Gå til innhold

«Jeg har jo tre barn»

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er forskjell på å kreve felles regler og diskutere ulike erfaringer om ulike ting., kan jo være noen tilpasser seg, men noen vil alltid være strengere eller ha mindre regler.  Med leggetid så spiller det stor rolle når man står opp på morgenen. Med mye annet avhenger det om man har eldre søsken og blir eksponert.  Jeg synes kvelder hvor man har utvekslet erfaringer har vært nyttige. Jeg endret mye fra nummer en til nummer to, de er så ulike i mye og responderer helt ulikt på ting.    
Noen kan synes at noen av mine regler er for slappe, andre fortsatt synes de er strikte. Det er helt greit for meg. Jeg har ikke hatt noe problem med å forklare ungene at andre har andre regler. (noen synes jeg har vært rare, andre har for lite) Om noen sier det går utover egne barn at andre snaper hele natta, ja da kan man jo skru av mobilen på natta eller ha telefonen utenfor rommet, man kan skru av nettet og ikke gi mobildata.   

Det handler også om å være løsningsorientert når det gjelder egne barn og ikke tro man kjemper kamper for andre (eks med gavesum) 

Anonymkode: 6d087...df7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mitt hus, mine regler. Felles regler, dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 90db4...666

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige, så slike felles regler på privaten er jo helt tullete. Det vil jo i verste fall ødelegge barn.

Har fire barn mellom 12 og 20 år og selv de, oppvokst i samme hjem, har blitt og blir oppdratt på fire ulike måter, har ulike regler - men med samme mål. De skal bli folk!

Akkurat nå er det sånn at 15 åringen må legge fra seg mobil i stua ved leggetid, men 13 åringen får ha den i senga. Dette fordi 15 åringen ikke klarer å regulere seg, mens det gjør 13 åringen.

11 åringen fikk sykle til skolen fra 1 klasse, men 13 åringen fikk ikke sykle på samme tidspunkt selv om hun var eldre. 

18 åringen fikk ikke være alene hjemme en natt eller to da han var 15 år, men det får hun som er 15 nå, lov til.

13 åringen får ikke lage mat på komfyren uten voksne hjemme, men det får 11 åringen.

The list goes on...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.53):

Hun har bare i å innrette seg og følge skolens regler. 

Anonymkode: 702d9...457

🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å svare at man kan ha en "dum" telefonen hjemme som hustelefon. Er flere og flere foreldre som tar til vett og ikke lar barna ha smarttelefon, men heller ha en gammel type telefon hjemme, og som dem kan "låne" hvis dem trenger det med seg ut en gang. 

Anbefaler alle å se denne

https://www.instagram.com/share/reel/BAcP_WZBx3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her er jeg uenig. Forslag om gavefrie bursdager kommer som regel fra foreldre til en eldstemann. Vi som har flere barn har erfaring med at det er mulig å både glede andre og finne mye glede og læring i å kjøpe små bursdagsgaver. Vi har hatt grense på 50kr, og har klart å finne både nyttige og gøye ting. Vårt yngste skal nå ha gavefri bursdag, og da skal liksom vi foreldre kjøpe gaver fra de andre barna. Altså. Hææ? Og argumentet? Jo, det er jo de fattige. Her blir jo forskjellene bare større. Når det er opp til foreldrene å kjøpe alle gaver/gaven til barnet, vil jo noen barn få masse kult mens andre får kjedelige ting og andre igjen ikke får noe? Uansett. Mener bestemt at det er samme type folk som skriker om gavefrie bursdager, som og ønsker felles regler for leggetid og innetid og gud vet hva. Fullstendig misforstått opplegg. På barn nr.4 har jeg slutta å gå på foreldremøter. Det er jo helt bærtur der. Noen vil bestemme at klassekontaktene ikke kan arrangere sykkeltur en ettermiddag i tilfelle noen ikke kan sykle eller ikke har sykkel?!? Noen vil bestemme at ingen får ha med en kjeks eller muslibar i matboksen en gang i blant. En forelder mente til og med at det ikke burde være lov å ha søtet youghurt fordi hennes barn bare får gresk youghurt med friske bær.. 

Slutt. Bare slutt å skrik så høyt dersom du kun har et barn eller det er ditt første skolebarn. Sitt på hendene og vent til du er mer erfaren. Nyttig tips dersom du vil bli likt av de andre foreldrene. 

Anonymkode: 9a379...ea0

Jeg skriker ikke høyt :) Men jeg synes det er viktig med tanke på smarttelefon at det snakkes om blant foreldrene da det tross alt påvirker andre barn at noen av barna får det tidlig eller noen foreldre lar dem ha sosiale medier de er for små til.

Og min erfaring med gavefritt er motsatt, at det er de med flere barn som vil unngå bursdager, unngå gaver, unngå alt som er litt arbeid. Mens vi som bare har ett barn gjerne vil bruke den ekstra innsatsen for barnet. Men jeg har kun barn i barnehage ikke på skolen. Men er iallfall sånn i barnegruppa her. Kun de med flere barn som har tatt opp felles regler og kun gått på å unngå ting som bursdag fordi det er slitsomt/"skaper press".

Anonymkode: c0cd2...579

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faytastic skrev (2 timer siden):

Er bare å svare at man kan ha en "dum" telefonen hjemme som hustelefon. Er flere og flere foreldre som tar til vett og ikke lar barna ha smarttelefon, men heller ha en gammel type telefon hjemme, og som dem kan "låne" hvis dem trenger det med seg ut en gang. 

Anbefaler alle å se denne

https://www.instagram.com/share/reel/BAcP_WZBx3

Får jeg sporing på denne når bussjåføren ikke har lært ruta til skolebussen å kjører i feilretting enn det barnet skal? Eller når bussen har fått motorstopp å sjåføren skriker til barna? Eller når bussen som skal være så miljøvennlig å kjører med dekk som er uegnet å sklir av veien? 
Altså vi er fullstendig avhengig av gode telefoner, som jeg både kan spore, facetime, ringe og skrive meldinger. 
Vi har iphone for der kan jeg ha mine barn i familiegruppe og vi har en trygghet. Dette gjorde barnet trygt når bussjåføren bestemte seg for å kaste av vår 6 åring for barnet ikke hadde riktig sekk. 
Mobil er en trygghet for oss når verden rett og slett har blir skummel, men vi likevel ikke har mulighet til å kjøre og hente til enhver tid. 
Skjerm er heller ikke kun negativt, de spiller sammen, er kjempe sosiale med hverandre, de må samarbeide, og de må lære å inkludere. 
Verden er ikke svart/hvitt, det er ikke ente eller. 
Vi foreldre må lære oss å følge med når barna spiller, da kan vi bryte inn ved utestengelse, stygge ord osv. vi kan sette på skjermtid å begrense bruken. Skjerm er her uansett, vi må lære oss å bruke den riktig. 
En mobil uten alle funksjonene her ville skapt utrygge barn, elsker teknologien, men liker ikke misbruk. 
Så nei om en mamma med ekstreme meninger skal fortelle meg om jeg har behov for telefon eller ikke, jeg tror faktisk jeg hadde blitt sykt irritert. For vi alle har så forskjellige utgangspunkt. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.24):

Jeg støtter felles regler for gavefri bursdag og at vi legger opp til lavterskel bursdagsfeiring, som vi gjør i klassen her.

Felles regler utenom det, blir vanskelig. Små barn behøver ikke smarttlf.og det er heller ingen i klassen som har det ennå. Hva med å foreslå at de som vil vente med tlf, danner et fellesskap og blir enige om å vente? Da blir det lettere å stå i mot "alle andre har"

Vi er en gruppe i klassen som synes det er fornuftig å vente med smart tlf til konfirmasjons alder. Så får de som vil kjøpe tlf tidligere, f.eks pga eldre søsken, gjøre det. Jeg skjønner at det blir vanskelig å gjøre forskjell på søsken. Jeg har en fjerdeklassing (enebarn). 

Anonymkode: 2157d...fbc

Hos oss nekter vi felles regler for fritid. Vi holder bursdag med gaver uansett.

