Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
TomKrus skrev (37 minutter siden):

Det var en enorm tabbe av Europa at de ikke grep inn da Russland besatte Krim, og enda verre da de kjørte store styrker opp mot grensene til Ukraina ! Jeg tror ikke Russland hadde tatt denne sjansen om Trump hadde styrt

Trump sin uttalte motstand mot å utfordre Putin, og igangsette reaksjoner etter Krim annekteringen, var grunnen til at Putin hjalp Trump til å bli valgt. 

Trump var ingen venn av Europa da heller.

Utfordringen med støtten til Ukrainerne lå på at dette i utgangspunktet hadde en faktor  av borgerkrig: selv om det er liten tvil om at separatistene var støttet tungt av Russland, så er borgerkrig typisk problematisk for geopolitisk påvirkning. 

Et annet poeng, er at Trump egentlig støtter Putins verdensorden basert på makt. Hans eventuelle reaksjon på krigen handler ikke om Ukraina sin rett på suvereniteten, men om det truer amerikanske sikkerhetsinteresser.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Blir nok en ganske grei seier til Harris. Og sutring fra Trump.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 2
Skrevet

Merker jeg er like spent på konsekvensene av resultatet som selve resultatet.

Begge parter er jo spådd og spekulert til å bringe med seg undergang og fordervelse av sine motstandere.

Det beste hadde jo vært om vinneren, hvem enn det blir, simpelthen styrte landet tålelig greit uten mye konflikt og dramatikk, så denne ekstreme polariseringen kan jekkes litt ned. At det skjer ville jeg dog ikke satset veldig store summer på.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
LeveMannen skrev (19 timer siden):

Og hva med dere som lider under TDS som på den ene siden påstår at Trump er stokk dum, og på den andre siden påstår at han bruker dobbeltkommunikasjon for å ha ryggen fri juridisk? Er du i det hele tatt klar over at deres påstander er diametralt selvmotsigende?

Litt spesielt at din reaksjon på Trumps fascistiske utsagn er å angripe de som påpeker dem. Tåpelig av deg å begynne å diskutere andre her, når temaet er Trump. Oser av desperasjon.

Men det betyr altså at du støtter Trumps fascisme, som ønsket om å bruke militæret mot politiske motstandere?

• Liker 5
Skrevet
TomKrus skrev (2 timer siden):

Velgerne til demokratene er ikke dumme :) De er hjernevasket i alle fall. Hvem vinner valget ? Umulig å si, det er jevnt og noe juks fra begge parter kan finne sted. Om 2 dager vet vi litt mer om akkurat dette. Lover ikke godt at to slike personligheter som Harris Woke, og Trump rabiat med omtrent halve befolkningen i ryggen skal styre fremover. Det kan gå virkelig galt uansett hvem som vinner.

Velgerne til demokratene er hjernevasket? Hva er det du snakker om? Det er Trumps velgere som støtter ham uansett hva han gjør. Hvis Harris hadde saget en brøkdel av det Trump har sagt, ville velgerne ha vendt seg mot henne for lenge siden.

Ønsker ikke fascisme = woke. Go it.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (På 3.11.2024 den 12.50):

??? Trump som kjeftet på Kina hele den forrige presidentperioden og ville ha høy importtoll derfra?

Trump som har rost Xi Jinping gjentatte ganger. Og andre diktatorer.

Sitat

Trump sa hva nøyaktig i den forbindelse?

Det første der var vel et lovforslag som ble fremmet nylig - mens Trump ikke har noen offisiell politisk rolle - men har ikke fått med meg om det ble vedtatt eller ikke.

Kan se ut som du blander Trump med den nåværende administrasjonen, hvem som nå enn styrer den....

Nei, jeg snakker om ting Trump selv har sagt og gjort.  

Enda en tulling skrev (På 3.11.2024 den 19.05):

Men mye av det Trump sier utsettes for ganske kreative tolkninger, både på Demokratisk side og her i Norge (er vel streng tatt samme greia).
Derfor er jeg ute etter et sitat som viser hva denne påstanden bygger på.

Nei, det er Trump-tilhengere som hele tiden må omtolke og bortforklare de fascistiske uttalelsene hans. Som da han sa han ville bruke militæret mot politiske motstandere.

Endret av jabx
  • Liker 5
Skrevet
Musken skrev (6 timer siden):

Så interessant! Hvor i USA er du? En venninne var nettopp på jobbreise i San Fransisco, og sier det samme som deg. 

