Gå til innhold

alkohol på julaften?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her er det maks 2-3 enheter i løpet av kvelden, og helst en avholds voksen. Som regel er det ei øl og en aquavit til maten, og et glass vin utpå kvelden til meg eller en baylies til mannen.

Anonymkode: 433fe...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

hvor mye alkohol drikker dere på julaften å er det barn til stedet?

Anonymkode: 27d10...495

Vi tar litt musserende til sølvguttene. Jeg tar vel 2 glass vin til julematen. Andre tar kanskje 0, kanskje 3, kanskje litt aquevitt. 

Slik vokste jeg også opp. Og slik er det også på mannens side. Følte det aldri ukomfortabelt som barn, og har aldri opplevd det slik som voksen heller. 

Anonymkode: 57c9c...940

Skrevet
Brunello skrev (9 timer siden):

Barn reagerer når de har hatt negative opplevelser forbundet med alkoholbruk tidligere. Dersom de ikke har negative opplevelser, vil det at mor fniser litt eller at far blir ekstra «morsom» ikke være negativt for barna.

Ikke sant.

Jeg har vokst opp med foreldre som gjerne delte en flaske vin til middag lørdagen, samt på ferie. Eller kunne ta en øl i sola. Jeg har så mange gode minner om disse fine stundene sammen som familie. Ekstra kos for dem betydde også ekstra kos for oss, velge det vi ville på menyen, gode samtaler og lange måltider. 

En eneste gang kan jeg huske at pappa var litt beruset på en ferietur, det er et minne han fortsatt blir godmodig ertet for. 

Både jeg og søsken drikker alkohol til mat nå og da, med barn til stedet. Noe vi definitivt ikke hadde gjort om dette var dårlige barndomsminner. 

Anonymkode: 57c9c...940

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, ingen av oss drikker alkohol, verken min mann, jeg eller min svigerfamilie. Min stesønn er med oss på julaften.

Min mann og hans familie har veldig sterke holdninger mot å drikke alkohol, særlig med barn tilstede, derfor blir det i hvert fall ingenting på julaften.

Jeg drikker personlig ikke fordi jeg ikke liker smaken av alkohol generelt, så jeg passer godt inn i svigerfamilien. Ironiske er at mannens foreldre kan kose seg med litt alkohol (ett glass rødvin eller øl), mens mannen er helt motstander. For han sitter det brent inni ham den éne gangen hans mor drakk noen glass vin og opplevdes "annerledes" da han var rundt 12 år. Hun var ikke full, men mer fnisete. For mannen var det nesten graverende. Det respekterer jeg.

Jeg er derimot vokst opp i en familie med ganske avslappet holdning til alkohol. Mine foreldre tok gjerne seg en øl eller to til middagen. På julaften var det juleøl og aquavit. Jeg har kun gode minner. Som barn merket jeg jo at mine foreldre endret seg litt, de ble veldig blide og "varme", og jeg har kun gode minner.

For min del kunne man gjerne tatt seg ett glass julaften, men siden alkohol ikke betyr noe for meg, har jeg ingen problemer med å innrette meg. Jeg har dog tenkt i mitt stille sinn at mannens relativt strenge og beskyttende oppdragelse nok har gjort ham litt ekstra sårbar i møte med enkelte ting, deriblant alkohol. 

For min familie er det helt greit. Mine foreldre drikker nesten ikke alkohol lenger. Generelt opplever jeg at min familie drikker mindre og mindre alkohol.

Det blir en hyggelig julaften, og helt ærlig trives jeg jo bedre uten alkohol rundt meg. Så for egen del er det veldig fint. 

Endret av SPOCA
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Er uten barn. På julaften serveres det alkoholfritt, som er lokalt produsert og passer til maten.

Anonymkode: 81ea9...aac

Skrevet

Blir et par glass rødvin på meg, søstrene mine drikker hvitvin og resten tar seg litt øl til mat. Ene søsteren min lager gjerne litt drinker til etter maten også.(vi har ikke dessert)

Det er ingen barn hos oss på kvelden, og vi skal heller ikke kjøre noen plass.

Anonymkode: 4149d...783

Skrevet

Ja, med mindre jeg kjører

Gjest Freydis
Skrevet

Drikker alkohol maks en gang i året - og aldri på julaften. Jeg er som regel alltid den som kjører når jeg går ut på noe, det være seg julebord, quiz-kvelder, venninnekvelder på byen ol.

