Gå til innhold

USA-valget 2024

Surpomp

Anbefalte innlegg

thomH skrev (Akkurat nå):

Det beste med en Trump-seier er å se reaksjonene blant folk. Hysteriet er direkte komisk.

Var vel mye mer hysteri da han tapte. Nå er vel folk bare oppriktig bekymret. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

thomH skrev (1 minutt siden):

Det beste med en Trump-seier er å se reaksjonene blant folk. Hysteriet er direkte komisk.

Alec Baldwin blir ikke arbeidsledig nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal de presses til og gi fra seg areal? Tror du Ukrainerne vil være fornøyd med det?

Om de hadde vært fornøyd så hadde de vel ikke trengt å bli presset ;)

Hvorfor er fordi Trump ikke er interessert i å støtte krigen, og Ukraina er uansett i ferd med å tape hvis de ikke får økt støtte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (3 minutter siden):

Da er du heldig som er priviligert nok til å slippe å frykte han. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er fordi Trump ikke er interessert i å støtte krigen, og Ukraina er uansett i ferd med å tape hvis de ikke får økt støtte.

Om Rusland vinner i Ukraina så finnes det vel ikke noe som stopper de fra å gå på nestte naboland, som Norge for eksempel.... Så synes det er veldig merkelig at Europa ikke bidrar med alt Ukraina trenger. Det er veldig mye biligere for oss at Ukraina slå Russland en at vi må gjøre det selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er folk skeptiske til at han vil avslutte krigen i Ukraina egentlig? Tipper det vil skje ganske raskt, men han vil nok presse Ukraina til å gi fra seg noe land i øst.

Fordi Europa ikke kan leve med at Russland "vinner";  for øyeblikket drives det en utmattelses krig i Ukraina; hvis USA kutter kranene på utstyr, må Europa ta sikkerhetspolitiske grep. Det betyr en total eskalering.

Kampene i Ukraina har aldri egentlig handlet om Ukraina, det handler om krig som akseptabel tilegnelse av terretorie.  

Og for øyeblikket er Georgia, Molodova, Serbia, Kosovo, og Ungarn i spill. For USA er Sør-kinahavet, Sørkorea og Taiwan under trussel. Selv eksistensen av Israel er i spill nå.  

Det finnes kun en mulig avslutning av ukraina krigen som ikke fører til en full, varm 3. verdenskrig , og det er full tilbaketrekning av Russland. Og det har vært kjent siden dag en av den krigen. Det var derfor folk ble overasket.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Om Rusland vinner i Ukraina så finnes det vel ikke noe som stopper de fra å gå på nestte naboland, som Norge for eksempel.... Så synes det er veldig merkelig at Europa ikke bidrar med alt Ukraina trenger. Det er veldig mye biligere for oss at Ukraina slå Russland en at vi må gjøre det selv. 

Ja vi får se om Europa blander seg inn på Ukrainas side, det er ikke umulig det. Men Europa sliter med økonomien og en høyrebølge selv, så spørs om de/vi tar sjansen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (14 minutter siden):

Jeg ser veldig lite hysteri, bare resignasjon : de fleste var forbredt på at han kom til å vinne. Fordelen er at man denne gangen er bedre forberedt, det er enklere å forutse hva som kan skje. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 minutter siden):

Fordi Europa ikke kan leve med at Russland "vinner";  for øyeblikket drives det en utmattelses krig i Ukraina; hvis USA kutter kranene på utstyr, må Europa ta sikkerhetspolitiske grep. Det betyr en total eskalering.

Kampene i Ukraina har aldri egentlig handlet om Ukraina, det handler om krig som akseptabel tilegnelse av terretorie.  

Og for øyeblikket er Georgia, Molodova, Serbia, Kosovo, og Ungarn i spill. For USA er Sør-kinahavet, Sørkorea og Taiwan under trussel. Selv eksistensen av Israel er i spill nå.  

