Gå til innhold

«Jeg har jo tre barn»

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Anonymkode: 85381...d0f

Men hvorfor mener du at det er greit at andre lærer sine barn at ting er urettferdige, for at du skal slippe å lære ditt barn det samme? 

Du mener det er greit at søsken forskjellsbehandles, for da slipper du å forklare ditt barn hvorfor andre får lov til ting som det ikke får. 
Mens jeg tenker at det bør være helt motsatt. Altså at foreldre må få mulighet til å behandle søsken så likt som mulig, og at det er mye lettere å forklare at "Per får lov av sine foreldre, men du får ikke lov, for jeg bestemmer for deg. Hadde jeg bestemt for Per hadde ikke han fått lov heller."

Med to store barn, så har jeg forklart masse om at livet er urettferdig. Både med at regler har endret seg mellom første og andre, men også med at noen får lov til ting som mine ikke får lov til. 
Sånn er det bare. Men jeg bestemmer fortsatt for mitt barn.

Anonymkode: 7f064...a9a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en tankeeksperiment til deg TS.

Gå sammen med kollegaene dine og lag felles kjøreregler for fritiden til din avdeling. Skjermtid, ferier, om alle kollegaer skal inviteres hvis to på avdelingen vil møtes etc. 

Så ber du mannen din gjøre det samme, med sine kollegaer.

Deretter sjekker du hvor mange dager det går før dere har det helt texas i heimen, og forsøker å få en hverdagskabal til å gå opp på premisser dere ikke en gang liker. Hva skjer i familiedynamikken, når dere hverken får gjøre som dere ønsker, og i tillegg har ulike regler å forholde dere til? 

Synes du dette høres helt høl i hodet ut... ?

Anonymkode: 5f5f0...a37

• Liker 9
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en tankeeksperiment til deg TS.

Gå sammen med kollegaene dine og lag felles kjøreregler for fritiden til din avdeling. Skjermtid, ferier, om alle kollegaer skal inviteres hvis to på avdelingen vil møtes etc. 

Så ber du mannen din gjøre det samme, med sine kollegaer.

Deretter sjekker du hvor mange dager det går før dere har det helt texas i heimen, og forsøker å få en hverdagskabal til å gå opp på premisser dere ikke en gang liker. Hva skjer i familiedynamikken, når dere hverken får gjøre som dere ønsker, og i tillegg har ulike regler å forholde dere til? 

Synes du dette høres helt høl i hodet ut... ?

Jeg støtter ikke felles regler på detaljnivå, bare så det er sagt, annet enn for bursdag. Men det blir helt feil å sammenligne barn og voksne. 

Anonymkode: 2157d...fbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg støtter ikke felles regler på detaljnivå, bare så det er sagt, annet enn for bursdag. Men det blir helt feil å sammenligne barn og voksne. 

Nå er ikke du TS, og TS snakker ikke bare om bursdager.

Og nei, ikke hvis du leser det slik det er ment. Barn og voksne har ulike regler ja. Men her er formålet med forsøket å vise til at felles regler ikke passer inn i ulike familier. Det gjelder både voksne og barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På skolen må alle ha felles regler, men skolen kan ikke lage regler for privatliv!?

Vi må også lære aræt alle familier er forskjellig, samt begrunne hvorfor vi har de reglene vi har hjemme og stå for det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Eh, kan ikke ditt barn tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Selv om andre i klassen får sykle til skolen, så er det ikke sikkert ditt barn får lov. Eller med bursdag på lekeland.

Anonymkode: 3efd2...5c9

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er 8 nå, 9 i år. 

Jo, barn må lære det, for vi kan ikke styre hva andre gjør.

I dette tilfellet blir det ditt og de andre barna som evt. må lære at livet er litt urettferdig.

Det vil være sånn hele oppveksten at man møter noen som har litt andre kjøreregler, så man kan ikke forvente at alle lever etter samme detaljerte regler privat.

Anonymkode: c12c4...28a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er ikke du TS, og TS snakker ikke bare om bursdager.

Og nei, ikke hvis du leser det slik det er ment. Barn og voksne har ulike regler ja. Men her er formålet med forsøket å vise til at felles regler ikke passer inn i ulike familier. Det gjelder både voksne og barn. 

Joda, er med på den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig?

