Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
FruR skrev (23 minutter siden):

Hvordan vet du at det ikke er det? 

Jeg leser kilder.

Andersen mottok selv et tips natt til 4. august, og midt på natta oppsøkte han en tipser som bodde i området og hadde gjort lydopptak, skriver forfatter Kjersti Kvam i boka.

Utover søndag morgen holdt Andersen selv den aktuelle leiligheten under oppsyn, står det i boka.

https://www.journalisten.no/notice/657084

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Første setning Ute av kontroll: https://bonnierforlag.no/products/ute-av-kontroll-avsloringen-av-marius-borg-hoiby?srsltid=AfmBOopcgnUaePztTwkezgSkS8LcwrjZvA_UPPZWmTIyeg-pBieOU6-x

"Klokka var nesten to på natten, den 4. august. Ulf bråvåknet av at telefonen på nattbordet ringte". 

Et nytt døgn begynner ved midnatt, kl 0200 er døgnet to timer gammelt. Og Se og Hør hadde jo ikke vært først ute med saken hvis redaktør og journalister holdt leiligheten til Frogner-kvinnen under oppsikt natten ETTER at saken hadde sprukket i media.

Hjelpe og trøste.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
FruR skrev (5 timer siden):

Det virker rart av naboene å ta opptak, de opptakene som de gir se og hør og spiller av for Ulf når de tipser han , men ikke kontakte politiet. 

Jeg er enig i at dette er en helt underlig måte å reagere på når man uforvarende blir vitne til en voldshendelse. Jeg skjønner simpelthen ikke at man kan agere så kaldt og kalkulert i en slik situasjon, og tilsynelatende umiddelbart tenke "dette må ut i ukepressen snarest!" i stedet for "denne kvinnen må få hjelp nå!".

Det er nesten som man skulle tro at tipseren hadde sittet og ventet på at noe skulle hende i akkurat denne leiligheten, og ikke bare var mentalt forberedt på det, men på at det vedkommende skulle gjøre da var å ringe Se og Hør, stikk i strid med alle ryggmargsreflekser de fleste av oss kan identifisere oss med. Hvorfor? Hvor kom den beslutningen fra?

Alt jeg kan konkludere med er at tankene mine går til en artikkelserie i VG i 2024 om betalingsjournalistikk, publisert i kjølvannet av intervjuene med Durek Verretts mor i Se og Hør samme år, der det var mange indisier på en slags avtale mellom henne som kilde og Se og Hør-redaksjonen, og på mulig betaling. https://www.vg.no/rampelys/i/JQP5Wj/dagbladet-om-durek-dekningen-vet-ingenting-om-se-og-hoers-avtale 

VG får følgende uttalelse fra ekspert på presseetikk Gunnar Brodahl Johansen:

Sitat

– Hva som har skjedd i dette tilfellet, kan jeg ikke uttale meg spesifikt om. Men vi vet jo det fra tidligere at man betaler godt for bilder. Noen ganger har man åpenbart betalt en overpris.

Se og Hør har en arbeidsform som gjør at folk blir tiltrukket av å stille i Se og Hør, sier han.

– Og da kan man lure på hvorfor.

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (15 minutter siden):

Første setning Ute av kontroll: https://bonnierforlag.no/products/ute-av-kontroll-avsloringen-av-marius-borg-hoiby?srsltid=AfmBOopcgnUaePztTwkezgSkS8LcwrjZvA_UPPZWmTIyeg-pBieOU6-x

"Klokka var nesten to på natten, den 4. august. Ulf bråvåknet av at telefonen på nattbordet ringte". 

Et nytt døgn begynner ved midnatt, kl 0200 er døgnet to timer gammelt. Og Se og Hør hadde jo ikke vært først ute med saken hvis redaktør og journalister holdt leiligheten til Frogner-kvinnen under oppsikt natten ETTER at saken hadde sprukket i media.

Hjelpe og trøste.

Om 4 uker starter rettssaken. 
Jeg lurer på om han tror han slipper unna , slik han har gjort med det meste annet ? Tror ikke han tar det så alvorlig- virker ikke sånn , slik som han bryter besøksforbud og fester på byen… Han er jo ikke vant at handlingene hans får konsekvenser. Handlingene hans har jo blitt dekket over i årevis. 
For han blir vel kanskje noe av det verste å stå tidlig opp om morgenen ; det er vel ganske ukjent for han… 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om han tror han slipper unna , slik han har gjort med det meste annet ? Tror ikke han tar det så alvorlig- virker ikke sånn , slik som han bryter besøksforbud og fester på byen… Han er jo ikke vant at handlingene hans får konsekvenser. Handlingene hans har jo blitt dekket over i årevis. 
For han blir vel kanskje noe av det verste å stå tidlig opp om morgenen ; det er vel ganske ukjent for han… 

Noe sier meg at han ikke kommer til å gjøre det lett for sine forsvarere.... 

• Liker 8
Skrevet
Hekken skrev (På 7.1.2026 den 21.26):

Han tror nok at han skal slippe unna her - slik som han har gjort med alt annet i livet. Iflg. boken, "Ute av kontroll" så har han alltid hatt mangel på respekt for autoriteter.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hvis man er tiltalt i en straffesak med 32 tiltaltepunkter, og saken har blitt omtalt i norske media fra første stund og i over 10 000 saker på ett år, og i over 30 000 oppslag i over 100 land utenlands, så har man ikke sluppet unna med alt her i livet.

https://www.journalisten.no/over-10000-medieoppslag-om-marius-borg-hoiby-pa-ett-ar/649044

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
Gulline skrev (47 minutter siden):

Han tror nok at han skal slippe unna her - slik som han har gjort med alt annet i livet. Iflg. boken, "Ute av kontroll" så har han alltid hatt mangel på respekt for autoriteter.

Hva er det som beskrives rundt dette?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (11 minutter siden):

Hvis man er tiltalt i en straffesak med 32 tiltaltepunkter, og saken har blitt omtalt i norske media fra første stund og i over 10 000 saker på ett år, og i over 30 000 oppslag i over 100 land utenlands, så har man ikke sluppet unna med alt her i livet.

https://www.journalisten.no/over-10000-medieoppslag-om-marius-borg-hoiby-pa-ett-ar/649044

Har inntrykk av at denne karen er såpass «enkel» at han ikke tar seg så veldig nær av det ; snarere tvert imot. Tror kanskje han synes det er litt stas å «være i søkelyset» …

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (43 minutter siden):

Godt spørsmål. 

Det eneste jeg finner om manglende respekt for autoriteter i boken er et avsnitt i kapittel 3, der i følge formuleringen i Morgenbladets anmeldelse https://www.morgenbladet.no/boker/en-bokutgivelse-ute-av-kontroll/10052990 "både Marius Borg Høiby og hans mor fjerndiagnostiseres friskt ved hjelp av en psykiatrispesialist [Susanne Nordby Johansen] som kommenterer saken 'på generelt grunnlag'". Say no more!

Sitat fra Ute av kontroll, s. 26:

Sitat

Protest mot autoriteter er utbredt blant ungdom i opprør. Det betyr for eksempel å utfordre lover og regler, og heller ikke ta det seriøst hvis du blir tatt i å bryte dem. Og når noe ikke får konsekvenser, har det lett for å skje igjen - den driften ligger i de fleste mennesker. Du kan tenke deg selv: Hvis du som barn har sneket deg til litt godteri fra de voksnes godteskål uten at noen ble sure, da er det veldig sannsynlig at du vil gjenta det.

Så nei, dette sier niks og nada om hvordan Marius Borg Høiby har hatt det i oppveksten, og hvordan det kan ha påvirket hans respekt for autoriteter. Det sier bare noe ytterst banalt og selvsagt om en drift som "ligger i de fleste mennesker". 

Det er problematisk og uforståelig at en fagperson har latt seg bruke i boken på denne måten, og slik bidrar til ren ryktespredning. Det eneste dette avsnittet dokumenterer er mangelen på profesjonalitet hos forlegger og forfatter.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Godt spørsmål. 

