Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Hva med å vente til vi vet hva som faktisk er bevist før vi mener noe om straffenivået?

Vi vet hva som er bevisført, og kan nå, helt uten å beskyldes for forhåndsdømming, selv vurdere bevisene, uavhengig av hvilken konklusjon retten havner på.

Andrea59 skrev (2 timer siden):

Vi skal ikke få lov (av deg) å mene noe om straffenivået før dommen er avsagt om noen måneder? Eller når mener du det er greit å mene noe om det? (Siden det tydeligvis er for tidlig, etter 7 uker i retten med uendelig mange vitnemål  og uttalelser fra aktor og forsvarere)

Smått utrolig.

• Liker 5
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (På 17.3.2026 den 16.20):

Jeg er ikke enig i at hun kommer med teoretiske unnskyldninger, eller at hun bagatelliserer. Jeg opplever at hun gjennom hele artikkelen balanserer volden og raseriet (dvs hun bagatelliser ikke, hun unnslår ikke), mot det mennesket hun ser i retten, samtidig som hun er opptatt av hvorfor og hva vi kan lære og hvordan en eventuell "reparasjon" kan skje. Det viktigste poenget slik jeg ser det er at ingen er tjent med at man klistrer forklaringsmodeller som uhelbredelig psykopat og monster på menn som er voldelige, verken ofre, gjerningsmenn eller samfunnet.

En reprasjon kan kun skje hvis han velger å ta ansvar, gå inn i seg selv og velger å få til endring. 

Ansvaret for det han har gjort ligger kun hos han. Og ansvaret for at han skal endre seg ligger kun hos han. Ikke hos deg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Mizzy skrev (1 time siden):

Men han har sørget for å filme og dermed sørget for bevis. Og det i seg er mye mere bevis enn i mange andre voldtekssaker. Så her tror jeg du tar feil dessverre. 

Ja, det er riktig. Men filmene viser bare den faktiske handlingen.  De viser ikke nødvendigvis om de sov, om de har samtykket, eller om samtykket evt var trukket tilbake/ikke gjaldt lenger, og hva han forsto. Inntrykket fra rettsreferatene er at det er påvist en del tvil rundt disse forholdene, og beviskravet i en straffesak er strengt - det skal være tilnærmet ingen tvil.

Men - vi har ikke vært tilstede i retten, og deler av bevisførselen har gått for lukkede dører med referatforbud, så det er mange feilkilder her.

• Liker 5
Skrevet (endret)
NedOpp skrev (16 timer siden):

Unnskyld, men jeg synes det er helt horribelt at vold i nære relasjoner skal straffes med under 1 års fengsel, mens en enkeltstående voldtekt uten samleie ligger på 3 år! Det er ikke for å bagatellisere voldtekt, det er bare et frustrasjonshyl over hvor lite alvorlig vold i nære relasjoner egentlig fortsatt anses være rettslig sett… jeg blir kvalm. Veldig bra at straffenivået for voldtekt er som det er. Det er bare helt horribelt at vold i nære relasjoner over hodet ikke anses som alvorlig i forhold. Jeg ble satt ut nå. Fytti tusan.

Jeg er helt enig med deg. De voldsepisodene som er beskrevet er alvorlige, de er gjentatte, de er livsfarlige - og de er helt fullstendig urimelige - han blir gal for ting det er helt fullstendig irrasjonelt å bli gal og sint og brølende brutal for.  At ofrene tilsynelatende eller liksom ikke har vært redde,  eller sier at de ikke har vært redde, eller at noen andre sier at de har kranglet tilbake, gjør det mindre alvorlig? Hvordan dette er å satse på vold  og ha økt fokus på vold nære relasjoner som et samfunnsproblem, har jeg veldig vanskelig for å forstå. Er det slik at man må falle sammen og bryte sammen fullstendig  og aldri protestere det aller minste for at en fysisk overlegen fyr skal bli dømt? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
Zenhouse skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/straffens-matematikk-_-dette-er-aktoratets-pastand-i-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-1.17815269

Marius var ikke så veldig fornøyd i dag: 

Flere ganger rister han på hodet og himler med øynene. På et tidspunkt, når Larsen bruker ordene «vold i nære relasjoner», mimer han tilsynelatende «fy faen».

Hele Norges Marius der, altså 🥰

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig med deg. De voldsepisodene som er beskrevet er alvorlige, de er gjentatte, de er livsfarlige - og de er helt fullstendig urimelige - han blir gla for ting det er helt fullstendig irrasjonelt å bli gal og sint og brølende brutal for.  At ofrene tilsynelatende eller liksom ikke har vært redde,  eller sier at de ikke har vært redde, eller at noen andre sier at de har kranglet tilbake, gjør det mindre alvorlig? Hvordan dette er å satse på vold  og ha økt fokus på vold nære relasjoner som et samfunnsproblem, har jeg veldig vanskelig for å forstå. Er det slik at man må falle sammen og bryte sammen fullstendig  og aldri protestere det aller minste for at en fysisk overlegen fyr skal bli dømt? 

Ja, unnskyld meg, for hvorfor er det så lite alvorlig å bli tatt kvelertak på, hylt til, klappa til osv osv, enn å få en finger oppi skjeden mens man sover?! Og jeg har opplevd både vold i nære relasjoner langs hele aksen med psykisk vold, latent vold og fysisk vold, og jeg har opplevd voldtekt i noenlunde samme kategori som er beskrevet i saken her, bare sånn at folk vet at jeg vet hva det går i. Jeg vet hva som har ødelagt meg mest, og som er vanskeligst å bli kvitt. Og igjen: det er ikke ment som bagatellisering av voldtekt, og voldtekt er et spekter mtp alvorlighetsgrad, og kan være livsødeleggende på så mange måter. Jeg bare klarer ikke å fatte og begripe at straffenivået for vold i nære relasjoner er så latterlig lavt i forhold! Jeg forstår det ikke! 

• Liker 11
  • Hjerte 10
  • Nyttig 10
Skrevet
NedOpp skrev (3 minutter siden):

Ja, unnskyld meg, for hvorfor er det så lite alvorlig å bli tatt kvelertak på, hylt til, klappa til osv osv, enn å få en finger oppi skjeden mens man sover?! Og jeg har opplevd både vold i nære relasjoner langs hele aksen med psykisk vold, latent vold og fysisk vold, og jeg har opplevd voldtekt i noenlunde samme kategori som er beskrevet i saken her, bare sånn at folk vet at jeg vet hva det går i. Jeg vet hva som har ødelagt meg mest, og som er vanskeligst å bli kvitt. Og igjen: det er ikke ment som bagatellisering av voldtekt, og voldtekt er et spekter mtp alvorlighetsgrad, og kan være livsødeleggende på så mange måter. Jeg bare klarer ikke å fatte og begripe at straffenivået for vold i nære relasjoner er så latterlig lavt i forhold! Jeg forstår det ikke! 

nå er vel minstestraffen for sovevoldtekt fjernet nylig, men det endrer jo ikke poenget ditt med at 1 år for mishandling i nære relasjoner fremstår som lite.

• Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

nå er vel minstestraffen for sovevoldtekt fjernet nylig, men det endrer jo ikke poenget ditt med at 1 år for mishandling i nære relasjoner fremstår som lite.

Jeg tenker også spesifikt på det som er lagt frem som straffepåstandene i denne saken i dag… 😳 og på toppen: 11 mnd for å frakte 3,5 kg hasj, og 5 mnd for vold i nære relasjoner?! Vær så snill si at jeg leste feil, jeg er absolutt åpen for det! 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Fagdommeren var heldigvis tilbake i dag 🙂

Synes aktoratet var moderate/konservative i straffeutmålingen. 

Jeg jobber jo ikke med dette men hadde bare forventet en høyere straffeutmåling. 

Jeg synes det er bra at aktoratet ikke vil ha, i tråd med Høyesterett, strafferabatt. 

Synes aktoratet har vært milde og snille. 

Håper meddommerne og fagdommer får flertall for å skru opp straffeutmålingen til 9 år. 

Veldig  bra med påstand om besøksforbud i to år samt inndragning av førerkort.

M.B Høiby er jo en høyrisiko for andres liv. 

Endret av Forumaktivitet
Høgby ble til Høiby
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
NedOpp skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker også spesifikt på det som er lagt frem som straffepåstandene i denne saken i dag… 😳 og på toppen: 11 mnd for å frakte 3,5 kg hasj, og 5 mnd for vold i nære relasjoner?! Vær så snill si at jeg leste feil, jeg er absolutt åpen for det! 

Skjønner. Jeg har ikke lest om straffepåstanden, utover overskrift og ingress, for jeg synes ikke det er så veldig interessant. Det er dommeren som har fasiten.

• Liker 1
Skrevet

Avistegningene fra rettssaken er så spektakulært dårlige. Ikke én gang har de lignet MBH. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
krikelikken skrev (12 timer siden):

Nei, det var nytt for meg, men jeg har nok levd i en ganske naiv verden der konsekvenser og straff faktisk er noe å grue seg over. Har tidligere, kanskje for 15 år siden, sett en dokumentar fra norske fengsler, der det var en tv i et fellesrom.

