Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forsikringer er kanskje noe mor tar?

Barnet har vel også venner på besøk? De skal jo også ha mat..

Uansett… Som flere nevner her.. Hun sitter også med hovedansvaret for barnet…

Og ift til bursdager… 500kr??😂 

Har du feiret barnebursdag? Til 500kr?

Greit nok det er kun en gang i året hun feirer barnebursdag.. Hun skal også betale for gaver til de barnet skal til…

Det du betaler er også for ‘’barnevakt’’ 22 dager i måneden.. Sykedager, oppfølging ved sykdom, avtaler, å følge opp det sosiale til barnet, oppfølging på skolen, holde oversikt over lekser, turdager, endringer i timeplanen osv, osv… 

Ja, det kan virke lite hver for seg, og ja da, det er jo ‘’bare’’ noen få dager bla,bla… Men er nok likevell… 

Hvis du føler det urettferdig og du føler hun tjener på dette på noen måte… Kan ikke du få en privat avtale på at du mottar ekstra barnetrygd og så betaler SFO regningen, og alt relatert til bursdager, forsikringer, klær, idrett etc? Det inkluderer da også at du står for kostnaden ved å bake til dugnader?

Kostnadene ved å ha barn er ikke bare det som går fysisk ut av kontoen… Hun får også mindre lån for eksempel.. Hun er SÅ mye mer låst en deg!! Hun har lite fleksibilitet ift jobb og! Hun har jo ingen mulighet til å jobbe ekstra heller… 

Anonymkode: 5bf2e...cd5

Barnet er forsikret via meg og min jobb.

500kr er til gaver. Barnets egen bursdag deles utgiftene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo han som er fanatisk opptatt av kroner og øre. Det er jo det eneste språket han hører på, og de eneste innleggene han vil besvare. Det å sette fingeren på at han knapt nok ser barnet sitt vil han ikke kommentere, han fremstår kun forbannet fordi han må betale 3000 kr "ekstra" pr måned til hun som bor sammen med og oppdrar barnet. 

Anonymkode: 2a286...487

Hvor har dere 3000 fra? Ut fra hva jeg leser står det 5800 mer på han enn henne? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor må det regnes med? Er man forpliktet til å ha egen forsikring til barn?

Anonymkode: 5a067...5ca

Ja det synes jeg. Ene foreldre BØR ha forsikring til barna sine. Noe annet er uforsvarlig. 

Anonymkode: 79bca...d91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Larsen82 skrev (1 minutt siden):

Den er elendig. Man har egen forsikring i tillegg. 

Med mindre du fordelsbeskattes mye for denne? 

Noe jeg tviler du ville gått med på... 

Anonymkode: dfb50...97e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Emmajunga skrev (1 minutt siden):

@Larsen82jeg har kommet med ganske konkrete økonomisk eksempler på denne skeivdelingen du påstår at er i mors favør, som egentlig er i din. Hva mer lurer du egentlig på? Altså, jeg skjønner jo det er kjipt dersom du egentlig kunne tenkt deg å ha barnet mer selv. Men «barnevakt» koster, og det er vel noe av grunnen til «skeivfordeling». 

Beklager, det ble veldig mye kommentarer her så mister helt oversikten over hvem som svarer hva og hvem jeg har svart. Takk for konstruktive svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor må ha større hus for å ha plass til barnet, det er regnet inn. I tillegg til strøm. 

Anonymkode: 762d9...7b5

Hvor stort hus/bolig mener du samværsforelderen skal ha ved

20%

30%

40%

50 %

Anonymkode: e5115...06c

• Liker 1
Skrevet

Den er elendig. Man har egen forsikring i tillegg. 

Med mindre du fordelsbeskattes mye for denne? 

Noe jeg tviler du ville gått med på... 

Anonymkode: dfb50...97e

Skal ikke si jeg er ekspert på forsikringer men vi har en god livsforsikring via jobb 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som småsøsken som krangler. Her skal O'boyen måles til millimeteren. 

Er det virkelig mulig å være så barnslig? Hvor er farsinstinktet? Pengene går til DITT barns velferd. Mor gjør ALT her.

Du ser ungen din sjeldnere enn hva mine barn ser til sine besteforeldre.

Flaut!

Anonymkode: d2898...dbf

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Larsen82 skrev (1 time siden):

Har kikket på sifo og er ganske inline ift det. Hvilke poster mener du jeg underbudsjetterer og hva skal de i så fall være? Mor har helt vanlig 8-16 jobb, samme som meg. SFO er åpent fra 07-17 så det påvirker ikke jobb.

Hvorfor må mor ha større bolig? Vi har lik størrelse på boligen. Jeg må helst ha et eget rom til barnet på lik linje som mor. Eller er det vanlig at samværsforelder legger barna på stua?

90% av hverdagene skjer i nærområdet med gangavstand til alt, så det store bilbehovet ser jeg ikke helt.

Noen hundrelapper mer i strøm er sikkert riktig, men mor kommer fortsatt ut med 0 i utgifter. 

Nei, det er vanlig at samværsforeldre legger seg selv på stua når de har barnet.

Hvordan vet du at barnet spiser for kun 2000 kroner i måneden? Det hørtes ut som enten lite eller usunn mat.

Hvordan regnet du ut at mor har 300 kr i utgifter til transport?

Den som har hovedomsorgen har ikke mulighet til å jobbe ekstra for å tjene mer, det har du mulighet til.

Anonymkode: 1a828...060

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er kun spekulasjoner. Det å ikke klare å se den faktiske verdien og kostnaden av at noen andre faktisk oppfostrer barnet ditt mens du selv kan leve ungkarslivet og herrens glade dager 90 % av tiden er ekstremt spesielt. Mor er faktisk fastlåst med barnet 26 dager i måneden mens TS kan jobbe så mye ekstra han vil, bo som han vil (4 overnattinger per mnd er jo ingen verden ting) og bruke all verdens tid på hobbyer, trening, kompiser og damer. 

Anonymkode: 2a286...487

Ja det er kun spekulasjoner. Men det er like mye spekulasjoner når det sies at far ikke ønsker å ha barnet mer, uten å ha kjennskap i saken.

Anonymkode: 1b57c...8ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

SFO koster ikke 3200 kroner for en 8-åring. Koster ca en tusenlapp. Gratis kjernetid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kostnaden for et barn (altså underholdskostnaden) beregnes av tre deler: Forbruksutgifter (det stemmer relativt bra ift SIFO, dvs gjelder mat, klær, fritid osv), boutgifter (barnets andel av bolig, strøm, forsikring, oppvarming) og tilsynsutgifter (barnehage/sfo). 

Totalen av dette er det man mener et barn koster, og det som skal fordeles ved en fastsettelse av bidrag. Når bidraget er fastsatt ut fra foreldrenes inntekter (og noen ganger begrenset ut fra om bidragsyter ikke har nok til egne kostnader), så trekker samvær fra bidragsyters sum. = hva som skal betales i bidrag. 

Her er satsene som brukes av det offentlige angående bidrag: https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-55-02 

Skjermbilde2025-03-09kl_12_03_29.thumb.png.b1fc9a0a99ca3b79637d9b14b4201e7a.png

Skjermbilde2025-03-09kl_12_03_43.thumb.png.16dd26508fd805a599cf9d0e65b00682.png

For eksempel vil et barn på 15 år "koste" 12288,- pr mnd. 

Et barn på 11 år som fortsatt har SFO vil feks koste 7587 forbruksutgifter + 3596 boutgifter + 3750 sfo (Full pris ligger fort på rundt 3500 + matpenger ca 250) = kr 14933,- (for enkelthetens skyld rundet opp til 15000,- 

Hvis bidragsyter tjener mye mer enn bidragsmottaker kan bidragsyter måtte betale 5/6 av den totale underholdskostnaden, før samværsfradrag. Dvs 12500,- Og deretter trekkes samvær fra, hvis bidragsyter kun har barnet annenhver helg, vil det da havne i samværsklasse 2 eller 3, avhengig av om det er ferieuker i tillegg. Her er antall netter pr samværsklasse, og fradraget man får for samvær: 

Skjermbilde2025-03-09kl_12_27_37.png.e5647cfa462ebfa0c3cef58f423316d0.png

Skjermbilde2025-03-09kl_12_04_49.thumb.png.9484e93c5a55d8e176824e855d7438fa.png

Det er som sagt mye som spiller inn her, og hvis bidraget er regnet ut av nav, så er det heller ikke slik at alle utgifter er tatt med. Feks barnets utgifter til bursdagsgaver for venner og familie, dyrere fritidsaktiviteter, lommepenger til barnet, ferieturer osv. 

Det er jo også sånn at det er langtidsutgifter som ligger til grunn her. Bare tenk hvor dyrt det er med mobil og pc for en 16-åring. Eller sykkel for en 10-åring. Eller skipakke og så vokser barnet 10 cm til neste år, og da er man like langt. Man kan kjøpe brukt ja, men det er derfor det er en fordeling mellom foreldrene, slik at hvis den ene tjener mye mindre enn den andre, så skal barnet få en levestandard mellom dette, ikke slik at det må kjøpes brukt hos den ene og ikke hos den andre. 

Som 100% alenemor må jeg også si jeg synes den mentale og emosjonelle belastningen er verst. Og også den mistanken fra far om hva jeg bruker pengene på. Jeg ble syk her en helg og hadde ingen til å hjelpe, måtte da bruke betalt barnevakt som kostet meg over 2500 for å passe barna gjennom helgen. 

Bilstoler feks, det er så dyrt og noe far her aldri tenkte på. Jeg har gjennom småbarnsårene kjøpt tre stoler til hver av barna (baby, småbarn, og beltestol), og bare der bikket 8000 kr pr barn. Å holde bursdagsselskap koster også flesk, og da snakker jeg ikke om lekeland, men her hvor klassene er store og man da "må" be 17-18 stk hvis man velger ene kjønnet, så koster jo bare pølser fort 200 kr, lomper 80 kr, kaker med pynt 100-300 kr, ballonger 30 kr, sugerør, 30 kr, godteposer 300 kr osv. Det er så mange småting som gjør at det til sammen blir dyrt, og det å skulle ha råd til dette fordrer at man sparer jevnlig, eller har en slags margin slik at man kan ta en sånn utgift. Legg til at sikkert to stk til i klassen har bursdag samme måned = 100*2 + brått en penere genser som må til. 

Vær litt ydmyk og takknemlig. Det kommer du så mye lenger med. Er du uenig i bidraget så gå for det du kan påvirke, dvs samværet! Be om mer samvær! Annenhver helg er jo under minstesamværet som er standard til og med. 

Anonymkode: 7f2b6...599

• Liker 5
  • Nyttig 13
Skrevet
Larsen82 skrev (Akkurat nå):

Det å få og oppdra et barn er en form for spleiselag, du har hørt utrykket "it takes a village".

Hadde du bodd sammen med mor til barnet fast så ville dere spleiset på alle utgifter i henhold til inntekter. Om du tjener 1 million i året og hun 500 000 så ville du naturlig nok tatt en større del av utgiftene til lån, mat osv. Og hun ville betalt i henhold til sin inntekt. Begge hadde sittet igjen med noe til eget forbruk, og da er det gjerne sånn at den som tjener mest sitter igjen med litt mer.

Hun ville kanskje tatt en større del av oppfølging av barnet, sykt barn dager, FAU, følge til lekeavtaler og fritidsaktiviteter.  Og det vi kaller for det tredje skiftet som er alle de små "usynlige" tingene som får familieliv og barns oppvekst til å fungere. Ting som å vite hvem av barnets venner er allergisk mot den og den maten, hvem som er redd for hunden til naboen og hvem dere kan ta kontakt med om dere vil samkjøre, diskuter ting som har skjedd osv. Men og veldig mange andre ting som skjer i og rundt barnet, ting som at klassen nå har lærerbytte for tredje gang, foreldregruppa må si fra! Delta i sosiale ting med andre foreldre for å bygge klassemiljø, bli med på overnattingsturer og leir, være lagleder/trener/foreldrekontakt. Og mye annet jeg kunne skrevet her rundt oppfølging av barn som  helse, briller, fysioterapi, regulering, fritidsinteresser, frisør osv Ting som ikke handler kun om å betale men om å være i forkant, og bruke tid og engasjere seg.

Alt dette er og ting som gjør at et barns liv fungerer og blir sånn nogenlunde vellykket. Og dette er ikke noe som går over ved et samlivsbrudd, det er fortsatt ting som skal gjøres. Når mor har barnet så vidt mye er det nok sikkert hun som tar mye av dette fortsatt, det er en jobb som skal gjøres det og.

Hun må ha plass til barnet, hun må ha varm bolig og bo et sted der barnet har kort vei til skolen, venner osv.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (4 minutter siden):

SFO koster ikke 3200 kroner for en 8-åring. Koster ca en tusenlapp. Gratis kjernetid. 

Det er 12 timer gratis som er innført som krav, full plass vil da koste 1500-1800 ut fra hvordan kommunen legger opp kostnaden og timene, og så kommer matpenger utenom. Betaler du 1000 for full plass, så har du redusert foreldrebetaling, søskenmoderasjon eller kommunen din har innført redusert betaling som et gode til innbyggerne. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor stort hus/bolig mener du samværsforelderen skal ha ved

20%

30%

40%

50 %

Anonymkode: e5115...06c

Boutgifter til samværsforelder blir fratrukket bidrag ved samværsklasse 3 og 4. 

AnonymBruker
Skrevet
Larsen82 skrev (12 minutter siden):

Skal ikke si jeg er ekspert på forsikringer men vi har en god livsforsikring via jobb 

Ingen trenger da livsforsikring på barn. Hvilken gjeld skal dekkes inn da mener du?

Det man trenger på barn er uførforsikringer, helseforsikring. Som dekker blant annet ombygging av bolig hvis det skulle bli nødvendig. Og det burde begge foreldre ha, da dette kun dekkes hos den som har bestilt og betalt forsikringen.  

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er du helt sikker på at det er han som velger det? Det fins mødre der ute, som nekter far samvær. 

Alt er ikke mannens feil heletiden...

Anonymkode: 1b57c...8ef

Er mannen en normalt oppegående forelder så skal kan ikke mor bare nekte samvær. Vi har et rettssystem. 

Anonymkode: 0c8e9...c1e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene her, så kanskje noen har nevnt det: barnebidrag er ikke ment å gå til kun faktiske utgifter, der mor og far skal betale nøyaktig likt for barnet. Barnebidrag er også ment som en kompensasjon til barnet dersom du har høyere inntekt enn mor. Hadde dere fortsatt å bo sammen, hadde barnet nytt godt av din inntekt, men det gjør det ikke når dere ikke bor sammen lenger.

En far med høyere inntekt enn mor og vanlig samværsavtale på annenhver helg, betaler derfor masse i barnebidrag og subsidierer på en måte mor også. Årsaken er at barnet ikke skal lide økonomisk av at foreldrene skilte lag. Ja, det kan være bittert å kjenne på at man gir masse penger til eksen, men se på det som en kompensasjon til barnet for tapet av et liv boende sammen med deg i mye bedre økonomiske kår enn det lever under nå.

Anonymkode: e1071...032

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden):

I kommunen vår er kostnaden ca 2000 1.-3. trinn (pga gratis kjernetid) og ca 4000 på 4.trinn.

TS glemmer masse kostnader og glemmer også at SIFO representerer et "nøkternt budsjett". Skal alle barn som bor hos den ene forelderen måtte leve "nøkternt" uavhengig av den andre forelderen inntekt? 

Mor har nesten alt ansvaret for barnet alene. Det er en stor jobb, og hvorfor skal hun ikke da kunne kjøpe seg ut av endel av denne jobben ved å ikke alltid velge billigste løsning? Ja barnet har kanskje aktiviteter i nærområdet og trenger ikke kjøres, men kanskje mor velger å kjøre likevel for å få hverdagen til å gå opp. Selvfølgelig skal Far også være med å ta den kostnaden. Fat kan velge å bosette seg i et annet område, men mor vil kanskje fortsette å bo i samme skolekrets. Mor må dekke kostnader til mat når barnets venner er på besøk. Hun trenger kanskje vaskehjelp for å få tid til å følge opp barnet. Barnevakt av og til. Hun trenger kanskje å kjøre bil til jobben for å rekke å hente barnet på SFO, hun har ikke tid eller mental kapasitet til å handle akkurat der det er tilbud denne uka. Hun kan aldri jobbe overtid. Hun har mer slitasje på bolig, inventar og møbler. Hun trenger å betale for frisør, optiker, annen personlig pleie osv. Hun trenger kanskje å velge dyrere mat fordi det var lettvint.  OSV

Anonymkode: a7d08...cff

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Larsen82 skrev (18 minutter siden):

Livsforsikring via jobb går på deg hvis du faller fra. Den går til ektefelle/livsarvinger i den rekkefølge du har oppnevnt.

Det som menes med forsikring i dette tilfelle er barnets forsikring som gjelder ved ulykke/sykdom  osv feks. Koster ca 600-700 i mnd hvis en skal ha god dekning. 

Anonymkode: 0c8e9...c1e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...