Gå til innhold

Besteforeldre og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man kan fint klare seg uten å spise sjokolade også? Er du avhengig om du tar deg en rad på lørdagen?

Anonymkode: e5aaf...6d1

Kan sjokolade skade barn? Er det aldersgrense på sjokolade? 

Anonymkode: 282d9...6e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, tenk så fælt hvis svigermor tok ett glass vin… Hva tror du kan skje, liksom?? Her passer svigermor ofte, men hun har ikke lappen, så kjøre kan hun uansett ikke gjøre. Nå drikker ikke min svigermor alkohol da, men vi selv tar da av og til ett glass eller tre etter barna har lagt seg! Forstår egentlig ikke hysteriet! Jeg kan fint nyte litt rødvin når jeg er alene en fredags kveld med barna. Hva kan gå galt? Skjer det noe, så er jeg ikke sørpe dritings av den grunn….. og klarer fint å være både omsorgsfull og skaffe den hjelp vi trenger! Folk må slutte å være hysteriske. En sørpe full barnevakt, hadde jeg reagert på, men en voksen person som har kost seg med ett par glass vin, klarer jeg ikke å finne noe galt med! Jeg har vokst opp med foreldre som har vært periodedrankere. Kan love at det å kose seg med noen glass vin kontra å drikke seg fra sans og samling er to vidt forskjellige ting for barna. De fleste barn som sover tåler at bestemor har tatt ett glass vin etter de sovnet ;) Mine foreldre kan ikke drikke når de er har barna på overnatting/er barnevakt, men det er kun fordi de er alkoholikere i bunn. For de klarer ikke å stoppe etter ett par glass vin. De har nå være besteforeldre i 23 år, passet mye, men barna har våre har aldri sett dem nye en eneste alkoholenhet. Dette har de selv kommet frem til, og ønsker ikke at barnebarna skal se den siden av dem. Veldig bra! Men, hadde de hatt et normalt forhold til alkohol, hadde jeg ikke brydd meg om de nøt 1-3 glass vin en lørdagskveld med barnepass. Vet at de da er fullstendig oppegående hvis noe skulle skje! 

Anonymkode: 9ff77...bd6

Hvorfor bruker dere alkohol som kos og belønning? 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (42 minutter siden):

Nei, det er opp til den voksne å vurdere. Om barna virker utrygge, er det selvsagt en del av vurderingen. Jeg tror imidlertid en hysterisk voksen er langt mer skadelig for barna enn en litt småbrisne bestemor barna er trygge på fra før.

Ingen her oppfører seg hysterisk bare fordi vi er i mot alkohol som kos, belønning eller fordi man har hatt en dårlig dag. 

• Liker 1
Skrevet
Malmfrid skrev (21 minutter siden):

Vi har totalt forskjellig syn på dette. 

Jeg har 3 barn og mange barnebarn. Å drikke alkohol når jeg er sammen med de små er totalt uaktuelt - men så er ikke jeg en kvinne som må drikke alkohol til middagen. Foretrekker vann eller Farris. 

Julen er alkoholfri hos oss - det bestemte mine barn og svigerbarn når de selv ble foreldre - og jeg synes det er en flott beslutning. 

Ja, og hvorfor skal vi som har et annet syn på det enn deg endre oss? Vi har trygge barn som ikke tar skade av at vi, besteforeldrene eller våre venner drikker alkohol. 

Alkohol er et stort problem i ganske mange hjem. Vi har pratet mye med barna (nå ungdommer) om alkohol. De er inneforstått med alkoholens negative sider. Men de velger også å være sammen med oss når de vet at vi drikker alkohol. Senest for to uker siden var vi på besøk hos venner der de visste det ble servert vin. De hadde valget om å være med, være sammen med venner eller reise til eller få besøk av besteforeldrene.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen her oppfører seg hysterisk bare fordi vi er i mot alkohol som kos, belønning eller fordi man har hatt en dårlig dag. 

Det er fra ts sin side snakk om nulltoleranse for alkohol hos barnevakten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ser så mange på kvinneguiden på alkohol som noe man drikker for å bli full?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er fra ts sin side snakk om nulltoleranse for alkohol hos barnevakten.

Jeg har akkurat samme syn på det. Jeg syns ikke noe om alkohol med barn tilstedet. Ingen her oppfører seg hysterisk av den grunn. Årsaken til at det drikkes alkohol er for å få den følelsen, for belønning, for kos, for å redde en dårlig dag, fordi man fortjener det. Ellers kunne man like fint servert alkoholfritt, om det virkelig var kun for smakens skyld. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan sjokolade skade barn? Er det aldersgrense på sjokolade? 

Svaret er strengt tatt ja, men ingen aldersgrense.

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ser så mange på kvinneguiden på alkohol som noe man drikker for å bli full?

Skrev jeg noe om å bli full? 

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Svaret er strengt tatt ja, men ingen aldersgrense.

Strengt tatt er alt av kalorier skadelig. Da kan man ikke drikke brus, spise sjokolade, godteri, dra på mc donalds for et måltid, etc. Der er det snakk om mengder, men det er ikke satt noen aldersgrense. Hvorfor tror du det er aldersgrense på alkohol? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da kan man faktisk klare seg helt uten også. Hvorfor drikke alkohol da? Smaker maten så mye bedre eller bruker du det som belønning?