Anonymkode: 87169...756

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (10 minutter siden):

Får jeg sporing på denne når bussjåføren ikke har lært ruta til skolebussen å kjører i feilretting enn det barnet skal? Eller når bussen har fått motorstopp å sjåføren skriker til barna? Eller når bussen som skal være så miljøvennlig å kjører med dekk som er uegnet å sklir av veien? 
Altså vi er fullstendig avhengig av gode telefoner, som jeg både kan spore, facetime, ringe og skrive meldinger. 
Vi har iphone for der kan jeg ha mine barn i familiegruppe og vi har en trygghet. Dette gjorde barnet trygt når bussjåføren bestemte seg for å kaste av vår 6 åring for barnet ikke hadde riktig sekk. 
Mobil er en trygghet for oss når verden rett og slett har blir skummel, men vi likevel ikke har mulighet til å kjøre og hente til enhver tid. 
Skjerm er heller ikke kun negativt, de spiller sammen, er kjempe sosiale med hverandre, de må samarbeide, og de må lære å inkludere. 
Verden er ikke svart/hvitt, det er ikke ente eller. 
Vi foreldre må lære oss å følge med når barna spiller, da kan vi bryte inn ved utestengelse, stygge ord osv. vi kan sette på skjermtid å begrense bruken. Skjerm er her uansett, vi må lære oss å bruke den riktig. 
En mobil uten alle funksjonene her ville skapt utrygge barn, elsker teknologien, men liker ikke misbruk. 
Så nei om en mamma med ekstreme meninger skal fortelle meg om jeg har behov for telefon eller ikke, jeg tror faktisk jeg hadde blitt sykt irritert. For vi alle har så forskjellige utgangspunkt. 

Skjønner at dere har mye problemer med bussen. Men hvorfor spore? Min har mulighet for sporing på klokka, men jeg har aldri brukt den funksjonen. Jeg trodde jeg var over snittet helikopter, men driver ikke og sporer hvor barnet er til en hver tid. Det virker noe overdrevent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Skjønner at dere har mye problemer med bussen. Men hvorfor spore? Min har mulighet for sporing på klokka, men jeg har aldri brukt den funksjonen. Jeg trodde jeg var over snittet helikopter, men driver ikke og sporer hvor barnet er til en hver tid. Det virker noe overdrevent. 

Fordi det er lettere å finne en seksåring som er blitt kastet av bussen og kanskje ikke vet akkurat hvor han er, ved å spore ham enn ved å lete på måfå?

Anonymkode: 6bdd1...88f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

For oss som har sendt barn med buss og tog, eller avgårde for første gang på noe et sporing fantastisk. Har opplevd at toget og bussen stopper, kjører feil vei, at barna tok feil buss. Tracking er trygghet for barna så de vet de blir funnet.  Mine har aldri hatt klokke. Jeg ser ikke på sporing som overvåking. Ungene spør jo annenhver dag om pinging for de har lagt fra seg telefonen et eller annet sted i huset og skal avgårde.  

Å kunne spore er ikke det som å overvåke (spore) hele tiden.  

Når yngste gikk i barnehagen fikk hun for seg å ta seg en tur på egenhånd i nabolaget. Hun var borte i to timer, vi gikk, kjørte og syklet mens vi lette, hun så oss, men gjemte seg og koste oss.  Så ingen grunn til å ringe politiet og vi visste hun var veldig selvstendig, men skulle gjerne at hun vokste opp i tiden med klokke, og på grunn av sånne ting og sluttet etter 1. klasse på SFO var det greit med sporbar telefon, ikke minst om den ble glemt et sted. Eldste fikk ikke smartphone uten sporing og gjett hva, den forsvant og ble aldri funnet igjen.  Vi har kodelås på døra, alarm (fordi det fantes i huset når vi kjøpte) og smarttelefoner med sporing slik at ungene ikke stresset med å glemme/miste nøkkel og miste telefon.  

Anonymkode: 6d087...df7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.56):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Anonymkode: 85381...d0f

Hun har jo allerede tatt en avgjørelse om at barnet skal få bursdag på lekeland når hun fyller 10 år. Denne avgjørelsen har hun delt med barnet sitt. Hvem i all verden er du til å overkjøre foreldrenes beslutning for sitt barn? Det handler jo ikke om at barnet hennes ikke tåler at livet er urettferdig. Høres mer ut som du ikke tåler det. Løfter gitt til barna mine prøver jeg å holde så langt det rekker.

Hun synes det er greit å sykle for sitt barn. De har tatt en vurdering på det. Du synes ikke det er greit for ditt barn. Du har tatt en vurdering på det. Så hva er problemet? Dere må jo ikke gjøre det samme.

