Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hadde vært kjekt med et svar på dette da spørsmålet er høyst aktuelt både i denne og Kongehuset-tråden.

Jeg stilte samme spørsmål på RR Kongehuset 12.05, og der er spørsmålet ennå ikke godkjent.

Endret av Holger Pan
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reverend skrev (På 20.5.2026 den 13.41):

Hvordan vurderes det når enkeltbrukere svært konsekvent siterer og svarer et stort antall meningsmotstandere i en tråd, samtidig som de aktivt støtter og forsterker innlegg fra brukere som mener det samme? 

Jeg tenker ikke nødvendigvis på uenighet i seg selv, men på omfanget og effekten dette kan få for tråddynamikken, hvor enkelte brukere etter hvert dominerer store deler av debatten gjennom gjentatte siteringer, utfordringer og støtteinnlegg. 

Spørsmålet mitt er derfor hvor grensen går mellom aktiv deltakelse og en form for adferd som i praksis kan bidra til å skape et skjevt eller pressende debattmiljø for andre deltakere.

Beklager sent svar, jeg trodde jeg hadde svart på dette tidligere. 

Så fremt det ikke forstyrrer debatten ønsker ikke vi å detaljstyre hvordan debatten går. Det vil være naturlig at noen tar større plass en andre i en debatt, både på nett og utenfor nett. Moderator og admin er her for å sørge for at vårt regelverk blir fulgt, ikke for å være debattstyrere. Om det postes veldig mye korte svar av typen enig, stemmer, dette er rett osv. så vil dette bli fjernet som avsporinger om det er såpass mye at det går under spam.

• Liker 1
Skrevet
Forumansvarlig skrev (12 timer siden):

Beklager sent svar, jeg trodde jeg hadde svart på dette tidligere. 

Så fremt det ikke forstyrrer debatten ønsker ikke vi å detaljstyre hvordan debatten går. Det vil være naturlig at noen tar større plass en andre i en debatt, både på nett og utenfor nett. Moderator og admin er her for å sørge for at vårt regelverk blir fulgt, ikke for å være debattstyrere. Om det postes veldig mye korte svar av typen enig, stemmer, dette er rett osv. så vil dette bli fjernet som avsporinger om det er såpass mye at det går under spam.

Takk for svar. Jeg ser forskjellen mellom moderering av regelbrudd og styring av debattinnhold. 

Samtidig tror jeg kanskje noe av poenget mitt druknet litt. Det jeg forsøkte å beskrive var ikke bare høy aktivitet, men en tråddynamikk hvor noen brukere svært konsekvent siterer, utfordrer og følger opp et stort antall andre deltakere over tid, samtidig som de i stor grad forsterker hverandres innlegg. 

Selv om dette ikke nødvendigvis bryter regler isolert sett, kan det likevel påvirke deltakelsesklimaet ganske mye. For noen kan det oppleves som at enhver nyanse eller avvikende vurdering/mening umiddelbart møtes av omfattende motsvar fra de samme få brukerne, og at debatten etter hvert blir mer preget av repetisjon og press enn reell meningsutveksling. 

Jeg ønsket derfor mest å gi en tilbakemelding på hvordan dynamikken i slike tråder kan oppleves fra brukerperspektiv.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes forhåndsgodkjenning på Ris og Ros fungerer meget godt. Da får man svar fra moderator og vi slipper brukerdebatt. Spør jeg på ris og ros er jeg primært interessert i moderators synspunkter. 

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvorfor har stegningen av trådene om Kongehuset og Marius gått fra 23 til 22? 

Og åpnet de ikke 07 også før? 🤔 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
blvck skrev (14 timer siden):

Hvorfor har stegningen av trådene om Kongehuset og Marius gått fra 23 til 22? 

Og åpnet de ikke 07 også før? 🤔 

Hei

Det er ikke noe bevisst valg, det må justeres litt etter hvor lang tid den ansvarlige admin har til å sitte utover kvelden og gå gjennom.  Jeg trodde den pleide å åpne 8, men jeg kan sette den til å automatisk åpne 7. Kvelden vil nok variere noe etter hva jeg rekker å gå gjennom, men jeg skal prøve å holde den åpen så lenge det lar seg gjøre.

Forumassistent

• Liker 5
Skrevet
Forumassistent skrev (1 time siden):

Hei

Det er ikke noe bevisst valg, det må justeres litt etter hvor lang tid den ansvarlige admin har til å sitte utover kvelden og gå gjennom.  Jeg trodde den pleide å åpne 8, men jeg kan sette den til å automatisk åpne 7. Kvelden vil nok variere noe etter hva jeg rekker å gå gjennom, men jeg skal prøve å holde den åpen så lenge det lar seg gjøre.

Forumassistent

Jeg trodde trådene stengte og åpnet automatisk? 

Generelt er det fint syns jeg om tråden kan være så lenge åpen så mulig all den tid den både er stengt på natta, alle helger og helligdager  

• Hjerte 3
Skrevet

Sjekker dere om brukere som er utestengt ikke kommer tilbake med andre brukernavn?

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg stilte spørmsålet mitt på tirsdag, og fikk innlegget godkjent nå fredag. Hvis dere skal ha denne godkjenningsfunksjonen tenker jeg det også er en fordel om det kan godkjennes litt raskere enn det flere dager. Og at dere ikke godkjenner innlegg som går på brukerdebatt så klart... 

Endret av blvck
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
blvck skrev (På 9.6.2026 den 14.11):

Jeg trodde trådene stengte og åpnet automatisk? 

Generelt er det fint syns jeg om tråden kan være så lenge åpen så mulig all den tid den både er stengt på natta, alle helger og helligdager  

Vi må manuelt legge inn hver dag hvilket tidspunkt det skal åpnes og lukkes. Deretter går det autmatisk så lenge teknikken funker. Men det går ikke an å legge inn automatikken mer enn 1 døgn frem. Og siden det var første dag jeg overtok ville jeg sikre at jeg hadde lest alt før jeg stengte

CeXNS skrev (På 10.6.2026 den 17.13):

Sjekker dere om brukere som er utestengt ikke kommer tilbake med andre brukernavn?

Ja, det gjør vi, men det er ikke alltid det er mulig å se dersom de ikke bruker overlappende enehter eller IP.

blvck skrev (58 minutter siden):

Jeg stilte spørmsålet mitt på tirsdag, og fikk innlegget godkjent nå fredag. Hvis dere skal ha denne godkjenningsfunksjonen tenker jeg det også er en fordel om det kan godkjennes litt raskere enn det flere dager. Og at dere ikke godkjenner innlegg som går på brukerdebatt så klart... 

Det at det tar litt tid beklager jeg, det går på kapasitet. Skal prøve å få tatt det raskere.

Forumassistent

Skrevet

Jeg postet et innlegg i tråden, og får opp en melding om at innlegget må godkjennes før en publisering. 
Hva er dette? Jeg ønsker et plausibelt svar på noe som ligner på en mulig sensurering. 

Hvorfor? 

• Hjerte 2
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Jeg postet et innlegg i tråden, og får opp en melding om at innlegget må godkjennes før en publisering. 
Hva er dette? Jeg ønsker et plausibelt svar på noe som ligner på en mulig sensurering. 

Hvorfor? 

Hei

Det er en teknisk svikt på akkurat det, jeg godkjenner når jeg får opp beskjeden når jeg er inne. Men det skal ikke være sånn at innlegg i vanlige forumtråder må forhåndsgodkjennes. Det skal kun være i noen få spørsmålstråder, som denne.

Jeg skal undersøke med teknisk ansvarlig hvorfor det plutselig skjedde.

Forumassistent

• Liker 1
Skrevet
Forumassistent skrev (15 timer siden):

Hei

Det er en teknisk svikt på akkurat det, jeg godkjenner når jeg får opp beskjeden når jeg er inne. Men det skal ikke være sånn at innlegg i vanlige forumtråder må forhåndsgodkjennes. Det skal kun være i noen få spørsmålstråder, som denne.

Jeg skal undersøke med teknisk ansvarlig hvorfor det plutselig skjedde.

Forumassistent

Innlegget som du publiserte i går etter at det ble holdt tilbake for angivelig moderering ble slettet. Hvorfor publisere et innlegg, og så slette dette? Det gir ingen mening, og jeg ber om et svar på denne praksisen? 

Jeg har republisert innlegget i en forkortet versjon. Om dette innlegget slettes igjen, så ønsker jeg en begrunnelse. 

Generelt er det å registrere at veldig mange innlegg i forumet slettes. Jeg kjenner reglene. Likevel er det et faktum at trådene som omhandler både kongehuset og Marius Borg Høiby omhandler en virkelighet som er belyst i mediene også. Virkeligheten som ofte blir beskrevet/refereres i disse trådene er av en karakter som slettes ikke alltid speiler noe positivt, og følgelig kommer dette opp som legitime meningsutvekslinger. 

Å slette virkelighetens tidvise brutale sannhet og alvor blir feil, om dette gjøres. Om enkelte medlemmer klager på innlegg, så håper jeg at moderator samtidig vekter virkelighetens historie som en absolutt legitim rett til å hevde i et debattforum. 
Det går ikke å pynte på virkeligheten selv om man skulle ønske at det er mulig. 

• Hjerte 1
Skrevet

@Eufemia-

Jeg slettet det flere timer etter at jeg godkjente det (eller i hvert fall godkjente jeg det lenge før jeg svarte her, jeg husker ikke helt, men det var to ulike ganger i løpet av dagen), så da det ble slettet etterpå var det en del av en dialog som ble fjernet  med regelbrudd. Jeg husker ikke nå spesifikt hva det inneholdt som gjorde at jeg ryddet det, da jeg rydder veldig mye hver dag. Men praksisen var at jeg godkjente lenge før jeg gikk i dybden på rydding og rapporter.

Jeg fikk forøvrig både da og nå opp en melding fra forumsystmet som sa at innlegget ditt ventet på godkjenning fordi det inneholdt et ord som trengte godkjenning. Men det ble ikke spesifisert hvilket ord.

De regelbruddene som går igjen er spekulasjoner, brukerdebatt, brukergruppedebatt og personangrep (herunder veldig nedsettende eller krenkende karakteritikker, blant annet). Men ofte kan også innlegg helt fri for regelbrudd bli fjernet fordi de har sitert noe som slettes, eller de siterer noen som igjen hadde sitert noe som slettes.

Vi mener man skal kunne ha en åpen debatt og definitivt være kritiske. Og det er mye som rapporteres inn som ikke er å anse som regelbrudd og derfor heller ikke fjernes. 

Forumassistent

• Liker 1
Skrevet

Er ikke tråden moderert? Er fortsatt regelbrudd der som er rapportert for 14 timer siden. 

Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 timer siden):

Er ikke tråden moderert? Er fortsatt regelbrudd der som er rapportert for 14 timer siden. 

Jeg modererer gjennom dagen, så alt er ikke nødvendigvis tatt samtidig. Per nå, når klokka straks er 18, skal jeg ha gått over alle rapporter. Vi har 24 timer på å ta regelbrudd, men det går som oftest fortere.

Forumassistent

• Liker 1
Skrevet
Forumassistent skrev (22 minutter siden):

Jeg modererer gjennom dagen, så alt er ikke nødvendigvis tatt samtidig. Per nå, når klokka straks er 18, skal jeg ha gått over alle rapporter. Vi har 24 timer på å ta regelbrudd, men det går som oftest fortere.

Forumassistent

Ser at innlegg med «personlige» anekdoter fortsatt står etter rydding? Samme gjelder bilder uten URL i en annen tråd. Er det noe jeg har misforstått med reglene? 

Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 timer siden):

Ser at innlegg med «personlige» anekdoter fortsatt står etter rydding? Samme gjelder bilder uten URL i en annen tråd. Er det noe jeg har misforstått med reglene? 

Jeg har kun ansvar for Marius og Kongehuset, så andre tråder må du ta med modertorteamet. Men bilder uten URL skal fjernes pga rettigheter.

Ang. personlige historier har jeg forsøkt å vise litt skjønn hvis det fremdeles holder seg til temaet eller samtidig snakker om samme tema i innlettet, typisk såvidt nevner egen og raskt kommer tilbake til tema i samme innlegg. I motsetning til folk som bruker hele innlegget på egen historie og samtidig sporer av temaet.

Forumassistent

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Hvorfor får innlegg som spekulerer i hva mbh kommer til å foreta seg og hva kronprinsparet sikkert eller sikkert ikke kommer til å gjøre, stå?  Tråden er full av dette nå

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (På 16.7.2026 den 15.21):

Hvorfor får innlegg som spekulerer i hva mbh kommer til å foreta seg og hva kronprinsparet sikkert eller sikkert ikke kommer til å gjøre, stå?  Tråden er full av dette nå

Vi fjerner i henhold til våre regler spekulasjoner til skade. Spekulasjoner rundt hva de kommer til å foreta seg eller ikke vil det naturligvis komme uansett da vi har meget lite informasjon. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...