AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? Anonymkode: 12252...a2a 8 2
Stor pike Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Min hadde alltid med en pakke kjeks på tur. Og instruks om å dele. Men det var ikke hver uke da. Kanskje noen få ganger i året. 1
mommyaka Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Om vår får med Kjeks er det 2 stk og sunne 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Altså noen få kjeks på turdag med skolen gir ikke overvekt hos barn. Du kan jo endelig ta det opp, men skal alle andre innrette seg etter deg og ditt barn? Du er selv ansvarlig for hva du sender med ditt barn. Selv om det er lov, betyr ikke at dere må sende med. Her har de også lov til å ha med kjeks på tur, men er ikke hver tur vi sender med. Har vi hjemme, så får de et par kjeks med i matboksen, men aldri en hel pakke - det er helt unødvendig. Har vi ikke kjeks hjemme, må de klare seg uten. Anonymkode: 18c35...e32 24 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Kan du ikke bare sende med fullkornkjeks? Bake selv uten sukker, fett eller hva enn det er du ikke vil ha i? Anonymkode: c094b...b9b 14 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Det er en skikkelig uting med kjeks hver uke! Hadde tatt det opp med lærer. Hvis det er tur en skjelden gang i blant er det uproblematisk. Ikke rart nordmenn er så overvektige. Det er jo summen av all den forbanna kosen. Anonymkode: 61be6...069 9 1 3
Gjest jegerrinne Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Det fins da mange typer med kjeks. Og 2 kjeks i matpakke er ikke det som vil gjøre utslaget. Her og hadde de turdag 1 dag I uka. Skolen stod for hovedstaden som ofte ble laget på bål da alt fra fisk i folie, grønsaker i folie, suppe osv. Men her kunne de å ha med kjeks og da ble det ofte havrekjeks med ost og druer
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 Du må ikke sende kjeks. Men jeg skjønner at mange barn vil ikke skille seg fra de andre, og vil spørre om kjeks fordi mange andre har slik i matpakka. Jeg pleier å sende et par sunnere kjeks, eventuelt hjemmelagde. Men jeg er egentlig enig med deg, TS, at det blir ganske mye "kosemat". Mange sier: "Du er hysterisk, et par kjeks en gang i blant skader ikke!". Men det er ikke bare "et par kjeks på turdagen". Det er avslutninger, siste dag før ferien, bursdager, Halloween, førjulstiden, påske, is i varmen, osv, osv. For å ikke snakke om den billige ultraprosseserte maten ungene får på SFO hver dag... Så jeg ville kanskje ikke tatt kampen om kjeks på turdag, men hvis du har mulighet til å engasjere seg for å prøve å forbedre det store bildet - vær så snill, gjør det! Anonymkode: 35407...25e 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 Jeg er lærer på 1.trinn og hos oss er det også lov med «et par kjeks» i matpakka på turdagen. Folk sender gjerne med et par Bixit-kjeks, eller noe fullkornskjeks. Alle har ikke kjeks hver uke, og for mange er det minst like populært med f.eks. oppskåret vannmelon, jordbær o.l. En av grunnene til at vi har valgt å formidle til foreldrene at «det er lov med et par kjeks på tur» er for å signalisere at vi IKKE ønsker det til vanlig. Anonymkode: c72b3...181 9 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 Det er ikke to kjeks i matpakke som gir overvekt. Det er mangel på to kjeks i matpakke som gir et veldig anstrengt forhold til mat. Anonymkode: d56b6...80a 7 14
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ikke to kjeks i matpakke som gir overvekt. Det er mangel på to kjeks i matpakke som gir et veldig anstrengt forhold til mat. Anonymkode: d56b6...80a Nettopp. To kjeks i uka velter ikke lasset om kostholdet ellers er sunt og man er aktiv. Det er det dere spiser hjemme dere først og fremst må ta tak i. Anonymkode: 56cbe...a47 11 3
luxifine Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 To-tre kjeks er fint, de trenger gjerne litt ekstra energi når de er på tur. Problemet er dem som sender med hele kjeks pakken!! Hver uke får de med mr.lee og en pakke med kjeks. DET syntes jeg er en uting. Om jeg sender med mine unger noen skiver, grove pizzasnurrer eller matvafler sammen med et par kjeks og noe frukt ser jeg på som uproblematisk. Kanskje jeg tar det helt ut og legger i en yoghurt. Tur SKAL være litt ekstra og om det er et par kjeks som skal til for å skape turglede so be it. Jeg har selv sittet med elevene i pøsregn, sludd, snø, og ufyselige tilstander og de er ute i timesvis! Det er kalde fingre og tær, gnagsår og vått tøy. Det er snø ned i nakken og slitne bein. Tunge sekker og klamme turbukser. Å gi ungene et løft når de kommer frem i form av kakao eller kjeks tenker jeg må være greit. Det er viktig å lære ditt overvektige barn måtehold fremfor avhold. Sistnevnte bidrar bare til forverring av situasjonen og kan på sikt skape en spiseforstyrrelse (overspising, tvangsspising, bulimi ++). 9 2
