Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 jeg og sambo har kjøpt oss ny og større leilighet! vi flytter fra en 3-roms til en 4-roms. men så kommer fordelingen av soverome og der sliter vi litt. vi har altså 3 soverom, et mediumstort som har inngang i entreen helt ved ytterdøra, et mediumstort som har inngang fra stua, og et stort som også har inngang fra stua. vi har da et barn på 9 år og faren hans lar ham fritt få velge rom! jeg syns at vi heller burde bestemme hva som er mest praktisk! selv syns jeg han burde ha rommet som ligger i entreen fordi hvis han ligger i et av rommene som har inngang fra stuen, så må vi fortsette å ha veldig lav lyd på tv om kvelden når barnet har lagt seg for vi får ikke lov å lukke døra hans helt igjen. mens faren hans mener at han burde få det store rommet for han trenger jo plass til alle lekene sine... jeg sier NEI, eneste leka han bruker er jo datamaskinen. JEG trenger det store soverommet, da jeg er kvinne og trenger mye skapplass (faktisk har sambo like mye klær som meg...) og jeg trenger stor plass til mitt sminkebord etc etc... det andre mediumstore soverommet som har inng. fra stua kan vi bruke som datarom, roterom, tørkerom (til tørkestativet). hva syns dere? er ikke mine meninger om hvem som skal ha hvilket rom de beste for alle parter?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 Dette må nesten du og samboeren din bli enige om... Men en ting jeg ville tenkt på er at en 9 åring som har soverom direkte ut i entreen har lettere for å snike seg ut. Jeg hadde selv soverom i 2.etg med en knirkende trapp som mine foreldre hørte fra sitt soverom.. Så når vi skulle "snike oss ut" overnattet vi alltid hos en venninne av meg som hadde soverom i 1. etg rett ved inngangsdøra.. At det er noen logikk i at barn/foreldre skal ha "rett på" det største soverommet er jeg ikke enig i..
~MALIN~ Skrevet 20. februar 2006 #3 Skrevet 20. februar 2006 Jeg syns at her ble det det veldig mye MEG MEG MEG fra din side ... Er også enig med gjest i at å ligge så nær utgangsdøra gjør det lettere å snike seg ut etterhvert. Det er ikke så uvanlig lenger at foreldrene tar det minste soverommet, - det finnes mange fine garderobeløsninger som utnytter plassen veldig godt på små rom. Hva med å flytte sminkebordet inn på badet? Dette må du nesten bli enig med din samboer om!
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 Er det virkelig så vanlig at barn sniker seg ut? Det var et argument jeg ikke kom på en gang. Jeg ville gitt barnet det største soverommet fordi barn bruker rommene sine mye mer enn til å sove på. Det er deres tilholdssted, hvor de har de aller fleste tingene sine, tar imot venner på besøk osv.
LilleBille Skrevet 20. februar 2006 #5 Skrevet 20. februar 2006 Jeg ser ingen grunn til at de voksne trenger det største soverommet - tvert i mot. De gjør sjelden noe annet enn å sove (eller andre aktiviteter i sengen) på rommet. Noe helt annet er det med barn - de skal ha venner på besøk osv. - og trenger plass. Det eneste som taler for at gutten skal ha rommet i tilknytning til gangen - er bråk fra TV - men det er vel tvilsomt om dere har TVen så høyt på at en niåring ikke kan klare å legge seg.
Gjest Piper Skrevet 20. februar 2006 #6 Skrevet 20. februar 2006 (endret) Jeg mener barnet bør få det store rommet, for de er mer på rommet sitt enn det de voksne er. Sminke deg kan du faktisk gjøre på badet, og du kan fint kjøpe deg en kommode eller to til å ha klærne dine i. Beklager, men du har ikke behov for det store rommet mer enn det barnet har. Og senere vil han kanskje ha kamerater på rommet, og da kan det være fint med en liten sofagruppe eller lignende. Så kan du få det store rommet når han flytter ut. Sånn er det å ha barn Så nei, dine meninger er ikke best for alle parter. Endret 20. februar 2006 av Piper
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #7 Skrevet 20. februar 2006 Dersom han er avhengig av å ha døren til rommet sitt åpen ville jeg gitt han rommet som vender ut mot gangen. Det er i lengden slitsomt å måtte tenke over hver minste lyd man lager i stua på kveldstid. Jeg vet av erfaring at mannen min og jeg ofte diskuteter saker som angår ungene på kveldstid, da vi har tid til å sette oss ned. Da forteller vi hverandre også ting som vi har opplevd gjennom dagen, helt vanlige tanker, men likevel ikke nødvendigvis noe man vil at ungene skal overhøre.
Snupsi79 Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 øhhh...det jeg reagerte mest på ved innlegget ditt var den tydelige egoismen som lyser igjennom. Dessverre er jeg enig i at sønnen hans ikke bør få et rom gjør at man må ha tv o.l lavt på om kvelden, har selv en 9 åring og vet hvor mye små ører får med seg om kveldene. Bortsett fra det synes jeg at barna trenger mer plass på soverommet enn foreldrene - dette pga leker og når venner kommer på besøk. Selv bruker jeg kun soverommet til å sove i, evt også hvis man har datamaskin der. At du trenger stooor plass pga sminkebordet ditt og alle klærne dine hadde ikke holdt for meg iallefall. Utrolig hva mannfolk finner seg i
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #9 Skrevet 20. februar 2006 Et lite tillegg til mitt tidligere inlegg: Ta et av de minste soverommene selv, og bruk det andre små til et walk in closet, i tillegg til datarom. Da er mye av problemet løst, er det ikke? Jajaja, har alltid ønsket meg det. Walk in closet. Men da med mye mer klær enn det jeg har nå...