At de hygger seg med kjøleskap og tv på kveldene er nytt for meg.

Særlig siden Norge for lengst har vist seg å ikke være bedre på rehabilitering enn andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Hele den bløffen har jo basert seg på at man bare ser på tilbakefall innen 2 år, samt tar med alle landets fyllekjørere i statistikken som er ment å se på volds-, vane- og yrkeskriminelle.

https://www.nrk.no/norge/norge-er-ikke-bedre-pa-tilbakefall-1.8055256

Ser at det anbefales å sone fremfor å betale bøter, på TIK TOK, blant annet. Det kan jeg jo forstå at folk sier, dersom man uansett kan få med seg Farmen og 71 grader Nord.

Hygger seg med tv og kjøleskap? Hva er så hyggelig med kjøleskap , skulle de ikke få ha kald drikke? Er farmen og 71 grader nord  så stas? Jeg kunne aldri ha gitt opp friheten frivillig fordi man uansett får se farmen og 71 grader nord. Nå vet jeg ikke hva disse bøtene i tik tok videoene er på , men kan snu på det… for hvilken sum hadde du vært villig til og sitte på en celle og sett 71 grader nord og farmen i ei uke, en måned eller år.  

• Liker 6
Skrevet
krikelikken skrev (12 timer siden):

Hvis du sitter i isolat på fengsel, er det jo en del av straffen. 

Du kan vri det dit, men det er fortsatt for og beskytte. Om han hadde blitt sendt ut i luftegården og fått massiv juling av medfanger , hadde det vært en del av straffen? 

• Liker 4
Skrevet
Andrea59 skrev (5 timer siden):

Aaahh, da så, da er det ikke sammenlignbart. (Ironi)

Konsekvensen - å sørge for at barnebarnet ikke er neddynget i gjeld som  han sannsynligvis får vansker med å håndtere framover er jo den samme uansett om det er søksmål eller straffesak…. Hvis man skal tro at det faktisk var mormor som betalte, at det ikke bare gikk via henne.

Men… han kunne jo ikke akkurat krite det søksmålet, så her måtte noen betale for at de skulle skje. 
dette blir jo noen helt annet. Gjelden står til den blir foreldet, så sant Marius ikke arver noe eller får seg jobb blir den slettet. Skjønner ikke hvorfor mor- mor skulle betale dette? 

• Liker 1
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. De voldsepisodene som er beskrevet er alvorlige, de er gjentatte, de er livsfarlige - og de er helt fullstendig urimelige - han blir gla for ting det er helt fullstendig irrasjonelt å bli gal og sint og brølende brutal for.  At ofrene tilsynelatende eller liksom ikke har vært redde,  eller sier at de ikke har vært redde, eller at noen andre sier at de har kranglet tilbake, gjør det mindre alvorlig? Hvordan dette er å satse på vold  og ha økt fokus på vold nære relasjoner som et samfunnsproblem, har jeg veldig vanskelig for å forstå. Er det slik at man må falle sammen og bryte sammen fullstendig  og aldri protestere det aller minste for at en fysisk overlegen fyr skal bli dømt? 

Godt skrevet, helt enig med deg. Dette er et samfunnsproblem. Føles og som at det blir mer vanlig med vold under liggingen,  kvelning, og det må jenter like, og mer. Altså jeg kjenner meg maktesløs. Det er bare så trist 

• Liker 8
Skrevet
Mizzy skrev (25 minutter siden):

Jeg tror det er noen i denne tråden som prøver å så tvil og støtte Marius og moren hans. Det kan de bare prøve på men ser det så godt og dette er bare flaut for dem. Folk er ikke så dumme. 

Hvorfor skulle det være flaut? Tror du de prøver å lure noen, siden du sier "ser det så godt" og at folk ikke er dumme?

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Skrevet
MissLucy skrev (5 timer siden):

Kommer jo veldig an på om han blir dømt for mishandling i nære relasjoner mot NH. Kanskje sier retten at det er enkeltstående voldepisoder? Eller kanskje de gjør det motsatte, og sier at det var mishandling i nære relasjoner ift begge eks-kjærestene?

Jeg er også usikker her, synes egentlig det er rart at ikke vold i nære relasjoner ble opprettholdt ifht Frognerkvinnen. Når det gjelder NH tipper jeg han dømmes for enkeltstående volds episoder. Tror ikke det er bevis nok for vold i nære relasjoner når det gjelder NH. Men vi får se hva dommerne mener om saken. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...