Gå til innhold

Besteforeldre og alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (18 minutter siden):

I mange land drikker de vin i lunsjen. 
Og jeg sier ikke at set ikke endrer noe. Jeg sier at det for mange ikke er negativ endring.

Det er jo også slik at søvnmangel gjør deg mer ukonsentrert enn om du kjører med lav promille. Siden vi ikke kan måle søvnmangel, er det ikke politikontroller for slikt. Men hadde det vært målbart, hadde mange foreldre mistet kappen om det var «søvnkontroll» utenfor barnehagen på morgenen.

Jeg lar bilen stå om jeg er for trøtt. 

Du drar inn veldig mye annet enn trådens tema må jeg si. 

Andre land, overvekt, at andre er hysteriske, søvnmangel. Hva blir det neste?

Anonymkode: 282d9...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du drar inn veldig mye annet enn trådens tema må jeg si. 

Andre land, overvekt, at andre er hysteriske, søvnmangel. Hva blir det neste?

Poenget er at alkohol i mange tilfeller ikke er farligere, men at noen har bestemt seg for at alkohol er svært ille og ikke ser at det i mange tilfeller ikke er problematisk. I tillegg er det mye de gjør ofte selv som er problemstisk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Poenget er at alkohol i mange tilfeller ikke er farligere, men at noen har bestemt seg for at alkohol er svært ille og ikke ser at det i mange tilfeller ikke er problematisk. I tillegg er det mye de gjør ofte selv som er problemstisk.

Hvis noen ber deg om å la være å drikke når du passer deres barn. Klarer du det? Ts ønsker ikke at bestemor skal være synlig påseilet med barn tilstedet. Hvis man må drikke når man er barnepike har man et problem. Hvis man ikke kan vente til barnefri med å drikke så er det noe rart. Si at bestemor passer et barn en natt i mnd, da er det noe galt når hun ikke kan stå over. 

Du vet heller aldri hvem som får slite med alkoholisme. En av mine kan jo slite med det selv om han ikke har sett oss drikke hjemme. En av dine kan slite med det selv om dere har hatt alle mulige samtaler om temaet. Derfor er det riktig å være forsiktig med noe som regnes som et rusmiddel. 

Når er alkohol skadelig - 1-2 enheter i uka – lav risiko. 3-6 enheter i uka – moderat risiko. 7 eller flere enheter i uka – økende høy risiko. 

Det er så masse om temaet alkohol og barn. Spise sjokolade en gang i blant som gravid går helt fint, men alkohol en gang i blant som gravid kan gi store skader. Jeg vet hva jeg prater om, jeg har et søsken med fas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://avogtil.no/tema/barn-og-unge/

Det skal ofte mindre alkohol til enn mange voksne tror før barn kan bli utrygge. Barn ønsker at voksne oppfører seg slik de pleier, og små endringer slik som at foreldre ler og snakker høyere, eller klemmer litt hardere kan oppleves ubehagelig for barna. Det trenger med andre ord ikke være snakk om alkoholmisbruk eller fyll før alkoholbruk påvirker barna negativt.

Anonymkode: 6015e...7ef

Alkoholforbud for folk som har barn kunne kanskje vært tingen?

Anonymkode: e5aaf...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan du ikke bruke alkoholfritt og annen god drikke som kos og belønning? 

Så når du koser deg på fredagskvelden, så velger du "superchips" og pepsi max?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så når du koser deg på fredagskvelden, så velger du "superchips" og pepsi max?

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis noen ber deg om å la være å drikke når du passer deres barn. Klarer du det? Ts ønsker ikke at bestemor skal være synlig påseilet med barn tilstedet. Hvis man må drikke når man er barnepike har man et problem. Hvis man ikke kan vente til barnefri med å drikke så er det noe rart. Si at bestemor passer et barn en natt i mnd, da er det noe galt når hun ikke kan stå over. 

Du vet heller aldri hvem som får slite med alkoholisme. En av mine kan jo slite med det selv om han ikke har sett oss drikke hjemme. En av dine kan slite med det selv om dere har hatt alle mulige samtaler om temaet. Derfor er det riktig å være forsiktig med noe som regnes som et rusmiddel. 

Når er alkohol skadelig - 1-2 enheter i uka – lav risiko. 3-6 enheter i uka – moderat risiko. 7 eller flere enheter i uka – økende høy risiko. 

Det er så masse om temaet alkohol og barn. Spise sjokolade en gang i blant som gravid går helt fint, men alkohol en gang i blant som gravid kan gi store skader. Jeg vet hva jeg prater om, jeg har et søsken med fas. 

Dersom jeg passer et barn, skjer det på mine premisser. Jeg vet at jeg har god kontroll selv om jeg drikker en drøy halvflaske vin i løpet av kvelden. Jeg kan faktisk lovlig kjøre bil ved ett-tiden på natten.

Det har ingen ting med å klare og ikke drikke. Det gjør jeg stort sett fem dager i uken og i helger også om jeg kjører bil på kvelden. Men skal jeg gjøre noen en tjeneste, gidder jeg ikke å få en Haug betingelser tredd nedover. Allergier og slik tilpasses selvsagt, men ellers gjør jeg som jeg ville gjort med egne barn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det er jo ikke nødvendig?? Klarer man ikke droppe alkohol når man passer barnebarn, da han man et alkoholproblem man bør få hjelp med.

