Gå til innhold

«Jeg har jo tre barn»

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Anonymkode: 85381...d0f

Eh ingen kan bestemme hvor folk skal feire bursdag, herlighet 

Anonymkode: e9c7a...c2e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen er så i sin egen boble at de ikke forstår at folk lever annerledes enn dem selv. Noen overivrige mødre i klassen til min datter ville at ingen av barna (i 11-års alderen) skulle få være i sentrum av byen uten voksne (ikke Oslo, men en bitte liten by). Alle syntes det var en kjempegod idé..

Men faren til min datter bor nettopp i sentrum. Skulle hun ikke få gå til venner i nabohuset eller til butikken uten faren? Hvorfor skal andre bestemme det?  Våg å bestemme over eget barn uten å måtte ha en hel foreldregruppe i ryggen.

Anonymkode: 90ef1...57e

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår poenget ditt, og jeg er enig i at vi alle har ulike behov og preferanser. Men jeg mener ikke at vi skal innføre strenge regler som alle må følge til punkt og prikke. Poenget mitt er at vi bør ha noen felles retningslinjer som kan hjelpe oss å navigere i en stadig mer digital verden, spesielt når det gjelder barnas bruk av teknologi.

Det handler ikke om å eliminere sukker eller ultraprosessert mat, men om å finne en balanse som tar hensyn til barnas helse og velvære. Når det gjelder teknologi, er det viktig å være oppmerksom på de potensielle negative effektene og jobbe sammen for å minimere dem.

Jeg tror at ved å ha en åpen dialog og samarbeide, kan vi finne løsninger som fungerer for de fleste, uten at det går på bekostning av individuell frihet. Målet er ikke å bli tro kopier av hverandre, men å skape et miljø hvor barna våre kan trives og utvikle seg på en sunn måte.

Anonymkode: 2efdb...d37

Det er jo faktisk like viktig å sette felles regler ang kosthold som mobilbruk OM målet med felles regler er barnas helse. Da bør man også kunne sette regler om at sukker og ultraprosessert mat ikke er lov, minst to kjøttfrie middager pr uke, og fisk to dager i uken. Deretter kunne man sett regler for matpakke. 

Anonymkode: e5fbd...828

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uavhengig av antall barn så kan dere ikke lage felles klasseregler som skal gjelde på fritiden og privaten.

Anonymkode: 2ba9d...031

Amen.

Ærlig talt. Forventer virkelig foreldre i denne klassen at alle skal vente til for eksempel sjette klasse før de kan få egen mobiltelefon?😆

Anonymkode: c9845...c82

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Ha ha. Hvordan tenker du at du er noe bedre? Du ønsker jo å få igjennom dine synspunkter.  

La alle familier ta sine egne valg, så får du ta dine kamper hjemme.  Blir veldig slitsomt for deg å ta kampene for alle barna i klassen.  

Å, ja det er virkelig forskjell på barn nr 1 og nr 3.  Uten at jeg på noen måte prøvde å detaljstyre de andre foreldrene da jeg hadde førstemann på skolen. 

Anonymkode: b3ca2...39c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dere misforstår meg litt 😭 
Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

På hvilken måte går det utover deg at alle ikke oppdrar barna sine likt?

Du må jo kunne lære barnet ditt at mennesker og familier er ulike og har ulike behov. I stedet ønsker du felles regler fordi du ikke orker å ta kampen selv.

Jeg synes for eksempel det er tullete å gi barna sine Nugatti i matboksen hver dag, men jeg synes familier kan få bestemme dette selv, så sant det ikke finnes helsemessige årsaker til at det ikke bør være i klasserommet.

At noen foreldre synes det blir vanskelig å si nei til Nugatti for eget barn, er et fryktelig dårlig argument for at det skal være en felles regel for hele klassen, og egentlig burde det være flaut å si det høyt at man ikke klarer å stå i egne valg pga barnets mas.

Anonymkode: 67972...a55

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (8 timer siden):

Til alle dere som svarer; jeg tror ikke det handler om at TS prøver å overstyre andres private husholdning.

Bruk av smarttelefon og sosiale medier debatteres mye nå, og vi vet det har en direkte negativ effekt på barn og ungdommers mentale helse. 