Du og de andre kan jo velge å vente med bursdag i lekeland? Selv om dette ene barnet får ha det, så er jo ikke dere nødt til å arrangere bursdag på samme måte? Eller er det vanskelig for ditt barn å stå i det vanskelige og lære at livet er urettferdig?

Dersom de allerede har lovt at barnet skal få feire 10 årsdagen der, så er det selvfølgelig noe de må holde. Hva tror du ville skjedd med tillitsforholdet mellom barn og foreldre hvis de plutselig skulle gå tilbake på dette?

Med tre barn som skal følges opp regner jeg med de har nok å gjøre, og det derfor er mye enklere for dem å ha bursdagsfeiringen en annen plass enn hjemme.

Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått.

Har aldri skjønt hvorfor man skal ta fra barna gleden med å gi gaver. Forstår prinsippet med å ikke fylle opp med masse ræl, men samtidig er det en fin måte for barna å lære seg gleden ved å gi gaver.

Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Om ditt barn ikke er klar til å sykle til skolen, så venter dere med det til barnet er klart, og forklarer hvorfor dere ikke tillater det.

Vi har to barn, hvor det eldste er rolig, ansvarlig og forsiktig. Vi tillot å sykle til skolen når barnet var klar for dette. Det andre barnet vårt er helt motsatt, en skikkelig vims, som havner utfor det ene uhellet etter det andre. Barnet var på ingen måte skikket til å sykle alene på samme alder som det eldre søskenet, og fikk derfor ikke lov til det. Selvfølgelig var det sårt for barnet, men vi kunne ikke risikere sikkerheten til barnet, bare for at det ellers ble urettferdig. Vi forklarte så godt vi kunne, og sto på vårt. Dette er dessverre en del av det å være forelder. Det kommer mange situasjoner hvor man må ta upopulære valg, fordi det passer bedre for barnet og/eller familielivet.

Anonymkode: 1b15e...5d3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dere misforstår meg litt 😭 
Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

Hvordan tar dere hensyn til hverandre? Hvordan går det utover deg at de feirer på lekeland, har mobil hjemme fordi barnet er alene i blant, sykler til skolen osv.?
Jeg skjønner at det påvirker deg i den grad at du må lære barnet ditt at vi er forskjellige, og at livet er urettferdig, men sånn er det jo bare. Vi må faktisk oppdra barna våre selv.

At det virker som en hvilepute at «de har tre barn». Javel, skal man ikke være forsiktig i trafikken da? Eller er man mer mentalt utviklet å takle trafikken, bare for at man har søsken? Skal de få drikke alkohol og før de er 18 da, fordi de har eldre søsken? Jeg mener hvert barn er unikt og ikke bare skal dras under kammen at man har søsken? 

Hvert barn er unikt, men ikke når det kommer til noe ditt barn ikke får lov til, da skal alle behandles som ett likevel?

Denne moren drar jo absolutt ikke alle over samme kam. Hennes barn får sykle selv om ditt barn og hennes søsken ikke fikk det, og hennes barn får ha mobil tidligere selv om ditt barn og hennes søsken ikke fikk det, nettopp fordi hennes situasjon er annerledes enn søsknenes og ditt barn.

Anonymkode: c12c4...28a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at mange mener at hver familie skal få bestemme sine egne regler, men er det ikke på tide at vi innser at vi lever i et samfunn hvor felles normer og regler er nødvendige for å sikre barnas beste? Når det gjelder bruk av smarttelefoner og sosiale medier, er det vel dokumentert at dette kan ha negative effekter på barns mentale helse. Hvorfor skal vi da tillate at enkelte foreldre setter sine egne behov foran barnas velvære?

Det er på tide at vi som foreldre tar ansvar og innfører felles regler som gjelder for alle barn i klassen. Dette vil ikke bare skape en mer rettferdig og likestilt oppvekst for barna, men også redusere presset på de foreldrene som ønsker å sette grenser, men føler seg tvunget til å gi etter fordi “alle andre får lov”.

Er det virkelig så vanskelig å innse at vi må samarbeide for å skape et bedre miljø for våre barn? Eller er vi så opptatt av vår egen frihet at vi glemmer hva som er best for de små?

