Larsen82 Skrevet 9. mars 2025 Forfatter #41 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor tenker du at far ikke tar sin andel av det praktiske Kall det gjerne sirkus pappa , men å ta med barn på aktiviteter,ferier,idrett er endel av pakka med å ha barn og. Være hjemme med syke barn, smøre matpakke har jeg sett samværs fedre gjøre og Anonymkode: 37171...c3b Være hjemme med sykt barn, dugnader og slikt deles.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #42 Skrevet 9. mars 2025 Du ser ikke forskjellen på utgifter og kostnader Anonymkode: a7d08...cff 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #43 Skrevet 9. mars 2025 Larsen82 skrev (1 minutt siden): Være hjemme med sykt barn, dugnader og slikt deles. Du tar halvparten av barnets legetimer, tannlegetimer, sykt barn-dager, vennegrupper, fritidsaktiviteter og lekser selv om dere nesten ikke har samvær i det hele tatt? Anonymkode: 2a286...487 19 9
fru Alving Skrevet 9. mars 2025 #44 Skrevet 9. mars 2025 Larsen82 skrev (4 minutter siden): Ferier er delt, og vi reiser på det vi selv ønsker i ferien. Bursdager står oppført, og det er delt til barnets egen bursdag. Fritidsaktivitet står oppført. Sykler, ski etc har jeg skrevet opp. Barn koster uansett om foreldrene bor sammen eller ikke. Jeg har heller ikke klagd på at det er utgifter med barn, jeg lurer på hvorfor det tilsynelatende er så stor forskjell. Igjen det går fort over til antagelser og personangrep. Grunnen til at det tilsynelatende er så stor forskjell er fordi dere tjener ulikt. Det er forventet at den som tjener mest bidrar mest, noe som hadde vært saken om dere bodde sammen som en familie. Så er det og sånn at du har budsjettert med lave utgifter til klær og mat når barnet er hos mor, jeg tipper hun bruker mer på barnet enn 2000 i mat i måneden. Samme med klær, hun bruker mer enn 12000 i året om hun kjøper alle klærne nye. Mor bruker og mer i strøm og vann. Mor har lite mulighet til å øke inntekten sin ved å jobbe mer og er nok mer borte fra jobben sin som kanskje gjør at hun ikke er den som yter mest der. Hun har sikkert en del utgifter som du ikke har tatt med som transport også. 15 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #45 Skrevet 9. mars 2025 Larsen82 skrev (2 minutter siden): Være hjemme med sykt barn, Du jobber fast i helgene og må ta syke barn dager? Anonymkode: 61be0...2a4 10 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #46 Skrevet 9. mars 2025 Hvis du lurer på hvor forskjellen ligger, så er den i alle de usynlige tingene. Mor har barnet er, ergo mer mat, mer strøm, behov for større plass altså dyrere husleie. I tillegg det daglige, alle småutgiftene til ting barnet skal, ønsker, deltar på med venner, det det koster ekstra ved en overnatting med venner, mat/ snop eller om barnet har venner over på middag/ lek/ brødskiver. All tiden ekstra hvor mor må være tilstede. Ting til rommet, utstyr til lek og fritid, reisekostnader, klær, for det koster nok endel mer enn du har tatt høyde for. 4 dage kontra resten av måneden, det er ikke akkurat vanskelig å forstå at mor selvsagt bruker mer penger enn deg på barnet. Anonymkode: a7bd4...c36 8 4
Tufsla&Vifsla Skrevet 9. mars 2025 #47 Skrevet 9. mars 2025 Larsen82 skrev (11 minutter siden): Det går fort over til personangrep her. Uavhengig av hvordan barnetrygd påvirker barnebidrag så ser du jo de faktiske tallene her. Spørsmålet er fremdeles hvorfor denne tilsynelatende store forskjellen. Det er ikke personangrep å påpeke at du bruker et feil beregningsgrunnlag. For det gjør du fortsatt. De faktiske tallene er fordi barnetrygden utbetales til mor. Derfor ser det ut som om hun får så mye mer. Men hun gjør jo ikke det! Du betaler bidrag - og det bidraget reduseres fordi barnetrygden legges til mors inntekt. Da kan du ikke si at hun OGSÅ får barnetrygd, for det stemmer rett og slett ikke. Mors arbeidsinntekt + barnetrygd = mors hele inntekt og utgangspunkt for bidragsberegning Dermed kan du ikke sette opp barnetrygden som eget punkt i alt mor “får” til barnet - for ekstra får hun kun bidraget fra deg. Og igjen - det er lavere enn det ville vært uten barnetrygden. Ergo er det feil at mor “får” så mye mer enn det du gjør - og det er fortsatt bare rett og rimelig at også du er med på den økonomiske forsørgelsen av ditt eget barn. 16 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #48 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du jobber fast i helgene og må ta