Gå til innhold

Djesa Belle

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tyskland har mye strengere personvernlovgivning enn andre land, så det er ikke så rart hvis noen har reagert på filming inne i en liten butikk. Det kan også være forskjellige sosiale normer fra land til land. Derfor viktig å ta hensyn og ikke bare legge til grunn at det man selv er vant til, er det riktige.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en bitteliten butikk i en liten landsby. Eier likte ikke at hun filmet.

Djesa spurte hva følgerne mente. Mange svar gikk på at hun burde spurt først. Det kan/vil ikke Djesa, for hun er så introvert, så nå er hun fornærmet og skal «slutte å ta oss med» i butikker.

Skrevet
FruRosa skrev (7 minutter siden):

Det var en bitteliten butikk i en liten landsby. Eier likte ikke at hun filmet.

Djesa spurte hva følgerne mente. Mange svar gikk på at hun burde spurt først. Det kan/vil ikke Djesa, for hun er så introvert, så nå er hun fornærmet og skal «slutte å ta oss med» i butikker.

Hun snakker om angst, ikke om å være introvert selv om hun påstår at det er det det handler om. Jeg er også veldig introvert, men jeg har ikke noe problem med å spørre om noe, og muligens få nei. Går ikke å tenker på det nei'et i 7 arbeidsdager heller. 

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner godt hun fikk beskjed om å la vær, da. Har tenkt på det flere ganger, om de som jobber/eier synes det er ok. Jeg ble opplært til at man ikke tar bilder i en butikk. Og overførte den lærdommen til filming da kameratelefonene kom.

Selv om vi lever i 2026, som hun sa, med all den digitaliseringen ( folk som bruker FaceTime ute sa hun som eksempel) alle kan bli filmet hvor som helst, så kjenner jeg på det samme, at man går ikke og filmer bevisst uten å spørre. Spesielt i en liten butikk der det blir veldig nært (?). Og spesielt ikke filme andre kunder i butikken, der er jeg også litt preget av type jobb jeg har hatt,  noen mennesker lever faktisk på skjult adresse eller ønsker ikke å bli gjenkjent av ulike grunner. 
Der reagerer jeg også spesielt på Jenny Huse, synes det er moro å følge med på studentlivet hennes i New York, synes hun er helt rå på det akademiske.  Men - hun filmer inne på butikker, t-bane osv. Ser hun filmer slik at det skjules , og neppe mange new yorkere som følger snappen hennes ( he he), men de kan klikke på henne om de ser det. Jeg hadde ikke turt det. 

Skrevet
Zenhouse skrev (2 minutter siden):

Selv om vi lever i 2026, som hun sa, med all den digitaliseringen ( folk som bruker FaceTime ute sa hun som eksempel) alle kan bli filmet hvor som helst, så kjenner jeg på det samme, at man går ikke og filmer bevisst uten å spørre. Spesielt i en liten butikk der det blir veldig nært (?). Og spesielt ikke filme andre kunder i butikken, der er jeg også litt preget av type jobb jeg har hatt,  noen mennesker lever faktisk på skjult adresse eller ønsker ikke å bli gjenkjent av ulike grunner. 
Der reagerer jeg også spesielt på Jenny Huse, synes det er moro å følge med på studentlivet hennes i New York, synes hun er helt rå på det akademiske.  Men - hun filmer inne på butikker, t-bane osv. Ser hun filmer slik at det skjules , og neppe mange new yorkere som følger snappen hennes ( he he), men de kan klikke på henne om de ser det. Jeg hadde ikke turt det. 

Ja, at jeg f.eks er på radomme folks kamerarull er jo én ting, men de poster jo ikke alt på Snap eller Tiktok sånn at alle kan se.

Jeg har ikke noe imot at Djesa viser hvor og hva hun handler, men kanskje ta til etterretning at hun burde spørre først. Blir ikke klok på hva hun mener da. Hun sa først at hun er så introvert at sånn tilsnakk hadde fått henne til å tenke på det i 7 arbeidsdager, og etter noen snapper var det likevel greit å få en beskjed om å ikke filme? Det var reaksjonene om at hun visstnok er et dårlig menneske som var det tunge. Så ikke at noen sa at hun var et dårlig menneske heller, noen sa det hun gjorde var respektløst. Det kan jo diskuteres, men å gjøre noe respektløst er jo ikke det samme som å være et dårlig menneske. Jeg tror som sagt det er angst hun beskriver, og ikke det å være introvert. Men kanskje jeg bare er heldig som er introvert uten medfølgende angst.

• Liker 1
Skrevet

Det snubles nok litt i ordene når hun har beskrevet årsaken til egne reaksjoner. Er man introvert så handler det mer om at man tømmes for energi ved å være mye blant folk, og lader best når man er alene. Hvis man tar andres reaksjoner på egne handlinger (som bryter med normer og vanlige forventninger) så sterkt inn over seg at man føler man må gjemme seg fra alle i flere dager så handler det kanskje mer om relasjonen man har til seg selv og eget selvbilde? (hilsen introvert som både tar imot kritikk og vurderinger fra andre, og må forholde meg til nei fra andre på daglig basis, uten at jeg bare får lyst til å gjemme meg). 

Jeg har stor forståelse for at filming fra privatpersoner/influencere slås ned på, i både inn- og utland. For det første handler det om retten til personvern. Sivilbefolkningen har rett til å velge selv om de skal være på en annens kamerarull, og som andre her også har nevnt så kan det i verste fall identifisere mennesker som lever under beskyttelse og høy risiko. Selv om du er en influencer med liten plattform så er det du som er av offentlig interesse, ikke alle andre som du møter på din vei. Det er svært gode grunner til diskusjonene som pågår nå rundt Meta-brillene, selv om vi «lever i 2026». 
For det andre har små og store bedrifter rett til sine egne markedsføringsplaner. Influenceres ego slutter aldri å forundre meg. Selv om du mener du tilbyr gratis reklame så har bedriftseiere sin fulle rett til å bestemme dette selv. I dagens heldigitale samfunn, som ikke alle ønsker seg, er det mange som fortsatt ønsker å være selektiv når det gjelder plattformer å reklamere på. Såre ego har liten motstandskraft her, det er bedriftseier som bestemmer. Det er heller ikke personlig, det er business, og noe vi alle må lære oss å forholde oss til.

Til sist så er det mange som reagerer på filming i tide og utide fordi det skaper en barriere mellom mennesker som er unaturlig, ubehagelig og skadelig i lengden. Mennesker trenger mennesker, vi trenger å se hverandre i virkeligheten, og vi trenger mer tilstedeværelse i virkeligheten. Mobilskjermen er noe alle rømmer til og inn i i varierende grad, og det forsterker følelsen av en frakoblet verden. Flere og flere opplever ensomhet selv om de har døgntilgang på influencere som «tar dem med» på alt mulig - er ikke dette et tegn på at vi egentlig blir litt lurt? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fulgte litt med på den "diskusjonen" om filming/ikke filming i butikk etter hun fikk tilsnakk. Å si hun ble fornærmet syns jeg er feil å si, og at det muligens sies bare for å kunne ta henne på noe. Jeg syns hun verken har opptrådt "fornærmet" eller frekk i svarene sine etter hun fortalte om det. Hun virker lei seg. Og livredd for å gjøre noe feil. Ikke fornærmet som i "jaja, når folk sier jeg ikke får lov så får får jeg bare drite i å vise dere da. Fuck dere.", men fortvilet og redd for å gjøre feil. Hun har åpenbart angst eller noe, som gjør at hun tenker mye på ting når hun får beskjed om at det hun gjør er "feil". Dette fortalte hun i dag også, og forklarte hvorfor hun reagerte på diverse ting de siste dagene. Tenker man kan være litt rause her, og se litt på hva hun faktisk forteller. Vi klarer alle å tenke oss til at hun (åpenbart) sliter med angst av noe slag. Hun er ikke "bare" introvert.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...