Ja, riktig vin til maten gjør den bedre. Vi bruker mye penger på god mat, og da er det også deilig med god vin til. Når en av oss må kjøre i helgene, lager vi helt annen mat enn når vi ikke må det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skal jeg drikke alkohol og ikke kose meg? Belønning er det ikke, men selvfølgelig er det kos? Hvorfor ellers drikke? For å ha det kjipt? 

Anonymkode: e500c...47e

• Liker 2
Skrevet

Ja, riktig vin til maten gjør den bedre. Vi bruker mye penger på god mat, og da er det også deilig med god vin til. Når en av oss må kjøre i helgene, lager vi helt annen mat enn når vi ikke må det. 

Fungerende alkoholikere har ofte dette som unnskyldning. Barna deres følger dette videre i livet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Strengt tatt er alt av kalorier skadelig. Da kan man ikke drikke brus, spise sjokolade, godteri, dra på mc donalds for et måltid, etc. Der er det snakk om mengder, men det er ikke satt noen aldersgrense. Hvorfor tror du det er aldersgrense på alkohol? 

Jeg gjør ikke noe av det du nevner. Det er ikke noe godt, og det er usunt. Tror barn har mye mer problemer ved overvektige foreldre enn at de tar seg et glass vin eller tre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal jeg drikke alkohol og ikke kose meg? Belønning er det ikke, men selvfølgelig er det kos? Hvorfor ellers drikke? For å ha det kjipt? 

Anonymkode: e500c...47e

Hvorfor kan du ikke bruke alkoholfritt og annen god drikke som kos og belønning? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fungerende alkoholikere har ofte dette som unnskyldning. Barna deres følger dette videre i livet. 

Og vi som ikke er alkoholikere klarer mener også at alkohol og mat hører sammen. Mitt alkoholkonsum er ikke spesielt høyt. Vi drikker vin i helgene, men det kan også gå tid mellom hver gang vi drikker. Med tre ungdommer i hus, blir det mye kjøring.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør ikke noe av det du nevner. Det er ikke noe godt, og det er usunt. Tror barn har mye mer problemer ved overvektige foreldre enn at de tar seg et glass vin eller tre. 

Overforbruk er et problem uansett. Her snakkes det om 3 glass vin. Da bør du jo sammenligne det med samme mengde innen godis og lignende. Det er litt rart at du kan overdrive den ene delen, men ikke den andre i dine påstander. 

Skal man korrigere deg i dette så bør du sammenligne en alkoholiker og en overvektig. De er begge usunne, fungerer ikke i hverdagen og er et dårlig forbildet. 

Eller en som spiser en sjokolade per kveld kontra en som drikker et glass vin per kveld. Begge fungerer i jobb og begge har slanke kropper. En som er avhengig av den halve eller hele sjokoladen per kveld er likevel en mindre skadelig forelder enn den som må ha et glass vin per kveld. Om det er mengden du sikter til. 

• Liker 1
Skrevet

Og vi som ikke er alkoholikere klarer mener også at alkohol og mat hører sammen. Mitt alkoholkonsum er ikke spesielt høyt. Vi drikker vin i helgene, men det kan også gå tid mellom hver gang vi drikker. Med tre ungdommer i hus, blir det mye kjøring.

Da kan det kanskje gå tid mellom hver sjokolade eller tur på mc donalds, slik du sammenligner. 

Skrevet
Brunello skrev (34 minutter siden):

Ja, og hvorfor skal vi som har et annet syn på det enn deg endre oss? Vi har trygge barn som ikke tar skade av at vi, besteforeldrene eller våre venner drikker alkohol. 

Alkohol er et stort problem i ganske mange hjem. Vi har pratet mye med barna (nå ungdommer) om alkohol. De er inneforstått med alkoholens negative sider. Men de velger også å være sammen med oss når de vet at vi drikker alkohol. Senest for to uker siden var vi på besøk hos venner der de visste det ble servert vin. De hadde valget om å være med, være sammen med venner eller reise til eller få besøk av besteforeldrene.

Kan du ta deg et glass vin på jobb? For i følge deg så endrer det ikke noe ved deg og du er like klar i hodet. Om du ikke kan drikke på jobb fordi du faktisk ikke fungerer like godt da, så kan du heller ikke drikke foran barna dine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ta deg et glass vin på jobb? For i følge deg så endrer det ikke noe ved deg og du er like klar i hodet. Om du ikke kan drikke på jobb fordi du faktisk ikke fungerer like godt da, så kan du heller ikke drikke foran barna dine. 

I mange land drikker de vin i lunsjen. 
Og jeg sier ikke at set ikke endrer noe. Jeg sier at det for mange ikke er negativ endring.

Det er jo også slik at søvnmangel gjør deg mer ukonsentrert enn om du kjører med lav promille. Siden vi ikke kan måle søvnmangel, er det ikke politikontroller for slikt. Men hadde det vært målbart, hadde mange foreldre mistet kappen om det var «søvnkontroll» utenfor barnehagen på morgenen.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...