Rådet fra mange psykologer på dette punktet har derfor vært; snakk med andre foreldre og se om dere kan gjøre det lettere for hverandre ved å legge dere på samme linje.

Det er vanskeligere å nå frem i skolen, fordi skoleledelsen sitter i lommen på Apple og hele tiden kan peke oppover mot en annen direktør eller departement. 

Hvis det er slik at det er blitt løftet på foreldremøte når smarttelefon skal introduseres, så er det helt fair. MEN det vil være ulike formeninger om det, og ingen kan selvsagt tvinges.

Til TS; de fleste foreldre slakker mer på barn nummer to og tre, rett og slett fordi de tar etter sine storesøsken. Det gjelder både skjermtid, tilgang til ting og ting som godteri. 

Hvis et lite barn trenger en telefon, så mener jeg det skal få en «dum» telefon, altså ikke med internetttilgang. Men det er selvsagt opp til barnets mor.

Selvsagt handler det at om at man vil styre andre 

Anonymkode: e9c7a...c2e

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo faktisk like viktig å sette felles regler ang kosthold som mobilbruk OM målet med felles regler er barnas helse. Da bør man også kunne sette regler om at sukker og ultraprosessert mat ikke er lov, minst to kjøttfrie middager pr uke, og fisk to dager i uken. Deretter kunne man sett regler for matpakke. 

Men sukker og karbohydrater ER viktig om barna trener mye eller sliter med matinntak.  For noen er målet å få i nok og da er målet om kjøttfritt og masse fisk ikke relevant.  Jeg lager ekstremt mye vafler til mine unger, noe andre kanskje fnyser av for å få i ungene nok etter trening (før de vet om innholdet) Cottage cheese, kulturmelk, proteinpulver, ekstra egg, havgregryn og litt sukker. Matpakke- vel brødskive er ikke riktig for alle.  Innimellom har min som trener mye både muslibarer, sjokolade, hjemmelagede cookies, kun for å få nok energi. Hadde hun ikke trent så hadde hun ikke fått, min eldste får det ikke.  

Mobilbruk blir ulikt om man trenger duo eller facetime for kommunikasjon. Mine brukte det hver uke med besteforeldre som kunne hjelpe med lekser.  Yngste sluttet på SFO etter 1. klasse, hun fikk smartphone da- for vi byttet ut en av våre gamle og så hadde hun også ipad til facetime/duo. Hadde de ikke gjort leksene før vi kom hjem så hadde vi hatt andre regler, men vi har aldri hatt skjermtid på ipad eller telefon.

Anonymkode: 6d087...df7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tanken med felles kjøreregler er flott i teorien. I praksis fungerer det ikke. Alle familier er forskjellige med forskjellige behov, og sånn vil det alltid være. Det vil ikke si at andres behov og måter å gjøre det på, er feil, men det passer ikke alltid. 

Vi hadde en diskusjon om leggetid på ungdomskolen.. Der ble det snakk om at man var en dårlig foreldre om barna la seg senere enn 9.. En far med høy røst selvsagt og han ville ikke ta kampen om legging med egen sønn. Enklere om alle andre og la seg. Sa at det var uaktuelt her, pga treninger og div. Var flere det ikke passet for av forskjellige grunner. Man er ikke en dårlig foreldre selv om man gjør ting annerledes.  

Anonymkode: fe713...252

Noen  få ting  kan være ok å ha litt felles på. Det blir  jo ikke så annerledes enn fellesregler vi hadde i nabolaget når jeg var liten. Hjem tid feks var lik for alle. Og set var jo genialt,  alle ble sendt hjem på samme tid. Da slet ingen med fomo og uro, fordi alle andre fikk være ute to timer lengre. I ferier  ol, fikk vi slenge rundt lengre. 

Savnet  nok litt felles regler iht bruk av some på kvelden. Noen foreldre lot barna holde på fritt. Så de plinget i tlf halve natten. Skoken slet med overtrøtte sure unger. Så de måtte ta opp dette med mobil bruk på skolen flere ganger.  

