Gå til innhold

fordeling av soverom!

Fremhevede innlegg

Gjest Oppsaltrylletrollet
Skrevet (endret)
Mener du at et barn på ni år skal bidra til husleien? Hvordan da?

:riste:

Men det hadde kanskje vært en ide å sende ham ut med avisa snart :twisted:

Jeg bidrar ganske mye. Det var jeg som gjorde det økonomisk mulig for dem å flytte fra en liten 2-roms m ett soverom, til stor 3-roms med 2 soverom. Ungen fikk altså eget rom hos faren for første gang. Så kanskje derfor mannfolka godtar oss onde stemødre -

Innlegget er endret.

Lea (moderator)

Endret av Remyline
Videoannonse
Annonse
Gjest :-) anna (ikke pålogga)
Skrevet

Jeg er faktisk enig med trådstarter, selv om jeg ser argumentene fra den andre siden.

På den ene siden ser jeg jo at det er praktisk at et barn, som bruker rommet sitt mye, har et stort rom. (Og spesielt om det er to barn som deler rom.) På den annen side har ikke nødvendigvis størrelsen på rommet så mye å si for barnet.

I praksis betyr det gjerne bare mer plass å rote på.

Foreldrene er tross alt to mennesker som skal ha plass til dobbelt opp med seng og klesskap.

Hva med et kompromiss...

Barnet får det miste soverommet, men får bruke det andre rommet som datarom sammen med foreldrene. dermed kan han sitte der når han har kompiser på besøk for å spille spill og sånt.

Det vil jo dessuten gi foreldrene god mulighet til å følge med nettbruken til poden.

Skrevet

Å høre innstillingen enkelte her inne har til sine stebarn er en meeeeget god grunn til at jeg har tenkt å forbli sammen med min mann til evig tid!!! Men til saken... Jeg er faktisk enig med de fleste her som mener at barna trenger de største rommene, av grunner som allerede er nevnt (venner på besøk, plass til å leke osv.) Vi har også hatt denne problematikken med at sønnen vår vil ha gløtt på døra. Man får kjøpt små nattlys som gir bittelitt lys om natta dersom det er mørket han bekymrer seg for. Det har funket fint her. En annen ting er at dette kan dere jobbe med slik at han til slutt har igjen døren sin. Hva med et kompromiss? "OK, du får dette rommet, men da må det være slik at vi trener på at du har døra igjen slik at du ikke blir forstyrret av oss voksne, tv'n, musikk osv".

Skrevet

Som en som alltid fikk det minste rommet i huset selv da jeg var liten, ville jeg helt klart gitt det store rommet til barnet. Foreldre bruker kun rommet til å sove ol, selv om man er to som må dele rommet. Foreldrene har resten av boligen til sin disposisjon til alle døgnets tider. Barn/ungdom blir vist til rommet sitt for alt mulig, lekser, sove, ha besøk, ha tingene sine i. Jeg kjenner faktisk noen som ga det største soverommet til barnet, og beholdt det minste selv. Der var der faktisk bare plass til sengen, man kunne ikke en gang gå ved siden av sengen, måtte krype opp i sengen i fotenden. Jeg syns faktisk at det er egoistisk av foreldre å alltid ta det største rommet til sitt soverom.

Skrevet (endret)

Jeg bidrar ganske mye. Det var jeg som gjorde det økonomisk mulig for dem å flytte fra en liten 2-roms m ett soverom, til stor 3-roms med 2 soverom. Ungen fikk altså eget rom hos faren for første gang. Så kanskje derfor mannfolka godtar oss onde stemødre -

Innlegget er endret.

Lea (moderator)

Barn under 13 år har ikke lov til å jobbe, og det er moralsk uforsvarlig å kreve at så små barn jobber.

Endret av Violetta
Skrevet
Er det virkelig så vanlig at barn sniker seg ut? Det var et argument jeg ikke kom på en gang.

Jeg ville gitt barnet det største soverommet fordi barn bruker rommene sine mye mer enn til å sove på. Det er deres tilholdssted, hvor de har de aller fleste tingene sine, tar imot venner på besøk osv.

Så absolutt!

Du har min fulle støtte! Vi hadde samme problemstilling med våre to soverom. Stesønnen ønsket seg det største, men jeg sa til faren at DET kunne han bare glemme. Faren er heldigvis relativt fornuftig, og jeg truet med å ikke flytte sammen med dem om han skulle tekkes ungen for enhver pris. Vi er tross alt to på samme rom, mens stesønnen er alene. Derfor har vi to som faktisk DELER rom det største rommet. Ungen har (som den du skisserer) - et rom fullt av leker, men bare pc`n som er i bruk. I tillegg bor han her annen hver uke.

Det er DU og ikke ungen som betaler halvparten av husleia (antar jeg), så du kan jo vurdere om du er villig til å bidra...

Hadde min samboer kommet med sånne krav, kunne han bare ha glemt meg! Ville ikke hatt han for alt i verden! Makan til barnslig og egoistisk oppførsel er det heldigvis sjelden jeg ser.

Jøss!!! Nok en gang lurer jeg på hvorfor i all verden mannfolk faktisk godtar en slik oppførsel. True med å ikke flytte sammen med dem pga et soverom :riste:

Jeg blir direkte skremt av hvordan jenter oppfører seg mot barn som ikke er deres egne.

Heldigvis er det flere som mener som jeg. :klappe:

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med mellomstort rom da. Hvor stort det egentlig er. La oss si at det er en ok størrelse på det. Da hadde jeg latt poden få det soverommet som har inngang fra entreen.

