Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Slik jeg har oppfattet det gjelder det referatforbudet under forklaringene til de fornærmede, men at det ikke er noen restriksjoner når Høiby forklarer seg. Referatforbudet gjennomføres slik at det er lukkede dører, men at pressen er tilstede med et begrenset antall representanter, som har delvis referatforbud. Det betyr at de bl.a. ikke kan referere fra helseopplysninger, opplysninger om familiære forhold eller andre sensitive opplysninger. De har heller ikke lov å skrive noe som kan identifisere noen av de fornærmede, bortsett fra Haukland.

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/alt-du-ma-vite-om-hoiby-rettssaken

Det sto også forbud angående rusbruk og seksuelle forhold/historikk. Mens alt han har gjort blir offentlig siden han er tiltalt. Og f.es. det Nora skal ha sagt til Marius og faren under middagen som var veldig viktig for han å få frem. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SVK skrev (35 minutter siden):

Siden VG nå angriper Nora så siterer jeg deg igjen! 

VG angriper ikke Nora Haukland. De refererer fra rettssaken. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Er visst kun andre som må oppføre seg. Virker jo som han tror at han selv ikke gjør noe galt. "Men hun gjorde også ditt og datt", "hun kaller meg også A eller B", "nei, hun blir ikke redd", "jeg rørte henne ikke"... Han prøver konstant å rettferdiggjøre sine egne handlinger, selv om de er ekstremt stygge. Virkelighetsfjernt.

ganske typisk oppførsel for unger (bortskjemte unger) det der, å rette finger mot andre når man selv er i søkelyset.. 

Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det var mange som synes det var stas å kjenne han/være kjæresten hans, fordi han er medlem av kongefamilien, og utnyttet det til sin fordel

joda, man TROR kanskje det er en big deal men til syvende og sist viser jo akkurat denne saken da hvor lite spesielle de er, hvor vanlig de er - og ikke på en god måte. Det er som det ble sagt i retten veldig mye "Low life" over han og det som kommer frem.. Også i forhold til det vi vet fra før, skjermingen av Marius, holdningen om at alle er ute etter han stakkars, politiet som "hadde en prat" osv osv føyer seg jo inn i rekken av greier som ikke er spesielt tiltrekkende eller særlig preget av status på noen måte. Personlig er jeg glad jeg ikke kan skilte med bekjentskap for jeg tror jeg ville vært flau rett og slett over å ha slike bekjente som lever så utenfor realiteten mennesker flest lever i. Det er liksom ikke noe "stas" å kjenne en kjendis lengre fordi de er enten "folk flest" eller de er "fulle av seg selv" 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er et motbydelig mønster i hvordan han forsøker å stakkarsliggjøre seg selv, og vri alt over på at de som er offer har økonomiske hensikter. Enda et område i livet der virkelighetsoppfatningen er noe underlig….. Hvorfor skal offer gå ut bakveien av lokalet? Det er ikke de som skal skamme seg på noen måte. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Amanda28 skrev (9 minutter siden):

Det sto også forbud angående rusbruk og seksuelle forhold/historikk. Mens alt han har gjort blir offentlig siden han er tiltalt. Og f.es. det Nora skal ha sagt til Marius og faren under middagen som var veldig viktig for han å få frem. 

Ja, det er nok eksempler på det som går under «sensitive opplysninger». 

• Liker 2
Skrevet

Forstår ikke Marius hvorfor han sitter tiltalt og er i en rettsak nå?

4 mill il Nora fra en evt Netflix avtale, har absolutt ingenting å si. Hva er det han tror? 

Noen må snart banke inn i hodet hans at det er pga hans egen oppførsel at han er i denne situasjonen. Uavhengig av om Nora ville tjener penger på forholdet eller ikke. 
Skjerp deg for f***!! Blir så irritert 🤬🤬

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet

Jeg syns de heller burde konsentrert seg om de faktiske ulovlige forholdene, og ikke  prøve å forvirre med detaljer rundt jentene. Det er ingenting som forsvarer det kriminelle som har blitt utført mot jentene. Denne rettssaken burde vært ferdig forrige uke. Sykt å lage et tabloid show. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg håper at Nora får eksklusive tilbud om å lage dokumentar. Få ut historien sin om hva hun har måttet gjennomgå. Tindersvindler, Pelicot saken osv - la verden få vite👏🏼👏🏼 Ingen skal måtte gå gjennom slik behandling i et forhold, eller måtte kjempe mot “eliten” slik som offerene gjør nå. Nå er hun hele Norges Nora💜💜

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Carrot skrev (14 minutter siden):

ganske typisk oppførsel for unger (bortskjemte unger) det der, å rette finger mot andre når man selv er i søkelyset.. 

joda, man TROR kanskje det er en big deal men til syvende og sist viser jo akkurat denne saken da hvor lite spesielle de er, hvor vanlig de er - og ikke på en god måte. Det er som det ble sagt i retten veldig mye "Low life" over han og det som kommer frem.. Også i forhold til det vi vet fra før, skjermingen av Marius, holdningen om at alle er ute etter han stakkars, politiet som "hadde en prat" osv osv føyer seg jo inn i rekken av greier som ikke er spesielt tiltrekkende eller særlig preget av status på noen måte. Personlig er jeg glad jeg ikke kan skilte med bekjentskap for jeg tror jeg ville vært flau rett og slett over å ha slike bekjente som lever så utenfor realiteten mennesker flest lever i. Det er liksom ikke noe "stas" å kjenne en kjendis lengre fordi de er enten "folk flest" eller de er "fulle av seg selv" 

Mhm!