San Diego/California.

Gjest Bombasi
Skrevet

Trump har nå reist land og strand rundt på valgkampanjer med å love gull og grønne skoger for alle. Det er ikke måte på hvor ren gatene skal bli, hvor billig mat skal bli, hvor høy lønn folk skal få, hvor godt alle skal få det, hvor annerledes folk skal leve osv, mens velgerne jubler. Det er jo ingenting politisk bak det Trump sier, kun virkelighetsfjern og tom løgn og bedrag. Ironien er at Trump allerede har vært president i 4 år, og da gjorde han ingenting med det han nå lover gull og grønne skoger for. 

Det er åpenbart at Trump er en bløff som er villig til å si hva som helst og gjerne det som skal til kun for å innta makta igjen. For egen vinning. 

Harris har virket mye mer balansert og ikke minst politisk motivert. Hun snakker om politikk. Lovnadene kommer innimellom, men er ikke så konkrete og store som Trump. Det er fordi Harris er jordnær og vet at mye er det vanskelig å gjøre noe med på kort tid. 

Det virker bare som at mange av USAs velgere elsker tom valgflesk foran jordnær politikk, så jeg frykter at Trump appellerer mer til folk.

Nå går vi inn i et kritisk døgn. Valgdagen. I natt får vi resultatet. I morgen er det mulig vi må se på verden og ikke minst USA med nye øyne. Både om Trump eller Harris vinner. Vinner Trump så sier dette seg selv, men hvis Harris vinner så blir det haraball pga Trump. 

Håper bare Harris vinner, og at dette er Trumps aller siste valgkampanje. Han er tross alt 78 år nå. 

Skrevet
Bombasi skrev (6 minutter siden):

Trump har nå reist land og strand rundt på valgkampanjer med å love gull og grønne skoger for alle. Det er ikke måte på hvor ren gatene skal bli, hvor billig mat skal bli, hvor høy lønn folk skal få, hvor godt alle skal få det, hvor annerledes folk skal leve osv, mens velgerne jubler. Det er jo ingenting politisk bak det Trump sier, kun virkelighetsfjern og tom løgn og bedrag. Ironien er at Trump allerede har vært president i 4 år, og da gjorde han ingenting med det han nå lover gull og grønne skoger for. 

Det er åpenbart at Trump er en bløff som er villig til å si hva som helst og gjerne det som skal til kun for å innta makta igjen. For egen vinning. 

Harris har virket mye mer balansert og ikke minst politisk motivert. Hun snakker om politikk. Lovnadene kommer innimellom, men er ikke så konkrete og store som Trump. Det er fordi Harris er jordnær og vet at mye er det vanskelig å gjøre noe med på kort tid. 

Det virker bare som at mange av USAs velgere elsker tom valgflesk foran jordnær politikk, så jeg frykter at Trump appellerer mer til folk.

Nå går vi inn i et kritisk døgn. Valgdagen. I natt får vi resultatet. I morgen er det mulig vi må se på verden og ikke minst USA med nye øyne. Både om Trump eller Harris vinner. Vinner Trump så sier dette seg selv, men hvis Harris vinner så blir det haraball pga Trump. 

Håper bare Harris vinner, og at dette er Trumps aller siste valgkampanje. Han er tross alt 78 år nå. 

Mye tyder fremdeles på at Harris vinner, setter 10ern min på det selv om hun er langt fra et godt presidentemne i verdens eneste supermakt.

• Liker 2
Gjest Bombasi
Skrevet
Tått skrev (Akkurat nå):

Mye tyder fremdeles på at Harris vinner, setter 10ern min på det selv om hun er langt fra et godt presidentemne i verdens eneste supermakt.

Heldigvis er det Harris som leder knapt, og det er Harris som har fått de fleste analysene til seg. 

Om hun er et godt presidentemne kan diskuteres, ja, men hun er definitivt et bedre emne enn Trump. 

Skrevet
Bombasi skrev (2 minutter siden):

Tenk å lage så mye trøbbel når du nærmer deg 80 år. 

😔 Håper virkelig ikke verden endres til det enda verre nå. Synd de har så stor innflytelse på verden.