Da slipper både han og hans venner å gå gjennom stua hver gang de skal på rommet. Har aldri hørt om at det er store problemer fordi barn sniker seg ut.

Siden det er litt avstand mellom stua og soverommet så vil lyder ikke bære så godt. Det gjelder både for de voksne og for gutten.

Som voksen så vil jeg føle meg veldig ukomfortabel med at alt som foregår i stua vil gutten få med seg etter at han har lagt seg fordi han sover med åpen dør. Selv med lukket dør så vil han få med seg en hel del.

Dersom han nå får det mellomstore rommet så trenger han ikke å bruke dyrbar plass til klesskap mm. La han få en kommode til det viktigste og resten et annet sted.

Jeg kjøper ikke argumentet med at dere er to, har mer klær osv. Dere bruker faktisk kun soverommet til å sove i. Barn bruker det som et oppholdsrom og trenger plass dersom det er mulig. Nå har jeg kun sett på ting jeg synes er viktig når det skal avgjøres hvem som får hvilket rom.

Skrevet
Barn under 13 år har ikke lov til å jobbe, og det er moralsk uforsvarlig å kreve at så små barn jobber.

Du tror helt seriøst visst at jeg virkelig mener at ungen skal jobbe! Herregud....

Skrevet (endret)

Innlegget er endret.

Lea (moderator)

Så det er ikke lov å påpeke at de trenger noen til å forsørge seg og ungene sine altså????

Jo, men det er ikke tillat å komme med krenkende kommentarer. Trille (mod)

Endret av Trille
Skrevet
(mod)

Til glede for flere, tror jeg gir opp forumet. Folk tar jo alt en skriver dønn seriøst. Hvis noen finner ut hvem jeg er, kommer vel barnevernet på døra.... Men det er jo heldigvis ikke MIN unge :twisted:

Skrevet

Før dette tar helt overhånd; igjen er debatten sporet av på grunn av mor/stemorsproblematikk. Ikke? joda, det har den. I de aller fleste familier, biologiske som stefamilier har foreldrene det søtrste rommet, det eldste barnet det nest største osv. Noen få av dere praktiserer annerledes, de fleste er standard. Men når trådstarter ønsker det søtrste rommet av praktiske årsaker (både pga av størrelse, de er to - og fordi sønnen må ha døren åpen), høres hun ut som en kjempeegoist og inkarnasjonen av den onde stemor.

Det som er litt av poenget er at stemor som faktisk skal bo her hver dag ikke får være med å ta denne avgjørelsen! Far har bestemt at slik må det være.

Barnet skal være der annenhver helg eller noe sånt, og da står rommet tomt. Samtidig er min erfaring at barn leker mindre på rommet sitt enn de gjør i stua, de vil svært gjerne være der resten av familien er.

Av og til blir disse diskusjonene helt ute, kan vi ta den tilbake der den hører hjemme? :)

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg sagt at ungen skal ha det største rommet fordi han trenger det mer enn de voksne. Men jeg synes det er en dårlig løsning med inngang fra stua, både pga uro og trafikk når det er mange venner der, og fordi de voksne skal kunne spille musikk på kveldstid og prate om sine ting uten små ører for nært alltid.. Er det bra nok størrelse på rommet i entreen kan han være der, synes jeg.

Skrevet
Før dette tar helt overhånd; igjen er debatten sporet av på grunn av mor/stemorsproblematikk. Ikke? joda, det har den. I de aller fleste familier, biologiske som stefamilier har foreldrene det søtrste rommet, det eldste barnet det nest største osv. Noen få av dere praktiserer annerledes, de fleste er standard. Men når trådstarter ønsker det søtrste rommet av praktiske årsaker (både pga av størrelse, de er to - og fordi sønnen må ha døren åpen), høres hun ut som en kjempeegoist og inkarnasjonen av den onde stemor.

Det som er litt av poenget er at stemor som faktisk skal bo her hver dag ikke får være med å ta denne avgjørelsen! Far har bestemt at slik må det være.

Barnet skal være der annenhver helg eller noe sånt, og da står rommet tomt. Samtidig er min erfaring at barn leker mindre på rommet sitt enn de gjør i stua, de vil svært gjerne være der resten av familien er.

Av og til blir disse diskusjonene helt ute, kan vi ta den tilbake der den hører hjemme? :)

Hva slags dekning har du for at foreldre som oftest har det største soverommet? I min omgangskrets er det helt motsatt. Fordi barn trenger større plass.

Hvorfor er det mer riktig at stemor skal avgjøre enn at far skal gjøre det?

Hvor står det at stesønnen skal bare være der annenhver helg? Jeg tok utgangspunkt i at han er der det meste av tiden. Det står faktisk ikke noe om det i startinnlegget.

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Hva slags dekning har du for at foreldre som oftest har det største soverommet? I min omgangskrets er det helt motsatt. Fordi barn trenger større plass.

Jeg kjenner heller ikke til et eneste hjem hvor foreldrene har det største rommet.

Skrevet
Hvor står det at stesønnen skal bare være der annenhver helg? Jeg tok utgangspunkt i at han er der det meste av tiden. Det står faktisk ikke noe om det i startinnlegget.

Det står at han er det annenhver uke!

Skrevet
Det står at han er det annenhver uke!

Ok, men det er forskjell på det og annenhver helg.

Skrevet
Ok, men det er forskjell på det og annenhver helg.

Har ikke påstått noe om saken, jeg.. Bare kommer med en saksopplysning du mente manglet..

Skrevet
Har ikke påstått noe om saken, jeg.. Bare kommer med en saksopplysning du mente manglet..

Takk for det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...