AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #141 Del Skrevet 1. desember 2024 Nei, ikke i det hele tatt. Etter at barna har lagt seg, bruker noen av de andre voksne å ta seg et glass. Men ikke vi med barn Anonymkode: 6f220...c09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #142 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva er galt med å vise at man kan ha et normalt forhold til alkohol? At man kan nyte alkoholen ved siden av mat? At man ikke drikker seg dritings og gjemmer unna alkoholen? Tror du alle barn i Frankrike f.eks er traumatisert? Anonymkode: 1efc1...6d3 Det å være avholds er også helt normalt. Anonymkode: 45bb3...7f5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #143 Del Skrevet 2. desember 2024 jaeols skrev (21 timer siden): Må du drikke i Julen? Greier du ikke å la være? Så lenge ingen i familien sliter med alkohol, så ser jeg ikke en eneste grunn til å la være. Vanvittig mange traumatiserte mennesker her inne... Anonymkode: 57c9c...940 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 2. desember 2024 #144 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så lenge ingen i familien sliter med alkohol, så ser jeg ikke en eneste grunn til å la være. Vanvittig mange traumatiserte mennesker her inne... Anonymkode: 57c9c...940 Man trenger ikke å være traumatisert fordi om man husker noe som ubehagelig fra barndommen. Og da ønsker man ikke at egne barn skal ha samme opplevelsen. Noen igjen har store traumer fra helligdager med fyll fra foreldre. Iflg Helsedirektoratet så opplever over 150.000 barn at foreldrene drikker for mye i julen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #145 Del Skrevet 2. desember 2024 DaisyD skrev (9 minutter siden): Man trenger ikke å være traumatisert fordi om man husker noe som ubehagelig fra barndommen. Og da ønsker man ikke at egne barn skal ha samme opplevelsen. Noen igjen har store traumer fra helligdager med fyll fra foreldre. Iflg Helsedirektoratet så opplever over 150.000 barn at foreldrene drikker for mye i julen. Trygge barn er trygge barn. Jeg følte meg aldri "traumatisert" om mamma eller pappa var veldig syke, på reise noen dager, litt utafor etter en dårlig dag på jobb, og i alle fall ikke når de nøt vin lørdag kveld. Selv ikke da vi havnet i grøfta utpå kvelden. Fordi jeg hadde gode og nære foreldre, som jeg visste ville kastet seg foran en bil for meg på sekundet. Anonymkode: 57c9c...940 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #146 Del Skrevet 2. desember 2024 Har nesten alltid drukket alkohol på julaften. Greit med små barn som la seg tidleg. Når dem ble så store dem var oppe til midnatt tok jeg og kona noen gode drammer sammen. Etter dem ble voksne drikket vi alkohol sammen. Mi 2 gutter +- 30 år er i dag moderate med alkohol og har ikke følt at vi som foreldre gjorde noe galt. Anonymkode: 085f3...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #147 Del Skrevet 2. desember 2024 Sjeldent. Som regel har jeg vakt. Så jeg må være klar til å rykke ut. Ungene er ikke vant til at vi tar oss noe å drikke. Jeg er veldig glad i et godt glass vin til maten altså. Men jeg har jo stort sett vakt så da blir det ikke sånn at man kan nyte noe alkohol. Anonymkode: ad9e0...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #148 Del Skrevet 2. desember 2024 Vi tar gjerne et glass vin til maten, og et glass til utover kvelden. Men aldri grøftefyll. Jeg synes det er viktig å være gode rollemodeller for barn innenfor mange områder av livet, alkohol er en av dem. Jeg synes det er viktig å vise barn at man kan nyte 1-2 glass til maten, og så ferdig med det. Anonymkode: 39dd1...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 2. desember 2024 #149 Del Skrevet 2. desember 2024 DaisyD skrev (32 minutter siden): Man trenger ikke å være traumatisert fordi om man husker noe som ubehagelig fra barndommen. Og da ønsker man ikke at egne barn skal ha samme opplevelsen. Noen igjen har store traumer fra helligdager med fyll fra foreldre. Iflg Helsedirektoratet så opplever over 150.000 barn at foreldrene drikker for mye i julen. Det er DEFINISJONEN av Traumatisering ; en ubehagelig opplevelse man ikke har klart å finne mestringskapasitet for. Den store utfordringen er at ALL utvikling du har i oppveksten er traumatiserende: hva som ender opp som problem, er de tingene som man ikke klarer normalisere. Og vi blir dårligere og dårligere til å normalisere levd liv; det er antagelig noe som forklarer hvofor flere og flere ender opp med psykiske problemer. Og myndighetene er ikke til hjelp. Når Helsedirektoratet går ut med den typen uttalelse prøver de ikke å beskytte barn for overdrevet alkohol, de ønsker å problematisere alkoholbruk. Så man forteller både barn og voksne at all alkoholbruk man reagerer på, er negativ, mens det ligger en positiv effekt i alkoholbruk, som vi som mennesker faktisk trenger. (Det betyr ikke at vi trenger alkohol, men vi trenger effekten av alkohol: hvordan du skaper effekten er underordnet.) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #150 Del Skrevet 2. desember 2024 Druid skrev (2 minutter siden): Det er DEFINISJONEN av Traumatisering ; en ubehagelig opplevelse man ikke har klart å finne mestringskapasitet for. Den store utfordringen er at ALL utvikling du har i oppveksten er traumatiserende: hva som ender opp som problem, er de tingene som man ikke klarer normalisere. Og vi blir dårligere og dårligere til å normalisere levd liv; det er antagelig noe som forklarer hvofor flere og flere ender opp med psykiske problemer. Og myndighetene er ikke til hjelp. Når Helsedirektoratet går ut med den typen uttalelse prøver de ikke å beskytte barn for overdrevet alkohol, de ønsker å problematisere alkoholbruk. Så man forteller både barn og voksne at all alkoholbruk man reagerer på, er negativ, mens det ligger en positiv effekt i alkoholbruk, som vi som mennesker faktisk trenger. (Det betyr ikke at vi trenger alkohol, men vi trenger effekten av alkohol: hvordan du skaper effekten er underordnet.) Det er ikke noe positiv effekt i alkoholbruk. Anonymkode: 45bb3...7f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #151 Del Skrevet 2. desember 2024 Vi serverer en akevitt og øl til maten. Jeg drikker det ikke, fordi jeg synes det smaker fælt, ikke fordi jeg har noe prinsipielt imot det. Ingen drikker mye uansett. Anonymkode: 8c319...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #152 Del Skrevet 2. desember 2024 Ja, masse. Det er kanskje årets morsomste kveld. Hele familien blir gode og fulle, også spiller vi musikk og har quiz. (Det er ingen barn på vår feiring.) Anonymkode: 822bb...f58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 2. desember 2024 #153 Del Skrevet 2. desember 2024 Nei, verken jeg eller mannen drikker noe. Mamma pleier å ta et lite glass med et eller annet gammel-dame-alkohol, husker ikke hva det heter. Om vi feirer med svigers har de også pleid å drikke noe, men vi har vel egentlig sagt at det ikke er aktuelt med mer enn typ ett glass. Jeg drikker ikke av mange grunner, synes ikke det er sååå godt at det er verdt det for om ungene evt skulle synes det er ugreit, og synes definitivt ikke det er verdt å ødelegge 1. juledag med hodepine eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #154 Del Skrevet 2. desember 2024 Av og til. Noen år blir det julebrus, er annet år en juleøl eller et glass vin. Veldig små mengder altså og kan like gjerne droppe det. Kommer litt an på hva som serveres til maten. Har ikke "fest" med alkohol utover kvelden. Anonymkode: e0cf6...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 2. desember 2024 #155 Del Skrevet 2. desember 2024 Drikker aldri på julaften. Kan jo være fordi jeg synes julebrus smaker mye bedre 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #156 Del Skrevet 2. desember 2024 Drikker et glass vin til maten de årene vi er med min familie, men ikke noe mer/annet. Svigers er avholds, så når de inviterer så er det alltid alkoholfritt. Synes et glass vin hever måltidet, og har ingen problem med at det er barn tilstede. De er store nå, men har vært vant til dette fra de var små. Ingen blir fulle eller brisne, verken med eller uten barna når vi er samlet i familien. Det har aldri vært noe tradisjon for det. Anonymkode: cbb3e...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. desember 2024 #157 Del Skrevet 2. desember 2024 Ja. Är van med glögg och pepparkakor som start på julafton. Själv dricker jag alkoholfri glögg men är van vid att det serveras starkvinsglögg (den tycker jag är för "spritig"). Till julmaten finns det både julmust, julöl och ibland ett glas vin. Jag är uppväxt med snaps till sillen - svensk tradition men själv har vi inte snaps, nubbe eller dram till maten. Det är en del av måltiden men jag vill absolut inte ha någon fylla. Jag vill ha en dryck som passar till den feta maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #158 Del Skrevet 2. desember 2024 Ja, gjør vi lett😊 Feirer som storfamile, med alt fra babyer til oldemor, de fleste tar seg øl/vin til maten, og mannfolka konjakk eller akevitt etter maten.. På mine 41 år, har jeg aldri opplevd fyll eller at noen har blitt noe i nærheten av full på julaften.. Julen eller nyttårsaften er ikke noe fest tid for oss.. Verken hos oss eller mannens famile.. Anonymkode: cb4be...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 2. desember 2024 #159 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så lenge ingen i familien sliter med alkohol, så ser jeg ikke en eneste grunn til å la være. Vanvittig mange traumatiserte mennesker her inne... Anonymkode: 57c9c...940 Ja det er det. Mange har grusomme opplevelser som barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Candamanda Skrevet 2. desember 2024 #160 Del Skrevet 2. desember 2024 Ja, drikker et lite glass hvitvin til pinnekjøttet, og kanskje et glass bobler etterpå. Drikker kanskje et glass rødvin i tillegg når barna sover. Bruker som regel å forspise meg slik at ikke jeg kanskje ikke drikker opp alt i glasset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå