Gå til innhold

Nytt svorskt frö planterat


Furstina

Anbefalte innlegg

Fortfarande inget foto... varken på mage eller inramning - men det är inte bortglömt.

I förra veckan besiktigade vi bilen - och fick nedslag på både parkeringsbroms och avgasrening. :(

Så i går lämnade jag bilen på service. Stressig dag eftersom mannen jobbade 8-21 och jag dessutom både skulle lämna och hämta sonen på dagis.

Fastnade bakom trasiga bilar i bilköer också - så det blev inte mycket jobbande i går. Jag funderade lite på hur jag skulle göra med hämtning av bil och son på varsin sida om stan... så kom jag på en brilliant idé! :idesmil:

Jag ringde till sonens dagiskompis mamma och frågade om hon kunde hämta min son, så kunde jag hämta honom hos dem.

Javisst :)

Det var inga problem, kul med lekkamrat hem, de ser ju dagis från sin lägenhet så det är ju nära. Dessutom var hennes mamma på besök så hon hade ju extra hjälp hemma. Vi fick dessutom middag :tommelsmil:

Men så var inte bilen klar i alla fall :sur: - det hade strulat med bilen före så de kom inte i gång med vår bil i tid. Jag får hämta den i dag. Och betala de sköna tusenlapparna som vi inte planerat... Hoppas det bara var lite service som behövdes och inte en ny katalysator eller bränslepump eller nåt annat "billigt".

Det märks på sonen att han varit sjuk och hemma i två veckor. Var lite tveksam till att låta mamma gå från dagis både i går och i dag. Åt visst inte lika mycket som han brukar heller - och var riktigt trött i går kväll när vi kom hem.

I morse fick jag väcka honom och han var ARG. När jag satte på musik i hans rum gick han upp - för att kasta musikspelaren i golvet! Aja baja :fy_fy:

Nåja, några dagar till så är vi tillbaka i normala tider och vanor igen.

Lillasyster sparkar och spratlar så det står härliga till.

Jag läste att nu, i vecka 23, har de gott om utrymme att sparka åt alla håll och snurra runt i magen - och det märks.

Nästa kontroll hos barnmorskan: måndag 3 juli 8:00 tänkte ta med både man och son dit.

Glukosbelastningstest: tisdag 4 juli

sen är det semester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Epona

Innom og oppdaterer meg hos "termintvillingen" min! :) Fikk du forresten beregnet samme UL-termin som du hadde som menstermin?

Ha en fin gravid tirsdag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Epona :vinke:

terminen skiljer sig på några dagar: KGs kalkulator säger 28 oktober, barnmorskan 27 oktober och UL 26 oktober.

Så det är ungefär samma.

Med sonen flyttades terminen från 31 december till 27 december om jag minns rätt - och så föddes han 6 januari.

Lillasyster kommer troligen inte att få gå över tiden/termin eftersom som storebror var så stor. Vi får se vad kontrollerna visar. Denna gång ska det bli lite extra spännande eftersom jag har en graviditet att jämföra med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Epona

Ganske likt da ja! Jeg ble flyttet fra 4. november (menstermin/Nagell-hjulet) til 26. oktober da jeg var på ordinær UL - det er 9 dagers forskjell det! Tror mest på mine egne beregninger, og tror nok det blir november før Knøttet kommer, men siden ULtermin er den offisielle, så følger jeg den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag skickat ett mail till personalavdelningen, eller "Human Resources" som det ska heta på stora företag.

Jag talade om att jag är gravid, när jag har termin och när jag preliminärt tänkte vara ledig. Frågade om det var nåt formellt jag skulle fylla i och så.

Dessutom frågade jag en massa kring vår "utfyllnad av föräldraförsäkring" - företaget fyller ut med extra pengar om du tjänar mer än vad taket i den vanliga föräldraförsäkringen är så du får 80% av lönen. Bra det!

Tyvärr gäller bara den försäkringen i 4 månader men det är alltid några kronor.

De har dock formulerat det lite konstigt. Man måste ansöka senast 3 månader innan man vill vara ledig och då ska man ha barnets namn och födelsedatum... det kan inte vara rätt - visst måste man kunna ansöka även utifrån beräknad födsel/termin? Får se vad de svarar.

