Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Forumansvarlig skrev (2 timer siden):

Hvis høyesteretten bestemmer seg for å rettslig følge opp de som sprer lekasjer, rykter o.l. fra rettsaken så er man selv ansvarlig for det man poster ved f.eks en anmeldelse. Vi er pliktige til å videreformidle f.eks ip adresser om politiet henvender seg til oss.

Jeg valgte å spesifisere det da det flere ganger har blitt oppfattet av brukere at det er vi som er ansvarlige for det som postes og at det er forumet som blir anmeldt og ikke brukerene selv om det skulle være tilfellet.

Ok, takk.  Jeg forstod i grunnen dette. Stussa bare litt over domstolsnivået (Høyesterett) i denne sammenheng, og skjønner fortsatt ikke hva høyesterett har med det å gjøre.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Forumansvarlig skrev (9 minutter siden):

Minner om at vi har en egen tråd som omhandler medlemmene av Kongehuset, debatt rundt disse skal tas der.

Minner igjen om lov om opphavsrett. Sitater SKAL ha med lenke for å kunne bli stående. Skjermbilder av nettaviser, facebook o.l. VIL bli slettet da det er brudd på opphavsrett.

Det er slitsomt når hele gjengen er relatert, at vi må gå til en annen tråd for å snakke om det. Er det et aktivt tiltak å gjøre det vanskelig å prate om? En forsøk på sensur? Bare lurer.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Det er slitsomt når hele gjengen er relatert, at vi må gå til en annen tråd for å snakke om det. Er det et aktivt tiltak å gjøre det vanskelig å prate om? En forsøk på sensur? Bare lurer.

Dette er ikke noe forsøk på sensur nei. Tråden om MBH ble opprinnelig startet som en tråd om han og en influenser. Kongehuset ble opprettet for å diskutere nettopp medlemmene av kongehuset. Spesielt nå etter MBH saken kom ut er det enda viktigere å skille disse to da det er alvorlige anklager med alvorlige temaer som blir tatt opp. Dette kan være sårt for mange, og skaper ett voldsomt engasjement. Ved å ha disse to adskilt vil man kunne følge med på MM, IA og resterende medlemmer av Kongehuset uten å måtte risikere å lese om overgrep og vold. 

Det er også personer som er interessert i MBH eller Kongehuset og ikke i den andre delen og da har de mulighet til å skille disse to trådene. De fleste medlemmene greier helt fint å hoppe frem og tilbake i trådene, også med siteringer så vi ser ingen grunn til å slå disse to sammen. De ville også ført til at tråden ville vært langt mer uoversiktlig når det skjer større saker. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Forumansvarlig skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke noe forsøk på sensur nei. Tråden om MBH ble opprinnelig startet som en tråd om han og en influenser. Kongehuset ble opprettet for å diskutere nettopp medlemmene av kongehuset. Spesielt nå etter MBH saken kom ut er det enda viktigere å skille disse to da det er alvorlige anklager med alvorlige temaer som blir tatt opp. Dette kan være sårt for mange, og skaper ett voldsomt engasjement. Ved å ha disse to adskilt vil man kunne følge med på MM, IA og resterende medlemmer av Kongehuset uten å måtte risikere å lese om overgrep og vold. 

Det er også personer som er interessert i MBH eller Kongehuset og ikke i den andre delen og da har de mulighet til å skille disse to trådene. De fleste medlemmene greier helt fint å hoppe frem og tilbake i trådene, også med siteringer så vi ser ingen grunn til å slå disse to sammen. De ville også ført til at tråden ville vært langt mer uoversiktlig når det skjer større saker. 

Da forstår jeg, beklager så mye. 

Skrevet

@Forumansvarlig kan du eksemplifisere hvordan man skal gjøre dette riktig? 

«Utsagn fra rettssaken skal støttes opp med lenke til utsagnet.» 

Skrevet
Hebbe-lille skrev (6 minutter siden):

@Forumansvarlig kan du eksemplifisere hvordan man skal gjøre dette riktig? 

«Utsagn fra rettssaken skal støttes opp med lenke til utsagnet.» 

