Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
TigerK skrev (15 minutter siden):

«Mediadekningen har påført meg PTSD» 

«presset fra media har visket ut personligheten min og fratatt meg alt privatliv»

«Kan Aftenposten publisere sluttinnlegget mitt, vær så snill, for jeg vil så gjerne at hele verden skal få lese det»

seriøst?

Dette er da bare det narrativet han er blitt flasket opp på. Tante Märtha har dratt det lengst og ligger i permanent fosterstilling så fort det dukker opp en mikrofon eller et kamera - helt til hun eller en av døtrene skal lansere noe, da, da er det rød løper og smil i alle retninger. Oppskriftsmessig. Det er helt utrolig at de ikke ser hvordan dette fremstår, og hvor mye negativt ladet fokus de har næret selv. 

• Liker 40
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Henikka skrev (3 timer siden):

Helt utrolig! Nok en gang skylder Marius på medietrykket. Men sannheten er jo at dette først og fremst er konsekvensene av egne valg og handlinger. Reaksjonene fra folk kommer jo ikke ut av ingenting!

Litt mer detaljert her:

"- Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster. Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk, og de få jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg. Jeg sitter alene, sier han og tar til tårene."

https://www.seher.no/kongelig/na-kraftig-reaksjon-i-retten/84361656

Dette selvbildet, og denne uendelige selvmedlidenheten, minner faktisk om Breivik - uten sammenligning forøvrig. Store følelser, men ingen empati.

Endret av Caniggia
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

CN hadde rett i at han er en gedigen manbaby. Jeg forstår at presset på han de siste ukene har vært enormt. Umenneskelig. Men som flere påpeker, den eneste han gråter for er seg selv. Det  eneste som er fælt for han er at han ble oppdaget og stilt til ansvar. 

Jentene han var sammen med måtte oppføre seg dydig pga hans familie og dens renommé. Mens det han gjorde med dop og vold var det eneste alvorlige, ikke at dama hans var lettkledd på instagram. Det er han som velter kongefamilien, ikke kjærestene og deres nakne lår/pupper what ever. Og til og med etter at han ble bustet så fortsatte han å oppføre seg idiot. 

Selvsagt ser han ikke selv at han er et monster. Monstre gjør sjelden det. 

Han måtte skjønne at en kriminell løpebane ville få enorm oppmerksomhet. Han har da vært så opptatt av opphavet sitt i alle andre henseender, "fordi jeg er den jeg er" 🙄

Jeg tror han er lei seg fordi han ikke har så fredet som han har innbilt seg. Han har garantert tenkt at han kan slippe unna med "alt" fordi mora hans har fått unger med krompen.

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Mr.buksa skrev (10 minutter siden):

Dette med å massere inn hvordan media har håndtert saken er en strategi som Marius og advokatene har brukt fra dag én av. Og er noe som Marius har blitt rådet av sin advokat å gjøre. I og med at Marius tilsynelatende skal ha blitt den han er, fordi han (som han selv sier det: ufrivillig har blitt giftet inn i en offentlig familie). 

Sannheten er jo snarere den at så fort Marius ble voksen ,så gikk moren ut og sa at Marius skulle skånes fra media. Dette ble gjort fordi problemene til Marius ikke skulle bli så tydelige. Noe som var dumt,for da kunne gutten ha fått hjelp tidligere. 

Og som noen her nevnte. Har ikke vært mange bilder av Marius under oppveksten. Han har fått være i fred. 

Istedenfor gjorde han som han ville. Han gikk under radaren på det meste. Paranoiaen hans  kommer mest sannsynlig fra rus. Og alt det han har måttet skjule. 

Det Marius ikke tenker på med at han tror at alle ser på han som er monster er at han er ung og at livet forandrer seg. 

Han ble være glad for at han ser hvilke dårlige venner han har. Og hvis han skikker seg ,så får han fort nye og bedre venner når han kommer ut av fengsel (hvis han får fengselsstraff).  Han har muligheten til å begynne med helt blanke ark, kanskje få seg en utdannelse i fengsel og en jobb når han kommer ut.  Han vil forhåpentligvis også være rusfri. 

Her i Norge er det ingen som kommer til å være noe spesielt opptatt av han hvis han skikker seg og gjør seg selv til en helt normal oppegående person. 