syke barn dager? Anonymkode: 61be0...2a4 Ja, han følger også barnet til tannlege og lege i helgene når disse har stengt.. Anonymkode: fa057...c2c 12 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #49 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du jobber fast i helgene og må ta syke barn dager? Anonymkode: 61be0...2a4 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, han følger også barnet til tannlege og lege i helgene når disse har stengt.. Anonymkode: fa057...c2c Ja, og hjelper barnet med lekser i helgene når skolen er stengt 😂 Altså, du fremstår ekstremt rigid som ikke klarer å forstå at det krever flere timer hver eneste dag å ha omsorg for og å oppdra et barn, TS. De 3000 kronene du betaler mer enn mor per måned gir henne en timelønn på 5 kroner og 2 øre for å oppdra DIN unge. Hvis du ikke unner henne såpass så får du ta vare på din egen unge selv da vet du 😉 Anonymkode: 2a286...487 14 4
Perfume Skrevet 9. mars 2025 #50 Skrevet 9. mars 2025 Her syns jeg dere ikke er så innmari hyggelig mot far?? Hva vet vel vi om hvorfor han har barnet annenhver helg? Kan jo være han selv ønsker mer men ikke får? Har selv barn som nå er voksne og min mann har også barn fra tidligere forhold, så selv om tidene har endret seg iht priser etc så er vel det generelle "likt". Hos både meg og mannen med våre felles tidligere partnere og samvær, vært slik at den barn bor hos, tar klær og utstyr, som så ble sendt med til samvær. Med mine barn var jeg den de bodde hos, med mannen var det 40/60. Og bidrag på nesten 5000 er mye for ett barn, men prisene er jo økt så kanskje derfor.. Syns det ser rimelig riktig ut regnet, men dessverre er det også den som tjener mest det går ut over. Hos meg fikk jeg endel i bidrag grunnet barnas far jobbet mye og hadde høy inntekt, hos min mann betalte han ca 80% selv om han hadde barna 40%, også pga inntekt. Moren der jobbet ikke. Til dere som sier : fy f*** at du ikke ser barnet ditt mer - osv.. Altså, ha litt nettvett?? Hva vet du om situasjonen til denne faren? Snakk om dømmende mennesker! 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #51 Skrevet 9. mars 2025 Jeg var så heldig at jeg hadde en far til barna som stakk etter vi ble skilt. Jeg stod igjen med ansvaret helt alene i 17 år. Da syntes han det var greit å returnere når jobben var gjort. Han måtte betale ekstra i bidrag pga han ikke hadde samvær. Jeg tenker det bør være en rimelighet på bidraget i forhold til samværet, men i de tilfellene der far har frivillig har «minste felles multiplum « i samvær så er det helt greit at far betaler mor for jobben hun gjør som far skulle ha gjort. Kall det gjerne « samvær og omsorgskompensasjon « Det burde kjennes på lommeboka og samvittigheten at en ikke er tilstede for barna sine. Det finnes unntak, og det er i de tilfellene en part tar med seg barna og flytter langt vekk fra den andre forelderen Anonymkode: ff5f2...2db 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #52 Skrevet 9. mars 2025 Larsen82 skrev (1 time siden): Hei, Som overskriften sier, jeg lurer på om det økonomiske rundt barnet er veldig skeivfordelt, og hvis tilfellet, hvorfor er det sånn? Kort fortalt om vår situasjon, et felles barn på 8 år. Annenhver helg hos far, resten hos mor. Utgifter for mor snitt pr måned: SFO 3200 Mat 2000 Klær 1000 Barneidrett/allidrett 500 Bursdager 500 Skoleting 300 Aktiviteter (lekeland etc) 500 Husholdningsartikler 300 Transport 300 Totalt: 8600 «Inntekter» for barnet til mor pr mnd: Barnebidrag 4818 Barnetrygd + utvidet barnetrygd 4282 Totalt: 9100 Utgifter for far snitt pr måned: Barnebidrag 4818 Mat 400 Aktiviteter (lekeland etc) 500 Bursdager 100 Transport 50 Totalt: 5868 Ferier er delt, så legger ikke inn det her da vi selv velger hvor vi drar på ferie. Har satt samme sum på type lekeland og sånt fordi det er helgeaktivitet. Også utelatt type sykler/ski etc da dette kjøpes av begge husholdninger. Er det ting jeg ikke har tenkt på? I hvert fall, med dette utgangspunktet så er da mors utgifter til barnet 0, far sine utgifter er nesten 6000. Kan dette stemme? Forsikringer er kanskje noe mor tar? Barnet har vel også venner på besøk? De skal jo også ha mat.. Uansett… Som flere nevner her.. Hun sitter også med hovedansvaret for barnet… Og ift til bursdager… 500kr??