Det finnes kun en mulig avslutning av ukraina krigen som ikke fører til en full, varm 3. verdenskrig , og det er full tilbaketrekning av Russland. Og det har vært kjent siden dag en av den krigen. Det var derfor folk ble overasket.

Vi får se. Tror du tar feil angående hvordan Europa vil svare, men er langt fra sikker.

At Russland vi ta en full tilbaketrekning er ikke noe annet enn ønsketenkning, det har ikke noe rot i virkeligheten og kommer aldri til å skje.

Endret av Athod
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke problemet. Det har vært rimelig klart lenge at han faktisk ikke har som mål om å fortsette ; det var ett av de uttrykte målene med valget av visepresident; han ønsker å videreføre seg med en politisk erstatning.

Men han HAR promotert å endre loven til at en president kan sitte så mange perioder han vinner, og det er faktisk noe som kan skje nå, gitt at han kan sikre overgangen til Vance sitt valg, siden det er neste president som må signere en slik lovendring.

Så om ikke verktøyene for en faciststat kommer på plass NÅ, så kan han være instrumentet for å sikre en i fremtiden.  

Biden sitt utrykte måll var vel også at han skulle "ta USA in i fremtiden" og folk trode han snaket om visepresidenten sin, men han var ikke så lett å bli kvitt alikeveld... Jeg vet ikke hva som kommer til å skje, men jeg tror ikke Trump sine utalelser er mer pålitelig en Biden sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (26 minutter siden):

Ja, hadde bare innbyggerne i Hiroshima hatt 20 liter vann + ekstra gass så hadde de nok overlevd bomben. Det var nok temperaturstigningen som tok livet av de?

Det er ikke bare selve atombombene som er farene ved atomkrig.

Jeg føler meg helt trygg på at ingen kommer til å slippe en atombombe over den lille skogsbygda vi har slått oss til ro i. 

Konsekvensene for atomkrig eller storkrig er større enn bare å bli drept av motstanderens våpen. 

Men, vi er ikke der enda. Litt nærmere føler jeg, men skal ikke gå helt i kjelleren enda. Nå er jeg mest bekymret for kvinner, fattige og minoriteter i USA og befolkningen i Ukraina og i midtøsten. At Trump skal stoppe disse krigene er for all del ikke gode nyheter for dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (18 minutter siden):

Da får det være opp til Ukrainerne hva de ønsker, og ikke hvem som helst i Washington.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (12 minutter siden):

Ja vi får se om Europa blander seg inn på Ukrainas side, det er ikke umulig det. Men Europa sliter med økonomien og en høyrebølge selv, så spørs om de/vi tar sjansen.

Ja du har rett i at det ikke er sikkert Europa gir nok støtte, men jeg tror det vil koste oss dyrt om vi svikter Ukraina. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melkebarten skrev (5 minutter siden):

Da får det være opp til Ukrainerne hva de ønsker, og ikke hvem som helst i Washington.

Skjønner ikke hvorfor du tror jeg snakker om hva som er rett eller ikke. Jeg snakker om hva jeg tror vil skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (4 minutter siden):

Ukraina kan heller ikke kreve og forvente støtte fra USA eller andre. Risikoen for å tape flere menneskeliv er vel større med en fortsatt krig enn om de overlater en del av av landet og legger ned øksa nå. Det handler om å tilpasse seg og gå videre. Vi kjenner ikke kulturen innad i de landene uansett hva noen påberoper seg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Ja du har rett i at det ikke er sikkert Europa gir nok støtte, men jeg tror det vil koste oss dyrt om vi svikter Ukraina. 

Ja det er ikke noen lette avgjørelser som må tas framover. Om Europa ødelegger økonomien sin enda mer så blir det fort en enorm høyebølge på kontinentet, er ikke akkurat ønskelig det heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (31 minutter siden):

Biden sitt utrykte måll var vel også at han skulle "ta USA in i fremtiden" og folk trode han snaket om visepresidenten sin, men han var ikke så lett å bli kvitt alikeveld... Jeg vet ikke hva som kommer til å skje, men jeg tror ikke Trump sine utalelser er mer pålitelig en Biden sine.

