Gå til innhold

alkohol på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et glass vin til maten, og gjerne et glass til utover kvelden. Mennene tar seg en akevitt også. Helt uproblematisk hos oss, men så har vi ingen med alkoholproblemer i besøket. Vi har en onkel som er med en gang i blant og da blir det hvit jul/nyttår på alle.

Anonymkode: 6726e...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig. Selv om det er barn tilstede. Alle jeg kjenner gjør det. Ikke dritings selvfølgelig. Ja, jeg er 100% sikker på at barna ikke bryr seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i min familie tar seg en øl eller to i løpet av kvelden og en konjakk til kaffen. Ingen fyll, og det er bare kos hele kvelden. Vokst opp med det, og merket ingenting til det som barn heller. Feirer med barn i alderen 4-10 år. 

Anonymkode: 1841c...0f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars1009 skrev (54 minutter siden):

Selvfølgelig. Selv om det er barn tilstede. Alle jeg kjenner gjør det. Ikke dritings selvfølgelig. Ja, jeg er 100% sikker på at barna ikke bryr seg.

Der tar du nok grundig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksne må ha ryggrad nok til å unnvære alkohol i Julen, Jula er for barna, ikke for at folk skal drikke seg dritings. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var små gjorde vi ikke det. Men nå er de 20 og 23 år gamle og vil gjerne ha øl eller vin til maten selv. Men det er aldri fest og fyll nei. Det blir 1-2 enheter til maten, og kanskje en cognac/bayleys el.l. til kaffe/desserten.

Anonymkode: 505be...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (17 minutter siden):

Voksne må ha ryggrad nok til å unnvære alkohol i Julen, Jula er for barna, ikke for at folk skal drikke seg dritings. 

Det er ingen i tråden som skriver at de drikker seg dritings på julaften. 

Anonymkode: c21b2...784

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei men mange gjør det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tema hver desember, der folk mener det er uaktuelt å drikke seg fulle med barn tilstede osv osv.

HVORFOR tror dere at alt alkoholkonsum = fulle folk?!

Voksne mennesker blir ikke dritings av et par enheter til maten.

og de som et behov for å være dritings i et familieselskap med barn har et alkoholproblem for det er ikke normalt. 

det å vise barn at voksne kan drikke et par glass vin eller øl til maten lærer de nettop et sunt forhold til alkohol, de assosierer det ikke med dritings mennesker. 

jeg vokste opp med far som var alkoholiker, det er lov å ikke være sort/hvit her. 

Anonymkode: 5f585...afc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaeols skrev (1 time siden):

Der tar du nok grundig feil. 

Mine foreldre drakk. Jeg husker ikke en eneste negativ opplevelse i den forbindelse.

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg drikker meg dritings på julaften.

Anonymkode: 822bb...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine foreldre drakk. Jeg husker ikke en eneste negativ opplevelse i den forbindelse.

Du har et problematisk forhold til alkohol om det er noe du har behov for med barn til stedet. 
jeg er for noen enheter men hvorfor dritings?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har et problematisk forhold til alkohol om det er noe du har behov for med barn til stedet. 
jeg er for noen enheter men hvorfor dritings?

Det er ingen barn tilstedet. Den yngste er straks 30. :D

Fordi det er gøy å være full.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et tema hver desember, der folk mener det er uaktuelt å drikke seg fulle med barn tilstede osv osv.

HVORFOR tror dere at alt alkoholkonsum = fulle folk?!

Voksne mennesker blir ikke dritings av et par enheter til maten.

og de som et behov for å være dritings i et familieselskap med barn har et alkoholproblem for det er ikke normalt. 

det å vise barn at voksne kan drikke et par glass vin eller øl til maten lærer de nettop et sunt forhold til alkohol, de assosierer det ikke med dritings mennesker. 

jeg vokste opp med far som var alkoholiker, det er lov å ikke være sort/hvit her. 

Fordi undersøkelser viser at barn oppfatter voksne fullere enn voksne oppfatter seg selv. Nei, man trenger ikke å drikke alkohol foran barna. Ikke i det hele tatt. Skulle mannen og jeg, som er avholds av egen fri vilje, tvinge oss til å drikke vin vi ikke liker, foran barna for å "lære dem et sunt forhold til alkohol"? Hvorfor skal man lære barna noe forhold til alkohol overhodet? Alkohol er unødvendig, på lik linje med snus og røyk. Forstår ikke poenget med at man MÅ drikke foran barna.

Anonymkode: 45bb3...7f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men du skriver jo hva som skjedde - du MÅ drikke deg dritings på julaften, og synes i voksen alder at det er gøy å være full. Din kropp synes ikke det. Hadde ikke foreldrene dine drukket seg fulle hver jul, ville du kanskje ikke ha fått som vane at jul = dritafylla.

Anonymkode: 45bb3...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...