Våre  måtte  legge sin tlf på stua, fordi de fungerte ikke om den ble med på rommet. Men da kom de litt ut av gjengen  også. Så felles regler iht somebruk og når det ikke er lov å sene pm til hverandre hadde vært til det beste for alle. 

Vi hadde ikke some. Men vi hadde telefon.  Å ringe noen etter kl 19 var strengt  forbudt.  Også en nabolags regel som fungerte bra i et felleskap. 

Så jeg tenker  leggetider er det ingen som trenger å legge seg opp i. Men kanskje tider de ikke kan sende meldinger  til hverandre, er en annen sak. Så både egne og andre unger finner nattero og god søvn til ny skoledag. 

I nabolaget hadde vi ikke lik leggetid. Men lik hjemtid. Noen små felles justeringer tenker jeg kan bidra til en bedre og mindre stressfull hverdag. Hjemtider gjalt jo kun hos hverandre, ikke iht treninger og annet.   Men det betydde også slutt på lek i gata etc

Anonymkode: 2b482...0ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På hvilken måte går det utover deg at alle ikke oppdrar barna sine likt?

Du må jo kunne lære barnet ditt at mennesker og familier er ulike og har ulike behov. I stedet ønsker du felles regler fordi du ikke orker å ta kampen selv.

Jeg synes for eksempel det er tullete å gi barna sine Nugatti i matboksen hver dag, men jeg synes familier kan få bestemme dette selv, så sant det ikke finnes helsemessige årsaker til at det ikke bør være i klasserommet.

At noen foreldre synes det blir vanskelig å si nei til Nugatti for eget barn, er et fryktelig dårlig argument for at det skal være en felles regel for hele klassen, og egentlig burde det være flaut å si det høyt at man ikke klarer å stå i egne valg pga barnets mas.

Vi har hatt Nugatti hjemme til bruk i helgene i perioder, men min eldste har aldri rørt det, kun yngste som kunne trenge noen flere kg.  Vi har gjort forskjell på barnas matvaner i alle år, andre foreldre burde klare det også. 

Skrevet

De er 8 nå, 9 i år. 

kan ikke du lære barnet ditt at det ikke MÅ ha bursdag på Leos siden noen andre har hatt, og at det ikke får lov til å sykle til skolen selv om noen andre får lov? 

Skal hun virkelig hindre barnet sitt i å utvikle seg (sykle til skolen, bare som eksempel), fordi barnet ditt ikke er modent nok? barn med storesøsken blir naturlig nok fortere moden, ofte i hvert fall

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hjelp 

Anonymkode: 2bdb9...974

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hundejente skrev (5 minutter siden):

kan ikke du lære barnet ditt at det ikke MÅ ha bursdag på Leos siden noen andre har hatt, og at det ikke får lov til å sykle til skolen selv om noen andre får lov? 

Skal hun virkelig hindre barnet sitt i å utvikle seg (sykle til skolen, bare som eksempel), fordi barnet ditt ikke er modent nok? barn med storesøsken blir naturlig nok fortere moden, ofte i hvert fall

Det siste kan jeg skrive under på. Her er lillesøster mer som brorens storesøster.  Alt, unntatt lære seg å sykle har hun klart/gjort før broren, for mye lærte de seg samtidig.  Være hjemme alene, slutte på SFO, skitur til toppen, sykle til skolen, klatre i klatretau, lage seg mat, kle på seg selv, spise selv.  Hun fikk dra til Oslo selv når hun var yngre, tok buss alene når hun var yngre. Kan liste opp mye mer.  Av sønnens kompiser hadde alle unntatt han og to til eldre søsken og vi som hadde sønnen som eldst hadde strengere regler på samme måte som vi hadde mindre strenge regler for yngste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men sukker og karbohydrater ER viktig om barna trener mye eller sliter med matinntak.  For noen er målet å få i nok og da er målet om kjøttfritt og masse fisk ikke relevant.  Jeg lager ekstremt mye vafler til mine unger, noe andre kanskje fnyser av for å få i ungene nok etter trening (før de vet om innholdet) Cottage cheese, kulturmelk, proteinpulver, ekstra egg, havgregryn og litt sukker. Matpakke- vel brødskive er ikke riktig for alle.  Innimellom har min som trener mye både muslibarer, sjokolade, hjemmelagede cookies, kun for å få nok energi. Hadde hun ikke trent så hadde hun ikke fått, min eldste får det ikke.  

