Gå til innhold

Besteforeldre og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
Brunello skrev (21 timer siden):

Dersom hun hadde drukket tre glass vin, er ikke det noe stort problem når hun visste at du skulle komme. 
Barnet har vel heller ikke måttet forholde seg til moren din dersom hun drakk etter at barnet la seg.

Helt uenig! 3 glass er mye når man er barnevakt for kvelden.

Hadde barnet våknet hadde det IKKE vært greit. Barn merker veldig fort endringer hos voksne.

En småfull bestemor er ikke koselig.

Det er en dårlig prioritering.

Hilsen en som har opplevd akkurat det og som fortsatt ikke fatter at vi kunne bli overlatt til besteforeldre som bare måtte ha vinen sin når vi var der.

Anonymkode: a92b8...756

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye man kan bli vant til som barn, som likevel er ganske skadelig og negativt. 

En av mine besteforeldre holdt en gang en tale til julemiddagen, den ble avsluttet med trusler om å ta sitt eget liv. Rundt bordet satt alle barnebarna, 7 stk fra 5 år til 17 år. Ingen reagerte, alle fortsatte å spise, for dette var vi vant til. 

Å gå å legge seg hos meg i helgene betydde å måtte låse soveromsdøra, for det var ukjente på fest. En av gangene falt noen ned trappen og skadet seg stygt. Det var vanlig. En annen gang klatret en av mine foreldre inn vinduet, den fant vist ikke inngangsdøren. Dette skremte meg ikke. For det var vanlig. 

Anonymkode: 282d9...6e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, absolutt. Det er veldig vanlig å drikke alkohol selv om man har barn. 

Anonymkode: 12004...964

Trodde virkelig vi var kommet lenger. 20 år med kampanjer . Nei, i min omgangskrets holder vi ikke på sånn. Er absolutt ikke avholds, men med barn holder vi oss edru . 

Anonymkode: 5429d...4fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mye man kan bli vant til som barn, som likevel er ganske skadelig og negativt. 

En av mine besteforeldre holdt en gang en tale til julemiddagen, den ble avsluttet med trusler om å ta sitt eget liv. Rundt bordet satt alle barnebarna, 7 stk fra 5 år til 17 år. Ingen reagerte, alle fortsatte å spise, for dette var vi vant til. 

Å gå å legge seg hos meg i helgene betydde å måtte låse soveromsdøra, for det var ukjente på fest. En av gangene falt noen ned trappen og skadet seg stygt. Det var vanlig. En annen gang klatret en av mine foreldre inn vinduet, den fant vist ikke inngangsdøren. Dette skremte meg ikke. For det var vanlig. 

Anonymkode: 282d9...6e8

Det er jo omsorgssvikt og høyst unormalt at voksne holder på sånn!

Skrevet

Det er ikke ok å være synlig beruset når man er barnevakt. Det burde være helt uproblematisk å la være å drikke alkohol i den situasjonen. Enig med deg ts. 

Anonymkode: 0375e...ea8

• Liker 1
Skrevet
Malmfrid skrev (15 minutter siden):

Tydeligvis ute etter å provosere. 

Nei, det følger av mange forskingsrapporter samt mine egne opplevelser at voksnes alkoholkonsum isolert sett ikke er problematisk for barn. Det er først når barnet i utgangspunktet ikke er fortrolig med den voksne at endret atferd grunnet alkoholkonsum er et problem.

• Liker 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Nei, det følger av mange forskingsrapporter samt mine egne opplevelser at voksnes alkoholkonsum isolert sett ikke er problematisk for barn. Det er først når barnet i utgangspunktet ikke er fortrolig med den voksne at endret atferd grunnet alkoholkonsum er et problem.

Det stemmer overhode ikke med hva jeg har lest og hørt. Det skal lite alkohol til for at et barn merker endring hos den voksne og det gjør barnet usikker og redd. 

Jeg vil være en trygg voksenperson for mine barnebarn:

https://rop.no/aktuelt/selv-moderat-drikking-hos-foreldre-kan-pavirke-barna-negativt/

Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke at små barn skal forbinde meg med alkoholdunst - og jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å la være å drikke alkohol rundt små barn.

Vi har helt alkoholfri julefeiring også - det var det mine barn og svigerbarn som gav beskjed om når de fikk barn selv. 

Vil legge til at jeg drikker svært sjeldent alkohol. Har vel drukket slkohol maks 5 ganger hittil i år. 

Men hvorfor drikke i det hele tatt når du mener alkohol er så skadelig? 

Anonymkode: 783a8...477

Skrevet
Brunello skrev (34 minutter siden):

Ikke full, men noe påvirket. Er barna vant med henne og ellers trygge, er det helt uproblematisk. Berusede voksne er først et problem når de ikke er særlig til folk fra før av, og da regner jeg med at de heller ikke får lov til å være barnevakt. 