Anonymkode: 2efdb...d37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår at mange mener at hver familie skal få bestemme sine egne regler, men er det ikke på tide at vi innser at vi lever i et samfunn hvor felles normer og regler er nødvendige for å sikre barnas beste? Når det gjelder bruk av smarttelefoner og sosiale medier, er det vel dokumentert at dette kan ha negative effekter på barns mentale helse. Hvorfor skal vi da tillate at enkelte foreldre setter sine egne behov foran barnas velvære?

Det er på tide at vi som foreldre tar ansvar og innfører felles regler som gjelder for alle barn i klassen. Dette vil ikke bare skape en mer rettferdig og likestilt oppvekst for barna, men også redusere presset på de foreldrene som ønsker å sette grenser, men føler seg tvunget til å gi etter fordi “alle andre får lov”.

Er det virkelig så vanskelig å innse at vi må samarbeide for å skape et bedre miljø for våre barn? Eller er vi så opptatt av vår egen frihet at vi glemmer hva som er best for de små?

Nettopp! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det er ikke du som bestemmer. Selv om du vet best for alle andre. Det er mer enn nok av lover i samfunnet om ikke du og dine skal lage deres egne. Denne tråden er vel godt eksempel på at flertallet ikke vil ha råd og regler fra godhetsposørene. 

Anonymkode: 0d4c2...374

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Verden har aldri vært lik, ingen familier er like. Derfor kan vi ikke sette regler for andre. Hva slags land skal barna vokse opp i om man ikke engang kan ha frihet i eget hjem? 
Jeg stod på mitt når det gjaldt et spill til mitt barn, alle andre fikk lov. Jeg mente det var feil, dette må bare barnet leve med. 
Når jeg var 16 så kjøpte alle andre foreldre alkohol til eget barn, mine foreldre nektet. 
Når jeg var liten fikk alle Nintendo, det fikk ikke jeg. Det gikk bra. Klarer ikke foreldre å stå i presset hva lærer dere barna da? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er blitt ganske vanlig at foreldre i en klasse snakker sammen og lager felles retningslinjer/regler, for eksempel for bruk av smarttlf eller sosiale medier. Tror det er dette TS tenker på. Jeg er enig i at det er lurt, og skulle selvfølgelig ønske at alle fulgte det man blir enige om. Men noen vil alltid gå utenom, enten det er av kunnskapsløshet eller av andre grunner vi ikke vet noe om. Har respekt for at andre familier har andre behov. Og ser at det kan være vanskelig å si nei til yngre søsken om eldre har fått lov. 

Men jeg mener også at INGEN barn på 10 år har noe på sosiale medier å gjøre. Skjønner ikke at det er et spørsmål engang. De burde ikke ha smarttlf heller, men her har jeg større forståelse for at behovet kan være der hos enkelte slik samfunnet har blitt. 

Uansett så tenker jeg at målet med sånne "regler" mellom foreldre må være at flertallet følger det. Det vil alltid være noen som ikke gjør det. Men så lenge mange nok gjør det så vil det være normen, og det blir mye enklere å si nei. 

Samfunnet er på ville veier, men mange har begynt å våkne opp, heldigvis. 

Anonymkode: 05473...991

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Poenget er jo at hva som er best for barna er individuelt. Det som er best for mine barn er jo at vi har en familiedynamikk som fungerer best mulig for oss 5. 

Jeg hadde en sint mor på telefonen i romjulen fordi mine tre barn/ungdommer fikk hver sin elsykkel til jul... om jeg ante hvilket press vi la på andre familier med dårlig råd. Mens vårt fokus var nettopp økonomi. Vår økonomi. For nå kunne vi selge den ene bilen vår..

Anonymkode: aac2a...9d2

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er blitt ganske vanlig at foreldre i en klasse snakker sammen og lager felles retningslinjer/regler, for eksempel for bruk av smarttlf eller sosiale medier. Tror det er dette TS tenker på. Jeg er enig i at det er lurt, og skulle selvfølgelig ønske at alle fulgte det man blir enige om. Men noen vil alltid gå utenom, enten det er av kunnskapsløshet eller av andre grunner vi ikke vet noe om. Har respekt for at andre familier har andre behov. Og ser at det kan være vanskelig å si nei til yngre søsken om eldre har fått lov. 