Man må enten lenke til oppdateringer i avisen som nevner dette eller legge ved tidspunktet dette ble sagt i rettssaken slik man må i sitater fra tv og podcast.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er fryktelig mange brukere som ellers ikke frekventerer Rampelys som nå er i trådene. Det er jo litt spesielle regler som disse ikke kjenner til og som heller ikke kanskje leser slettemeldinger.  Litt synd om regelbrudd fra disse medfører at alle straffes med stenging og/eller forhåndsgodkjenning, Bedre å utestenge disse

• Liker 3
Skrevet
CeXNS skrev (58 minutter siden):

Det er fryktelig mange brukere som ellers ikke frekventerer Rampelys som nå er i trådene. Det er jo litt spesielle regler som disse ikke kjenner til og som heller ikke kanskje leser slettemeldinger.  Litt synd om regelbrudd fra disse medfører at alle straffes med stenging og/eller forhåndsgodkjenning, Bedre å utestenge disse

Vi velger i størst mulig grad å sende varsel først før vi eventuelt vurdere forhåndsgodkjenning av innlegg. Det er ikke i noen stor grad kun brukere som ikke frekventerer Rampelys som er ryddet den siste tiden, også faste brukere. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Forumansvarlig skrev (7 minutter siden):

Vi velger i størst mulig grad å sende varsel først før vi eventuelt vurdere forhåndsgodkjenning av innlegg. Det er ikke i noen stor grad kun brukere som ikke frekventerer Rampelys som er ryddet den siste tiden, også faste brukere. 

Aha, så forhåndsgodkjenning gjelder enkeltbrukere, jeg trodde det betydde for alle brukere.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden blir fullstendig ødelagt av alle spekulasjoner og regelbrudd der nå. Selv om @CeXNS   og jeg ofte er uenige om så mangt er jeg enig i at det må gjøres noe nå. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Tråden blir fullstendig ødelagt av alle spekulasjoner og regelbrudd der nå. Selv om @CeXNS   og jeg ofte er uenige om så mangt er jeg enig i at det må gjøres noe nå. 

Støttes. Helt villt mye regelbrudd.

• Liker 6
Skrevet

Enig med de over. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde det vært en ide å være litt mer konkret på hva som er slettet, hva som betraktes som spekulasjoner. Det er nesten umulig å gå tilbake og forstå hva som er slettet. Jeg skjønner at det er dilemmaer her for konkretisering vil jo «videreføre» spekulasjonen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir Mariustråden stengt lenge?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Blir Mariustråden stengt lenge?

Den er åpent nå. Ser ut som den automstiske åpningen feilet bare.

• Liker 1
Skrevet
Forumansvarlig skrev (5 minutter siden):

Den er åpent nå. Ser ut som den automstiske åpningen feilet bare.

Alright :) 

Skrevet

Hva tenker dere om hvorvidt det er lov til å diskutere troverdigheten til fornærmede og vitner? Er de å betrakte som privatpersoner? Mye stygt i tråden i går og i dag.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Hva tenker dere om hvorvidt det er lov til å diskutere troverdigheten til fornærmede og vitner? Er de å betrakte som privatpersoner? Mye stygt i tråden i går og i dag.

Vi tenker det er lovt å genuint spørre om handlinger/hendelser som man selv ikke har kjennskap til, men om det beveger seg over i victimblaming blir det fjernet.

Dette er en sak med mye informasjon som blir formidlet og jeg skal prøve å få lagt til en oversikt i boksen øverst med lenker til de nyhetsmediene som sender mens saken foregår da mange det er best å følge med på de, og artikler slik at man slipper å spekulere rundt handlinger som har blitt forklart i retten.

• Liker 1
Skrevet
Forumansvarlig skrev (Akkurat nå):

Vi tenker det er lovt å genuint spørre om handlinger/hendelser som man selv ikke har kjennskap til, men om det beveger seg over i victimblaming blir det fjernet.

Dette er en sak med mye informasjon som blir formidlet og jeg skal prøve å få lagt til en oversikt i boksen øverst med lenker til de nyhetsmediene som sender mens saken foregår da mange det er best å følge med på de, og artikler slik at man slipper å spekulere rundt handlinger som har blitt forklart i retten.

Takk for svar. Bra presisering av victim-blaming

Skrevet

Vil minne på at både tråden om Kongehuset og Marius Borg Høiby vil bli stengt i helgene frem til rettssaken er ferdig. Dette er en avgjørelse som ble besluttet for en tid tilbake. 

Jeg vil bruke helgen til å gjennomgå tråden bedre, samt dobbeltsjekke alle rapporter som ikke er blitt gjennomgått. Tråden vil fortsatt kunne leses og dermed vil man også ha mulighet til å rapportere. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...