Det eneste jeg finner om manglende respekt for autoriteter i boken er et avsnitt i kapittel 3, der psykolog i følge formuleringen i Morgenbladets anmeldelse https://www.morgenbladet.no/boker/en-bokutgivelse-ute-av-kontroll/10052990 "både Marius Borg Høiby og hans mor fjerndiagnostiseres friskt ved hjelp av en psykiatrispesialist [Susanne Nordby Johansen] som kommenterer saken 'på generelt grunnlag'". Say no more!

Sitat fra Ute av kontroll, s. 26:

Så nei, dette sier niks og nada om hvordan Marius Borg Høiby har hatt det i oppveksten. Det er problematisk og uforståelig at en fagperson har latt seg bruke i boken på denne måten, og slik bidrar til ren ryktespredning. Det eneste dette viser er mangelen på profesjonalitet hos forlegger og forfatter.

Nå lo jeg godt av eksempelet til spesialisten: Hvis ingen ble sure. Man trenger ikke være sur for å sette grenser, tvert imot er det vel anbefalt å ikke bli emosjonelt aktivert når man setter grenser, men formidle rolig og tydelig. Nu vel, en digresjon.

Å bruke en fagperson til å generalisere en spesifik familie, er jo fullstendig useriøst, og vitner om manglende dokumentasjonsgrunnlag på selvstendig grunnlag og om uredelige metoder.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (34 minutter siden):

Nå lo jeg godt av eksempelet til spesialisten: Hvis ingen ble sure. Man trenger ikke være sur for å sette grenser, tvert imot er det vel anbefalt å ikke bli emosjonelt aktivert når man setter grenser, men formidle rolig og tydelig. Nu vel, en digresjon.

Å bruke en fagperson til å generalisere en spesifik familie, er jo fullstendig useriøst, og vitner om manglende dokumentasjonsgrunnlag på selvstendig grunnlag og om uredelige metoder.

Det er lett å forstå hvorfor både Morgenbladets og Aftenpostens anmeldere regelrett raljerer over mangelen på seriøsitet i boken ja. Aftenpostens Ingunn Økland oppsummerer den rett og slett som "mislykket og barnslig" https://www.aftenposten.no/kultur/i/jQVxew/bokanmeldelse-av-kjersti-kvam-ute-av-kontroll-avsloeringen-av-marius-borg-hoeiby

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Du snakker om saker som først ble omtalt august 2024. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det er lett å forstå hvorfor både Morgenbladets og Aftenpostens anmeldere regelrett raljerer over mangelen på seriøsitet i boken ja. Aftenpostens Ingunn Økland oppsummerer den rett og slett som "mislykket og barnslig" https://www.aftenposten.no/kultur/i/jQVxew/bokanmeldelse-av-kjersti-kvam-ute-av-kontroll-avsloeringen-av-marius-borg-hoeiby

Du velger selvsagt hva du vil tro på .... og jeg velger heldigvis selv hva jeg fester lit til. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Spør Aricia - hun har også lest boken. Du virker jo å foretrekke hennes resonnement. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (23 minutter siden):

Du velger selvsagt hva du vil tro på .... og jeg velger heldigvis selv hva jeg fester lit til. 

Jeg siterte det eneste avsnittet i Ute av kontroll der ordet "autoriteter" forekommer.

Kom gjerne med sitater fra boken som dokumenterer påstanden du kom med, altså at Marius Borg Høiby "alltid har hatt mangel på respekt for autoriteter". For jeg har ikke funnet belegg for det.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (27 minutter siden):

Jeg siterte det eneste avsnittet i Ute av kontroll der ordet "autoriteter" forekommer.

Kom gjerne med sitater fra boken som dokumenterer påstanden du kom med, altså at Marius Borg Høiby "alltid har hatt mangel på respekt for autoriteter". For jeg har ikke funnet belegg for det.

Så du har lest hele boken - men dette ha du ikke fått med deg? Neivel ... kanskje du bør lese den en gang til da?

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (59 minutter siden):

Spør Aricia - hun har også lest boken. Du virker jo å foretrekke hennes resonnement. 

Jeg spør deg, det var du som skrev det. 

• Liker 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...