Perle Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? Anonymkode: 12252...a2a Det er jo ikke et par kjeks på en turdag, en gang i uken som gjør ungen din overvektig. Ikke ta ta fra andre gleden med turkjeks. Endret 28. august 2024 av Perle 14 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? Anonymkode: 12252...a2a Hvor mange turer kan det ha vært siden skolestart? Var ikke skolestart rundt 19. august? Barnet ditt må lære at man ikke kan skeie ut med kosemat før man er godt og vel normalvektig. Det er en lærdom som er ganske essensiell senere i livet. Anonymkode: eec50...84d 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Skrevet 28. august 2024 Trenger ikke sende med en hel pakke. To kjeks holder i massevis. Jeg har alltid posjonert ut. Hadde jeg sendt med en hel pakke med oppfordring om å dele hadde han spist mesteparten selv. Samme med marshmallows når det var tur med grilling - jeg sendte med kanskje 4-5 stk. Hele posen hadde hadde glatt blitt spist. Nå var ikke mitt barn i faresonen for overvekt, men det er jo ikke nødvendig med sukkermengde tilsvarende en halv sukkerpose (?) på en helt vanlig onsdag. 😅 Anonymkode: 715dd...4dc 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Skrevet 28. august 2024 Det har vært tur ukentlig siden sfo start 1. August, så 4. Tur i morgen, med beskjed om at det er en ukentlig hendelse. Jeg kan ikke drive og bake sunne kjeks hver uke, hva nå enn det er. Kjeks har generelt mye fett og sukker, og er sånn sett en versting. Barnet mitt er ikke overvektig, men kryper oppover på kurven, og fra helsestasjon blir jo dette problematisert. Det er to kjeks på skolen, kake på svømming, vafler hos besteforeldre, alle skal kose og det skal alltid være mat. For ikke å snakke om skjerm til lunsj på skolen, som helsestasjon advarer mot. 15-20 % av 3. Klassinger er overvektig, men det skal fikses alene av hjemmet. Anonymkode: 12252...a2a 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er ikke to kjeks i matpakke som gir overvekt. Det er mangel på to kjeks i matpakke som gir et veldig anstrengt forhold til mat. Anonymkode: d56b6...80a Hva er det som gir overvekt, da? Jeg ser ofte argumentet med at det ikke er X, Y, Z som gir overvekt, men når det blir både X, Y og Z i tillegg til et sunt kosthold blir det for mye og gir overvekt. Anonymkode: 987e7...1df 9
Fru Uperfekt Skrevet 28. august 2024 #18 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? Anonymkode: 12252...a2a Da velger en litt sunnere kjeks. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #19 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det har vært tur ukentlig siden sfo start 1. August, så 4. Tur i morgen, med beskjed om at det er en ukentlig hendelse. Jeg kan ikke drive og bake sunne kjeks hver uke, hva nå enn det er. Kjeks har generelt mye fett og sukker, og er sånn sett en versting. Barnet mitt er ikke overvektig, men kryper oppover på kurven, og fra helsestasjon blir jo dette problematisert. Det er to kjeks på skolen, kake på svømming, vafler hos besteforeldre, alle skal kose og det skal alltid være mat. For ikke å snakke om skjerm til lunsj på skolen, som helsestasjon advarer mot. 15-20 % av 3. Klassinger er overvektig, men det skal fikses alene av hjemmet. Anonymkode: 12252...a2a Kake på svømming?? Aldri hørt om. Vafler hos besteforeldre? Ditt ansvar å formidle det hvis du ikke syns det er ok. De kan vel lage litt sunnere vafler evt og så er det istedenfor et måltid isteden for i tillegg til et måltid. Anonymkode: 88381...031 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva er det som gir overvekt, da? Jeg ser ofte argumentet med at det ikke er X, Y, Z som gir overvekt, men når det blir både X, Y og Z i tillegg til et sunt kosthold blir det for mye og gir overvekt. Anonymkode: 987e7...1df Kostholdet hjemme, først og fremst. Kombinert med mangel på hverdagsaktivitet. Det er to skiver i stedet for en. To ekstra pizzastykker en lørdag. Drikke med kalorier. Brødmat til lunsj i stedet for mer mettende mat. Familier som ikke drar ut i naturen en søndag. Ikke to kjeks i matpakka en gang innimellom. Anonymkode: d56b6...80a 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå