Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerer mest av alt på at han fikk tilbake førerkortet våren 2025, etter <6 mnd, når det på det tidspunktet var svært godt kjent både at han hadde et rusproblem og at han hadde store problemer med impulskontroll m.m. Andre blir jo meldt til fylkeslegen for å nevne at de har røyka hasj en lørdag eller tre i samtale på dps liksom. Jeg har linket til helsekrav i førerkortforskriften tidligere, og det er helt ufattelig akkurat det her. Er det noe som lukter åpenbar forskjellsbehandling så er det dette punktet!

Ja, jeg også, og husker vi begge har skrevet om det samme. Akkurat dette kunne jeg ønske mediene skrev mer om, men redd de regner sånne ting som "private"...

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vendetta skrev (16 minutter siden):

Trigger warning. Jeg skriver noe grafisk lenger ned som ikke handler om MBH, men jeg reagerer litt på noen beskrivelser av volden. For å pirke, det er ikke ekstrem vold i det han har gjort. Ser du skriver og gjentar det flere ganger. Ekstrem vold er å kvele noen så hardt at strupen kollapser, eller å dra noen så hardt etter håret at de blir skalpert. Huff, fælt men sant. 

Ekstremt vold er alltid relativt. Når blir det ekstremt nok for å bli ekstremt? Når en 12,7 treffer sentralt i kroppen, eller må vi opp i 20 mm? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Merker jeg tidvis går flashback til Depp/Heard-rettsaken...

• Liker 5
Skrevet
hvalstad45 skrev (7 minutter siden):

Er ikke Juliane Snekkestad innkalt som vitne fordi hun egentlig også var fornærmet, men saken foreldet eller hva det var?

Hun er ikke innkalt som vitne fordi aktor mest sannsynligvis har gjort en klok vurdering. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (16 minutter siden):

Ekstremt vold er alltid relativt. Når blir det ekstremt nok for å bli ekstremt? Når en 12,7 treffer sentralt i kroppen, eller må vi opp i 20 mm? 

Han er siktet for grov kroppskrenkelse/skade og trusler mm, ikke grov vold. Og det man leser at han har gjort, er dessverre ikke ekstremt. Det som er relativt er vel forståelsen og oppfatningen av selve ordet ekstrem(t)?

Vil bare ikke at folk skal bli sjokkert og skuffet når straffeutmålingen kommer. Vi er alle enige om at det han har gjort er helt for j@vlig!

Endret av Vendetta
Feil
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Hun er ikke innkalt som vitne fordi aktor mest sannsynligvis har gjort en klok vurdering. 

Hvorfor mener du at det sannsynligvis er klokt av aktor å ikke la JS vitne?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Gjest Ninaen
Skrevet
Vendetta skrev (2 minutter siden):

Han er siktet for kroppskrenkelse/skade og trusler mm, ikke grov vold. Og det man leser at han har gjort, er dessverre ikke ekstremt. Det som er relativt er vel forståelsen og oppfatningen av selve ordet ekstrem(t)?

Grov Kroppskrenkelse. 

Skrevet (endret)
Vendetta skrev (4 minutter siden):

Han er siktet for kroppskrenkelse/skade og trusler mm, ikke grov vold. Og det man leser at han har gjort, er dessverre ikke ekstremt. Det som er relativt er vel forståelsen og oppfatningen av selve ordet ekstrem(t)?

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med argumentasjonen din? Forsøker du å si noe om hva loven sier?

Fordi loven mener det loven mener, men dette forumet er vel til for at vi skal si hva vi mener?

Fordi jeg vil mene at det Frognerkvinnen er blitt utsatt for er ekstremt. 

Endret av Huldra27
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Grov Kroppskrenkelse. 

Takk, endret det

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vendetta skrev (24 minutter siden):

Det å slå noen i hodet så hardt at de får hjernerystelse og permanente synsskader er ikke grov vold? 

https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11194266-på-legevakta-veldig-fjern

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-rettssaken/#/616co/69a840a62fb65860371b0161/plages-med-synet-skygger-i-synsfeltet

Det at Frognerkvinnen beskriver tilbakevendende skygger i synsfeltet halvannet år etter hardt slag mot hodet kan tyde på truende netthinneløsning.

Endret av Rastebenk
  • Liker 21
Skrevet

Skremmende at han hadde våpenløyve og våpen. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/vgxgnw/hoeiby-saken-politiet-ville-tilbakekalle-vaapenloeyve

«Oslo-politiet sendte tidligere i høst et forhåndsvarsel til Høiby om tilbakekalling av hans våpen, får Aftenposten opplyst. Det er ikke kjent hva slags våpen det er snakk om. 

Etter det Aftenposten får opplyst, er våpenet som tidligere var registrert på Høiby, nå overdratt. Saken anses dermed som løst. Når et våpen er «overdratt» betyr det at eierskapet til våpenet er blitt overført fra én person til en annen.» 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For meg tenker jeg at det er en stor vare for gjentagelse dersom MBH ikke klare å endre tankegang, håper virkelig det blir en dom som gjør at han får muligheten til det. Kjenner jeg blir provosert av at han sitter i rettssalen og forteller hvor synd det er i han…..han har slått, lugget, kvelt, truet med å drepe noen osv og det er synd i han???!!!!???

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet
CeXNS skrev (13 timer siden):

«Det er kontakt hun har ønsket. Hun har sett på ham, og han har sett på henne. Så det er nok mindre dramatisk enn bistandsadvokaten legger opp til, sier Sekulic» 

Disse bistandsadvokatene fremstår som noen store rasshøl. Litt som Marius.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Rastebenk skrev (7 minutter siden):

Det å slå noen i hodet så hardt at de får hjernerystelse og permanente synsskader er ikke grov vold? 

https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11194266-på-legevakta-veldig-fjern

Det at Frognerkvinnen beskriver tilbakevendende skygger på synet selv ett år etter slag mot hodet kan forresten tyde på truende netthinneløsning.

Mest sannsynlig ikke, i følge straffeloven. 

• Liker 1
Gjest Ninaen
Skrevet
trønder skrev (5 minutter siden):

Disse bistandsadvokatene fremstår som noen store rasshøl. Litt som Marius.

Forsvarerne. Bistandsadvokatene er dem som bistår ofrene. 

Skrevet
Vendetta skrev (7 minutter siden):

Mest sannsynlig ikke, i følge straffeloven. 

Tiltalepunktene vil behandles og avgjøres slik dommerne i rettsaken mener de er bevist gjennom rettergangen. Det som nå kommer frem av bevis i sakene, vil altså forme dommernes syn på tiltalepunktene.

Husk at i ankesaken mot Jan Helge Andersen, så ba ikke påtalemyndigheten om forvaring, men dommerne idømte ham dette likevel.

I denne saken håper jeg slik det ser ut per nå, at dommerne vil endre Frognerkvinnen sine tiltalepunkter fra enkeltstående voldsepisoder med lav strafferamme, over til vold i nære relasjoner, som gir en langt høyere strafferamme.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (27 minutter siden):

Skremmende at han hadde våpenløyve og våpen. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/vgxgnw/hoeiby-saken-politiet-ville-tilbakekalle-vaapenloeyve

«Oslo-politiet sendte tidligere i høst et forhåndsvarsel til Høiby om tilbakekalling av hans våpen, får Aftenposten opplyst. Det er ikke kjent hva slags våpen det er snakk om. 

Etter det Aftenposten får opplyst, er våpenet som tidligere var registrert på Høiby, nå overdratt. Saken anses dermed som løst. Når et våpen er «overdratt» betyr det at eierskapet til våpenet er blitt overført fra én person til en annen.» 

Syntes det er veldig spesielt at de sendte forhåndsvarsel når han var under etterforskning for vold. En tidligere venninne av meg ble banket opp av sin mann som hadde våpen. Hun rømte til skogs og ringte politiet, og de kjørte umiddelbart og hentet våpnene som var i huset. De var låst vekk, han truet ikke med de - men det at han utøvde vold mot henne gjorde at de hentet dem før de fant hu, selv om hendelsesforløpet var uklart. 

At politiet ikke umiddelbart beslagla våpen til en som var drapstruslet en mann og utøvd vold mot kjæresten sin er helt sinnsykt. 

• Liker 21
  • Nyttig 8
Skrevet
Rastebenk skrev (8 minutter siden):

Tiltalepunktene vil behandles og avgjøres slik dommerne i rettsaken mener de er bevist gjennom rettergangen. Det som nå kommer frem av bevis i sakene, vil altså forme dommernes syn på tiltalepunktene.

Husk at i ankesaken mot Jan Helge Andersen, så ba ikke påtalemyndigheten om forvaring, men dommerne idømte ham dette likevel.

I denne saken håper jeg slik det ser ut per nå, at dommerne vil endre Frognerkvinnen sine tiltalepunkter fra enkeltstående voldsepisoder med lav strafferamme, over til vold i nære relasjoner, som gir en langt høyere strafferamme.

Det håper jeg også - det er jo helt klassisk, det har foregått over tid, og det er veldig liten tvil om at hun har vært redd.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Rastebenk skrev (13 minutter siden):

Han kan få strafferabatt fordi han har erkjent deler av det han har tiltalt for? 

Skrevet
Junijulia skrev (9 timer siden):

Det er vel det som det egentlig handler om. Ønsket om å være på rehab. er ikke tilstede.
Da er det underordnet om de andre som er der er gamle.  Men det er en fin unnskyldning å komme med for og ikke delta.

Kanskje Betty Ford klinikken i USA hadde passet. Den er for det rich and famous.

Som en annen.her sa, at det ofte er gruppebasert på aldrr, netopp for at man skal hindre avbrytelser for å ikke føle på å passe inn.

Forsåvidt naturlig at eldre rusmisbrukere er et annet sted i livet,,enn en som oppfører seg som.et barn.  Kan blir stort frafall på se eldre om marius hadde dratt dit da. Han dro samme høst. Så var vel snakk om.akkurat da. Det også normalt med ventetider

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...