😂 Har du feiret barnebursdag? Til 500kr? Greit nok det er kun en gang i året hun feirer barnebursdag.. Hun skal også betale for gaver til de barnet skal til… Det du betaler er også for ‘’barnevakt’’ 22 dager i måneden.. Sykedager, oppfølging ved sykdom, avtaler, å følge opp det sosiale til barnet, oppfølging på skolen, holde oversikt over lekser, turdager, endringer i timeplanen osv, osv… Ja, det kan virke lite hver for seg, og ja da, det er jo ‘’bare’’ noen få dager bla,bla… Men er nok likevell… Hvis du føler det urettferdig og du føler hun tjener på dette på noen måte… Kan ikke du få en privat avtale på at du mottar ekstra barnetrygd og så betaler SFO regningen, og alt relatert til bursdager, forsikringer, klær, idrett etc? Det inkluderer da også at du står for kostnaden ved å bake til dugnader? Kostnadene ved å ha barn er ikke bare det som går fysisk ut av kontoen… Hun får også mindre lån for eksempel.. Hun er SÅ mye mer låst en deg!! Hun har lite fleksibilitet ift jobb og! Hun har jo ingen mulighet til å jobbe ekstra heller… Anonymkode: 5bf2e...cd5 14
Larsen82 Skrevet 9. mars 2025 Forfatter #53 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har ikke tatt med livsopphold og boutgifter. Er vel 6000 bare der Anonymkode: 37171...c3b Hva legger du i det sånn konkret? Høres ut som mat, husleie/lån osv som jeg har tatt med?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #54 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg syns det er dypt, dypt tragisk at du ikke ønsker å se din egen unge mer enn 4 dager i måneden. Altså, fy faen 😱😭 Anonymkode: 2a286...487 Er du helt sikker på at det er han som velger det? Det fins mødre der ute, som nekter far samvær. Alt er ikke mannens feil heletiden... Anonymkode: 1b57c...8ef 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #55 Skrevet 9. mars 2025 Larsen82 skrev (1 minutt siden): Hva legger du i det sånn konkret? Høres ut som mat, husleie/lån osv som jeg har tatt med? Du betaler mor en timelønn på 5 kroner og 2 øre for å oppfostre ungen din. Hvis du ikke unner henne såpass så får du oppfostre ungen din selv. Anonymkode: 2a286...487 5 6
Perfume Skrevet 9. mars 2025 #56 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du betaler mor en timelønn på 5 kroner og 2 øre for å oppfostre ungen din. Hvis du ikke unner henne såpass så får du oppfostre ungen din selv. Anonymkode: 2a286...487 Ja for det er jo ikke hennes barn....... 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #57 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du helt sikker på at det er han som velger det? Det fins mødre der ute, som nekter far samvær. Alt er ikke mannens feil heletiden... Anonymkode: 1b57c...8ef Det er kun spekulasjoner. Det å ikke klare å se den faktiske verdien og kostnaden av at noen andre faktisk oppfostrer barnet ditt mens du selv kan leve ungkarslivet og herrens glade dager 90 % av tiden er ekstremt spesielt. Mor er faktisk fastlåst med barnet 26 dager i måneden mens TS kan jobbe så mye ekstra han vil, bo som han vil (4 overnattinger per mnd er jo ingen verden ting) og bruke all verdens tid på hobbyer, trening, kompiser og damer. Anonymkode: 2a286...487 11 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #58 Skrevet 9. mars 2025 Perfume skrev (Akkurat nå): Ja for det er jo ikke hennes barn....... Det er jo han som er fanatisk opptatt av kroner og øre. Det er jo det eneste språket han hører på, og de eneste innleggene han vil besvare. Det å sette fingeren på at han knapt nok ser barnet sitt vil han ikke kommentere, han fremstår kun forbannet fordi han må betale 3000 kr "ekstra" pr måned til hun som bor sammen med og oppdrar barnet. Anonymkode: 2a286...487 13 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #59 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du helt sikker på at det er han som velger det? Det fins mødre der ute, som nekter far samvær. Alt er ikke mannens feil heletiden... Anonymkode: 1b57c...8ef Det var ikke samværsprosenten som skulle diskuteres sa far. Hadde det vært ufrivillig lite samvær med barnet så hadde far sagt fra. Det er nok ikke tilfelle her at han har blir urettferdig behandlet når han må godta samvær annenhver helg Anonymkode: ff5f2...2db 7
Emmajunga Skrevet 9. mars 2025 #60 Skrevet 9. mars 2025 @Larsen82jeg har kommet med ganske konkrete økonomisk eksempler på denne skeivdelingen du påstår at er i mors favør, som egentlig er i din. Hva mer lurer du egentlig på? Altså, jeg skjønner jo det er kjipt dersom du egentlig kunne tenkt deg å ha barnet mer selv. Men «barnevakt» koster, og det er vel noe av grunnen til «skeivfordeling». 11 3
Fremhevede innlegg