Gå til innhold

«Jeg har jo tre barn»

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er sjeldent hyggelig for barna, fordi de knytter bursdag og pakker sammen. Det handler ikke om sum, men en liten ting klarer alle å få til. En tegning, ett perlebilde, en sjokolade osv. Det er også viktig at barna lærer seg å gi bort ting når de skal i sosiale samvær. Jeg tar alltid med meg en liten ting når jeg skal på besøk, det kan være en blomst, en god konfekt osv. Dette lærte jeg jo som barn, da det er ren høflighet å ta med noe.

Anonymkode: 6393b...99c

Bare husk at for noen er «en liten ting» ikke en liten ting, noen må snu på krona og skal ikke trenge å holde barnet hjemme fordi de ikke har råd til gaver. Og nei, et barn blir ikke glad for en tegning. Besteforeldre kanskje, men ikke barn. Mine barn har derimot vært veldig fornøyd med 1000 kr som de kan bruke på hva de vil (havner som oftest på sparekonto eller de kjøper noe de har spart til). Det er avtalen i klassen og fungerer kjempefint. Holder du ikke bursdag får du ikke noe, men ellers får alle det samme.

Anonymkode: fc31d...c5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare husk at for noen er «en liten ting» ikke en liten ting, noen må snu på krona og skal ikke trenge å holde barnet hjemme fordi de ikke har råd til gaver. Og nei, et barn blir ikke glad for en tegning. Besteforeldre kanskje, men ikke barn. Mine barn har derimot vært veldig fornøyd med 1000 kr som de kan bruke på hva de vil (havner som oftest på sparekonto eller de kjøper noe de har spart til). Det er avtalen i klassen og fungerer kjempefint. Holder du ikke bursdag får du ikke noe, men ellers får alle det samme.

Alle har råd til en femtilapp.

Anonymkode: 87169...756

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå tar du opp bare bursdager her og skriver at vi med flere barn vil unngå bursdag fordi det er litt jobb. Hva er det for noe tull å si? De aller fleste barna feirer vel bursdagen sin og de aller fleste kommer?

At man har felles regler for gaver er både vanlig og lurt og egentlig ganske smart mtp miljøet og de 5 like Lego boksene som alltid dukker opp. Her vippses 50 kr om man vil - og så kjøper foreldrene en ting til barnet gjerne sammen med barnet. De som ikke har råd til gave vippser ikke, det er frivillig.

Når skoleklassene i antall er mellom 20 og 28 barn er det mange bursdager, mye småtteriræl og mye penger til gaver for de som kkke har råd. Derfor kommer dette fra de som har flere barn, fordi de har utelukkende positive erfaringer med gavefritt eller Vipps og fordi det nettopp inkluderer alle og er veldig smart. 20 bursdager x 20 gjester gir forøvrig 400 gaver på et år eller 2800 gaver bare ila barneskolen. Altså 2800 gaver a 50-100 kr som 140-280000 kr i bare ræl. Spar det for hver eneste skoleklasse i hele landet, så er du nok enig i at det er lurt å kutte ut/bytte til Vipps. For oss med flere barn bidrar vi til flere slike regnskaper og synes at det er helt meningsløst.

Når det gjelder selve feiringen er det ingen som møter opp for du inviterer til overnatting på et slott. Snakk om forventning gjelder at du ikke skal regne med at du får legge lista for feiring med dette. Du må regne med at mange slår seg sammen og serverer pølser og langpannekake og barna leker. Og det er mer enn godt nok. Og det er fremdeles mer enn rikelig bursdager. Det er vanskelig nok å finne dager der ikke halve klassen er på håndballcup, fotballcup, eller alle mulige andre ting. Men det vet du nok ikke så mye om med barn i barnehage antar jeg. Skal love deg at det fort tar seg opp med fritidsaktiviteter når de begynner på skolen. Barnehagetiden er en ferie i sammenligning.

Det var et svar til et svar til et svar derfor kun om bursdag.

Men altså, her bekrefter du jo det jeg skrev i første post. Som er at mange er veldig positive til felles kjøreregler rundt bursdager, spesielt når det er for å skalere ned det være seg opplegg eller gaver eller antall. Men svarene til TS når hun vil ha felles regler om noe annet (skjerm var det hun trakk frem i HI) så får hun spydige og kjipe svar om at ingen bestemmer over andre og hun skal slutte å tro hun vet best osv. Og sier da at andre foreldre ikke skal bestemme over fritiden. Men bursdag er jo også fritid.

Jeg synes personlig det ville vært mye viktigere å ha felles regler rundt mobil og sosiale medier enn hvor barn har bursdag. Jeg tror det går helt fint for barn at bursdager er forskjellige hos forskjellige barn, men at noen får mobil og snap mens andre ikke får tror jeg skaper mye mer gnisninger og utenforskap i hverdagen til barna.

Anonymkode: c0cd2...579

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da vil jeg si barnet er dårlig oppdratt. Man skal takke pent for det man får, uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle har råd til en femtilapp.

Anonymkode: 87169...756

Det er ikke «en femtilapp», for det er jo liksom ganske mye mer enn en enkelt bursdag ila et år. Det er ikke bare ditt barn som har bursdag vettu. Det er fort 20x50 kr per unge per år, altså 1000 kr per barn. Har man 3 barn er det 3000 kr. Ikke alle har råd til det. Synes det er synd om noen ikke kommer fordi de ikke har råd til (enda) en gave. Noen trenger faktisk de 3000 kronene til andre ting, barn er dyre i drift.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da vil jeg si barnet er dårlig oppdratt. Man skal takke pent for det man får, uansett. 

For de som synes hele poenget med bursdag er gavene synes det er fint med 20 tegninger og ikke noe mer? 

Med fysiske gaver ser dessuten alle barna hva de andre gir og da blir det veldig kjipt å sitte der med tegningen sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.44):

Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ?

Anonymkode: 85381...d0f

Klasse regler gjelder på skolen.

Skal noen foreldre begynne å lage regler for fritiden til andre barn og foreldre, så får de bytte skole. 

Den rigide her er ts. 

Anonymkode: 83b26...577

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
Forvirret23 skrev (På 10.1.2025 den 22.49):

Får jeg sporing på denne når bussjåføren ikke har lært ruta til skolebussen å kjører i feilretting enn det barnet skal? Eller når bussen har fått motorstopp å sjåføren skriker til barna? Eller når bussen som skal være så miljøvennlig å kjører med dekk som er uegnet å sklir av veien? 
Altså vi er fullstendig avhengig av gode telefoner, som jeg både kan spore, facetime, ringe og skrive meldinger. 
Vi har iphone for der kan jeg ha mine barn i familiegruppe og vi har en trygghet. Dette gjorde barnet trygt når bussjåføren bestemte seg for å kaste av vår 6 åring for barnet ikke hadde riktig sekk. 
Mobil er en trygghet for oss når verden rett og slett har blir skummel, men vi likevel ikke har mulighet til å kjøre og hente til enhver tid. 
Skjerm er heller ikke kun negativt, de spiller sammen, er kjempe sosiale med hverandre, de må samarbeide, og de må lære å inkludere. 
Verden er ikke svart/hvitt, det er ikke ente eller. 
Vi foreldre må lære oss å følge med når barna spiller, da kan vi bryte inn ved utestengelse, stygge ord osv. vi kan sette på skjermtid å begrense bruken. Skjerm er her uansett, vi må lære oss å bruke den riktig. 
En mobil uten alle funksjonene her ville skapt utrygge barn, elsker teknologien, men liker ikke misbruk. 
Så nei om en mamma med ekstreme meninger skal fortelle meg om jeg har behov for telefon eller ikke, jeg tror faktisk jeg hadde blitt sykt irritert. For vi alle har så forskjellige utgangspunkt. 

Ja, er ikke rart at verden blir utrygg og sykere og sykere, med en slik holdning som du har... 

Skrevet
Faytastic skrev (13 minutter siden):

Ja, er ikke rart at verden blir utrygg og sykere og sykere, med en slik holdning som du har... 

Kan jeg spørre hvordan jeg gjør verden mer utrygg? Alle hendelser som er ramset opp har skjedd med skolebussen her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror felles regler fungerer helt fint.

Barna må ikke ha egen telefon for å være mulig å nås. Vi har en mobil som ligger hjemme og er «hustelefon». Med den kan ungene nå oss om det er noe, men det er ikke deres telefon. Den har ikke spill, men den har lydbok til bruk hjemme. Barna får ikke ta med seg telefonen noe sted. 

Anonymkode: 70d7b...b8a

Skrevet

Skole og andre foreldre bestemmer IKKE hva du og dine gjør av regler etc hjemme/på fritiden. Skulle bare mangle. Her hadde det blitt mildt sagt månelyst om noen våget å hinte til noe slikt på foreldremøte.

Anonymkode: 5be58...31e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...