Julaften skal vi skal feire med flere småbarn tilstede så det kommer ikke til å være alkohol på bordet. De som ønsker øl eller vin tar seg et glass når de kommer hjem. 

Skrevet

Ja, hele familien samles  i 1 husstand. Voksne og barn samles fra ca. kl. 1400. Voksne får boblevann ved ankomst. Så er alle med og dekker bord og tilbereder maten. Vi drikker vin/øl/akevitt. Rydder bordene, har kaker og kaffe og nissen kommer og det blir pakkeutdeling. Som regel litt julemusikk i bakgrunn. Voksne drikker stort sett vin, mannfolka tar et glass cognac og gjerne sigar.  Alt foregår i rolige former, ingen fyll eller høylydt steming. Alltid 1-3 voksne som er avholdende og som sørger for transport hjem. Kvelden avsluttes mellom 23-00.  Samme greia på nyttår, utenom pakker da. 

Anonymkode: d3e0e...e30

Skrevet

Ja, men ikke fyll.

Jeg drikker et glass rødvin når pinnekjøttet er satt på kok, en juleøl og en akevitt til maten, og en kaffe med bayleis til kakene. 

Meg og samboer deler gjerne en flaske rødvin når ungene er i seng og huset er ryddet for gjester og gavepapir😊

Anonymkode: 6e3c9...263

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

hvor mye alkohol drikker dere på julaften å er det barn til stedet?

Anonymkode: 27d10...495

Jeg drikker kanskje en enhet. Mannen drikker kanskje 2-3 enheter iløpet av ettermiddagen/kvelden. Ja det er barn til stede.

Anonymkode: 1efc1...6d3

Skrevet

Ingen alkohol hjemme hos oss da vi har barn og ungdommer i hus :)

Anonymkode: 0b4bb...40e

Skrevet

Ett glass vin etter barna er i seng for min del, pappaen drikker øl og akevitt til maten og en øl etter leggetid.

Anonymkode: f82ae...b7c

Skrevet

Folk som drikker alkohol foran ungene sine må ta seg sammen. Det  er utrolig dårlig gjort og det skremmer ungene. De burde ha slik ryggrad at de greier å la alkoholen stå i Jula. Tenk på barna, bli voksen!! 

Skrevet
DelvisPresley skrev (9 timer siden):

Jeg hadde ikke trengt alkohol for å gjøre julen gøy hvis det var barn til stede.

Men vi er vel forskjellige.

Kommentaren din har jo null relevansen for innlegget du svarte på. Legg merke til at det er DU som antyder at folk drikker alkohol for å gjøre julen gøy. Brukeren du svarer sier at alkoholen inntas for måltidet sin del. Vesentlig forskjell på hvorfor folk velger å ta seg ett glass eller to på juleaften (eller fler).

• Liker 1
Skrevet
jaeols skrev (1 minutt siden):

Folk som drikker alkohol foran ungene sine må ta seg sammen. Det  er utrolig dårlig gjort og det skremmer ungene. De burde ha slik ryggrad at de greier å la alkoholen stå i Jula. Tenk på barna, bli voksen!! 

Hva er galt med å vise at man kan ha et normalt forhold til alkohol? At man kan nyte alkoholen ved siden av mat? At man ikke drikker seg dritings og gjemmer unna alkoholen? Tror du alle barn i Frankrike f.eks er traumatisert?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommentaren din har jo null relevansen for innlegget du svarte på. Legg merke til at det er DU som antyder at folk drikker alkohol for å gjøre julen gøy. Brukeren du svarer sier at alkoholen inntas for måltidet sin del. Vesentlig forskjell på hvorfor folk velger å ta seg ett glass eller to på juleaften (eller fler).

Uansett bør alkohol unngås i Jula, det er nok av andre dager å drikke på. De bør greie såpass og de skylder ungene det. Vis litt sunn fornuft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med å vise at man kan ha et normalt forhold til alkohol? At man kan nyte alkoholen ved siden av mat? At man ikke drikker seg dritings og gjemmer unna alkoholen? Tror du alle barn i Frankrike f.eks er traumatisert?

Det er min mening jeg snakker av erfaring, og det er ikke gode erfaringer. Hvorfor må alkohol være med i Julen? Folk må vise litt viljestyrke. Mange barn i Frankrike er traumatisert. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ingen alkohol jul og nyttår med barna. Mannen har valgt seg ut noe alkoholfri øl, finnes  mye gode alternativer nå. 

Anonymkode: c51ca...e6c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...