Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ett generellt spørsmål til administratorene her. 

Når rettsaken starter, har dere planer om å utvide moderatorjobben for å unngå stengt tråd i hytt og gevær? Vil tro at det fort kan bli enda mer amper stemning der inne enn det allerede er. Eventuelt kanskje kjøre litt korte time-out (24 timer?) på brukere som forsurer tråden med unødvendig oppgulp? (Dette gjelder begge sider, ingen nevnt, ingen glemt.)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (På 16.1.2026 den 16.54):

Jeg tror det trengs en konkret avklaring på om innlegg som går på om UAA og påstander om at han har opptrådd kritikkverdig i forhold til å ikke ringe politiet. Er det en diskusjon som er på temaet og i så fall hvorfor? Jeg opplever det som ren spekulasjon og avsporing, 

Som sagt ved mitt forrige svar, Innlegg som handler om Se&Hørs og UAA sin håndtering er relevant til tråden og vil derfor bli stående. Alle innlegg som går generelt på S&H og UAA ellers blir fjernet som avsporing da det ikke er relevant til MBH og saken, samme gjelder innlegg som diskuterer andre mediehus uavhengig av MBH saken. Er det innlegg som spekulerer til skade så vil de bli fjernet i henhold til våre regler. Men S&H, samt andre mediehus har vært en stor aktør i denne saken og vil derfor kunne diskuteres.

CeXNS skrev (På 16.1.2026 den 17.38):

Har også et spørsmål om det er lov å nevne diagnosen. Antar det ikke er lov da det er helseopplysning? Beklager hvis det er besvart tidligere

Både en venn og noen artikler har nevnt en diagnose, men det er ingen offisielle uttalelser på dette. Så det kommer ann på innleggene som nevner det og hvordan de ordlegges om det er noe som blir ryddet eller ikke. 

Ellie42 skrev (På 18.1.2026 den 11.54):

Hei administratorer. Kan dere vennligst vurdere om visse bør få en egen tråd om Ulf og Se & Hør, da MBH-tråden er blitt ett evinnelig jag om både Ulfs helse, hans karrierevalg og alt annet? Det blir nærmest umulig å følge saken for de som faktisk vil diskutere den, når de samme folkene på ut og innpust kun avsporer tråden med ting som ikke har noe med MBH å gjøre, og det i det hele virker som dette får absolutt null konsekvens for de samme brukerne som bedriver avsporingen?

Vi oppretter ikke tråder for andre og ønsker man å diskutere dette er det brukerene selv som må lage en slik tråd. Men som nevnt over, S&H sin håndtering rundt MBH saken vil være aktuelt å disktuere i tråden om MBH. På lik linje som at det har vært diskusjon om både familie hans, ofrene, ofrenes familie og advokater i forbindelse med MBH saken. 

Sinnatagg skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg har ett generellt spørsmål til administratorene her. 

Når rettsaken starter, har dere planer om å utvide moderatorjobben for å unngå stengt tråd i hytt og gevær? Vil tro at det fort kan bli enda mer amper stemning der inne enn det allerede er. Eventuelt kanskje kjøre litt korte time-out (24 timer?) på brukere som forsurer tråden med unødvendig oppgulp? (Dette gjelder begge sider, ingen nevnt, ingen glemt.)

Vi vurderer fortløpende hvordan tråden skal håndteres under rettsaken. Om tempoet øker slik det gjorde høsten det ble kjent vil vi vurderer om tråden skal stenges på nattestid og/eller i helger. Jeg vil også, som da, ha mer fokus på tråden og være mer innom til forskjellige tider av dagen i håp om å få ryddet før det sporer for mye av. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er en som bruker flere brukernavn i tråden. Har dere tenkt å gjøre noe med det? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
trønder skrev (9 timer siden):

Det er en som bruker flere brukernavn i tråden. Har dere tenkt å gjøre noe med det? 

