Gå til innhold

Låne bort babysengen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da er jeg og kjip da, for jeg ville ikke ha lånt bort senga, og spesielt ikke til personer som tar det som en selvfølge. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Må voksne som kommer på besøk ha med egen seng også?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar.

Ser det ble noen uklarheter her. Babyen min er født, men sover ennå ikke i babysengen sin fordi vi ikke har plass til den på vårt rom. Babyen skal som sagt flytte inn i sengen på rommet sitt så snart familiemedlemmet har reist hjem.

Denne 2 åringen jeg snakker om skal ikke være i vårt hjem hele helgen, kun den ene dagen.

Sengen er helt ny og jeg leita lenge før jeg fant den. Det er heller det at jeg vil barnet mitt skal få bruke den først (spesiell seng for meg). Siden er det ikke så farlig lissom med mindre mitt eget barn skal sove i sengen selv samtidig.

Jeg føler at det er å ta seg litt til rette når man kommer inn i andres hjem og tar det som en selvfølge at en splitte ny babyseng skal stå til disposisjon.

Selv har jeg aldri gjort det og kommer ikke til å gjøre det siden heller.

Gjest Piper
Skrevet

Om det er så viktig for deg at barnet ligger i den først, kan du ikke da bare legge barnet i den så er du kvitt det problemet. Burde vel egentlig ikke være verre enn som så, siden problemet er at ditt barn ikke har lagt i den enda.

Men det er jo bare til å si i fra til gjestene, siden du ikke vil at deres barn skal ligge i den. Så enkelt er det bare

Gjest gjesten
Skrevet

Dersom man skal skru ned sengebunn, legge på rent sengtøy og fjerne masse annet for at et menneske skal sove i senga i 1-2 timer, må jeg si at jeg hadde ikke gjort det. Synes faktisk ikke dette har med om man er gjestfri eller ikke, men heller om andres frekkhet og hva de forventer. Skal man ut å reise må man sørge for seg og sine, eller ihvertfall spørre pent om man kan få låne hos de man er hos. Hvis to åringen til vanlig sover i vognbagen er da det bedre å ta med den som har "kjente lukter" og som barnet er vant til. Det handler jo også om at barnet skal få sove på dagen. Ikke alle barn klarer det i ukjent seng hos fremmede ;)

Har selv mennesker i nær omkrets som tar seg veldig til rette hjemme hos andre uten en gang å spørre, så kjennner meg litt igjen her.

Gjest redebygger
Skrevet
Jeg synes ikke du er kjip.

Jeg synes de besøkende er frekke som forventer å bruke babysenga som du har ordnet klar til din baby. De kan ta med vogna, men gidder ikke fordi det er jo mye enklere for dem å låne seng hos deg. Så at du får ulempe med det er ikke så nøye for dem.

Men hvis du er redd for å virke kjip, så kan du bare la senga stå som den står. Si at joda, selvfølgelig må de baaaare bruke senga. Men ikke gjør den klar på noen annen måte enn du har gjort. Så får de selv skru ned sengebunnen :ler:

Skulle bare mangle om de ikke ordnet den igjen etter bruk. Det er jo vanlig folkeskikk :sjarmor:

Er det vanlige oppegående folk så vil de ved selvsyn når de kommer på besøk se at 2-åringen ikke kan ligge i sengen pga. høyden som er tilpasset en baby. Jeg synes det lages mye problemer ut av ting som egentlig er enkle å løse med litt kommunikasjon. Det er vel ikke så vanskelig å si at sengen er tilpasset høydemessig til babyen og dere har ikke lyst til å skru den opp og ned, f.eks pga. at du har kommet i redebyggemodus og har problemer med forandringer i ting du har ordnet i stand til nedkomsten. Tror mange vil kjenne seg igjen der.

Det hadde vel vært mer kjipt å ikke få bruke sengen hvis den var tilpasset et større barn.

Gjest redebygger
Skrevet
Takk for svar.

Ser det ble noen uklarheter her. Babyen min er født, men sover ennå ikke i babysengen sin fordi vi ikke har plass til den på vårt rom. Babyen skal som sagt flytte inn i sengen på rommet sitt så snart familiemedlemmet har reist hjem.

Denne 2 åringen jeg snakker om skal ikke være i vårt hjem hele helgen, kun den ene dagen.

Sengen er helt ny og jeg leita lenge før jeg fant den. Det er heller det at jeg vil barnet mitt skal få bruke den først (spesiell seng for meg). Siden er det ikke så farlig lissom med mindre mitt eget barn skal sove i sengen selv samtidig.

Jeg føler at det er å ta seg litt til rette når man kommer inn i andres hjem og tar det som en selvfølge at en splitte ny babyseng skal stå til disposisjon. 

Å, jeg var litt for kjapp med mitt første svar. Jeg trodde ikke babyen var født ennå og at det var like før nedkomst, der ser man hva manglende saksopplysninger kan føre til av misforståelser.

Men uansett er jo sengen tilpasset en baby høydemessig og vil derfor ikke være praktisk for en 2-åring. Men ellers har jeg selv aldri hatt problemer med å låne bort barnesengen eller andre ting til mine gjester, og jeg synes ikke det er ufint å spørre om muligheten til å låne sengen. Det er jo bare å svare at det ikke passer og at de bør ta med vognen. Jeg hadde ikke blitt fornærmet over å få et nei på dette spørsmålet, det er jo bare et spørsmål - ikke et krav.

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Takk for svar.

Noen mennesker ser problemer i alt, mens andre er mer fleksible. Jeg er vant med at folk som tar i mot overnattingsbesøk er behjelpelige med å stille sengeplass til rådighet. Jeg har heller ingen venner/familie som har "hellige" senger og er ikke vant til slik tankegang. Hvis noen hadde sagt at vi ikke kunne låne sengen for at de ønsket at deres egen baby skal ligge i sengen først, hadde jeg selvsagt respektert dette (men ledd meg i hjel bak ryggen deres etterpå).

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå må du se til å våkne opp dra drømmene dine.

Lån bort senga, eller framstå som den kjipeste kjerringa i familien.

Hadde denne mora forventa at du skulle låne bort din halvdel av ektesenga, så skulle jeg støtta deg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvor mange toåringer sover forresten i bagvogn?

Skrevet
Noen mennesker ser problemer i alt, mens andre er mer fleksible. Jeg er vant med at folk som tar i mot overnattingsbesøk er behjelpelige med å stille sengeplass til rådighet. Jeg har heller ingen venner/familie som har "hellige" senger og er ikke vant til slik tankegang. Hvis noen hadde sagt at vi ikke kunne låne sengen for at de ønsket at deres egen baby skal ligge i sengen først, hadde jeg selvsagt respektert dette (men ledd meg i hjel bak ryggen deres etterpå).

Du viser ikke respekt vist du i ettertid ler bak ryggen deres. Folk må få mene det de vil, og bli respektert for det, uansett hvor latterlig du syns meningen deres er.

Skrevet

Kan ikke toåringen sove i en annen seng eller på en sofa hvis det bare er en middagshvil det er snakk om? Det høres jo ut som mye arbeid å forandre på den sengen bare for et par timer. Nå er jeg ikke mor selv, men ganske ofte barnevakt til ei jente og hun sovner overalt hun; madrass på gulvet, sofa, voksenseng, barnesetet i bilen, på fanget...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes også at du er kjip. Mulig dette er det første barnet og det sees på som spesielt og alt det der, men kjære vene da, det er en SENG...

Gjest Gjest_Ester_*
Skrevet
Om det er så viktig for deg at barnet ligger i den først, kan du ikke da bare legge barnet i den så er du kvitt det problemet. Burde vel egentlig ikke være verre enn som så, siden problemet er at ditt barn ikke har lagt i den enda.

Det var det godt forslag!

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde vi fått besøk av en toåring som skulle sove middag (ikke overnatte) hadde jeg nok for enkelthets skyld lagt et pledd på vår dobbeltseng og latt ungen sove der. Så kunne han fått et pledd over seg eller lånt babydyna.

Hadde neppe orket å skru på senga for en to timers hvil, men hvis det hadde vært snakk om overnatting hadde jeg stilt med seng.

Da vi fikk besøk før knøttet vårt ble født kjøpte vi en reiseseng. Da var ikke babysenga montert enda, men en reiseseng trenger vi før eller siden likevel - og den koster 2-300 kroner.....

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Du viser ikke respekt vist du i ettertid ler bak ryggen deres. Folk må få mene det de vil, og bli respektert for det, uansett hvor latterlig du syns meningen deres er.

Jeg hadde respektert meningen deres på den måten at jeg hadde latt saken ligge og tatt med vogn eller reiseseng. Men for all del, du ler vel aldri av andre folks "hang up" du.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

La da ungen låne senga deres da, legg et pledd over senga deres . Hjelpes meg , jeg håper at gjestene dine ikke finner ut av hvor " big deal" du lager ut av besøket deres

Gjest Gjesta
Skrevet

Men det er jo bare til å si i fra til gjestene, siden du ikke vil at deres barn skal ligge i den. Så enkelt er det bare

Enig med Piper.

Om dette virkelig betyr så mye for deg, så er det jo bare å si i fra. Om du tør...

Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke legge ungen din i senga i natt da? Da har h*n vært den første til å ligge i senga. Da kan 2 åringen få ligge i den når h*n kommer på besøk og vil ikke være den første til å ligge i den....

Etter hva jeg forsto så var det med å bruke den først hovedargumentet ditt for å ikke låne den bort - på denne måten er det argumentet ihvertfall borte.

Enig med andre her som sier at dette bare er en seng...

Gjest Gjesta
Skrevet

Misforstod jeg eller er dette gjester du har invitert til barnedåp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...