Anonymkode: dcb16...c70

Jeg hadde klart å løpe fem km hver fredags kveld også. Men jeg ønsker det ikke.

Akkurat som at jeg hadde klart å ikke ta vin til fredagstaco + TV. Men jeg vil det ikke. 

Betyr det at vi ikke kan stille som barnevakt er det bare å finne andre alternativ. 

Men heldigvis så klarer søsken, svigersøsken og venner å skrive "ta litt vin", ikke "bruke alkohol". Og da døra alltid oppe og gjesterommet klart, om jeg og mannen uansett bare er hjemme en fredags kveld. 

Anonymkode: 783a8...477

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da er det mange småbarnsforeldre i dette landet som ville vært arbeidsledige for lenge siden...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Klarer du lese, og forstå hva du svarte på? 🤔

Jeg er alenemor og eneforsørger. Jeg har ingen andre familiemedlemmer eller venner hvor jeg bor som kan hjelpe meg dersom jeg har behov for pass….

🙄🤷‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 15401...83e

Derfor jeg spurte om TS har familie ER ANNET STED …. Les selv før du kommenterer. 

Anonymkode: 6563b...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (30 minutter siden):

Dersom jeg passer et barn, skjer det på mine premisser. Jeg vet at jeg har god kontroll selv om jeg drikker en drøy halvflaske vin i løpet av kvelden. Jeg kan faktisk lovlig kjøre bil ved ett-tiden på natten.

Det har ingen ting med å klare og ikke drikke. Det gjør jeg stort sett fem dager i uken og i helger også om jeg kjører bil på kvelden. Men skal jeg gjøre noen en tjeneste, gidder jeg ikke å få en Haug betingelser tredd nedover. Allergier og slik tilpasses selvsagt, men ellers gjør jeg som jeg ville gjort med egne barn.

Da håper jeg du sier ifra når du blir spurt om å passe andres barn. 

Eneste jeg leser er typisk ord en fungerende alkoholiker bruker. 

Samme søren hva andre mener, så lenge du får drukket vinen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da er det mange småbarnsforeldre i dette landet som ville vært arbeidsledige for lenge siden...

Da må man ta eget ansvar for å sørge for nok søvn. Selv etter 3 barn har jeg ikke kjørt bil i for trøtt tilstand, selv ved levering i barnehage og kjøring til jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De vi har passet barna til kjenner oss selvsagt godt, så det er ikke noe problem. Vi har faktisk vært mye barnevakt, da noen av våre aller beste venner fikk barn en god stund før oss.

For meg er det ikke vinen som er viktigst. Jeg skjønner ikke de som skal diktere hva andre skal gjøre når de andre gjør deg en tjeneste. Ikke drikk alkohol, ikke gi barnet sukker osv. Om du stoler så lite på de du har som barnevakt at du må sette opp masse regler, må du revurdere barnevakten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, siden det passer deg å bryte trafikkreglene, synes du det er helt greit. Det er veldig mye farligere for barna å sitte på med foreldre som kjører bil når de er stuptrøtt enn at de voksne drikker noen glass vin etter at barnet har sovnet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Brunello skrev (5 minutter siden):

De vi har passet barna til kjenner oss selvsagt godt, så det er ikke noe problem. Vi har faktisk vært mye barnevakt, da noen av våre aller beste venner fikk barn en god stund før oss.

For meg er det ikke vinen som er viktigst. Jeg skjønner ikke de som skal diktere hva andre skal gjøre når de andre gjør deg en tjeneste. Ikke drikk alkohol, ikke gi barnet sukker osv. Om du stoler så lite på de du har som barnevakt at du må sette opp masse regler, må du revurdere barnevakten.

Men da er det jo ingen problem - de vet at dere drikker alkohol når dere er barnevakt og har ingenting imot det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Nei, det må man ikke. Det er normalt å fortelle hva slags grenser barnet er vant til å forholde seg til. Handler om trygghet for det kjæreste man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjenner ingen som ikke tar seg litt vin i helgen, også med småbarn i hus. 

Så ville bare føltes unaturlig å begynne å opplyse om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da må man ta eget ansvar for å sørge for nok søvn. Selv etter 3 barn har jeg ikke kjørt bil i for trøtt tilstand, selv ved levering i barnehage og kjøring til jobb. 

😂

Eneste forklaringen her er at du ikke har lappen.

Eller bare er i tråden for å provosere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det må man ikke. Det er normalt å fortelle hva slags grenser barnet er vant til å forholde seg til. Handler om trygghet for det kjæreste man har. 

Det normale er å si når barnet pleier å være i seng første gang barna er et sted.  Noe annet har jeg aldri vært med på. Verken når barna har hatt barnevakt eller når vi var barnevakter selv. Bruker ikke random folk som barnevakt, så de som har passer barna har kjent de godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😂

Eneste forklaringen her er at du ikke har lappen.

Eller bare er i tråden for å provosere. 

Nei, jeg legger meg tidlig og reagerer godt på koffein ved behov. 

For trøtt regnes jo som at man holder på å sovne ved rattet. Da har man tatt dårlige valg kvelden før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...