Gå til innhold

Psykisk utviklingshemmet familiemedlem som er gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hun har en samboer som heller ikke er normal, men han har sertifikat og jobb.
seg i mellom snakker de omtrent som barn, og jager hverandre runt i huset mens de lager dyrelyder.

de har ikke kontroll på økonomi, og hun kan ikke gjøre enkel matte som 10-2

hun har store språklige vanskeligheter i tillegg til denb psykisk utviklingshemmingen, og er omtrent som et barn selv.
hun har kjæledyr som hun tar vare på,..men det er stor forskjell på et kjæledyr og på et barn. hun klarer ikke å ta seg av regninger og slikt selv, det gjør heller ikke han.

synes saken er veldig like svanhild saken som var for noen år siden, bare at svanhild er mer oppegående enn mitt familiemedlem (jeg kjenner svanhild)
hva skjer nå?

hennes mor er støttende, men det virker som hun tror at så lenge hun (mormor) kan ta noe av ansvaret for barnet så skal alt gå greit,.. men mormor har omtrent ikke klart å ta vare på sine egne barn, noe som har resultert i at flere av hennes voksne barn ikke har kontakt med henne.

jeg håper virkelig barnevernet kommer inn her og henter ut barnet, for jeg tror virkelig ikke et barn vil ha det bra om det må vokse opp i et hjem hvor foreldrene er som barn selv.

Anonymkode: fb6c2...f28

• Liker 7
  • Hjerte 23
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun får vel oppfølging som gravid, og de må vel gjerne ha rutiner knyttet til folk med slike utfordringer? En fastlege som vet om hvilke utfordringer hun har?

Anonymkode: 144bd...015

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

seg i mellom snakker de omtrent som barn, og jager hverandre runt i huset mens de lager dyrelyder.

hun har store språklige vanskeligheter i tillegg til denb psykisk utviklingshemmingen, og er omtrent som et barn selv.
hun har kjæledyr som hun tar vare på,..men det er stor forskjell på et kjæledyr og på et barn. hun klarer ikke å ta seg av regninger og slikt selv, det gjør heller ikke han.

synes saken er veldig like svanhild saken som var for noen år siden, bare at svanhild er mer oppegående enn mitt familiemedlem (jeg kjenner svanhild)
hva skjer nå?

hennes mor er støttende, men det virker som hun tror at så lenge hun (mormor) kan ta noe av ansvaret for barnet så skal alt gå greit,.. men mormor har omtrent ikke klart å ta vare på sine egne barn, noe som har resultert i at flere av hennes voksne barn ikke har kontakt med henne.

jeg håper virkelig barnevernet kommer inn her og henter ut barnet, for jeg tror virkelig ikke et barn vil ha det bra om det må vokse opp i et hjem hvor foreldrene er som barn selv.

Her vil antageligvis helsesøster og lege agere og koble på bv tj. Hvis ikke har system og retningslinjer brutt helt sammen .Men er du selv er bekymret så kan du selv melde til bv tj «for sikkerhetsskyld»

Anonymkode: f554c...04e

• Liker 31
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hun har vel en verge hvis hun er gammel nok? Syntes for øvrig måten du omtaler familiemedlemmet ditt er stygt og respektløst. 

Anonymkode: eafde...7f6

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som de ikke burde ha barn 😭

Sånne historier gjør meg nattevåken 😢😢

Anonymkode: 22948...db9

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som de ikke burde ha barn 😭

Sånne historier gjør meg nattevåken 😢😢

Anonymkode: 22948...db9

nei, jeg er enig her.
hun har tidligere hatt spiral som mor har omtrent tvunget henne til legen for å få satt inn. men denne fikk hun siden fjernet i hemmelighet da hun ville ha baby. hun har alltid vært gal etter babyer fordi de er så søte.

mor har hele tiden ment at hun må jo få ha et så normal liv som mulig, og latt henne være slik som alle andre barn vokser opp, noe som har ført til at hun tidligere er blitt mye misbrukt og utnyttet av andre tidliger e"kjærester", både sine egne og mors. hvor det har vært rettsaker og alt som følge av det.

hun har tidliger vært i forhold hvor kjærest har holdt henne i bur og gitt henne dyrefor,.... 
ny kjærest behandler henne derfor bedre,.. men det betyr ikke at de blir gode foreldre av den grunn

• Liker 4
  • Hjerte 25
Skrevet

Jeg håper at du gir beskjed til barneverntjenesten. Det er mulig å gjøre det anonymt. 

• Liker 21
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er psykisk utviklingshemmet, så vil jo jordmor se dette og varsle fra. Og hvis hun virker helt normal, så har hun gjerne fått feil diagnose? Om ikke jordmor plukker opp dette, så vil jo helsesøster reagere. Jeg kjenner to stk som er lett (visstnok) psykisk utviklingshemmet. Begge trenger hjelp til matlaging, rengjøring og personlig stell morgen og kveld. Disse hadde ikke vært i stand til å ta seg av hverken kjæledyr eller barn.

Anonymkode: 52206...4bf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

hva skjer nå?

Du gjer vel meir enn å krysse fingrane og "håpe"? Du sender vel ei melding til BV om dette?

Anonymkode: 239fd...650

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis hun er psykisk utviklingshemmet, så vil jo jordmor se dette og varsle fra. Og hvis hun virker helt normal, så har hun gjerne fått feil diagnose? Om ikke jordmor plukker opp dette, så vil jo helsesøster reagere. Jeg kjenner to stk som er lett (visstnok) psykisk utviklingshemmet. Begge trenger hjelp til matlaging, rengjøring og personlig stell morgen og kveld. Disse hadde ikke vært i stand til å ta seg av hverken kjæledyr eller barn.

Anonymkode: 52206...4bf

hun virker ikke helt normal nei, både mtp språk, og hvordan hun kommuniserer.
,..hun lærer seg fraser som hun bruker når hun snakker,... men forstå ikke helt innholdet i hva som blir sagt.

hun kan lage mat, og hun kan stelle seg selv. mens tidligere var det ofte mye blod og sølv ved f.eks mensen,...det klarer hun nå.

hun klarer også å holde hus rent, om hun får hjelp

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen instans i kommunen som er inne med bistand til disse to?

Jeg jobber med mennesker med nedsatt funksjonsevne, har gjort i over 30 år, på disse årene har jeg vært borte i 5 tilfeller hvor kvinner med kognitiv svikt har født barn. I 4 av tilfellene ble barna hentet av barnevernet på sykehuset, i det 5.tilfellet fikk barnet bo med foreldrene til det var 1.5 år, da far var normalfungerende, men det gikk ikke bra.

Har de ingen bistand fra kommunen, ville jeg varslet barnevernet.

Anonymkode: 29663...f0e

• Liker 18
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette høres ille ut.

Jeg ville varslet helsestasjon, fastlege og barnevern nå hvor du utreder for all atferd hos par+nære relasjoner som tilsier at dette barnet ikke kan ivaretas og bør få fosterfamilie direkte etter fødsel. 

Ikke hold igjen, og vær veldig konkret på alt.

Prøv å argumentere konsekvent for manglende omsorsevne. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

hva skjer nå?

Barnevernet er kanskje allerede koblet på, ellers så blir de fort det av fastlegen og helsestasjonen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan denne personen ikke har verge om det er så ille som du påstår? Personen kan jo da av åpenbare grunner ikke holde en jobb og må jo få penger fra ett sted? Her vil jo instanser kobles på rimelig fort, med mindre du overdriver voldsomt. Som andre sier så er det jo bare å melde i vei, du ønsker jo det selv. Skjønner helt ærlig ikke helt poenget eller hensikten med tråden?

Anonymkode: f433f...7da

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan denne personen ikke har verge om det er så ille som du påstår? Personen kan jo da av åpenbare grunner ikke holde en jobb og må jo få penger fra ett sted? Her vil jo instanser kobles på rimelig fort, med mindre du overdriver voldsomt. Som andre sier så er det jo bare å melde i vei, du ønsker jo det selv. Skjønner helt ærlig ikke helt poenget eller hensikten med tråden?

Anonymkode: f433f...7da

Mulig mor er verge? Vet du noe om det ts?

Anonymkode: a81b9...410

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel bra. 

Anonymkode: e85fb...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre mor vil det selv, kan ikke barnevernet gjøre noe før barnet er født. 

Som du beskriver det, er det sannsynlig at andre instanser vil melde. Dere i familien kan jo vurdere hva de ulike kan stille opp med og om noen i nettverket eventuelt kunne tenke seg å bli fosterhjem. 

Anonymkode: 169d0...d45

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du utleverer mye detaljer her. Dette kan være gjenkjennelig for de som kjenner henne. 

Er jo bare å melde. Det bør du gjøre. 

Anonymkode: e6afa...c73

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...