Gå til innhold

fordeling av soverom!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, nå legger jeg hendene mine over ørene, lukker øynene og sier høyt: lalalalalalalalalalalalalalalallalalalallalalala...........i håp om at dette må gå over....

Dere kan da vel ikke mene at dere er uenig at foreldrene skal ta viktige og mindre viktige avgjørelser, enten det er fordeling av rom i et hus eller andre praktiske ting? Uansett motivasjon (for det er jo det som trigger dere, at motivene til stemor i denne saken er så stemoderlig - sminkebord phu! hvem har nå det, ikke ordentlige mødre ihvertfall). Jeg er overbevist om at alle foreldre som flytter inn i nytt hus/leilighet IKKE sier til barna; nå kan dere velge hvilket rom dere vil ha:-)

F.eks; det store soverommet vårt har verandadør, vi ønsket ikke at største jenta skullle ha mulighetene engang til å gå ut på hverandaen, og dermed kunne gå rundt til vinduet til lillesøster. Javel, så var motivet pent nok, men poenget her er at VI som foreldre bestemte dette.

Ikke bli så inderlig indignert på andres vegne da - jeg sier som min mor sa en gang; husk det vennen min, når du krangler med en idiot er det to idioter som krangler..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke et eneste sted i denne diskusjonen at det står at det er helt fritt for guttungen å velge rom. Det jeg ser er en masse argumenter om romfordeling, ikke om hvem som skal bestemme hva.

Skrevet

Hos oss er det så små soverom, at vi var nødt til å ta det største for å få plass til dobbeltsenga og klærne våre.

Nå skal vi bygge stort rom i kjelleren, det skal eldstemann få, slik at hun får mest mulig plass. Da skal minstemann flytte inn på hennes gamle rom, slik at han får bedre plass han også.

Barna bør så langt det er mulig få de største soverommene, fordi det er eneste plassen de har, mens foreldrene som regel har venner i stua og ikke på soverommet

Skrevet

Nå hopper jeg glatt over det dumme argumentet til hovedinnlegger om sminkebord :overrasket:

Jeg ville valgt det rommet som ender mot entreen til barnerom. Spesielt siden det er en såpass stor unge. Det er veldig upraktisk med soverom ut mot stua. Både med hensyn til støy fra stua og omvent. Dessuten blir ungen raskt større . Med unger, og etterhvert ungdommer rennende inn og ut er det veldig lite smart.

Et mellomstort barnerom kan man gjøre mye ut av med praktisk møblering. Takseng med skrivebord under osv.

Skrevet
Nå hopper jeg glatt over det dumme argumentet til hovedinnlegger om sminkebord  :overrasket:

Jeg ville valgt det rommet som ender mot entreen til barnerom. Spesielt siden det er en såpass stor unge. Det er veldig upraktisk med soverom ut mot stua. Både med hensyn til støy fra stua og omvent. Dessuten blir ungen raskt større . Med unger, og etterhvert ungdommer rennende inn og ut er det veldig lite smart.

Et mellomstort barnerom kan man gjøre mye ut av med praktisk møblering. Takseng med skrivebord under osv.

Har soverom til min niåring med dør rett inn i stuen, og det er ikke noe problem hos oss.

Skrevet (endret)

Jeg skulle gjerne hatt et soverom ledig jeg.....

Jeg ville gjort det på denne måten:

1. Vi, foreldrene, tar det største rommet ( vi har en stor seng og nattbord som tar en del plass, men nå er ikke vårt soverom så forferdelig stort uansett... ), mens barnet kan få velge mellom de to som er igjen.

Hvis du ikke vil at han skal ha inngang fra stuen, så passer kanskje det med inngang i entreen best. Da får han litt mer privatliv samtidig og kan spille litt musikk og sånt.

2. Det siste rommet kan brukes som datarom og der kan gutten være når han og kameratene vil bruke dataen.

Han får litt bedre plass på rommet sitt til et skrivebord, bokhyller, en kommode kanskje, seng, skap osv.

Vi bor i en 4-romsleilighet og vi er 2 voksne og 3 barn.

Vi har det største soverommet, som faktisk er mindre enn det vi hadde før. Våre to sønner deler på rommet som ligger vegg i vegg med oss.

De har en etasjeseng, bokhylle, skrivebord, skap, et lekebord og tv. Men det er omtrent alt det er plass til uansett, men vi har et par løsninger i tankene etterhvert som barna blir større og trenger litt mer plass til ting.

Datteren vår har soverommet som ligger vegg i vegg med brødrenes sitt soverom.

Hennes rom er mindre, men det er mer enn nok plass til henne for øyeblikket.

Hun har en etasjeseng, skap, skrivebord, bokhylle som er festet på veggen og en datamaskin.

Hun kan fint leke og ha besøk inne på rommet sitt, men igjen så må vi løse det etterhvert som hun blir eldre.