• Liker 1
Gjest Ninaen
Skrevet
K_mb skrev (4 minutter siden):

Men Marius har jo kun giftige forhold etter hva vi vet om både Julianne, Nora og Frogner-kvinnen. Bruker skriver jo at man blir giftig tilbake når man blir utsatt for roping, skriking og vold. Og husk at han nå også står tiltalt for overgrep mot kvinner han ikke har hatt et forhold med. Hele fyren er giftig og ikke istand til å ha et sunt og funskjonelt parforhold.

Ja, folk må nå greie å ta inn at voldsofre på ingen måte bare blir underdanige, grå mus som prøver å gå i ett med tapetet. Vi har 3 hovedresponser i møte med fare: freeze, flight og fight. Hvilken hjernen/kroppen velger avhenger av situasjon, erfaring, personlighet osv osv. Det å skrike tilbake, t.o.m dytte eller klappe til tilbake, er ikke unormale responser på vold. 

Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Ja, folk må nå greie å ta inn at voldsofre på ingen måte bare blir underdanige, grå mus som prøver å gå i ett med tapetet. Vi har 3 hovedresponser i møte med fare: freeze, flight og fight. Hvilken hjernen/kroppen velger avhenger av situasjon, erfaring, personlighet osv osv. Det å skrike tilbake, t.o.m dytte eller klappe til tilbake, er ikke unormale responser på vold. 

Nemlig. Som jeg har nevnt flere ganger nå; reactive abuse. Og at de to trigget hverandre opp. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Viktige poenger her. 

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (27 minutter siden):

Nei, det gjør ikke det. Rart at han ikke skjønner dette selv. Ellers kom dette nettopp opp, og jeg tenker at Nora er inne på noe vesentlig i den meldingen her:

09.48Ingri Gudmundsen Bergo

Fortsetter med meldinger

– Dette er en melding fra oktober, sier Reisvang.

«Spørsmålet er ikke om det blir bedre, men om du blir bedre», står det i meldingen, og at Haukland føler Høiby hele tiden vil forandre henne «Du sier at jeg kler meg som en hore, at jeg er en hore, og det er vel akkurat sånn du ser på meg egentlig», skriver hun. 

Følg rettssaken mot Marius Borg Høiby direkte

Ja, det beskriver det godt. Er også ganske sjokkert over forsvarernes svar her:

«Aftenposten har sendt kritikken fra Dixi og flere spørsmål til Høibys forsvarere. På vei inn i retten torsdag morgen bekrefter forsvarerne at de har sett kritikken og spørsmålene.

– Der har vi ikke noe å si, sier Petar Sekulic.

– Ingenting. Hva Dixi måtte mene om det er helt uinteressant for oss, legger Ellen Holager Andenæs til.»

Fra lenken til Aftenposten som @Blini gjenga:

https://www.aftenposten.no/norge/i/XMbMaB/reagerer-paa-forsvarernes-bruk-av-voldtektsmyter-i-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby

Det er ikke akkurat en glødende referanse for systemet vårt hvis det anses som helt akseptabelt å uttale seg på den måten. Det er altså HELT uinteressant hva kompetanse på voldtekt mener om hvordan de behandler vitner i en voldtektssak? Et samfunnsproblem med enorme mørketall og elendig statistikk på dommer og straffeutmåling?

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 24
Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Fire. Fight, flight, freeze or fawn. Sistnevnte har fått økt oppmerksomhet siste årene, interessant lesning i blant annet boken «Fawning» av Ingrid Clayton. For øvrig relevant for det Dixi beskriver.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
JustAsking skrev (2 minutter siden):

Fire. Fight, flight, freeze or fawn. Sistnevnte har fått økt oppmerksomhet siste årene, interessant lesning i blant annet boken «Fawning» av Ingrid Clayton. For øvrig relevant for det Dixi beskriver.

Hva er fawning?

Fant det. People pleasing blant annet? 

Endret av -Pusheen-
Tilleggssetning
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (31 minutter siden):

VG angriper ikke Nora Haukland. De refererer fra rettssaken. 

Det ene utelukker ikke det andre.  Når media tar part i en straffesak og prøver å få tiltalte til å virke mer uskyldig enn han er og prøver å fremstille offeret som en gold digger så angriper avisen offeret.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis han klarer å få seg dame etter denne rettssaken, ja da står ikke verden til påske….Makan til troll.

• Liker 17
  • Hjerte 3
Gjest Ninaen
Skrevet
JustAsking skrev (4 minutter siden):

Takk for utdyping, viktig!

Skrevet
JustAsking skrev (Akkurat nå):

Fra Psychology today:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/a-deeper-wellness/202502/understanding-fawning-as-a-trauma-response

Traumerespons som resulterer i ekstrem people pleasing og ettergivende atferd for å unngå konflikt. Vanlig strategi for forsvar og selvoppholdelse. Litt kort oppsummert :) 

Ja, ikke sant. Fant litt om det selv også. Dette er kanskje den traumeresponsen jeg er mest kjent med på generell basis, når jeg observerer folk rundt meg. Bra det får mer og mer fokus!

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...