Men jeg mener også at INGEN barn på 10 år har noe på sosiale medier å gjøre. Skjønner ikke at det er et spørsmål engang. De burde ikke ha smarttlf heller, men her har jeg større forståelse for at behovet kan være der hos enkelte slik samfunnet har blitt. 

Uansett så tenker jeg at målet med sånne "regler" mellom foreldre må være at flertallet følger det. Det vil alltid være noen som ikke gjør det. Men så lenge mange nok gjør det så vil det være normen, og det blir mye enklere å si nei. 

Samfunnet er på ville veier, men mange har begynt å våkne opp, heldigvis. 

Anonymkode: 05473...991

Jeg mener ingen under 13 burde være på sosialemedier, jeg bestemmer ikke over andre så denne reglen gjelder mine barn. 
Spill er ganske så sosialt, det er ikke kun negativt med skjerm. Om andre skulle diktert når og hvordan telefon mine barn skal ha så går man ganske langt inn i privatlivet. Da er vi forbi 50 lapp til gave i bursdag. 
Mine barn har fått telefon iphone når de er 6 år gamle, de har ikke gått på sfo og er busselever. 
Alle har vi forskjellige situasjoner, dette må barna våre leve med. Være foreldre er ikke enkelt, man kan ikke alltid velge den veien med minst motstand

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ?

Jeg forstår ikke helt? 
Jeg er enig i å ha felles kjøreregler for diverse som gjelder på skolen og til og fra skolen. Kan strekke meg til bursdagsselskap og arrangementer som er med klassekamerater eller tilknyttet skolen. 
Derimot hv- jeg gjør i mitt eget hjem med min familie det raker ingen. 

Anonymkode: dd0f2...860

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva slags samfunn vil du egentlig ha? 

Anonymkode: e114b...595

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis det er nødvendig med felles normer og regler for å sikre barnas beste, så kan det ikke være opp til foreldrene i den enkelte klasse å sette disse. Da må det lages lover som sikrer barnas beste. 
Om barnas beste er at de ikke får tilgang på en mobiltelefon før de er 15, så må det innføres og håndheves er forbud mot at barn har tilgang på mobiltelefon før de er 15. 
Men samtidig må da de politikerne som jobber for dette få flertall. 

Utfordringen med at foreldre i en klasse bestemmer felles regler er nemlig at ting ikke blir mer rettferdige og likestilte, men at det blir mange forskjellige sett med regler som må håndheves innenfor ganske små geografiske områder. 
På en skole med 10 trinn og 3 klasser pr trinn, vil det bli 30 forskjellige regelsett bare for denne skolen. 
Noe som antagelig vil skape store forskjeller, og være vanskelig for foreldre med barn i flere klasser å håndheve. Det vil også være en utfordring for lærere å følge opp de reglene foreldrene har satt for barna. (Siden mange lærere er innom forskjellige klasser.) 

I klasse 2B er det forbud mot at barna har med akebrett på skolen. Men i 2C er akebrett fint, mens yoghurt i matpakka er fy-fy. 
4A har regel om at vennegrupper tar følge hjem fra skolen, mens 4B har som regel at vennegrupper krever at foreldrene henter på skolen. 4C har bestemt at de ikke skal ha vennegrupper. Mens 5B har vennegrupper som møtes på ettermiddagen etter at alle har vært hjemme. 
1A får levere ut bursdagsinvitasjoner på skolen. 1B kan også det, men kun om hele klassen inviteres.1C har forbud mot å levere ut på skolen. Der skal alle invitasjoner leveres hjemme på privaten. 
3B har avtalt at ingen får besøke hverandre på tirsdager, og at når noen blir med hjem skal det serveres middag. 

Det er fint med foreldre som snakker sammen om oppdragelse. Og det er fint om foreldre sammen kan holde igjen på ting som mange barn får tilgang på alt for tidlig. Og har snakket om dette før barna kommer hjem og spør. 
Men det er stor forskjell på å ha snakket om at man ønsker å begrense tilgang til snapchat før barna er 13, og det å bestemme at ingen får lov til å kjøpe Iphone til barna sine før de er 15. (For noen er det praktisk at barna kan arve foreldrenes gamle telefon.) 

For å få felles regler, må reglene bestemmes sentralt. For hele landet, eller for et helt fylke. Ikke lokalt på den enkelte skole. 

Anonymkode: 7f064...a9a

• Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...