Men slikt krever selvinnsikt. Og har han ikke det,så er det også lett å skylde på andre for sine problemer. 

Hva har antall bilder i oppveksten med saken å gjøre?

Det endrer jo ikke noe på det medietrykket han har levd med siden august 2024.

• Liker 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (24 minutter siden):

Videre så refser han politet for at de gjør jobben sin. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/L4Ma5x/jeg-er-ikke-lenger-marius-jeg-er-et-monster

«Politiet har også gjort en ganske god jobb med å utestenge meg fra alt jeg har av sosiale nettverk. De har tatt telefonnumrene mine. Telefonene. De har beslaglagt alle sosiale medie-kontoer jeg har hatt.

Og det er jo spesielt da Instagram, hvor jeg har hatt mitt kontaktnettverk i utlandet. Som jeg definitivt hadde hatt bruk for i den perioden. Å kunne være med venner som ikke blir påvirket av den sinnssyke mediebelastningen som er her i Norge. Det har jeg spurt om å få tilbake ved ganske mange anledninger. Det har jeg ikke fått. Uten noe god begrunnelse for det. Jeg har bedt ganske på mine knær og tryglet omtrent.

Hele mitt privatliv er hvisket bort. Det er ingenting jeg har som er privat lenger.»

Det er helt ekstremt.  Men flott at han bruker sluttordene til å gjøre det klart at han ikke har forstått alvoret selv  etter en 7 ukers rettssak.  Det er bra han gjør det så vanskelig som mulig for dommerne å gi mild straff. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Zenhouse skrev (55 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/L4Ma5x/jeg-er-ikke-lenger-marius-jeg-er-et-monster

Her er hele sluttinnlegget til MBH. Det står at han har gitt Aftenposten tillatelse til å trykke dette. Det er kanskje  bak betalingsmur, men inneholder litt mer enn det som ble gjengitt i de vanlige referatene i nettavisene. Et lite utdrag: 

MBH: 
«Jeg har til og med, når NN (Frogner-kvinnen, red.anm) og jeg var og besøkte både moren og faren hennes oppe i Trondheim i jula, og så skulle dra og stå på ski på Oppdal, så måtte jeg innom Oppdal legekontor for å stå der og fortelle at «hei, jeg må tisse i en kopp, og dere må stå og se på. Kan dere fikse det for meg?» 

Hva var dette? 

Stakkers meg... Mannen er tiltalt for mange alvorlige lovbrudd, kommer å bli dømt til fengsel, men kommer med en merkelig stakkers meg tale... 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Henikka skrev (2 timer siden):

Helt utrolig! Nok en gang skylder Marius på medietrykket. Men sannheten er jo at dette først og fremst er konsekvensene av egne valg og handlinger. Reaksjonene fra folk kommer jo ikke ut av ingenting!

Litt mer detaljert her:

"- Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster. Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk, og de få jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg. Jeg sitter alene, sier han og tar til tårene."

https://www.seher.no/kongelig/na-kraftig-reaksjon-i-retten/84361656

Uttalelsene fra MBH illustrerer en type offerretorikk hos en person som har utøvd vold, og som samtidig kan gjøre dynamikken i voldelige relasjoner lettere å forstå utenfra.

I saker om vold i nære relasjoner hvor den voldsutsatte går tilbake til voldsutøveren, ligger forklaringen ofte i nettopp slike mekanismer. Når den som har utøvd vold framstår som ødelagt, ensom og fortvilet, kan medfølelse bli sterkere enn frykt.

Når MBH gråtende beskriver seg selv som «visket ut som menneske» og «hele Norges hatobjekt», flyttes oppmerksomheten fra handlingene til hans egen opplevelse av konsekvensene. Slike utsagn kan bidra til å skape et bilde av ham som den som lider mest.

Samtidig har vi i denne saken også sett forsøk på å plassere ansvaret hos de voldsutsatte, gjennom påstander om hvordan de kledde seg eller oppførte seg.

For en person som allerede står i en nær relasjon til voldsutøveren, kan kombinasjonen av voldsutøverens selvfremstilling som offer og antydninger om den voldsutsattes egen skyld være virkningsfull. Empati aktiveres, og det kan bidra til at den voldsutsatte tilgir, vender tilbake, og som her, igjen blir utsatt for vold.

Nettopp derfor er det avgjørende at dommere ikke lar seg rive med av offerfortellingen, men vurderer saken ut fra handlingene som faktisk er begått.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet
Blåsippa skrev (16 minutter siden):

I forbindelse med rettsaken så var det en dansk(?) journalist som sa at det omtrent ikke eksisterer bilder av Marius. Så kjøper ikke helt den greia med at han har vært så "forfulgt" fra barnsben av.

At det har vært ekstremt trykk de siste par årene kan han skylde seg selv for. 

Kan ikke utelukke en litt «rude awakening» her, at han nå ser tilbake på hvor lite dekning det egentlig var før og hvor skjermet og privilegert han faktisk har vært inntil 2024. Ikke at det rettferdiggjør de mer useriøse delene av pressen på noen måte, men det må være et perspektiv til ettertanke. Om han evner å trekke de linjene.  

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (40 minutter siden):

Mediadekningen har vært like stor for ofrene, og de er dratt inn i dette helt ufrivillig. Marius har utført handlinger som har resultert i medieoppmerksomhet, som mange andre kriminelle før ham. Men han gråter for seg selv. Ikke for ofrene. 

Tenk om han kunne sagt noe om det også, at Frogner-kvinnen har aldri søkt medieoppmerksomhet. Og siden han har erkjent skyldspørsmål mot henne, hadde det ikke vært noe å tape på å si noe om at han var lei seg for det, at han forstår det trykket hun står i.  Så kunne han sagt noe om sin egen opplevelse, for det er et faktum at det har vært et stort kjør på ham, uavhengig om en syns han fortjener det eller ikke. I stedet så bekrefter han bare at Marius gråter for seg selv først og fremst. Den sårbarheten og krenkbarheten som gutten Marius bærer på gjør ham til en farlig mann, for dem han får en hekt på. Jeg regner med han får en lengre dom, og at han som rusfri kan vise endringsvilje og få den hjelp han trenger.   

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
Sitat

Det medietrykket som har vært, har hvisket ut meg som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster.

Jeg er hele Norges hatobjekt. 

Det har påført meg ganske store psykiske belastninger. Jeg er under utredning for PTSD.

Jeg har sterk sosial angst. Jeg har dyp depresjon.

Det å være i avisen hver eneste bidige dag, hele året, gjør noe med deg som menneske.

Fordi man vet ikke hvem man er lenger.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det som blir skrevet om meg. 

https://www.instagram.com/p/BWFFGF7jGHIaeARQgGfAi6x3K2GrAHucoC2bd80/

Det er ikke tvil om at mediekjøret har vært og er enormt, men samtidig klarer jeg ikke fri meg fra min tanke i utgangspunktet om at uten mediene som våget sette lyskasteren på ville ikke helheten i omfanget kommet frem, så gjenstår det å se da om retten mener som Marius at dette "er urettferdig" eller om de mener som politiet og ofrene at dette ikke er helt grei oppførsel for han mente jo ikke være voldelig og nå har han fått livet sitt ødelagt stakkar... 

Jeg sliter litt med medfølelsen det må jeg innrømme..

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han burde gått til behandling for psykisk helse knyttet til det som var utgangspunktet for skjevutviklingen, der han fikk kontakt med seg selv og forståelse for de potensielle traumer han kan ha påført andre, ikke behandling for sekundærbelastningene som nå. På mange måter synd med dette voldsomme "sirkuset" knyttet til hvem han er (forbindelsene til kongehuset) fordi han nå føler seg enda mer fremmedgjort og med det enda lengre unna kjernen og kontakt med selvet. Rettferdighet overfor de utsatte, er at han står ansikt til ansikt med sistnevnte, ser hva han har påført andre mennesker av lidelser og tar ansvar for det - initiert av ny innsikt og indre motivasjon. Ofrene fortjener det, og det er til samfunnets beste. Jeg tror veien dit dessverre blir lengre når han ser andre "demoner" enn seg selv.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
forkjølajente skrev (1 time siden):

Sorry, jeg har tydeligvis oversett at det sto maksstraff 🙈

Ikke noe å beklage. Dette er maksstraff for dette ene tiltalepunktet. MBH har dette og ett drøss av andre tiltalepunkter, så han kan lett få en samlet straff opp på dette straffenivået. Tror faktisk det hadde vært greut for hsn også, han ville nok trengt såpass med tid for å kunne gjennomført en utdannelse mens han satt inne. Så kunne han hatt mulighet for å skaffet seg en jobb etter endt utdannelse og tjent til livsoppholdet som andre jevngamle når han slapp ut.

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

I tillegg viser han at han ikke er en som ville klart å skjule hvem han er for de som er med han i mer enn noen få minutter.  Han ville aldri klart å skjule hvem han er for familien, venner og politi. 

Endret av SVK
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

Skrevet
Zenhouse skrev (1 time siden):

Her er hele sluttinnlegget til MBH. Det står at han har gitt Aftenposten tillatelse til å trykke dette. Det er kanskje  bak betalingsmur, men inneholder litt mer enn det som ble gjengitt i de vanlige referatene i nettavisene. Et lite utdrag: 

MBH: 
«Jeg har til og med, når NN (Frogner-kvinnen, red.anm) og jeg var og besøkte både moren og faren hennes oppe i Trondheim i jula, og så skulle dra og stå på ski på Oppdal, så måtte jeg innom Oppdal legekontor for å stå der og fortelle at «hei, jeg må tisse i en kopp, og dere må stå og se på. Kan dere fikse det for meg?» 

Huff ja, han ser ikke at han da har gjort noe forut selv som gjør at han må avgi urinprøve for å vise at han er rusfri, stakkars lille Marius. Selvinnsikt er noe dritt visstnok, som mor så sønn. Det er visst noe med disse eplene som faller ned nært epletreet.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan spørre seg hvor troverdig hans følelser rundt media faktisk er, ikke fordi mediepress er en uting, men fordi han fremstår som at han mangler mentaliseringsevne til å ta noe innover seg.Han har hatt mange muligheter til å si noe om at han angrer på det han har gjort og bedt de impliserte om unnskyldning. Istedenfor har han brukt tiden til å bortforklare, bagatellisere og legge skylden på ofrene. Til og med i sin egen sluttprosedyre er han mest opptatt av å fremstå som offeret. Som her om urinprøve, sikkert krenkende å bli utsatte for dette i hans hode, men hvor var den innsikten når han filmet jentene mens han gjorde krenkende seksuelle aktiviteter mot de? Hva med å urinere på kjæresten sin? Er ikke det krenkende? Når det gjelder urinprøvene så prøvde han å lure seg unna ved å ta med ren urin, og FK har fortalt at han ruset seg på rusmidler som ikke ville gi utslag på urinprøver. Summen av hans uttalelser handler om å finne løsninger på hvordan komme seg unna med, ikke ta ansvar for noe. Er mediapress en del av forsvarsstrategien? Hvis det er tilfelle, håper jeg at det blir gjennomskuet. 

«Så jeg har måttet dra og stå foran et fullsatt legekontor med ventekø, si navnet mitt høyt og hva jeg skal, to ganger i uken, som er ufattelig, ufattelig krenkende ovenfor meg og invaderende. Og de urinprøvene jeg har levert, ja, jeg har bommet på én. Det har sklidd ut én gang. Jeg har hatt én positiv prøve, men annet enn det, så er det rent.» 

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2929852 kl.14.17

«Kruszewski spør Høiby om han noen gang har forsøkt å manipulere en urinprøve.

Høiby svarer at han hadde tenkt til å jukse én gang, og forklarer hvordan han hadde planer om å gjøre det.

– Jeg hadde med en flaske med ren urin, som jeg hadde tenkt til å helle over. Men det står jo folk og ser på, så det var ikke mulig, sier Høiby.»

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Blåsippa skrev (40 minutter siden):

Skal tro om han noen gang har reflektert over hvor han ville vært/hvem han hadde vært om hans mor ikke ble gift med krompen?

Han har jo unektelig fått ta del i goder som vi andre dødelige ikke er i nærheten av. 

I forbindelse med rettsaken så var det en dansk(?) journalist som sa at det omtrent ikke eksisterer bilder av Marius. Så kjøper ikke helt den greia med at han har vært så "forfulgt" fra barnsben av.

At det har vært ekstremt trykk de siste par årene kan han skylde seg selv for. Kanskje har pressen gjort kongehuset - og hovedpersonen selv - en bjørnetjeneste ved å legge lokk på det de visste for 10-15 år siden.

Det har åpenbart ikke vært noen som har regulert oppførselen hans i barneår og tatt tak i utfordringene før de festet seg og ble en del av hans personlighet. Merkelig med tanke på alle ressursene kongehuset har tilgjengelig. 

Signerer denne. For den jevne nordmann inkludert meg selv, så hadde jeg ingen som helst anelse om at MBH levde et kriminelt villmannsliv på Oslos aller beste vestkant. Det var jo også grunnen til at det tok fullstendig av 4. august 2024. MM hadde lagt en tykk jerngryte over MBHs villmannsliv de siste 10 årene, og omsider så ble det stukket hull på den enorme verkebyllen. Da var det MYE som skulle ut, og det hjalp ikke at MBH dro på den ene utenlandsferien etter den andre samtidig som han pådro seg stadig nye siktelser og arrestasjoner.

Ingen tvil om at det har vært en enorm påkjenning for MBH med medietrykket. Samtidig så valgte han selv å fortsette med å begå nye lovbrudd, helt frem til han ble arrestert for fjerde gang rett før hans egen rettsak startet.

Forvaring virker ikke sannsynlig i denne omgangen, selv om han strengt talt fyller kravene som noen nevner over meg. Men hva angår forvaring, så ble den notoriske seksualovergriperen Julio Kopseng idømt 21 års forvaring i 2016.:

https://www.aftenposten.no/oslo/i/PR4Bp/21-aars-forvaring-for-kopseng

Noe jeg forresten la godt merke til på ettermiddagens Krimpod hos VG, var hvordan svært måteholdne Øystein Milli og Tor Erling Tømt Ruud tydelig reagerte, når retten hastet raskt gjennom et narkotikalovbrudd med maks strafferamme på 10 år som om det var en liten filleting. Disse to erfarne krimkommentatorene er vanligvis særdeles måteholdne, så det var tankevekkende at de reagerte såpass kraftig på rettens åpenbare hastverk med å rase gjennom et grovt narkotikalovbrudd.

Lytt til denne podkasten på Podme: www.podme.com/no/podkast/krimpodden-vg

Endret av Rastebenk
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Mr.buksa skrev (2 minutter siden):
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Det må du nesten spørre Marius om. Er han som helt i begynnelsen av rettssaken hevdet at han har blitt fotfulgt hele livet. Og at det har preget oppveksten hans. 

Endret av Mr.buksa
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (2 timer siden):

Nei. Det du sier der er faktisk ikke sant.

Hvis han hadde vært helt ukjent, og gjort nøyaktig de samme tingene, så ville det ikke blitt skrevet mer enn en kort notis i lokalavisa om det, og han ville vært anonymisert.

Han har selvsagt rett i at dette massive medietrykket utelukkende skyldes hvem han er, og han er i sin fulle rett til å påpeke det.

Det må gå an å ha to tanker i hodet. Vi kan fordømme det han har gjort, samtidig som vi kan anerkjenne at han har helt rett i det han sier om medietrykket, og i sin opplevelse av å ha blitt visket ut som menneske, og erstattet med et monster.

Bare det at du avfeier ham som et sutrete offer, bekrefter jo at han har helt rett i sin analyse:

Du ser ikke mennesket, kun monstet.

Enig. Går helt an å forstå at dette medie trykket er sykt belastende, noe også andre har utrykt med langt mindre medie trykk enn dette. Menn som har gjort værre ting enn marius er ikke i nærheten av å bli hengt ut på samme vis. Noe han selvsagt blir pga hans mor. Uten hans mor sin tittel, hadde vi ikke hørt om noe av dette. Kanskje en notis om at nora var i retten. Men ikke en slil dekning. Og det går an å forstå, uten at det legitimerer hans handlinger. Man velger også selv om man har medfølse eller ikke på det, uavhengig om man også forstår det.

Jeg har ikke så mye sympati egentlig. Men jeg syntes det absolutt har vært håndert svært feil av media. Og har forsyåelse for at dette er for mye. Mulig jeg hadde hatt litt mer sympati, om jeg kunne ane en form for anger og ansvar i retten. Der syntes jeg det blir for mye bortforklaringer. Men litt sympati, for at han var ikke den som selv har valgt det livet han fikk. Han har valgt resultatet han står i, iht forutsetninger som kunne vært så annerledes.

Krimpodden har nevnt det noen ganger nå, at også de syntes dette blir litt for mye

Endret av Krokenguri
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...