Når du sjangler og snøvler er du full. Og det kan virke skremmende på barn når du oppleves annerledes. Selv om du ikke er ufin på noen måte. 

Anonymkode: e500c...47e

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor drikke i det hele tatt når du mener alkohol er så skadelig? 

Anonymkode: 783a8...477

Jeg drikker nesten aldri alkohol - det må være over 6 mnd siden sist. 

Skrevet
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Det stemmer overhode ikke med hva jeg har lest og hørt. Det skal lite alkohol til for at et barn merker endring hos den voksne og det gjør barnet usikker og redd. 

Jeg vil være en trygg voksenperson for mine barnebarn:

https://rop.no/aktuelt/selv-moderat-drikking-hos-foreldre-kan-pavirke-barna-negativt/

Det står jo til og med i ingressen til det du linker til at det skal noe mer til.

Ny, norsk forskning viser at selv moderat drikking hos foreldrene kan gi forhøyet risiko for å utvikle alkoholproblemer, samt trigge angst og depresjon hos barna. Dette må sees i sammenheng med andre forhold i familien, som foreldrenes utdanning og psykisk helse.

• Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det står jo til og med i ingressen til det du linker til at det skal noe mer til.

Ny, norsk forskning viser at selv moderat drikking hos foreldrene kan gi forhøyet risiko for å utvikle alkoholproblemer, samt trigge angst og depresjon hos barna. Dette må sees i sammenheng med andre forhold i familien, som foreldrenes utdanning og psykisk helse.

Dette gidder jeg ikke diskutere mer med deg. Jeg er en gammel bestemor og drikker svært sjeldent alkohol. Å drikke når jeg er med barnebarna mine er uaktuelt så får andre gjøre hva de vil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du sjangler og snøvler er du full. Og det kan virke skremmende på barn når du oppleves annerledes. Selv om du ikke er ufin på noen måte. 

Anonymkode: e500c...47e

Jeg er ikke uenig i at man ikke skal være full. Om hun var full, vet vi ikke. Jeg tar ts beskrivelse med to tonn salt. Hun er så negativt innstilt til alkohol at man ikke kan ta henne helt seriøst. Jeg kjenner veldig mange damer, og ingen av de blir så beruset at de ikke har god kontroll etter tre glass vin.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Dette gidder jeg ikke diskutere mer med deg. Jeg er en gammel bestemor og drikker svært sjeldent alkohol. Å drikke når jeg er med barnebarna mine er uaktuelt så får andre gjøre hva de vil.

Forstår det er kjipt å bli konfrontert med eget argument og at du ikke har lest godt nok. Lykke til neste gang.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i at man ikke skal være full. Om hun var full, vet vi ikke. Jeg tar ts beskrivelse med to tonn salt. Hun er så negativt innstilt til alkohol at man ikke kan ta henne helt seriøst. Jeg kjenner veldig mange damer, og ingen av de blir så beruset at de ikke har god kontroll etter tre glass vin.

Men det er jo ikke nødvendig?? Klarer man ikke droppe alkohol når man passer barnebarn, da han man et alkoholproblem man bør få hjelp med.

Anonymkode: dcb16...c70

• Liker 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Forstår det er kjipt å bli konfrontert med eget argument og at du ikke har lest godt nok. Lykke til neste gang.

De fleste oppegående voksne folk har fått med seg at det skal lite alkohol til før barn ser en endring hos den voksne - og kan da bli utrygg og redd. 

Det gjelder ikke alle - men jeg spiller ikke hazzard med små barns trygghetsfølelse. Hva du velger å gjøre er opp til deg. 
Ha en fin kveld. 

Skrevet

Veldig spesielt at så mange skal forsvare alkoholforbruk når man passer barnebarn. Pussig at man ikke kan holde seg edru en kveld.

Mange som går i forsvar på at det jo er helt greit.

Tenker det sier litt om hvor viktig del alkohol har i livet og hvor vanskelig det er å la være å drikke…

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig spesielt at så mange skal forsvare alkoholforbruk når man passer barnebarn. Pussig at man ikke kan holde seg edru en kveld.

Mange som går i forsvar på at det jo er helt greit.

Tenker det sier litt om hvor viktig del alkohol har i livet og hvor vanskelig det er å la være å drikke…

Enig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo ikke nødvendig?? Klarer man ikke droppe alkohol når man passer barnebarn, da han man et alkoholproblem man bør få hjelp med.

Anonymkode: dcb16...c70

Vi drikker vin til middag i helgene. Hvorfor skal vi ikke gjøre det når det er barn til stede? De har aldri reagert på det. Fra egen barndom har jeg bare hyggelige minner fra da foreldrene mine drakk alkohol. Jeg forbinder alkohol med god mat og hygge. Ikke fyll.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...