AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #202 Skrevet 2. desember 2024 To juleøl på formidagen , to vin og to akkevitt ved middagen , og to konjakker under pakker. Så i løpet av julaften er det vel 15 enheter ... Typisk det samme på nyttårsaften. Anonymkode: 65e19...25c
jaeols Skrevet 2. desember 2024 #203 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gøy å lese kommentarer fra alle moralistene her inne. Ens egen mening er visst best, og den skal også presses på alle andre! 🍿 Anonymkode: 822bb...f58 Og du er en fyr som driter i alt!!!
Ti T Usen Skrevet 3. desember 2024 #204 Skrevet 3. desember 2024 jaeols skrev (På 1.12.2024 den 9.42): Folk som drikker alkohol foran ungene sine må ta seg sammen. Det er utrolig dårlig gjort og det skremmer ungene. De burde ha slik ryggrad at de greier å la alkoholen stå i Jula. Tenk på barna, bli voksen!! Mine foreldre drakk øl/dram til maten på julaften. Mine minner om dette er udelt positive. Det var høytid, familiekos, og følelsen av noe som ikke var hverdagslig. En del av julemagien. Det var selvfølgelig ikke snakk om verken fyll eller snurr eller fornadret personliget eller andre begreper som ifølge moralistene her inne er umulig å unngå dersom man drikker 4 glass alkohol. Har det slått det at kanskje de fleste har (hatt) det sånn? Nå har ikke jeg barn selv (enda) Og drikker alkohol i begrensede mengder. Men julaften koser jeg meg med øl of dram. Selv om det er barn tilsede. Og det har jeg tenkt å fortsette med Jeg har selvfølgelig respekt for de som vil drikke alkoholfritt julaften, men den hersketeknikken med å gjøre seg til et bedre menneske fordi man drikker alkoholfritt hvis det er barn til stede er så døll. 1 3
Kleppmelk Skrevet 3. desember 2024 #205 Skrevet 3. desember 2024 Kanskje en kaffe og baileys utpå kvelden etter barna er lagt. Ikke særlig glad i alkohol og har ikke behov for det for å kose meg heller.
Ermegselv Skrevet 3. desember 2024 #206 Skrevet 3. desember 2024 Brunello skrev (På 1.12.2024 den 12.53): Jeg tror neppe det er på grunn av at hun er polsk de ikke drikker. Polakken drikker alkohol. Hun har jo moren, faren, søsken og besteforeldre her i landet og absolutt ingen av de drikker på julaften, og vi var også der nede en jul for noen år tilbake og feiret julaften sammen med 150 stykk og ingen av de nøt alkohol på julaften. Så ja jeg er klar over at polakker drikker men de gjør det ikke. 1
Tanuki Skrevet 3. desember 2024 #207 Skrevet 3. desember 2024 Her blir det servert champagne til velkomst, juleøl og akevitt til maten, cognac til kaffen etc. Jeg kommer kanskje til å ta en øl, men ikke mer. Vi er 3 familier sammen, minst 5 barn til stedet , blir ingen fyll eller noe. De voksne drikker med måte, og halvparten kjører.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #208 Skrevet 3. desember 2024 Ja. Det blir gjerne noen juleøl på formiddagen, bobler før middag, vin og akevitt til maten, noe vin eller øl etterpå og noe godt til kaffen. Også med barn tilstede. Anonymkode: bb34e...65e
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #209 Skrevet 3. desember 2024 Ermegselv skrev (2 timer siden): Hun har jo moren, faren, søsken og besteforeldre her i landet og absolutt ingen av de drikker på julaften, og vi var også der nede en jul for noen år tilbake og feiret julaften sammen med 150 stykk og ingen av de nøt alkohol på julaften. Så ja jeg er klar over at polakker drikker men de gjør det ikke. Samme her, vi er også fra Øst-Europa. Selvfølgelig drikker polakker, ukrainere, russere, serbere osv ellers i året. Men jul er en kristen feiring for blant annet polakker. Og en kristen feiring har null og niks med fyll å gjøre. Anonymkode: 45bb3...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #210 Skrevet 3. desember 2024 Mine foreldre og enkelte andre voksne til seg alltid akevitt og juleøl til maten, vi barna led aldri noen nød for det. Det er hysteri å hevde at nulltoleranse er det eneste riktige. Alt med måte, selvsagt. Anonymkode: 856b2...d47 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #211 Skrevet 3. desember 2024 jaeols skrev (På 2.12.2024 den 11.46): Ja det er det. Mange har grusomme opplevelser som barn. Og mange hadde en fantastisk oppvekst. Der foreldrene delte en flaske vin lørdag kveld, eller til julematen. Jeg har så mange fine barndomsminner fra slike høytidsstunder rundt bordet. Anonymkode: 57c9c...940 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #212 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Det blir gjerne noen juleøl på formiddagen, bobler før middag, vin og akevitt til maten, noe vin eller øl etterpå og noe godt til kaffen. Også med barn tilstede. Anonymkode: bb34e...65e Så "koselig" for barna å ha to dritafulle foreldre i jula. Alt du ramser opp, betyr jo at dere er fulle hele dagen. 1 av 5 barn synes foreldre drikker for mye: https://www.blakors.no/nyheter/1-av-5-barn-synes-foreldrene-bor-drikke-mindre-alkohol/ Enkelte ungdommer er ukomfortable med foreldrenes alkoholbruk: https://www.ung.no/oss/7N69vwPFWMpKj8JLKzGTY9 150 000 barn i Norge lever med foreldre som drikker for mye alkohol i jula: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/gi-flere-barn-en-trygg-og-alkoholfri-julefeiring/o/5-95-346629 Selv om man tror man er fin og glad, kan barna merke endringen i foreldrene etter noen få alkoholenheter: https://avogtil.no/aktuelt/barn-kan-merke-foreldres-endring-etter-fa-alkoholenheter/ https://www.raumnes.no/barn-merker-raskt-at-du-har-drukket/s/27-162-15483 Anonymkode: 45bb3...7f5 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #213 Skrevet 3. desember 2024 jaeols skrev (21 timer siden): Nei men mange gjør det!! De som drikker seg dritings med barn til stedet er neppe gode omsorgspersoner ellers heller. Og de barna vil bli traumatisert, alkohol eller ikke. Anonymkode: 57c9c...940 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #214 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mine foreldre og enkelte andre voksne til seg alltid akevitt og juleøl til maten, vi barna led aldri noen nød for det. Det er hysteri å hevde at nulltoleranse er det eneste riktige. Alt med måte, selvsagt. Anonymkode: 856b2...d47 Problemet er at norsk alkoholkultur for det meste er fylla. Mange klarer ikke å drikke EN øl. Anonymkode: 45bb3...7f5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #215 Skrevet 3. desember 2024 Jeg drikker ikke selv, men det er mest fordi alkohol trigger min migrene, så jeg har et mye bedre liv uten alkohol. Vi skal arrangere julaften hjemme hos oss i år og kommer til å servere alkohol, men alle i vår familie er måteholdne og spesielt hensynsfulle når barna er våkne. Til maten serverer vi øl og aquavit, men vi har også et spennende utvalg alkoholfritt. De fleste tar en aquavit, og en øl... Vin, cognac osv. sparer vi til barna er i seng, men julaften skal ikke være en fyllefest i vårt hjem. Det er hyggelig med litt, men spesielt for meg som er edru er det ikke så artig å være vertinne mens gjestene er på fylla. Anonymkode: 0d40c...178
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #216 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er at norsk alkoholkultur for det meste er fylla. Mange klarer ikke å drikke EN øl. Anonymkode: 45bb3...7f5 Dette er helt ukjent for meg, min familie og temmelig store omgangskrets. Anonymkode: 856b2...d47 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #217 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at norsk alkoholkultur for det meste er fylla. Mange klarer ikke å drikke EN øl. Anonymkode: 45bb3...7f5 Merkelig. Både i familie, svigerfamilie og blant venner, er det vanlig med alkohol til mat. Veldig uvanlig med fyll. Studietiden var noe annet, men etter det har jeg av mange grunner ikke likt å bli fyll. Men koser meg veldig med et glass vin en fredags kveld, eller til god mat. Anonymkode: 57c9c...940 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #218 Skrevet 3. desember 2024 Haha, for en idiotisk diskusjon. Men, så er ikke jeg fra Norge men fra ett land hvor grøftefylla ikke er tema. Selvfølgelig drikker vi ett glass champagne til velkomsten, og vin/øl til maten. Alle koser seg. Julen er faktisk for både voksne og barn. Anonymkode: d4b07...d98 1
HemmeligSpion Skrevet 3. desember 2024 #219 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 19.39): drikker du/dere alkohol på julaften? Anonymkode: 27d10...495 Selvfølgelig! Så må det også, teit nok, påpekes at det er forskjell på å drikke alkohol på julaften og å drikke seg skammelig. Det er øl til maten og en akevitt for å holde ut energien til tanteungene som åpner pakker. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #220 Skrevet 3. desember 2024 Helt vanlig hos oss ja. Drikker vel 2-3 enheter ila hele kvelden (gjelder alle). Aldri opplevd noen bli beruset. Anonymkode: 194c6...bc7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå