Gå til innhold

Kan man snakke bokmål?

Gjest Gjesta

Kan man snakke bokmål?  

81 stemmer

1. 1. Kan man snakke bokmål?

• Ja
      17
    • Nei
      55
    • Vet ikke
      1
    • Bryr meg mindre
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten
Hvor blir det av fasitsvaret fra Norsk språkråd som dere skrøyt så veldig av at dere skulle oppdrive?

Eg har sendt e- post, men dessverre ikkje fått svar. De skal få svaret så fort språkrådet svarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sendte en mail til Aftenpostens språkekspert Per Egil Hegge:

Hei.

Det pågår en diskusjon på et nettforum om hvorvidt man kan si at man snakker bokmål, som jo er et skriftspråk. På Språkrådets nettside står det følgende:

Bokmål og nynorsk i dag:

Bokmål er fleirtalsmålforma, brukt i skrift av 85–90 % i alle landsdelar, i tale av atskilleg færre pga. den utbreidde dialektbruken.

Betyr dette at det faktisk finnes noen som snakker bokmål, eller er dette en forsnakkelse av prof. Lars S. Vikør?

Det hevdes også at det nyhetsoppleserne bruker når de leser opp nyhetene er standardisert bokmål eller standardisert nynorsk. Er dette riktig begrep?

Og finnes det noe vi kan kalle standardisert østlandsk? Stor forvirring rundt dette altså. :)

Håper på et oppklarende svar. Vennlig hilsen Hu

Jeg fikk dette svaret:

Dessverre – dette er så uklart at jeg ikke har tenkt å forsøke å rydde opp.

Vennlig hilsen

Per Egil Hegge

Det hjalp jo ikke stort. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær
Svarte han det? Dårlig svar av en professor(eller hva han er).

Han er selvlært på området og ganske stolt av det, såvidt jeg har skjønt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Egentlig så er det vel en komplisert måte å si at selv en ekspert ikke kan svare.

Betyr det at vi i denne tråden må bli enige om å være uenige? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rognebær
Betyr det at vi i denne tråden må bli enige om å være uenige?  :forvirret:

Tja, jeg tar ikke alltid Hegges utsagn for god fisk, men avventer språkrådets svar via Attegløyma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avventer også Språkrådets forklaring. De må da kunne svare skikkelig på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Betyr det at vi i denne tråden må bli enige om å være uenige?  :forvirret:

Etter all den energien vi har lagt ned i denne diskusjonen? Er du gal? :hår:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er alle? For ingen jeg har snakket med om dette vet hvordan du snakker bare fordu du sier du snakker bokmål. Gjelder det alle i Oslo? Alle på østlandet?

Når jeg sier alle så mener jeg rett og slett at dette var den første gangen jeg har opplevd at noen ikke skjønte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har også sendt mail til språkrådet!

Jeg har sett at mange svarer at de snakker bokmål når de blir spurt om hvordan de snakker eller hvilken dialekt de har. Men er dette riktig begrep? Er ikke bokmål bare et skriftspråk? Går det egentlig an å si at man snakker bokmål?

Svar:

Førsteamanuensis Arne Torp ved Universitetet i Oslo går inn på dette spørsmålet i artikkelen "Hvor går bokmålet i framtida?" i bladet Språknytt nr. 1/97:

"Talemålet

Noen vil kanskje mene at et slikt avsnitt ikke hører heime her, ettersom bokmålet jo er et offisielt normert skriftspråk, mens vi ikke har noe offisielt normert talemål her i landet. Trass i at dette utvilsomt stemmer, er det like fullt et faktum at ganske mange, og stadig flere, snakker noe som med god grunn kan kalles bokmålsnært, spesielt dersom en ikke oppfatter bokmål altfor snevert som bare "moderat" bokmål eller riksmål. Denne utviklinga skjer først og fremst på Østlandet, der det mange steder i dag ser ut til at de tradisjonelle lokale dialektene, som til dels ligger ganske fjernt fra bokmål, i løpet av en generasjon eller to kan komme til å bli erstatta mer eller mindre fullstendig av et sterkt osloprega talemål. I så fall innebærer det sjølsagt at tallet på dem som har et bokmålsnært språk som sitt naturlige talemål, vil stige betydelig. Men det betyr samtidig at grensene mellom "talt bokmål" og "dialekt" vil kunne bli enda mer diffuse enn de er i dag. En slik utvida talemålsbasis for bokmålet vil etter mitt syn også med tida kunne få betydelige konsekvenser for det skrevne bokmålet, som jeg straks skal gå nærmere inn på."