De är väl vana vid att det är flest män som utnyttjar denna, både med tanke på att det endast är 15-20% kvinnor här och att de flesta kvinnor trots allt har tjänster med lägre lön än männen.

Efter semestern ska jag detaljplanera och bestämma ledighet med min chef och min projektledare (och med Mannen så klart!), men vill få klart med alla ansökningstider.

I går ansökte jag också om en Mamma-Barn försäkring för mig och lillasyster. Liv och olycksfallsförsärking för mig och för henne från 26:e veckan till 6:e månaden i livet. Den ger ersättningar om barnet behöver ligga på sjukhus i mer än 3 dagar, och vid invaliditeter. Hade en sån med sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är :sinna:!

Har precis varit och löst ut bilen från service. Dyrt blev det, nästan dubbelt så dyrt som vi räknat med. Egentligen hade vi räknat med att slippa serva den helt och hållet egentligen men så fick vi nedslag på avgasreningen vid besiktningen.

Kostnaden är väl bara att acceptera. De har bytt en massa bra saker, och de har åtgärdat avgasreningen men det tog längre tid än beräknat och tid kostar pengar.

Jag är :frustrert: över den förb*****e gubben som lämnade ut bilen. Makan till brist på servicemind får man leta efter! Mannen min frågade om de hade hittat någon del som var orsaken till felen med avgasreningen och gubben svarade surt att de har gjort helhetsservicen och bytt de här och de där delarna för att det behövdes. Inte kan väl mekanikern mäta avgaserna efter varje liten detalj, och fördelardosan behövdes ju bytas och bla bla bla...

Så frågade vi hur tändstiften såg ut, nyfikna som vi är... och då blev han nästan förbannad på oss. Ni har beställt en fullservice och då ingår byte av tändstift, inte kan väl mekanikern ägna tid åt att titta på varje tändstift när de ändå ska bytas... och så vidare.

Mannen blev lite upprörd och frågade om han inte fick ställa frågor kring servicen, vi förstår att delarna har bytts och att det behövts men återigen: hittade de någon anledning till felen?

Och så samma dravelsvar om arbetet mekanikern gör...

Så j***a otrevlig får man banne mig inte vara när KUNDEN vill veta detaljer kring hur bilen mår och servicen gick!

Nej, den verkstaden ska vi INTE anlita igen! :kjempesinna:

Måste leta TREVLIG verkstad som servar amerikanska bilar till nästa gång!

När vi kom ut från verkstaden rann min ilska och frustraton över i min hormoniella kropp. :grine:

*#%&##* *##%&# *¤%"#"%%" (= en massa svordommar)

Tänker på vilka fantastiska verkstäder och mekaniker som har fått äran att serva min motorcykel! Trevliga, artiga och informationsvilliga killar. SÅ ska det vara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag funderar mycket. Det gör jag alltid.

Jag funderar på semestern;

hur det ska gå med bilresan, om det blir bra väder när vi ska besöka djurparken, om vädret är fint när vi är i Norge, hur långt de har hunnit med renoveringen av sommarhuset, om det blev bra, hur det blir med umgänge med släkten, middagar, fika, besök? shopping? byggande för våran del?

Jag funderar på att få baby igen;

- går förlossningen lika smidigt som sist?

- slipper jag kejsarsnitt?

- kommer barnet att må bra?

- hur stor/liten blir hon?

- hur kommer storebror att reagera på lillasyster?

- kommer han att förändras?

- blir hon lika go som storebror är?

- hur blir vardagsrutinerna?

- kommer hon att vara annorlunda som baby än vad storebror var?

Jag funderar på permissionstiden;

- vad ska jag göra de dagar och eftermiddagar sonen inte får gå på dagis?

- permission på vintern igen, blir det mycket styr med kläder för tre?

- kommer jag ha någon att umgås med på dagarna?

Jag funderar på julen, påsken och ev besök från mannens föräldrar;

- ska vi fira jul hemma?

- kan vi kanske få besök av mannens föräldrar?

- eller är de redan uppbokade på hemmaplan?

- orkar de resa?

- eller ska vi åka dit med en 3 åring och en 2 månaders baby?