Mobilbruk blir ulikt om man trenger duo eller facetime for kommunikasjon. Mine brukte det hver uke med besteforeldre som kunne hjelpe med lekser.  Yngste sluttet på SFO etter 1. klasse, hun fikk smartphone da- for vi byttet ut en av våre gamle og så hadde hun også ipad til facetime/duo. Hadde de ikke gjort leksene før vi kom hjem så hadde vi hatt andre regler, men vi har aldri hatt skjermtid på ipad eller telefon.

Herregud.

Anonymkode: 5f5f0...a37

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Som mange andre her er jeg veldig interessert i å høre hvordan du mener at det går utover deg at hun har andre regler? 

Det handler ikke bare om at hun har mer erfaring, men også holdningen din ang privatliv, retten til privatliv er vel nedfelt i lov vil jeg tro. Itillegg virker det som du ikke forstår at folk lever helt forskjellige liv, har forskjellige behov, ønsker og meninger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva blir det neste? Felles klasseregel på ungdomsskolen om at ingen må få ha kjæreste for det blir kjipt for dem som ikke finner en? 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig at denne moren står på sitt og at du ikke kommer noe sted med dette regimet ditt.

Anonymkode: 3a4f2...70c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde JEG vært på dette foreldremøtet- så hadde jeg, som noen andre skrev i tråden, holdt kjeft og tenkt at hvis jeg ikke sier noe så blir møtet fort ferdig - for dette har jeg ikke tid til. Jeg har tre barn hjemme jeg må hjem til og jeg har ikke tid til dette tullet og dine meninger om alt mulig rart, god natt og hadet bra🤣

Så hadde jeg løpt fort hjem og glemt hele greia, for med tre barn så har ikke hjernen min nok kapasitet til å tenke på hva den ene, eller de to foreldrene mente om ett eller annet på det møtet som var forrige uke, eller når var egentlig det foreldremøtet igjen...,og hvilket av barna mine gjaldt det egentlig igjen, fader husker ikke... 

Husker det kanskje hvis en lærer eller rektor gir en viktig beskjed, da husker jeg det, kanskje😅 haha 

Anonymkode: 7d5af...f2c

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I tråder om å ha gavefrie bursdager eller felles gave fra klassen som foreldre bare ordner så er flertallet alltid utrolig positive til at det er viktig å bli enige om og at alle da må følge det. Men om man våger å foreslå å stå litt sammen som foreldregruppe for å drøye ungenes avhengighet til skjerm, spilling og sosiale medier da er man omtrent kommunist som forsøker å styre andres hjem. Rart det der at ting som gjør hverdagen enklere er sååå mye viktigere og bedre å lage felles regler om enn ting som kanskje gjør ting litt mindre enkelt for foreldrene 😄

Anonymkode: c0cd2...579

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I tråder om å ha gavefrie bursdager eller felles gave fra klassen som foreldre bare ordner så er flertallet alltid utrolig positive til at det er viktig å bli enige om og at alle da må følge det. Men om man våger å foreslå å stå litt sammen som foreldregruppe for å drøye ungenes avhengighet til skjerm, spilling og sosiale medier da er man omtrent kommunist som forsøker å styre andres hjem. Rart det der at ting som gjør hverdagen enklere er sååå mye viktigere og bedre å lage felles regler om enn ting som kanskje gjør ting litt mindre enkelt for foreldrene 😄

Anonymkode: c0cd2...579

Men igjen, hvorfor kan man ikke sette reglene selv for spilling, sosiale medier osv ? Synes det er fint tema å diskutere så man kan få ideer, men felles regler nei.   Jeg har ikke engang like regler for mine egne barn. Den ene har avstengt nett om natta og har måttet legge fra seg ipad/telefon. Den andre er som regel i seng før leggetid hun fikk som 12-åring om ikke trening eller kamp er sent.  Noen barn trenger strikte regler, andre ikke.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...