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.35):

Jeg tror dere misforstår meg litt 😭 
Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

Hvordan går det utover deg hva de gjør på privaten? Dette skjønner jeg ikke. De kommer da ikke hjem til deg og påtvinger deres familie sine regler? Du er mor. Du bestemmer over ditt barn.

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.48):

At det virker som en hvilepute at «de har tre barn». Javel, skal man ikke være forsiktig i trafikken da? Eller er man mer mentalt utviklet å takle trafikken, bare for at man har søsken? Skal de få drikke alkohol og før de er 18 da, fordi de har eldre søsken? Jeg mener hvert barn er unikt og ikke bare skal dras under kammen at man har søsken? 

Hvordan bruker hun det som en hvilepute? Det fremstår ikke sånn. Hun bruker det som en forklaring. "Fordi hverdagen er sånn og sånn gjør jeg sånn og sånn med mine barn". Så enkelt.

Jeg har to barn. Men minste er baby. Eldste er 10 år. Så har hatt enebarn ganske lenge. Likevel ville jeg aldri funnet meg i at noen andre foreldre som jeg var uenig med skulle få bestemme hva vi gjør på privaten.

Så lenge vi tar vare på barna våre med kjærlighet og omsorg, fyller de viktigste behovene og ikke neglisjerer eller på andre måter driver med omsorgssvikt, har vi all rett til å oppdra barna slik vi mener er best. Det har ikke du eller noen andre tilfeldige voksne noe som helst med. Blir litt satt ut av at du tror du har det.

Du har ansvar for ditt barn, jeg har ansvaret for mine barn. Det er ikke vanskelig å si nei til egne barn bare fordi "Tiril får lov. Det er urettferdig!". Vi sier nei til ting andre får lov til hele tiden, og det har aldri vært noe problem for sønnen å forstå det. Vi er ikke Tirils familie, vi er vår familie og må tilpasse oss det. Livet er urettferdig noen ganger og folk er forskjellige. Det er jo også noe veldig vakkert med det. Det er ikke meningen at vi alle skal oppdra samme person.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skriker ikke høyt :) Men jeg synes det er viktig med tanke på smarttelefon at det snakkes om blant foreldrene da det tross alt påvirker andre barn at noen av barna får det tidlig eller noen foreldre lar dem ha sosiale medier de er for små til.

Og min erfaring med gavefritt er motsatt, at det er de med flere barn som vil unngå bursdager, unngå gaver, unngå alt som er litt arbeid. Mens vi som bare har ett barn gjerne vil bruke den ekstra innsatsen for barnet. Men jeg har kun barn i barnehage ikke på skolen. Men er iallfall sånn i barnegruppa her. Kun de med flere barn som har tatt opp felles regler og kun gått på å unngå ting som bursdag fordi det er slitsomt/"skaper press".

Anonymkode: c0cd2...579

Nå tar du opp bare bursdager her og skriver at vi med flere barn vil unngå bursdag fordi det er litt jobb. Hva er det for noe tull å si? De aller fleste barna feirer vel bursdagen sin og de aller fleste kommer?

At man har felles regler for gaver er både vanlig og lurt og egentlig ganske smart mtp miljøet og de 5 like Lego boksene som alltid dukker opp. Her vippses 50 kr om man vil - og så kjøper foreldrene en ting til barnet gjerne sammen med barnet. De som ikke har råd til gave vippser ikke, det er frivillig.

Når skoleklassene i antall er mellom 20 og 28 barn er det mange bursdager, mye småtteriræl og mye penger til gaver for de som kkke har råd. Derfor kommer dette fra de som har flere barn, fordi de har utelukkende positive erfaringer med gavefritt eller Vipps og fordi det nettopp inkluderer alle og er veldig smart. 20 bursdager x 20 gjester gir forøvrig 400 gaver på et år eller 2800 gaver bare ila barneskolen. Altså 2800 gaver a 50-100 kr som 140-280000 kr i bare ræl. Spar det for hver eneste skoleklasse i hele landet, så er du nok enig i at det er lurt å kutte ut/bytte til Vipps. For oss med flere barn bidrar vi til flere slike regnskaper og synes at det er helt meningsløst.