Hele artikkelen finner du her: http://www.språkrådet.no/templates/Page.aspx?id=375

På denne adressen finner du artikkelen "Språkrådet gir råd om uttale". Her finner du noe om bokmål eller nynorsk standardspråkuttale: http://www.språkrådet.no/templates/Page.aspx?id=7031

Vennlig hilsen

Eilov Runnestø

rådgiver

Egentlig synes jeg ikke at svaret var spesielt oppklarende. Virker ikke som om han skjønte at spørsmålet er om begreper, ikke egentlig om språk. Biter meg imidlertid merke i at han kaller språket bokmålsnært, eller "talt bokmål" i hermetegn. Ingen steder snakker han om folk som snakker bokmål.

Kanskje jeg skal sende en ny mail og oppklare hva diskusjonen vår dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Når jeg sier alle så mener jeg rett og slett at dette var den første gangen jeg har opplevd at noen ikke skjønte det...

Det som er tingen er at det blir snakka det du kallar "bokmål" både i Oslo, Bergen og Skien, for å ta nokre døme, og dei "bokmåls-typane" er slettes ikkje like!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Jeg har også sendt mail til språkrådet!

Egentlig synes jeg ikke at svaret var spesielt oppklarende. Virker ikke som om han skjønte at spørsmålet er om begreper, ikke egentlig om språk. Biter meg imidlertid merke i at han kaller språket bokmålsnært, eller "talt bokmål" i hermetegn. Ingen steder snakker han om folk som snakker bokmål.

Kanskje jeg skal sende en ny mail og oppklare hva diskusjonen vår dreier seg om?

Haha :ler: , forstod du ikke at det heller ikke er noen av oss som prater "bokmål-dialekt" som ikke bruker hermetegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nytt svar fra Runnestø:

Dersom du bruker sunnmørsdialekten din, er svaret greit: Du snakker sunnmørsdialekt. Prøver du å snakke slik bokmål skrives, kan du vel si at du har et "bokmålsnært talemål", eventuelt at du "snakker bokmål" (vel å merke viss du holder deg strengt til skrift-språksnormen). Bygger du på den, kan en si at du "snakker bokmål" like greit som en person fra Oslo "snakker bokmål". Det avgjørende for om en "snakker bokmål" (eller nynorsk for den saks skyld), må vel være om en holder seg til skriftspråksnormen. Hvor en kommer fra i landet, må jo være uvesentlig.

Altså: Alle må kunne "snakke bokmål", dvs. ta i bruk skriftspråket bokmål muntlig, samme hvor de kommer fra. På samme måten må alle kunne "snakke nynorsk" dersom de muntlig tar i bruk nynorsk skriftspråk. At tonefallet vil røpe at de kommer fra den eller den landsdelen, spiller ingen rolle i denne sammenhengen. 

Jeg tolker det slik at han mener at det går an å si at man snakker bokmål, så sant man konsekvent holder seg til skriftspråknormen.

Men jeg er fortsatt uenig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Nytt svar fra Runnestø:

Jeg tolker det slik at han mener at det går an å si at man snakker bokmål, så sant man konsekvent holder seg til skriftspråknormen.

Men jeg er fortsatt uenig......

Kanskje du bare kan legge ned temaet - du er TYDLIGVIS ikke enig, og hörer kun din egen stemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Sånn, her kjem svaret frå Språkrådet. Eg har ikkje fått tid til å lese det sjølv, men eg får bruke kvelden på dykkar kommentarar ;)

Svar:

1) Vi får ikkje ofte dette spørsmålet til Språkrådet, men det hender! Takk for

lenkja du la ved, det var interessant å lesa innlegga i forum.kvinneguiden.no.

Det finst m.a. grupper som er pålagde å bruka nynorsk eller bokmål som talemål,

som t.d. skodespelarar ved teatra våre og tilsette i NRK. Talemålet dei då

bruker, er det normerte skriftspråket, gjerne farga av den opphavlege

dialekttonen deira.

Somme vel som privatpersonar å bruka dialekten sin i vanleg daglegtale, men i

meir offisielle eller formelle samanhengar legg dei talen mot "skriven nynorsk"

eller "skrive bokmål", ofte for at andre skal skjøna dei betre.

Mange dialektar ligg nær skriftspråket nynorsk eller bokmål, som rimeleg er. Men

dersom nokon "snakkar nynorsk", eller "snakker bokmål", så er det altså

skriftspråket dei tek i bruk munnleg.

2) På adressa nedanfor finn du artikkelen "Språkrådet gir råd om uttale". Her

finn du stoff om bokmål eller nynorsk standardspråkuttale:

http://www.språkrådet.no/templates/Page.aspx?id=7031

Eg klipper ut nokre sentrale punkt:

"1 Med 'normert' uttale meiner ein uttale av standardspråka bokmål og nynorsk.

2 Desse retningslinjene for standardspråksuttale gjeld som tilrådingar for dei

som ønskjer eller er pålagde å bruke bokmål eller nynorsk som grunnlag for talen

sin (f.eks. i etermedia). Dei kan også tene som tilråding om leseuttale.

3 I standardspråksuttalen er skriftbiletet rettleiande. Ut over det grunnlaget

tilrår Språkrådet at kvar enkelt byggjer uttalen på sitt eige regionale eller

lokale talemål. Ingen lokale talemål skal reknast som "rettare" enn andre eller

meir "overregionale"."

3) Her finn du språkreglane for NRK:

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=2993

4) Førsteamanuensis Arne Torp ved Universitetet i Oslo tek opp spørsmålet om

bokmål som talemål i artikkelen "Hvor går bokmålet i framtida?" i bladet

Språknytt nr. 1/97:

"Talemålet

Noen vil kanskje mene at et slikt avsnitt ikke hører heime her, ettersom

bokmålet jo er et offisielt normert skriftspråk, mens vi ikke har noe offisielt

normert talemål her i landet. Trass i at dette utvilsomt stemmer, er det like

fullt et faktum at ganske mange, og stadig flere, snakker noe som med god grunn

kan kalles bokmålsnært, spesielt dersom en ikke oppfatter bokmål altfor snevert

som bare "moderat" bokmål eller riksmål. Denne utviklinga skjer først og fremst

på Østlandet, der det mange steder i dag ser ut til at de tradisjonelle lokale

dialektene, som til dels ligger ganske fjernt fra bokmål, i løpet av en

generasjon eller to kan komme til å bli erstatta mer eller mindre fullstendig av

et sterkt osloprega talemål. I så fall innebærer det sjølsagt at tallet på dem

som har et bokmålsnært språk som sitt naturlige talemål, vil stige betydelig.

Men det betyr samtidig at grensene mellom "talt bokmål" og "dialekt" vil kunne

bli enda mer diffuse enn de er i dag. En slik utvida talemålsbasis for bokmålet

vil etter mitt syn også med tida kunne få betydelige konsekvenser for det

skrevne bokmålet, som jeg straks skal gå nærmere inn på."

Heile artikkelen finn du her:

http://www.språkrådet.no/templates/Page.aspx?id=375

Eg håpar dette svaret er meir oppklårande enn forvirrande!

Venleg helsing

rådgjevar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alt dette konkluderer jeg med at jeg snakker det normerte skriftspråket bokmål, farget av min opprinnelige dialekt.

Ser man det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det viser seg altså at mange av oss som ikke har språk som fag har hatt rett likevel: vi sier altså at vi snakker svært nært opp mot skriftspråket bokmål.

Det var det jeg og flere andre har sagt hele tiden, men har blitt hudset ned av språkstudentene/språkkunnerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Av alt dette konkluderer jeg med at jeg snakker det normerte skriftspråket bokmål, farget av min opprinnelige dialekt.

Ser man det...

Enig, samme her. Bortsett fra at jeg omtrent ikke har noen sialekt, min bokmålstale er såpass nær det skriftlige bokmålet at det knapt kan kalles en dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det viser seg altså at mange av oss som ikke har språk som fag har hatt rett likevel: vi sier altså at vi snakker svært nært opp mot skriftspråket bokmål.

Det var det jeg og flere andre har sagt hele tiden, men har blitt hudset ned av språkstudentene/språkkunnerne.

Det er forskjell på å snakke nært opp mot bokmål, og å faktisk påstå at ein snakkar bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...