De er i en veldig vanskelig situsjon, mange har jo flere jobber bare for å overleve. Jeg skjønner noen, om de ignorerer mye sosialt(Mange som er ignorante og bare tenker økonomi også i Norge) blir blendet av løgnene, spesielt  når Trump bestandig later som at han er med dem mot dem som styrer, han var med på å skape mye de lever i nå..😐 samtidig tror jeg en del er jevnt over uintelligente. Eller er det bare løgn vi blir foret? 

Håper Harris vinner, men er også, som deg, redd for hva som vil skje. Trump egger sånn opp, han er ikke sunn.

Syns ikke hun har ikke like mye trygghet rundt seg som foreksempel Obama, Obama hvor er du? Føler ikke hun står støtt når hun er så ny og alt rundt USA bare er blitt tull og tøys. Valgkampen har mistet all verdighet, men kanskje den aldri hadde noen, men jeg var for ung til å vite det?

• Liker 3
Skrevet

Når får vi se resultatet? Kommer det innen midnatt amerikansk tid eller neste dag?

Hvilken tidssone forholder de seg til?

Skrevet
Pipaluk skrev (19 minutter siden):

Når får vi se resultatet? Kommer det innen midnatt amerikansk tid eller neste dag?

Første resultatene kommer 01:00. Om det blir en overlegen seier får vi kanskje svaret i løpet av 3-5 timer elns.

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (11 minutter siden):

Tror ikke vi får noe reellt resultat før om noen dager, men valgsendingene foregår i natt norsk tid. Så når du våkner i morgen tidlig kan det være avgjort, men tipper det blir dratt ut i dagesvis (eller uker eller måneder). 

Det er indikasjoner på at Trump vil erklære valgseier før alle stemmene er telt opp. Om Kamala ender med å vinne da vil det bli mayhem og løgn om valgfuks igjen. 

Uansett hva som skjer blir det en spennende uke i USA, og jeg er redd det blir voldelig om Kamala vinner, for Trump vil jo ikke godta et tap. 

• Liker 3
Skrevet
Athod skrev (1 time siden):

Første resultatene kommer 01:00. Om det blir en overlegen seier får vi kanskje svaret i løpet av 3-5 timer elns.

Hvilken amerikansk tidssone tar de utgangspunkt i ? 

Gjest takinova
Skrevet

Vi vet nok ikke noe sikkert før onsdag ettermiddag/kveld norsk tid. Så bedre å spare kreftene sine til å onsdagkvelden enn tirsdagsnatta.

Kamala Harris vinner nok ganske greit til slutt.

Skrevet (endret)

Jeg tror Trump får flest folk ut av godstolen desverre.

Endret av Granitta
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Hvilken amerikansk tidssone tar de utgangspunkt i ? 

01:00 norsk tid.

• Liker 1
Skrevet
yamask skrev (På 28.10.2024 den 15.14):

Kamala må levere på høyt nivå, mens Trump kan si og gjøre hva han vil uten store konsekvenser. At han i det hele tatt får stille klarer jeg ikke begripe, men det at han faktisk ligger an til å vinne gjør at det er lettere for meg å tro at vi lever i en slags simulasjon for det er faktisk ikke til å tro på 😆 

Jeg har problemer med å se dette.. at Kamala har noe høyt nivå?

- Demokratene sendte en senil mann til valget og prøvde å skjule at han var det! Gud vet hva de proppet han med for å få han til å fungere i månedene forut, men det hele sprakk jo under den debatten med Trump. Når ledelsen i demokratene sender en senil mann som sin representant, og der Harris visselig var vise-president, så lurer jeg på hva mer de skjuler? For det er jo helt hinsides! Bare av den grunn så tenker jeg at standarden er skremmende ...lav. 

- Kamela har ikke levert på høyt nivå som visepresident. Jeg vil si tvert imot. Hun fikk hovedansvar for grensen, og det stykket arbeidet har hun levert på til stryk. Så kan det være at den senile sjefen hennes- eller de som egentlig hadde makten- ikke gjorde jobben enkel for henne, men det sier litt om hva slags leder hun er. Hun er ikke en leder. Hun bare er der. 

- Hun har i grunn ikke levert noe plan for sin politikk og hva hun vil. Det er jo en kritikk som hun også ha fått av vennligsinnede medier. En slik plan er jo egentlig bare prat. Men man jo forvente at hun i alle fall kan snakke og levere noe verbalt. 

..og det er mange andre ting som gjør at jeg ikke tenker at demokratene leverer på noe nivå som jeg blir imponert av. De har masse kjendiser som liker dem og mye svada, men ellers?

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...