Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fjollefyr skrev (55 minutter siden):

Dette kan være rusadferd. Han har en rusavhengighet. De tar valg som for oss andre fremstår som meningsløs. 

dette er veldig interessant. Takk for at du forklarer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, MissLucy said:

hva, en snapbekjent av en snapvenn? men min nabos sønn, som er i kloster i Italia, sendte nettopp en snap som viser Marius på morgenmesse ikledd munkekutte.

Jeg er så forvirret. Hva er sant?

Kildekritikk er ikke så nøye, han er jo en narkoman voldsmann

• Liker 4
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Mulig du ser en forskjell jeg ikke gjør.  

Å påstå at brudeparet  feks støtter vold mot kvinner for å be han i bryllp. Hår det under både manipulasjon. Og psykisk vold. Om man holder på sånn over tid. 

Jeg ser ikke forskjell på psykisk vold og mange av komentarene som slenges ut her. Det er ganske lik ordlyd, og massivt

Deg om det. Selv ser jeg på fysisk vold, drapstrusler og rusmisbruk som mye, mye verre. Må si jeg er sjokkert over at enkelte her er så blinde i sin royalisme at de bagatelliserer alt det som har skjedd. De kan umulig ha særlig innsikt i hva det vil si å bli utsatt for noe av dette. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
Spitzy skrev (1 minutt siden):

Han tok jo denne avgjørelsen for lenge siden? Var jo mye i media om « konkurransen « i disse bryllupene fordi en del folk var invitert i begge. Marius ble ikke nevnt som jeg husker, men ingen ville heller offentliggjøre gjestelisten da. Når haakon sier at Marius pent takket nei til « tantens « bryllup for lenge siden, så henger vel det på greip at han heller ville i bryllup til gode venner. Mener du da at han skulle bytte i siste liten? Ja, de har mistet kontrollen over han , han er 27 år og får bestemme selv hvilket bryllup han vil i. 
enig i at det ikke ser bra ut at han drar på partyferie med gutta under etterforskning,alternativet kunne vært og holde seg hjemme , ikke bytte bryllup. Ellers tenker jeg vi vet for lite om « partyturen « ennå. 

Naturlig at alle ville valgt bryllup til venner fremfor stetante sitt. Et bryllup der man kan risikere å bli kalt rasist om man sier at man ikke tror på engler og medaljonger som kreftmedisin. 

• Liker 13
Skrevet
Spitzy skrev (53 minutter siden):

Staten selvsagt. Det er mange statsansatte som får betalt av staten ( det heter da lønn , ikke apanasje ) for jobben de gjør, uten at folk blander seg borti hvordan de drifter sine hjem med penger betalt av staten. 

Enig med deg, men i denne tråden mener visst folk at det er en offentlig middag hvis kronprinsparet går på MacDonalds og betaler med apanasjen.

• Liker 5
Skrevet
Anonio skrev (4 minutter siden):

Fordi de antageligvis vet hvor det bærer, så da kan jo Marius få seg en heisatur til Italia før han må møte ansvaret for det han har gjort.

Marius og advokaten virker ikke som de er særlig gode i PR. Ofrene hans fikk det overstått på en uke, Marius er nå på sin 4. uke.

Jeg gjentar, du og jeg har ikke noe valg i en slik situasjon, hvorfor får Marius så langt løpeline? Dette undergraver både tillit til politiet og monarkiet.

Så lenge han ikke gjør noe ulovlig.  Har han rett til å leve livet slik han selv ønsker. Om det er bra for omdømmet hans, sannsynligvis ikke. Om han bryr seg om det eller ikke , kanskje ikke, kanskje han ikke er i stand til det heller. Vi vet jo ikke  hvilke diagnoser han har. 

Så lenge han ikke gjør noe kriminelt. Så driter jeg litt  i hvor han er, hva han spiser, har på seg eller om han sover godt eller dårlig om natta.  For min del er ikke det interessant eller relevant.

Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 minutter siden):

Deg om det. Selv ser jeg på fysisk vold, drapstrusler og rusmisbruk som mye, mye verre. Må si jeg er sjokkert over at enkelte her er så blinde i sin royalisme at de bagatelliserer alt det som har skjedd. De kan umulig ha særlig innsikt i hva det vil si å bli utsatt for noe av dette. 

Jeg skrev vel om psykisk vold, gjorde jeg ikke?

Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Hvilken kronprins er det?

Nå må jeg korrigere meg litt fordi jeg ser at

1. Edward 8 var blitt konge da han gikk av for å gifte seg med Wallis Simpson, 

2. Franz Ferdinand Habsburg fikk lov å beholde arveretten selv, men måtte si fra seg den på vegne av etterkommerne fordi hun han ville gifte seg med bare var grevinne

https://www.habsburger.net/en/chapter/love-follows-its-own-laws-franz-ferdinands-marriage-and-offspring

Det var forøvrig de som ble skutt i Sarajevo i 1914.

Jeg er ganske sikker på at det er flere tilfeller av tyske prinser (de hadde fryktelig mange små kongedømmer) som gikk av , men jeg kan ikke undersøke det nå.

• Liker 5
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Enig med deg, men i denne tråden mener visst folk at det er en offentlig middag hvis kronprinsparet går på MacDonalds og betaler med apanasjen.

Hahaha , dagens.  Takk for god latter. Og godt poeng 👍

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev vel om psykisk vold, gjorde jeg ikke?

Så klart du gjorde, og beskylder oss som er kritiske til fysisk vold for å være verre enn Marius. Fullstendig utrolig. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Fjollefyr skrev (8 minutter siden):

For alt vi vet kan det hende at han skal til avhør på mandag kl 8 og har flybilletter hjem på søndag. 

Vi vet at det ikke avtalt nye avhør, dette ifølge Marius' advokat.

"Vi må se når folk har tid", sier han. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/bor-finne-tid-til-nye-avhor/81861232

På snart 4 uker har han gjennomført ett innledende avhør.

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

2. Franz Ferdinand Habsburg fikk lov å beholde arveretten selv, men måtte si fra seg den på vegne av etterkommerne fordi hun han ville gifte seg med bare var grevinne

https://www.habsburger.net/en/chapter/love-follows-its-own-laws-franz-ferdinands-marriage-and-offspring

Jeg er ganske sikker på at det er flere tilfeller av tyske prinser (de hadde fryktelig mange små kongedømmer) som gikk av , men jeg kan ikke undersøke det nå.

Det er 110 år siden. Godt verden har utviklet seg siden den gang

• Liker 2
Skrevet
Fjollefyr skrev (2 minutter siden):

For alt vi vet kan det hende at han skal til avhør på mandag kl 8 og har flybilletter hjem på søndag. 

Det er dypt fascinerende å se hvor vanskelig enkelte har for å gi slipp på troen om at det er noe spesielt og fint med kongefamilien. Man har et bilde i hodet av kloke Haakon, varmhjertede Mette-Marit og søte Marius, og det kan man bare ikke slippe. Så da må man lage seg kreative forklaringer på alt som skjer.

I denne tråden har unnskyldningene stått i kø. I starten var det «kanskje han bare spyttet på henne, kanskje hun bare snublet». «Han har rusproblemer, stakkars. Håper han får hjelp.»  Når han ikke stiller i avhør, så er det « Kanskje han er på avrusning, kankskje advokaten ikke har tid, kanskje politiet (!!) ikke har tid»

Og selv nå, når han drar på fest til Italia midt oppi alt dette så er det; «kanskje det er venteliste på rusbehandling, kanskje han skal på rehab i Italia, kanskje han bare skal en svipptur før nye avhør mandag morgen».

Samme når det gjelder kronprinsparet, for de har verken visst noe eller kan gjøre noe som helst.

Denne tråden er en studie i kognitiv dissonans.

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Forøvrig har jeg ikke noe i mot Mette-Marit, jeg sier ikke at HM skulle ha sagt fra seg tronen på grunn av henne. Det jeg er uenig i er at noen kan sies å bli nektet å gifte seg med den man vil fordi ekteskapet ikke vil være forenelig med å bli konge. Det er ingen menneskerett å bli konge uavhengig av hvordan man lever livet sitt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Hahaha , dagens.  Takk for god latter. Og godt poeng 👍

Ja. Pluss at det er ikke bare er skattepengene som et statens inntekter. Kanskje det er en notis i apernasjen om at den delen som kommer fra statens pensjonskasse utland, kan brukes til McDonalds og andre familiære sysler? 

Skrevet
anno19 skrev (25 minutter siden):

Nei, det ble ikke oppnevnt noen advokat - han engasjerte selv advokat.

det var ikke poenget. Jeg påpeker bare at det er ikke per def privilegert å ha advokat i straffesak. Det er en rettighet.

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

det var ikke poenget. Jeg påpeker bare at det er ikke per def privilegert å ha advokat i straffesak. Det er en rettighet.

Det tror jeg de fleste her er klar over fra før. 

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (19 minutter siden):

Det er sikkert ikke noe poeng for politiet å tvinge han inn. Å hente han inn  på slike avhør så jeg en advokat skrev at kunne ansees som kidnapping.  Så de setter vel opp møter.  Også  bøir det vel varslet hvorvidt han har tenkt  å avgi forklaring eller ikke. Hva er de tjent med å kaste bort tid på møter han ikke har tenkt å si noe?skjønner ikke helt iveren på det

ja, advokat Elden skrev det. Er dokumentert tidligere i tråden.

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Det er dypt fascinerende å se hvor vanskelig enkelte har for å gi slipp på troen om at det er noe spesielt og fint med kongefamilien. Man har et bilde i hodet av kloke Haakon, varmhjertede Mette-Marit og søte Marius, og det kan man bare ikke slippe. Så da må man lage seg kreative forklaringer på alt som skjer.

I denne tråden har unnskyldningene stått i kø. I starten var det «kanskje han bare spyttet på henne, kanskje hun bare snublet». «Han har rusproblemer, stakkars. Håper han får hjelp.»  Når han ikke stiller i avhør, så er det « Kanskje han er på avrusning, kankskje advokaten ikke har tid, kanskje politiet (!!) ikke har tid»

Og selv nå, når han drar på fest til Italia midt oppi alt dette så er det; «kanskje det er venteliste på rusbehandling, kanskje han skal på rehab i Italia, kanskje han bare skal en svipptur før nye avhør mandag morgen».

Samme når det gjelder kronprinsparet, for de har verken visst noe eller kan gjøre noe som helst.

Denne tråden er en studie i kognitiv dissonans.

Antyder du at jeg er kognitivt svekket og forsvarer Marius sine handlinger?

• Liker 1
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...