Ved mistanke om dette anbefaler vi å rapportere inn brukeren i tråden og legge ved hvorfor man mistenke dette.

Skrevet
Forumansvarlig skrev (1 time siden):

Ved mistanke om dette anbefaler vi å rapportere inn brukeren i tråden og legge ved hvorfor man mistenke dette.

Det er gjort gjentatte ganger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
trønder skrev (4 timer siden):

Det er gjort gjentatte ganger.

Det skjer innimellom at jeg får dette, men da kun med tror det er dobbeltbruker uten noen forklaring på hvorfor og hvem man mistenker at de også er. Det er ett stort antall brukere og innlegg i tråden og det er ikke alltid like lett for oss å plukke opp eventuelle mistanker. Så ta gjerne med denne infoen når det sies ifra, og det kan gjerne gjøres i Private henvendelser Rampelyset. Vi kan ikke gi en tilbakemelding da vi ikke går ut med informasjon om andre medlemmer, men det gir muligheten for å spørre om mer info, samt legge ved lenke til flere innlegg. 

• Liker 2
Skrevet

@Forumansvarlig - nå har jeg rapportert flere innlegg som deler særs privat informasjon om MBHs enkeltmannsforetaks budsjett som ikke er offentlig informasjon for det som nærmer seg 1 dag siden. Deling av dette er et lovbrudd i henhold til personvernforordningen, og burde ikke ha fått lov til å stå så lenge. Kan dere rydde opp?

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Ellie42 skrev (6 timer siden):

@Forumansvarlig - nå har jeg rapportert flere innlegg som deler særs privat informasjon om MBHs enkeltmannsforetaks budsjett som ikke er offentlig informasjon for det som nærmer seg 1 dag siden. Deling av dette er et lovbrudd i henhold til personvernforordningen, og burde ikke ha fått lov til å stå så lenge. Kan dere rydde opp?

Jeg har nå gått over tråden og kan ikke se innlegg som inneholder privat økonomisk informasjon om MBH sitt ENK eller privatøkonomi utover det som allerede er offentliggjort og er kjent i medier, eller som lett kan finnes ved å google. Kan du lenke til innleggene hvor det er delt regnskap? 

• Liker 6
  • Nyttig 7
  • 2 uker senere...
Skrevet
Forumansvarlig skrev (1 time siden):

Som en påminnelse er ikke dette tråden for å diskutere MM sin kontakt med Epstein selv om evt tema var  tapeten til MBH. Slike innlegg vil bli fjernet og det vil evt bli vurderte kortere utestengelse grunnet dette. 

Forumansvarlig

Hei, spurte om hvorfor det er slik, men det ble slettet?
Det står per nå langt mer i store aviser, på åpne profiler i sosiale medier osv. Hvorfor slår dere mer ned på ting her?
Folk har sittet i dagsrevyen og sagt ting som må sensureres på KG, det er litt rart.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Jennyfromtheblock skrev (2 minutter siden):

Hei, spurte om hvorfor det er slik, men det ble slettet?
Det står per nå langt mer i store aviser, på åpne profiler i sosiale medier osv. Hvorfor slår dere mer ned på ting her?
Folk har sittet i dagsrevyen og sagt ting som må sensureres på KG, det er litt rart.

Tråden dette var skrevet i handlet om MBH og saken rundt han. Dette har vi vært strenge på begge veier siden saken med MBH ble kjent. Handler diskusjon om MBH, saken hans og handlinger rundt dette skal det i MBH tråden, handler diskusjonen om Mette Marit, Håkon, IA, SM, kongen eller dronning skal dette være i tråden om Kongehuset. 

Det er ingenting som er sensurert, men tråden er skjult mens den modereres som opplyst i denne tråden: 

Dette er ikke noe nytt av trådene om MBH eller Kongehuset, men normal prosedyre når det kommer ett så stort antall innlegg at vi ikke rekker å lese alt med en gang, slik som her når det kom nesten 60 sider på under ett døgn. 