- kanske försöka få hit dem i år och åka dit nästa år när det är bättre med ledighet?

- kanske stor familjejul i norge snart med mannens föräldrar och deras barn med familjer? vore kul och jobbigt på samma gång.

- Ska vi åka till Norge denna påsk?

- eller är det DÅ vi kanske kan få hit dem?

- kommer de på besök? har de möjlighet att resa över huvud taget?

Ibland saknar jag familj. Större familj, familj nära. Spontana middagar hos svigers, svigerinne, besök av kusiner/söskenbarn, släktmiddagar, dop och födelsedagskalas med mera.

Jag funderar ibland på hur de skulle vara.

Ibland kan jag nästan bli avundsjuk/sjalusi på andras familjer. Kanske inte rätt ord och jag vet att allt inte alltid är så enkelt med familjer men ändå...

tänk om jag också hade haft systrar och bröder med man, fru och barn? Hjälp och irritationer över gemensamma föräldrar. Hjälp, glädje och sorger som man automatiskt kommer nära? Jag undrar hur det skulle vara med föräldrar som "kräver" att få betala ny vagn, säng eller bilstol till nya babyn? Skulle jag vilja det om jag hade valet? Det vore trevligt med sånt men skulle jag kunna ta emot det? Det skulle kännas konstigt och ovant att inte betala själv. Jag är ju vuxen med lägenhet i hus, bil, motorcykel och familj... varför skulle de betala? Men så ser jag andras föräldrar, fast de har det bättre ställt än mina. Jag har det bättre ställt än mina föräldrar.

Men ändå? Hur skulle det vara och kännas? Tacksamt? Generande? Pinsamt?

äsch så mycket funderingar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går köpte jag babykläder till lillasyster, en svart sammetsklänning/kjole och en omlotttröja i stl 50. :)

förbereder mig...

det var egentligen inte alls meningen att jag skulle köpa dem, var ute efter en doppresent till sonens yngste kusin (fetter om det är en kille?) - och då var ju babykläderna precis där brevid... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) takk Epica, då må jeg prøve og skrive noe på norsk da? :ler:

Det er ikke så lett og skrive som å snakke... og jeg snakker ikke så veldig mye norsk heller da. Leser litt bøker før sønnen vår på norsk, synger en sang eller to

Jag tror att de är bra att tänka lite grann. Inte för mycket eller för ofta. Jag tror också att det är bra att skriva ner sina tankar emellanåt - det är lättare att få distans till dem och hantera dem. Fast det kan se "hårt" ut ibland. Tankar är inte alltid så snälla som de borde? särskilt inte i en horminstinn gravid kvinnas kropp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Bare litt slitsomt å tenke såmye hele tiden.. ;)

Lett å bekymre seg, istedenfor å leve i nuet.

Tror menn er flinkere til å være positive og spontane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de flesta män är nog det... tror dock jag har en modell av man som tänker mer än en kvinna. Han har fått mig att tänka mycket, att prata mycket och att LEVA mycket.

Jag är nog bara tankfull coh bekymrad i korta perioder - annars glad och positiv. Kanske inte så spontan dock.

(jobba? vem? jag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massor att göra i kväll, helgen och innan vi åker på semester:

I kväll:

vika och styka tvätt - mannen har tvättat i dag

dammsuga och damma?

I helgen:

rensa ogräs i trädgården?

slipa och olja trätrallen på terrassen?

lämna mammas katt hos väninna (är kattvakt denna vecka)

innan vi åker:

handla picknickmat till turen

gå på kontroll

göra glukosbelastningstest

packa - lista är skriven

det kanske inte var så mycket ändå?

Vill hinna ordna lite mer med foton innan vi åker. Ligger efter där. Just nu är vi framme vid sonens födelse och arbetet med att limma in i album kom av sig när vi måste börja framkalla digitala bilder också. Mannen har lämnat för framkallning för första gången - undrar när vi får dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du...

Da er bilen vår pakket og klar til avreise grytidlig i morgen.

Ville bare innom og ønske deg og dine en fin bilferie til uka...

Kjør forsiktig og kos dere!

Stor sommer- :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsning Cr@sh. Det samma till dig!

Tack camie. Glukosbelastningstesten är på tisdag, men på måndag är det vanlig kontroll hos jordmor först. Det ska bli spännande.

Man och son ska följa med till barnmorskan/jordmor men glukosbelastningen gör jag själv. Tycker den ska bli jättetrist att göra. Hatar att vänta. Men det ska bli intressant att se vad den visar.

Sonen drar i mig nu... vi ska visst "gå till jobbet" säger han :vinke:

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har varit på kontroll hos barnmorskan i dag.

Hela familjen var med och lillkillen tyckte det var spännande att se mamma bli undersökt och höra lillasysters hjärtljud. Just hjärtljuden var så spännande att han lämnade pappas sida för att komma upp till mig på bristen för att se på magen och aparaten - kanske trodde han att han skulle få se lillasyster.

Annars var sonen lite blyg och tyst, ganska mammig faktiskt. Jag tycker det är bra att han fick vara med och se vad som sker. Och att pappa var med.

23+4

Vikt: +5,5 kg från inskrivning, +8 från tidigare

SF-mått: 19 cm. något lägre än snittet

Hb: 126 (130)

Glukos: 7,8 (4,8)

Urin: OK

Blodtryck: 95/50 (120/80)

Fosterljud/puls144

Blodtrycket tyckte hon var så lågt att hon mätte om det! Hon frågade om jag var mycket yr men det är jag faktiskt inte. Nåja, det är bättre med ett lågt tryck än ett högt.

Sockervärdet var något högt men så kom vi ju direkt från frukosten och jag drack juice i morse eftersom det var så varmt.

Vi pratade lite om graviditeten och hur jag mår, och en del om morgondagens tester. Jag ska ju göra glukosbelastningstest i morgon. Fick ett ark med information kring det och hur lite jag ska göra i kväll och i morgonbitti för att komma dit lugn och ostressad. Måste sitta där och vänta i två timmar men får ha med en bok i alla fall.

De ska också göra en ny blodgruppering på mig eftersom jag är rh negativ.

Jag fick en ny tid hos barnmorskan i mitten av augusti, och information om att vi ska göra ytterligare en glukosbelastningstest i månadsskiftet augusti-september, plus beställa tid för extra ultraljud i vecka 35-36.

Spännande.

I morse vaknade jag föresten av att lillasyster jazzade rejält i magen. Det sparkade och rullades åt alla håll. Morgongymnastiken, eller var det väckningen för hon visste vi skulle på kontroll :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NU är vi på semester men jag måste ju online en stund och "kolla läget" ändå ;)

I tisdags morse var jag och tog Glukosbelastningstest och det var faktiskt inte så illa som jag trott.

Jag var där kl 8:00 på morgonen, smet före hela kön till Labbet eftersom jag hade fått en tid. Sockerlösningen var inte så vedervärdig som jag trott, fick citron i, och svepte drickan med en gång. Labbsköterskan var imponerad över hastigheten jag drack den. Jag tyckte inte att det var någon idé att dra ut på drickandet, bara hälla och få ner det.

Sockervärdet var 5,0 och 5,2 på fastande mage, och 6,9 och 7,0 efter två timmar. Helt OK värden alltså.

Jag ska ändå få göra ett nytt test i slutet på augusti men nu kan jag slappna av och äta som vanligt.

VI har det skönt på semestern. Nu är vi i norra Sverige hos mina släktingar och sonen har massor med släktingar att leka med, mest vuxna eller stora barn, men han har kul. Mannen och jag slappnar av och njuter av vilan och vädret.

I går var vi på marknaden nere i byn, jag blev riktigt sliten av att gå dit, där och tillbaka. Riktigt sliten i bäckenet? (vid svanskotan i alla fall) och trött. Sista biten hem gick riktigt långsamt.

I dag cyklade vi i stället. Vi fick låna hjälm till sonen, och cyklar av mina släktingar. Skönt att slippa åka bil - jag tycker det känns så onödigt att åka bil när det både är nära och varmt ute.

Vi badade i sjön och sonen hade jättekul i vattnet. Härligt att se en sån glädje. :)

Nej, nu ska jag umgås lite!

hej hej allesammans :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...