Men nå kommer jo det også an på hvor lenge vi bor her og da.

Men jeg skulle ønske at vi hadde mer plass å gå på og ikke minst hadde et rom til overs som vi kunne ha brukt til et datarom.

Uansett hvordan dere gjør det, så ønsker jeg dere lykke til.

Endret av Kittykat
Skrevet

Etter å ha lest hele denne tråden så er det 2 ting jeg noterer meg...

Jeg skal forbli singel.... OG... ungene mine er heldige, jeg har det minste soverommet og de har hvert sitt 13 m2 store soverom... alle tre rommene har inngang fra entreen i andre etasje. Stue og kjøkken nede!!...

med andre ord... 3 personer i en 4-roms er passelig!!!

Skrevet

Ærlig talt, dette er garantert ett innlegg for å irritere på seg mødre i forhold til steforeldrerollen. Kan ikke fatte noe annet, for ingen med sine fulle fem i behold vil uttale seg om sine stebarn i SÅ negative ordelag!

Gjest Pusekatt (ikke innlogget)
Skrevet
Jeg ser ikke et eneste sted i denne diskusjonen at det står at det er helt fritt for guttungen å velge rom. Det jeg ser er en masse argumenter om romfordeling, ikke om hvem som skal bestemme hva.

Det står i hovedinnlegget da.......at faren har sagt til guttungen at han kan få velge rom, mens stemor heller mener det bør avgjøres utfra hva som er mest praktisk for alle parter og formål.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg forstår ikke at hovedinnlegger er stemor...

vi har da et barn på 9 år og faren hans lar ham fritt få velge rom! jeg syns at vi heller burde bestemme hva som er mest praktisk!

Er det ikke en annen gjest som er stemor og ikke hovedinnlegger?

Men mitt syn:

Det er de voksne som bestemmer slike ting som romfordeling.

Barna kommer gjerne med ønsker, men foreldrene bestemmer.

Kanskje burde du og din samboer kommunisere bedre sammen før barnet fikk vite alternativene...

Jeg ville selv tatt det mellomstore soverommet med inngang fra stuen.

Det store soverommet ville jeg gjort om til datarom kombinert garderoberom for alle.

Og gutten fikk soverommet i gangen.

Vi har 4 soverom:

Det største (12 kvadrat) har samboer og jeg.

Det nest største (10 kvadrat) har minstemann på 2 år. Han leker der og har lekene sine der.

Stedatter, som bor hos oss, har det 3 største (8 kvadrat). Der er plass til familieseng, garderobeskap, pc pult m/pc og 2 kommoder.

Gutten min på 9 år har det minste soverommet (6 kvadrat) + med et kott med plass en en etageseng til 2 stesønner (på 8 og 11 år, en helg i måneden)/andre gjester. På rommet til gutten min er der plass til loftsseng, og under den er der en pc pult m/pc, bokhylle, og på gulvet er der en kommode, et garderobeskap og en tvbenk m/tv. Sacosekker å sitte på som stues i etagesengen når de ikke er i bruk.

I kjelleren har vi laget lekerom til de eldste barna med tv, playstation, data, bøker, filmer, eksperimenter, spill etc.

Ser på oss som heldige fordi vi har eget lekerom i tillegg til soverommene.

Men poenget er at vi har selv tatt det største soverommet, fordi det er det eneste hvor det plass til å gå på begge sider av sengen.

Hver sine valg og en er da ikke egoistisk selv om en prioriterer på den ene eller andre måten vel? Men jeg synes dette børe en voksen avgjørelse.

Mayamor

Skrevet

Du kunne fått sove om du ville det. Du trosset foreldrene dine sine regler og de klarte ikke å følge dem opp. Det er ikke det samme som at du ikke får sove fordi det er et fjernsyn i naborommet.

Det er da ikke alle som får sove når som helst hvis det er støy i rommet ved siden av?

Selv har jeg hatt det slik i hele mitt liv, nå er jeg over 30 og sliter fremdeles med å få sove om kvelden.

Hadde forøvrig rom ved siden av stua som liten, og det hjalp ikke akkurat nevneverdig, med tv og foreldre som pratet sammen når jeg skulle sove.

Hvis dette barnet er som meg, og attpåtil må ha døra oppe pga mørkeredsel, så skjønner jeg ikke hvorfor det er så smart å plassere barnet akkurat ved stua.

Men det er tydeligvis ikke så mange som mener det samme. Ser ut til at de fleste mener at barn bestemmer, og foreldre skal henge seg på, ellers er de ego.

Skrevet

Ser det er mange som mener hun er stemor,sikkert på grunn av hennes meninger ang.romfordeling,men jeg kan heller ikke se at det står noe om det i hovedinnleggers innlegg....????

Uansett....hos oss har vi fordelt rommene slik:min mann og jeg har det største rommet,eldste barn det neststørste og minstemann det minste rommet og jeg tror faktisk det er den vanligste fordelingen....

Skrevet

Vi er heldige og har et stort hus, mannen og mitt soverom er 19 kvm, eldstesønnen sitt rom er også 19 kvm og yngstesønnen har et rom på 18 kvm.

Vi bodde ganske trangt tidligere - da fikk barna store soverom - men mannen og jeg hadde et knøttlite. Jeg ville at ungene skulle ha et bra rom med plass til venner ... mannen og jeg kunne alltids holde ut på det lille .. ingen problemer. Andre jeg kjenner lot barnet overta soverommet - mens de bodde i flere år på sovesofa i stuen ... Nå har de stort hus - men jeg beundret dem mange ganger for å sette barnets behov langt foran sitt eget.

Skrevet

Jeg hadde valgt det i gangen til ham dersom du føler det går utover voksenlivet på kvelden. Har selv en 9-åring og de er flinke til å lytte på hva vi snakker om. Jeg synes det hadde vært slitsomt å hatt ham rett innfor stua, da hadde jeg nok ikke snakka så mye om ungene som jeg ellers gjør med min mann etter at ungene er i seng.

Jeg synes også at han som 9 åring får litt privatliv når han har besøk osv. slik at han slipper å gå gjennom stua med venner osv. hele tiden. De liker jo tross alt å være litt for seg selv de også. At han stikker ut om kvelden høres helt rart ut. Dersom dere har et godt og tillitsfullt forhold til ham, ser jeg ikke det som noe problem i det hele tatt.

Skrevet
Ærlig talt, dette er garantert ett innlegg for å irritere på seg mødre i forhold til steforeldrerollen. Kan ikke fatte noe annet, for ingen med sine fulle fem i behold vil uttale seg om sine stebarn i SÅ negative ordelag!

Ja, artig hvordan mødrene alltid biter på... Det er ett par andre tråder du bør lese, for det er nettopp slik folk sier på KF. Kanskje det eneste stedet de kan få blåst ut litt gruff. For noen er det kanskje SÅ negativt...

Gjest Praktisk ?
Skrevet

Jeg bor i rekkehus med 3 soverom, vi er 3 barn og to voksne. Ingen av soverommene er spesielt store. Guttene deler det største soverommet, jenta har det nest største og vi voksne har det minste. Og det går helt greit, vi har en passe stor dobbeltseng, et nattbord og et skap på rommet. Vi er der kun når vi legger oss på kvelden for enten å sove eller annet.

Ungene mine leker mye på rommene sine og har venner på besøk, stadig vekk er det overnattingsgjester som det skal gjøres klar gjesteseng til. Derfor har de fått de største rommene. Jeg skulle gjerne hatt et soverom til for at guttene skulle fått hvert sitt rom, men vi overlever.

Jeg ser her som i mange andre tråder, at kvinnen skal bestemme og mannen være glad til. True med å ikke flytte sammen hvis hun ikke får viljen sin, er det dummeste jeg har hørt fra voksne mennesker.

Skrevet

Jeg har aldri bodd i et hjem der noe annet rom enn det største soverommet faktisk hadde plass til dobbeltseng (men vi har bodd steder der vi har måttet ligge på 120 cm seng som par pga at det rett og slett ikke var plass til større seng)

Så for meg er dette en ukjent problemstilling.. Har liksom aldri vurdert at vi foreldrene skulle ha noe annet enn det største rommet..

Vi håper derimot en gang å få "et rom til overs" som kan være barnas lekerom (sener mer "tenåringsstue")..

Skrevet
Jeg ser her som i mange andre tråder, at kvinnen skal bestemme og mannen være glad til. True med å ikke flytte sammen hvis hun ikke får viljen sin, er det dummeste jeg har hørt fra voksne mennesker.

Nå er det vel litt forskjell på det du skisserer her og det som ble skissert i hovedinnlegget da.....

Skrevet

Det handler vel mer om at det faktisk er en del kompromisser man må inngå når man flytter sammen, og det gjelder for alle parter, enn at kvinnen skal bestemme alt. Som stemor er det ganske mye man må ta hensyn til og bare akseptere som de er, men jeg hadde ikke syntes det var ok at stesønnen skulle ha det største rommet og at vi voksne skulle klemme inn dobbeltsenga på det minste der vi ikke kunne gått rundt senga på begge sider. Jeg føler meg som en hushjelp på dagtid som skuffer møkk til svetten renner for at sambo og sønnen hans skal ha det bra, så skulle da bare mangle at jeg i alle fall kan få være prinsesse om natten...

Skrevet

Tror det er endel som må lese trådstarter sitt innlegg i gjen, står ingen steder at hun er stemor....så å pepre løs på henne fordi hun kommer inn i et hjem og skal bestemme over hvor stesønnen skal sove blir da ganske bortkastede innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...