Dessverre tar det også lengre tid å rydde og få den ut igjen da jeg stadig må ut og stenge andre tråder om samme tema og/eller svare på spørsmål og rydde i MBH tråden da det sporer ut i samtaler om MM og Epstein som ikke har noe som helst med MBH å gjøre. 

• Nyttig 3
Skrevet
Forumansvarlig skrev (Akkurat nå):

Tråden dette var skrevet i handlet om MBH og saken rundt han. Dette har vi vært strenge på begge veier siden saken med MBH ble kjent. Handler diskusjon om MBH, saken hans og handlinger rundt dette skal det i MBH tråden, handler diskusjonen om Mette Marit, Håkon, IA, SM, kongen eller dronning skal dette være i tråden om Kongehuset. 

Det er ingenting som er sensurert, men tråden er skjult mens den modereres som opplyst i denne tråden: 

Dette er ikke noe nytt av trådene om MBH eller Kongehuset, men normal prosedyre når det kommer ett så stort antall innlegg at vi ikke rekker å lese alt med en gang, slik som her når det kom nesten 60 sider på under ett døgn. 

Dessverre tar det også lengre tid å rydde og få den ut igjen da jeg stadig må ut og stenge andre tråder om samme tema og/eller svare på spørsmål og rydde i MBH tråden da det sporer ut i samtaler om MM og Epstein som ikke har noe som helst med MBH å gjøre. 

Hvorfor i all verden lager dere et så strengt skille? Jeg synes ikke hensikten blir lagt frem her. Det er jo umulig å bruke forumet slik det er ment - å diskutere - om den stenges ned hver andre time fordi noen klarte å nevne noe "feil" i "feil" tråd. Dette blir tullete.

Det henger dessuten sammen noen ganger. 

Begynner å lure på hva som er vitsen med denne plattformen. Vanskelig å tro at det saumfares like nøye i alle trådene som eksisterer.

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
Jennyfromtheblock skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i all verden lager dere et så strengt skille? Jeg synes ikke hensikten blir lagt frem her. Det er jo umulig å bruke forumet slik det er ment - å diskutere - om den stenges ned hver andre time fordi noen klarte å nevne noe "feil" i "feil" tråd. Dette blir tullete.

Det henger dessuten sammen noen ganger. 

Begynner å lure på hva som er vitsen med denne plattformen. Vanskelig å tro at det saumfares like nøye i alle trådene som eksisterer.

Skillet er for å få fokus på de forskjellige personene. Om ikke kunne vi hatt en stor rampelystråd hvor alle kjendiser og influensere diskuteres da de på ett eller annet punkt overlapper hverandre. Saken om både MM og MBH er store saker hvor det vil komme mye ny informasjon i tiden fremover. Det er noe overlapp i begge tråder i forbindelse med saken, men her ble det laget ett varsel i forkant for å forhindre at MBH saken også ble stengt pga stort engasjement i tiden fremover da det har vært tidligere hvor da f.eks MBH diskuteres videre i tråden om Kongehuset uten at det som diskuteres har noe med Kongehuset å gjøre når den har vært stengt pga grove spekulasjoner og regelbrudd. 

Det er helt normal prosedyre som sagt at tråder stenges ved stor aktivitet. Det har det vært så lenge jeg kan huske på dette forumet, og det er også noe vi vil fortsette med videre. MBH tråden har heller ikke vært stengt på en god stund nå, og vil heller ikke bli stengt fordi noen sier noe feil. Jeg har allerede ryddet den opp til flere ganger i dag uten at den stenges. Dessverre går det utover tråden om Kongehuset da det tar kapasitet, som jeg ikke har ubegrenset av og det vil forlenge tiden den er stengt, som jeg ikke ønsker. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
Forumansvarlig skrev (18 minutter siden):

Skillet er for å få fokus på de forskjellige personene. Om ikke kunne vi hatt en stor rampelystråd hvor alle kjendiser og influensere diskuteres da de på ett eller annet punkt overlapper hverandre. Saken om både MM og MBH er store saker hvor det vil komme mye ny informasjon i tiden fremover. Det er noe overlapp i begge tråder i forbindelse med saken, men her ble det laget ett varsel i forkant for å forhindre at MBH saken også ble stengt pga stort engasjement i tiden fremover da det har vært tidligere hvor da f.eks MBH diskuteres videre i tråden om Kongehuset uten at det som diskuteres har noe med Kongehuset å gjøre når den har vært stengt pga grove spekulasjoner og regelbrudd. 

Det er helt normal prosedyre som sagt at tråder stenges ved stor aktivitet. Det har det vært så lenge jeg kan huske på dette forumet, og det er også noe vi vil fortsette med videre. MBH tråden har heller ikke vært stengt på en god stund nå, og vil heller ikke bli stengt fordi noen sier noe feil. Jeg har allerede ryddet den opp til flere ganger i dag uten at den stenges. Dessverre går det utover tråden om Kongehuset da det tar kapasitet, som jeg ikke har ubegrenset av og det vil forlenge tiden den er stengt, som jeg ikke ønsker. 

Du skrev dette som svar på mitt spørsmål om begrunnelse:

Det du skriver nå er mange ord, men fortstat ingen begrunnelse for det strenge skillet. Det er svært kunstig å si at MBH, MM og JE f.eks ikke skal sammenblandes. Som sagt, dette gjøres allerede over en lav sko i mediene, og det med god grunn.

Hvis det skal være interessant og givende å delta i slike forum bør det være en grunnleggende mulighet å diskutere fritt for å kunne trekke linjer, oppdage koblinger, og danne et større bilde sammen i fellesskap. Vi snakker om svært alvorlige ting som er et samfunnsproblem. Om noen som opplever vold i nære relasjoner f.eks er inne ig leser dette kan det være nyttig og hjelpsomt å få hjelp til å se ting klarere, analysere atferd og ikke minst finne støtte i hvordan andre reagerer og omtaler ting.

Det blir nesten drøyt at disse diskusjonene behandles som mer grenseoverskridende. Da spørs det om ikke KG stiller seg på feil side hva gjelder samfunssoppdrag.

Helt ok å holde det ryddig i form av overordnet hvert sitt fokus i hver sin tråd. Men at akkurat disse temaene og personene vi snakker om overlapper ikke bare litt, men kanskje ofte, gir mening. Det har jeg foreløpig ikke sett noen ordentlig forklaring på hvorfor dere ikke aksepterer. En kan argumentere for at jo, det er å kneble samtalen, å nekte det. Det er veldig usaklig å sammenligne det med at man skulle hatt én stor kjendistråd hvor alt som kryper og går sammenblandes og ingen klarer å følge samtalen. 

Om en tråd heter "Kongehuset", hvordan forklarer du at ikke både MBH, MM og JE skal kunne nevnes der? Det er jo per definisjon akkurat det som passer til tittelen på tråden!

Jeg er litt ny til dette, og fant diskusjonen i Kongehus-tråden interessant og opplysende. Når har jeg ila et par døgn erfart hvordan ting gjøres her og er litt overrasket. 

Dersom mange undrer seg over hvordan modererering gjøres kan det være et tegn på at noe ikke kommuniseres godt nok, enten med vilje eller av dårlig evne. Hvem dere er som står bak dette vet jeg ikke, men skulle tro dere vet hva dere driver med når omfanget og ansvaret er så stort.

Endret av Jennyfromtheblock
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Jennyfromtheblock skrev (1 minutt siden):

Du skrev dette som svar på mitt spørsmål om begrunnelse:

Det du skriver nå er mange ord, men fortstat ingen begrunnelse for det strenge skillet. Det er svært kunstig å si at MBH, MM og JE f.eks ikke skal sammenblandes. Som sagt, dette gjøres allerede over en lav sko i mediene, og det med god grunn.

Grunnen til at vi har laget dette skillet er nettopp fordi en avisartikkel eller en nyhetsartikkel er kun for den ene gangen. Det er ikke en sak som varer over flere timer og dager slik som det gjør på ett diskusjonsforum. Det er ikke noe problem at MBH og MM sammenblandes, men av hva jeg har fått med meg pr nå er det ikke MBH en del av Epstein dokumentet, bortsett fra når MM spør Epstein om en tapet. Dermed er det ikke relevant i tråden som omhandler MBH og hans handlinger, hans rettsak, hans ofre o.s.v. 

Jennyfromtheblock skrev (1 minutt siden):

Om en tråd heter "Kongehuset", hvordan forklarer du at ikke både MBH, MM og JE skal kunne nevnes der? Det er jo per definisjon akkurat det som passer til tittelen på tråden!

MBH er ikke en del av Kongehuset og en diskusjon om han samt hans ofre og hans sak er dermed ikke relevant for Kongehuset sin tråd. 

Vi ønsker at man skal kunne diskutere det som kommer frem, så fremt det holder seg innenfor vårt regelverk. Og både vi, og våre medlemmer er ganske nøye på å skille disse to selv og de er raske på å flytte debatter frem og tilbake mellom disse trådene når de snur seg for mye i en eller annen retning. I bunn og grunn er årsaken til dette skillet, og alle andre skiller på rampelyset og andre steder nettopp fokuset i tråden. For at man skal diskutere en ting og/eller en person. Om dette var en tråd ville f.eks MBH saken mest trolig druknet i all kaoset som det kommer til å fortsette med når det gjelder MM og Epstein da det er en så stor sak som nok kommer til å bli heftig diskutert og delt i tiden fremover. De som evt da hadde ønsket å diskutere MBH saken hadde nok ikke fått de muligheten om det ikke var to spesifike tråder. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Forumansvarlig skrev (14 minutter siden):

Det flettes jo inn i hverandre? Hadde Mette spurt Epstein om tapet til Sverre Magnus eller tatt med Sverre Magnus på fest i New York og sendt mail til Epstein om han kunne redde dem fra en kjedelig fest hadde det selvsagt ikke hatt noe i Marius tråden å gjøre -    Men når det var Marius så gjelder det jo Marius sitt liv og oppdragelsen han har fått, og hører hjemme i Marius tråden? Det virker bare som sensur, ikke skille av de forskjellige personene. En unnskyldning for sensur for ting som ellers får diskuteres åpent. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Det flettes jo inn i hverandre? Hadde Mette spurt Epstein om tapet til Sverre Magnus eller tatt med Sverre Magnus på fest i New York og sendt mail til Epstein om han kunne redde dem fra en kjedelig fest hadde det selvsagt ikke hatt noe i Marius tråden å gjøre -    Men når det var Marius så gjelder det jo Marius sitt liv og oppdragelsen han har fått, og hører hjemme i Marius tråden? Det virker bare som sensur, ikke skille av de forskjellige personene. En unnskyldning for sensur for ting som ellers får diskuteres åpent. 

Nettopp.

En ting er generelle regler, men her kan det nesten som at man ikke ser at de kommer i veien for en ganske naturlig debatt.

MM har skrevet et offentlig brev om MBH som ligger ute på Kongehuset sine sider. Kunne nevnt utallige flere ting, men det føles banalt å gå inn i en debatt for å forklare hvorfor han naturlig nok blir en del av den samtalen til tider. En skulle tro alle skjønner det av seg selv? 

Jeg har forståelse for noen av årsakene om nevnes. Men det dekker og forklarer samtidig ikke graden av strenghet rundt hver minste ting. De som deltar her er ikke journalister. Det er bare et diskusjonsforum. Samtidig som at noen ser på det som pjatt og sladder, kan det ha en lærerik og viktig funksjon. Temaene som kommer opp her har vært tabu og feid under teppe altfor lenge. Det er sunt å kunne dele.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Forumansvarlig skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at vi har laget dette skillet er nettopp fordi en avisartikkel eller en nyhetsartikkel er kun for den ene gangen. Det er ikke en sak som varer over flere timer og dager slik som det gjør på ett diskusjonsforum. Det er ikke noe problem at MBH og MM sammenblandes, men av hva jeg har fått med meg pr nå er det ikke MBH en del av Epstein dokumentet, bortsett fra når MM spør Epstein om en tapet. Dermed er det ikke relevant i tråden som omhandler MBH og hans handlinger, hans rettsak, hans ofre o.s.v. 

MBH er ikke en del av Kongehuset og en diskusjon om han samt hans ofre og hans sak er dermed ikke relevant for Kongehuset sin tråd. 

Vi ønsker at man skal kunne diskutere det som kommer frem, så fremt det holder seg innenfor vårt regelverk. Og både vi, og våre medlemmer er ganske nøye på å skille disse to selv og de er raske på å flytte debatter frem og tilbake mellom disse trådene når de snur seg for mye i en eller annen retning. I bunn og grunn er årsaken til dette skillet, og alle andre skiller på rampelyset og andre steder nettopp fokuset i tråden. For at man skal diskutere en ting og/eller en person. Om dette var en tråd ville f.eks MBH saken mest trolig druknet i all kaoset som det kommer til å fortsette med når det gjelder MM og Epstein da det er en så stor sak som nok kommer til å bli heftig diskutert og delt i tiden fremover. De som evt da hadde ønsket å diskutere MBH saken hadde nok ikke fått de muligheten om det ikke var to spesifike tråder. 

At mm har diskutert barneoppdragelse av sin 15- årige sønn med Epstein , og sannsynligvis hatt med Marius på fest hos Epstein er  jo relevant for Marius saken. Faktisk er det noe økt sympati med Marius « rundt om»  og det er relevant i Marius tråden. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

Og derfor tillater vi også at noe er i begge tråder og at samtalen flyter i hverandre. Meldingen som jeg skrev ble skrevet i forkant for å unngå at MBH tråden også skulle spore av til en lengre samtale om MM og Epstein uavhengig av den ene eposten hvor det ble diskutert tapeten til MBH. De fleste medlemmene er meget flinke til å selve skille og flytte debatten frem og tilbake avhengig av hva hovedpunktet i samtalen er, men det siste døgnet var det en god del nye brukere som deltok i Kongehustråden og derfor ble det spesifisert som en påminnelse til de som ikke er klar over at vi prøver i størst mulig grad å skille de to når det lar seg gjøre. 

Kvittre skrev (1 time siden):

At mm har diskutert barneoppdragelse av sin 15- årige sønn med Epstein , og sannsynligvis hatt med Marius på fest hos Epstein er  jo relevant for Marius saken. Faktisk er det noe økt sympati med Marius « rundt om»  og det er relevant i Marius tråden. 

Når det gjelder MM og HM sin oppdragelse av MBH er dette noe som tilhører tråden om Kongehuset da fokuset i hovedsak er hva MM og HM har gjort og gjør. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva mente du med rettslige følger fra Høyesterett i beskjeden din i Høiby-tråden? 

• Liker 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Hva mente du med rettslige følger fra Høyesterett i beskjeden din i Høiby-tråden? 

Hvis høyesteretten bestemmer seg for å rettslig følge opp de som sprer lekasjer, rykter o.l. fra rettsaken så er man selv ansvarlig for det man poster ved f.eks en anmeldelse. Vi er pliktige til å videreformidle f.eks ip adresser om politiet henvender seg til oss.

Jeg valgte å spesifisere det da det flere ganger har blitt oppfattet av brukere at det er vi som er ansvarlige for det som postes og at det er forumet som blir anmeldt og ikke brukerene selv om det skulle være tilfellet.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...