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #10 Skrevet 20. februar 2006 trådstarter her! nå fikk jeg mye kjeft her ja. enn om vi stryker et par av mine argumenter da! slik at eneste argumentet for at barnet skal ha soverommet ved entreen er at jeg og sambo kan sitte i stua og snakke og se på tv uten at barnet blir forstyrret!
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #11 Skrevet 20. februar 2006 (endret) trådstarter her! nå fikk jeg mye kjeft her ja. enn om vi stryker et par av mine argumenter da! slik at eneste argumentet for at barnet skal ha soverommet ved entreen er at jeg og sambo kan sitte i stua og snakke og se på tv uten at barnet blir forstyrret! ← Du kan ikke stryke størrelsen på soverommene. Det var det som var avgjørende for mine svar. PS: Vil du egentlig bare at noen skal være enig med deg og har allerede bestemt deg? Hvorfor spør du her inne da? Endret 20. februar 2006 av Violetta
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #12 Skrevet 20. februar 2006 Hvor store er de mellomstore soverommene og det store, da? Regn med at sønnen din trenger plass til å sitte, skrivebord til skolearbeid, sittemuligheter når venner kommer på besøk og klesskap, leker/sportsaker. Passer alt dette på et av de mellomstore soverommene? Husk at han blir eldre. Kanskje er det ikke så lenge dere må ha døra på gløtt lenger? Hvordan er kjøkkenet? Er det mulig å sitte koselig der for deg og faren hvis dere vil prate om voksenting som ikke egner seg for lyttende barneører?
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 20. februar 2006 #13 Skrevet 20. februar 2006 Du har min fulle støtte! Vi hadde samme problemstilling med våre to soverom. Stesønnen ønsket seg det største, men jeg sa til faren at DET kunne han bare glemme. Faren er heldigvis relativt fornuftig, og jeg truet med å ikke flytte sammen med dem om han skulle tekkes ungen for enhver pris. Vi er tross alt to på samme rom, mens stesønnen er alene. Derfor har vi to som faktisk DELER rom det største rommet. Ungen har (som den du skisserer) - et rom fullt av leker, men bare pc`n som er i bruk. I tillegg bor han her annen hver uke. Det er DU og ikke ungen som betaler halvparten av husleia (antar jeg), så du kan jo vurdere om du er villig til å bidra...
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #14 Skrevet 20. februar 2006 Faren er heldigvis relativt fornuftig, og jeg truet med å ikke flytte sammen med dem om han skulle tekkes ungen for enhver pris. Det er DU og ikke ungen som betaler halvparten av husleia (antar jeg), så du kan jo vurdere om du er villig til å bidra... ← Mener du at et barn på ni år skal bidra til husleien? Hvordan da? Og har du tenkt på at det faktisk er du og ikke din stesønn som er i mindretall der du bor?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #15 Skrevet 20. februar 2006 de mellomstore rommene er større enn rommet han har nå! og der han bor nå har han plass til databord med datamaskin, seng, nattbord, tv, 2 skap, lenestol for barn, snowboard, radiobil, sparkesykkel... litt av hvert ja! de sjeldne gangene han har en venn på besøk så sitter han på en stol ved siden av ham og ser på data. det går an å sitte på kjøkkenet ja men jeg vil helst slippe å måtte gå på kjøkkenet hver gang jeg vil diskutere noe.... violetta: jeg har bestemt meg ja! men hadde håpet på litt støtte her så jeg klarer overbevise mannen min om at jeg vet best! men det kan jeg visst se langt etter
Snupsi79 Skrevet 20. februar 2006 #16 Skrevet 20. februar 2006 Faren er heldigvis relativt fornuftig, og jeg truet med å ikke flytte sammen med dem om han skulle tekkes ungen for enhver pris. av husleia (antar jeg), så du kan jo vurdere om du er villig til å bidra... ← Jøss!!! Nok en gang lurer jeg på hvorfor i all verden mannfolk faktisk godtar en slik oppførsel. True med å ikke flytte sammen med dem pga et soverom Jeg blir direkte skremt av hvordan jenter oppfører seg mot barn som ikke er deres egne.
salsera Skrevet 20. februar 2006 #17 Skrevet 20. februar 2006 Hvis rommene uansett er større enn det han har nå, ser jeg ikke noe stort problem i å la han få et av de mellomstore. Hva sier gutten selv til dette da? Har dere snakket om den nye leiligheten sammen alle tre i fred og ro og lagt fram hva dere ønsker dere? Hvor mange kvadratmeter snakker vi egentlig om her?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #18 Skrevet 20. februar 2006 får han rommet i entreen får han jo mer privatliv også! og kan spille høyere musikk enn han ville fått lov til om han hadde rom ved stua?!
~MALIN~ Skrevet 20. februar 2006 #19 Skrevet 20. februar 2006 jeg truet med å ikke flytte sammen med dem om han skulle tekkes ungen for enhver pris. Det er DU og ikke ungen som betaler halvparten av husleia (antar jeg), så du kan jo vurdere om du er villig til å bidra... ←
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #20 Skrevet 20. februar 2006 hos oss har ungene (to jenter på 3 og 5) det største rommet. det er soverom og lekerom, og de tilbringer masse tid der. vi har klemt vår seng inn på et mindre rom, det er trangt og rotete, men vi oppholder oss jo der minimalt i forhold til hvor mye jentene er på sitt rom. syntes det er helt rettferdig jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå