed...dc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har dere fortsatt god tid og burde absolutt øve på å sove borte slik at hun klarer å delta på hele leirskolen. Ellers kjenner jeg barn som har sovet på rom med en lærer på leirskole, men andre barn skjønner fort om noen behandles annerledes, og det kan føre til at man faller litt utenfor fellesskapet. I 6. Klasse burde normale barn fint klare en liten uke borte fra foreldrene - kan dere ikke heller prøve å avtale at dere kan ringes halvveis i uka (leirskole pleier å være mobilfritt)?

Anonymkode: 8b8e8...31b

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Synes man som foreldre bør gjøre alt i sin makt så ikke barnet blir en byrde og må ha spesialopplegg. Det er god tid igjen til å øve/ endre dette. 

Anonymkode: 46bf6...787

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

På tide å trene på dette. Dette er en utrolig fin opplevelse for dem. De får er annen opplevelse. Ofte en opplevelse av å mestre.

Vi har barn med diagnose og skolen mente kansje beste var at vi ble med. Vi sa at dette var noe skolen hadde vist om i 6 år at de skulle på tur og at vårt barn og skulle bli med. Og den turen stor koste vårt barn seg. De fikk med en ekstra voksen hvis det skulle skjed et anfall , noe det heler ikke gjorde. 

Dette er og en lærings arena. De som velger å bli hjemme vil faktisk miste mye av felleskapet som blir med venner, gor det vil bli både oppgaver of mye prat om turen etterpå og. Ser våres prater med tidligere klasse venner enda im turen i 7 klasse og i 10 klasse

Anonymkode: 938c8...d80

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Snakk med barnet, og bli enige om å øve på å sove borte. 12-åringer husker mye, og hun kan bli mobbet lenge etterpå, for å være hun som ikke turte å dra på leirskole. Det er også stor mestringsfølelse for barnet ditt om hun klarer å dra på leirskolen. 
Mitt barn gruet seg veldig mye til å dra, men kom hjem stolt som en hane over å ha gjennomført. Den følelsen snakker vi ofte om, og minner barnet på hvor mye flott man kan oppleve bare man tør. 

lykke til. 😀

Endret av FrkSolsikke
  • Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

6 klasse bør de absolutt klare være borte hjemmefra. Har dere besteforeldre dere kan øve på? Ellers kan dere sende henne i speideren, da er de på tur og alle blir slitne av å være ute hele dagen. Da sover de godt. 

Anonymkode: adc6e...31a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På tide å trene på dette. Dette er en utrolig fin opplevelse for dem. De får er annen opplevelse. Ofte en opplevelse av å mestre.

Dette er og en lærings arena. De som velger å bli hjemme vil faktisk miste mye av felleskapet som blir med venner, gor det vil bli både oppgaver of mye prat om turen etterpå og. Ser våres prater med tidligere klasse venner enda im turen i 7 klasse og i 10 klasse

Anonymkode: 938c8...d80

Kan være enig i at barn bør klargjøres til å tåle en uke borte.

Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. 

Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. 

Anonymkode: 07a30...ec0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Barnet mitt med diagnose, deltok på deler av leirskolen som bare var på 2 overnattinger. Hun klarte å være der hele første dagen, overnattet første natt. Jeg måtte hente henne på dag 2 så hun fikk hjem å hvile et par timer. Kjørte henne tilbake så hun kunne delta noen timer igjen. Hun sov hjemme påfølgende natt og jeg kjørte henne dit igjen siste dagen. Heldigvis var leirskolen helt i nærheten av der vi bor. 

Tilrettelegging gjøres for de som trenger det, men hvis barnet ditt ikke har diagnoser som gjør det meste ekstra vanskelig så tror jeg det er lurt at dere øver på dette frem til det skal skje. Det beste for de fleste barn er nok og delta på vanlig vis.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn likte ikke overnatting hos venner. Gjorde det 1 gang og det var nok. Hadde knapt sovet vekke fra meg innen leirskole. Men leirskole var the time of his life. Husk at absolutt alle barna er borte fra hjemmet på leirskole. 

Etter leirskole har det vært flere obligatoriske overnattingsturer med skole da det er en god del av de på ungdomsskolen. Alle har gått kjempe fint men min sønn har fortsatt ingen interesse av å sove over hos venner. 

Du gjør ikke barnet ditt en tjeneste av å få barnet ditt til å ha et spesial opplegg på leirskolen viss det absolutt ikke er spesielle behov som tilsier dette. 

Fremsnakk leirskole. Øv på enkle oppgaver hjemme som barnet må klare selv, som å skifte sengetøy. Kom med morsomme historier fra når du gikk på leirskole. Det kommer sannsynligvis til å gå kjempe fint. 

Anonymkode: 7b3be...059

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som 37 husker fortsatt leier skolen. Var en av de fineste ukene som barn. Så at mange over skriver at det ikke betydde noe er trist syns jeg.

Her er det bare å øve. Men veit om flere barn som har blitt hentet løpet av uka eller allerede dag to av foreldre. Har de hatt opplegg på skolen med yngre eller eldre klasse.

Så du er ikke alene. 

Anonymkode: 772d6...dc4

• Liker 6
  • Hjerte 6
Skrevet

Dere må nok starte og øve på å sove borte flere netter. Siden hun er 11 år..hvor mange ganger på disse pteve har hun sovet borte? Og hvor lenge?

Min sønn var på leirskole for 2 år siden og det var mange der som ikke hadde sovet så mye borte, men de klarte seg bra. Det er anderledes når man sover på samme rom med eks 3-4 andre venninner. Det er koselig. 

Tror ikke hun får noe tilpasset soving...det er 2 lærer på hele klassen 

• Liker 1
Skrevet

Slik du beskriver det ts tror jeg du gjør barnet ditt en gigantisk bjørnetjeneste om det får tilpasset opplegg. Bruk heller tida på å forberede barnet. Dette går bra! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men ellers gir leirskole de fleste ingen ting. Det er ikke noe du tar med deg der videre i livet, det er ingen lærdom i det og det kunne like godt vært en tur til hvor som helst med andre aktiviteter. Her i huset vet ikke de to eldste en gang hvor de var, eller hvilke aktiviteter de gjorde. Det sier sitt. 

Vi som foreldre kan skrive under på at det ikke ga noen som helst mening på vår tid heller. 

Her er det vel mer din familie som er spesielle. Ikke husker hvor de var på leirskole? Ga ikke mening å være på klassetur? I alle dager…

Jeg husker fremdeles leirskolen, hvilket rom jeg bodde på, hvem jeg bodde med, hva vi spiste, hvilke turer vi gikk, hvilke sanger vi danset til på discoen. 

Jeg husker også at det var en uke fri fra det helvete hjemme, en hel uke jeg kunne være meg selv uten å bli redd for mammas sinne og eksplosivitet. Den uken var KJEMPEVIKTIG for meg. 

Anonymkode: fd052...6e4

• Liker 5
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gir ingen ting?! 

Altså, det var et av årets høydepunkt for alle tre ungene her i huset hvertfall (og vi reiser mye, så det var ikke det i mangel av andre ting de fikk oppleve). 
De storkoste seg på tur, de vokste masse på det alle mann, og klassemiljøet etter turen var veldig veldig bra. 

TS. Her er det bare å komme i gang og øve på p gjøre henne mer selvstendig. En 6.klassing bør absolutt kunne klare å delta på leirskole. 

Anonymkode: 94d9c...557

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dette første overnattingstur med klassen? Her begynte vi i 3. klasse med klasseturer, det tror jeg hjalp alle med å takle leirskole fint. 

Anonymkode: 0d39b...885

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her har dere fortsatt god tid og burde absolutt øve på å sove borte slik at hun klarer å delta på hele leirskolen. Ellers kjenner jeg barn som har sovet på rom med en lærer på leirskole, men andre barn skjønner fort om noen behandles annerledes, og det kan føre til at man faller litt utenfor fellesskapet. I 6. Klasse burde normale barn fint klare en liten uke borte fra foreldrene - kan dere ikke heller prøve å avtale at dere kan ringes halvveis i uka (leirskole pleier å være mobilfritt)?

Anonymkode: 8b8e8...31b

Pga diverse utfordringer har begge mine barn hatt en voksen i nærheten, men ikke sammen med dem slik at han kunne komme raskt om barna trengte en voksen. Pappaen hadde campingvogn ikke langt fra leirskoleplassen, noe barna opplevde som trygt (og viste seg å være nokså unødvendig da barna klarte seg fint).

Anonymkode: 5cf15...c2b

AnonymBruker
Skrevet

Da må hun trene på det i vinter 🙂.

Nå er det mange barn som sover ganske lite på leirskole, og overlever det helt fint. Husker min egen uke på leirskole, og søvn var ikke akkurat høyeste prioritet. Vi skravlet, spilte kort, spionerte på de andre hyttene osv halve natta 🙂

Anonymkode: 5ae86...a10

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her er det vel mer din familie som er spesielle. Ikke husker hvor de var på leirskole? Ga ikke mening å være på klassetur? I alle dager…

Jeg husker fremdeles leirskolen, hvilket rom jeg bodde på, hvem jeg bodde med, hva vi spiste, hvilke turer vi gikk, hvilke sanger vi danset til på discoen. 

Jeg husker også at det var en uke fri fra det helvete hjemme, en hel uke jeg kunne være meg selv uten å bli redd for mammas sinne og eksplosivitet. Den uken var KJEMPEVIKTIG for meg. 

Hadde jeg ikke vist bedre, skulle jeg trodd det var jeg som skrev dette. Til punkt og prikke! 

Anonymkode: bcab3...1d6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her er jo dealen at leirskole var din flukt fra hverdagshelvetet ditt hjemme. All sympati til deg for det, men da er det jo konkret det som gjør at du synes leirskole var bra, har jo ikke noe med diskusjonen generelt å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er jo dealen at leirskole var din flukt fra hverdagshelvetet ditt hjemme. All sympati til deg for det, men da er det jo konkret det som gjør at du synes leirskole var bra, har jo ikke noe med diskusjonen generelt å gjøre.

:himle: Var det alt du fikk ut av innlegget mitt

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...