Gå til innhold

alkohol på julaften?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Problemet er at norsk alkoholkultur for det meste er fylla. Mange klarer ikke å drikke EN øl. 

Anonymkode: 45bb3...7f5

Jeg vil tro at dette er de få unntakene og ikke regelen. Skjønner ikke hvor du har dette fra?

Anonymkode: 856b2...d47

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Problemet er at norsk alkoholkultur for det meste er fylla. Mange klarer ikke å drikke EN øl. 

Hvor har du det fra? Jeg er i midten av 30-årene, bor i Oslo og i min vennekrets er det å nyte et par glass god vin eller øl til maten helt normalt. Kan derimot ikke huske sist jeg/noen av oss var «på fylla». 

Anonymkode: 194c6...bc7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 19.39):

drikker du/dere alkohol på julaften?

Anonymkode: 27d10...495

jeg: nei
andre; ja
Fyll - nei

• Liker 1
Skrevet

Ja, har alltid et glass vin og en akevitt til julemiddagen. Så blir det ofte et par glass vin eller øl utover kvelden, men ikke noe fyll.

Anonymkode: 39dd1...d55

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg kjører og vi feirer med barnet mitt på fem år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så "koselig" for barna å ha to dritafulle foreldre i jula. Alt du ramser opp, betyr jo at dere er fulle hele dagen. 

Bare slutt med den moraliseringen. Ingen blir dritafulle av å spre inntaket utover en lang dag og kveld.

Anonymkode: bb34e...65e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Lars1009
Skrevet
jaeols skrev (22 timer siden):

Nei men mange gjør det!!

Lemmy drakk en liter Jack Daniels hver dag. Pluss tre gram amfetamin. Fortsatt fin i kontakten han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor har du det fra? Jeg er i midten av 30-årene, bor i Oslo og i min vennekrets er det å nyte et par glass god vin eller øl til maten helt normalt. Kan derimot ikke huske sist jeg/noen av oss var «på fylla». 

Anonymkode: 194c6...bc7

Vel. Som statistikken sier, opptil 150 000 barn lever med foreldre som drikker seg overstadig i høytidene. Det er ikke akkurat et forsvinnende lite antall barn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare slutt med den moraliseringen. Ingen blir dritafulle av å spre inntaket utover en lang dag og kveld.

Anonymkode: bb34e...65e

Det er svært mange enheter du ramser opp. Selvfølgelig blir man full av flere liter alkohol i løpet av en dag.

Skrevet

Barn som har traumatisk forhold i jula har ikke foreldre som tar seg kun en og annen enhet alkohol til middag og noe senere til kaker, de har foreldre som overdriver med alkohol og kanskje annet. Det er ikke alkohol som er problemet, det er manglende måtehold som er problemet.  Når julaften blir bare som en vanlig lørdag med et glass vin til middagen utarter det seg ikke til grøftefyll.  

Hadde noen vi feiret med plutselig overdrevet konsumet har vi jo muligheten til å reise hjem, for en av oss, dvs meg som ikke er glad i alkohol,kjører. 

Men at noen skal være alkoholpoliti pga kanskje hvisom dersom atte det er noen som ikke kan nyte alkohol med måtehold når tråden her viser at ekstremt mange ikke ser på alkohol på annet som drikke med mer smak enn vann/brus og om drikkes i mindre mengder får man til å smake bedre.  Jeg tåler ikke all alkohol og liker ikke anne , men jeg vil jo ikke ta fra andre en smaksopplevelse,  Det er grunn til at alkoholfri øl har godt marked. 

Anonymkode: 6fff0...ab0

• Liker 2
Skrevet

Nei,men at andre kan ta seg drikke til maten er helt ok. Har vokst opp I et hjem med veldig moderate alkoholbruk(så vel ikke min far beruset før jeg var 35 år tror jeg) og sånn vil jeg at egne barn skal oppleve jula og hverdagen også. 

Anonymkode: 5ac6d...d18

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel. Som statistikken sier, opptil 150 000 barn lever med foreldre som drikker seg overstadig i høytidene. Det er ikke akkurat et forsvinnende lite antall barn.

Det hjelper ikke disse familiene at vi dropper våre to glass vin i jula. 

Anonymkode: 57c9c...940

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Drikker gjerne litt rødvin til maten, og mens jeg lager maten😊😅Kun voksne på min julefeiring.

Dette hadde jeg gjort om det var barn i bildet også. Oppvokst med foreldre som drakk litt maten, uten at jeg har tatt skader av det, ingen traumer eller vonde minner rundt alkohol i mitt hjem eller oppvekst. (Det finnes faktisk det også)

Og jeg vet at dette ikke gjelder alle hjem og at mange barn er redde på juleaften, og hadde jeg opplevd at mitt(hypotetiske) barn var ubekvem hadde jeg sluttet tvert med alkoholen! Men for mange (ikke alle) av oss, er ikke julen og alkohol et stort problem.

jeg er kjempe takknemlig for det naturlige og rolige forholdet foreldrene mine hadde til alkohol. 

Endret av Thjelp
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det hjelper ikke disse familiene at vi dropper våre to glass vin i jula. 

Anonymkode: 57c9c...940

Nettopp!!!

Anonymkode: 6fff0...ab0

Skrevet
Ti T Usen skrev (6 timer siden):

Mine foreldre drakk øl/dram til maten på julaften. Mine minner om dette er udelt positive. Det var høytid, familiekos, og følelsen av noe som ikke var hverdagslig. En del av julemagien.  Det var selvfølgelig ikke snakk om verken fyll eller snurr eller fornadret personliget eller andre begreper som ifølge moralistene her inne er umulig å unngå dersom man drikker 4 glass alkohol.  

Har det slått det at kanskje de fleste har (hatt) det sånn? 

Nå har ikke jeg barn selv (enda) Og drikker alkohol i begrensede mengder. Men julaften koser jeg meg med øl of dram. Selv om det er barn tilsede. Og det har jeg tenkt å fortsette med

Jeg har selvfølgelig respekt for de som vil drikke alkoholfritt julaften, men den hersketeknikken med å gjøre seg til et bedre menneske fordi man drikker alkoholfritt hvis det er barn til stede er så døll.

Du er så langt ute på viddene som det er mulig å komme..Skjerp deg..

• Liker 1
Skrevet

Ja. Drikker selv hvis jeg vil det, og det er det jeg er oppvokst med. Har faktisk vært helt problemfritt, og de siste årene har min datter valgt å drikke ett glass vin til maten også :)

Skrevet
jaeols skrev (4 minutter siden):

Du er så langt ute på viddene som det er mulig å komme..Skjerp deg..

Hehe. Nice try:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om man tror man er fin og glad, kan barna merke endringen i foreldrene etter noen få alkoholenheter:

Virker sinnsykt overdramatisert.

Anonymkode: 87764...0df

• Liker 1
Skrevet
Ti T Usen skrev (24 minutter siden):

Hehe. Nice try:)

Ta deg sammen!!!

Skrevet

Vi er 12-14 stykker hver juleaften. Går ikke så mye som en eneste juleøl🤷🏼‍♂️

Har alltid juleøl, vin og akevitt tilgjengelig på juleaften. Juleølen drikker jeg opp i løpet av året, vin og akevitt gis bort uåpnet hvert eneste år.

I år blir nok første året det ikke kjøpes inn i det hele tatt. Er jo bare tull å bruke penger på vin og sprit som gis bort hvert eneste år.

Anonymkode: 323e7...7bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...