Grunnen til at jeg tar Trump sine uttalelser for å være det han mener, handler om at de kommer totalt uten en politisk tanke. Han vet ofte ikke hva det han sier BETYR. 

Jeg tror ikke Trump faktisk er ideologisk facist, han bare sier ting han tenker som i bunn og grunn er facistiske, fordi han mener oppriktig at det er riktig.

Når han går ut å demoniserer politiske motstandere, er det i et forsøk på å skape den maktposisjonen han mener han skal ha; det at disse er i konflikt med alle demokratiske og politiske prinsipper er ikke noe han reflekterer over. Han bare offentlig sutrer rundt det, som om det ikke var det politiske landskapet han skal fungere i.

Når han sier han skal hevne seg, er det noe han oppfatter han har rett til basert på sin posisjon. Han ser på angrep som personlig, ikke knyttet til sak.

Fra Trump sitt ståsted tror jeg ikke han forstår HVORFOR presidenter har begrenset mulighet til å gjenvelges. Jeg tror ikke han forstår hvorfor politikere har en viss grad av beskyttelse mot rettsforståelse og personlig ansvar.  (Hvilket er ironisk, fordi facisme EGENTLIG forplikter personlig ansvar.)

Hvis Trump hadde hatt noen som helst politisk forståelse av betydningen av det han sa og mente, ville han vært utrolig mye farligere, for da hadde han oftere holdt kjeft. 

Nå VET de hva de velger. At de kansje ikke forstår det, er et helt annet bilde.  

Endret av Druid
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at jeg ikke er kvinne i USA. Er i mot deres kvinnesyn og stakkars de unge jentene om de blir uplanlagt gravide 

Endret av TLR
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd i dag. Kamala Harris hadde 1 sak - en eneste - fri abort.

Og de som er litt mer opplyste, vet at hun ikke hadde noen som helst makt til å sette seg ned i presidentstolen og innføre selvbestemt abort for hele USA i januar. Det var et tomt løfte.

Både Høyesterett og Kongressen ville trenge en helt ny sammensetning for å innføre rett til abort over hele USA, og det var ingen ting som tydet på det. Harris kunne love så mye hun ville. Det var umulig.

Det man derimot så, var at hun ville være en president som fortsatte Bidens kamp for at transkvinner skal ha fulle rettigheter som kvinner og tilgang i sport, kvinnefengsel, kvinneavdelinger, over alt hvor kvinner hadde kjønnsbestemt rett til å nekte menn adgang.

Transpolitikken utlignet nok abortpolitikken for noen velgergrupper. Trump har gjort et meget godt valg og tatt så mange av de latinamerikanske velgerene fra demokratene.

Innlegget er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (1 time siden):

Jeg hørte nylig en podcast om at Russlands økonomi er i sterk vekst og går helt strålende. Kina og India er nye storkunder av olje, det offentlige forbruket (krigen) fører til stor økonomisk vekst, og de europeiske sanksjonene har liten effekt. Trump har sagt mye merkelig, men hvis han mener alvor av å få slutt på krigen raskt så er det ingen tvil om at Russland kommer til å kreve en anseelig andel av Ukraina. Og da får de virkelig blod på tann hva angår resten av Europa. Så "fint" at Trump vil ha USA ut av NATO og bygge høye murer forresten...

Joda, de selger olje til Kina og India for harde livet, men tjener de *veldig* gode penger på det?

Nei, men volumet gjør at det ser ut, og de  eneste som tjener på dette i det lange løp er Kina, og Russland blir stående i en taknemlighetsgjeld til de, hva tror du kan komme til og skje den dagen Russland ikke greier og betale for seg ovenfor Kina?

Jo da skjer det samme som har skjedd andre steder, Kina har gitt lån til bygging av infrastruktur, når vertslandet da ikke greier og gjøre opp for seg så sier Kina, ja men da bare tar vi det tilbake, og vipps så har de en skikkelig fin dyphavnskai til og skipe ut ting fra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...