Når det gjelder selve feiringen er det ingen som møter opp for du inviterer til overnatting på et slott. Snakk om forventning gjelder at du ikke skal regne med at du får legge lista for feiring med dette. Du må regne med at mange slår seg sammen og serverer pølser og langpannekake og barna leker. Og det er mer enn godt nok. Og det er fremdeles mer enn rikelig bursdager. Det er vanskelig nok å finne dager der ikke halve klassen er på håndballcup, fotballcup, eller alle mulige andre ting. Men det vet du nok ikke så mye om med barn i barnehage antar jeg. Skal love deg at det fort tar seg opp med fritidsaktiviteter når de begynner på skolen. Barnehagetiden er en ferie i sammenligning.

Anonymkode: fc31d...c5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.35):

Jeg tror dere misforstår meg litt 😭 
Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

Men på hvilken måte går det utover deg hva hun velger å gjøre? Hun gjør det hun synes er riktig, du gjør det du synes er riktig. Problem løst. Virker som du ikke tør å stå i egne meninger og grenser overfor barnet ditt alene.

Anonymkode: c2b0f...a2f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne vært meg dette. Jeg har tre barn. I den ene klassen er det mange engasjerte foreldre som er «allergiske» mot skjerm og mobiler og som lager felles regler på vegne av resten av klassen. Her er det ikke «lov» med mobil før de er 10. Jeg stiller meg alltid kritisk når dette tas opp fordi jeg synes hver familie må få bestemme dette selv. Jeg mener at barn må lære at familier er forskjellige og at ikke alt kan være likt og rettferdig hele tiden. De to eldste fikk klokke da de var 6 og mobil da de fylte 8. Den er et praktisk hjelpemiddel for oss i hverdagen. Både jeg og barna kjenner oss tryggere når de har den med seg ute eller når jeg kommer litt sent hjem fra jobb. Så lenge det begrenses og man følger med på hva slags apper barna har, ser jeg ingen problemer med dette. Felles regler er en uting da alle familier er forskjellige og har ulike behov

Anonymkode: 8d806...9df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi barnet er ikke kjent i hele distriktet her vi bor og når de blir satt av et sted der ingen vet hvor så sjekker vi det å forteller barnet hvor barnet er.  Og kommer da å henter eventuelt. 
Eller når bussen er 1 time sen og barnet har fortsatt på lydløs etter skolen. Det er mange muligheter, men jeg driver ikke å sporer i hverdagen. 
Jeg er ikke helikopter foreldre, da hadde jeg aldri satt barnet mitt på busser med så mye rot ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.44):

Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ?

Foreslår om det er viktig for deg å ha kjøreregler på enkelte ting f.eks. om tlf. Så allier deg med foreldrene til ett par venner av barnet deres som barnet omgås mest med, så kan dere i mellom enes om mulig med det å ha felles regler for å unngå mas om at «alle andre har eller får lov». Er vel det som er målet ditt å slippe å få mas om noe du ikke vil la barnet dit få eller gjøre?

Anonymkode: 9661b...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.39):

Barnet får vite hvorfor. Det er ikke regel hos oss, men alltid noen som skal prøve seg. Mine barn hadde blitt så skuffet om de ikke fikk gaver i sin egen bursdag. Og hvorfor skal vi bruke masse penger på feiring om de ikke får noe. Helt bortkastet.

Anonymkode: 6393b...99c

Nei det å ha det hyggelig sammen og skape sosiale bånd er jo bortkastet hvis man ikke får gaver... :ordlos:

Anonymkode: b5251...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke foreldre som ikke kan grensesettende egne barn selv og er avhengig av felles regler for å klare sin egen foreldreoppgave.

Anonymkode: 7cf03...cc0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det å ha det hyggelig sammen og skape sosiale bånd er jo bortkastet hvis man ikke får gaver... :ordlos:

Anonymkode: b5251...827

Men det er sjeldent hyggelig for barna, fordi de knytter bursdag og pakker sammen. Det handler ikke om sum, men en liten ting klarer alle å få til. En tegning, ett perlebilde, en sjokolade osv. Det er også viktig at barna lærer seg å gi bort ting når de skal i sosiale samvær. Jeg tar alltid med meg en liten ting når jeg skal på besøk, det kan være en blomst, en god konfekt osv. Dette lærte jeg jo som barn, da det er ren høflighet å ta med noe.

Anonymkode: 6393b...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...