Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos dobbeltmoral: 

"Mamma" Mette Marit skal ikke kritiseres for noe, men moren til Julianne derimot..

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
pøbelsara skrev (18 minutter siden):

Ja. Men moren til en myndig person tar kontakt med stefaren til en annen myndig person? Synes du ikke det er en merkelig måte å ordne det privat på? 

Så det du sier er at moren til Julianne er det fritt frem for å kritisere her inne, men nåde den som ymter noe kritisk mot kronprinsparet! 

Det er vel ikke helt umulig å tenke seg at landets mektigste familie heller ville ordnet dette raskt privat i stedet for å ta det igjennom rettsvesenet. Og kanskje JS sin mor hadde et ønske om å informere om hvordan MBH faktisk var. Muligens hadde hun heller ikke ressurser til å fremme et slikt krav.

Uansett: Dere som tror det er så raskt og enkelt og effektivt å kjøre sivile rettsprosesser har mye å lære om det norske samfunnet.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Ja de er en form for frivillig verge. Det betyr ikke at de kan gjøre hva de vil.

Uansett hvor mye forståelse man har for at situasjonen rundt huset deres og det trøbbel  han evnt  har påført henne i prosessen. 

Så MÅ et økonomisk  krav spesifiseres. Kravet må først og fremst varsles til den som skylder.

Iht frogner saken, klaget  bistandsadvokaten på at marius ikke hadde betalt  ulempe hun hadde økonomisk  iht hendelsen han påførte henne. Så kommer det frem, at de har etterspurt en soesifisering på kravet, men ikke fått den.

Det er jo slik at man ikke betaler en telefonreging før du har fått regningen.  Og hvis det er ting på regningen man ikke  er enig i, så klager man.

Jeg mener dog hundre prosent, at han hadde kommet bedre ut, ved å betale henne ut 50.000kr uten spesifisering. Men det er en mening. På sidelinjen av hvordan  det skal foregå.

Du kan uansett ikke si til noen at du føler de skylder dem så og så mye. Det er et krav som ikke  er gyldig.  Så hvis du vil ha pengene dine, må du helt følseløst soesifisere punkt for punkt kostnader du mener du har krav på.

Punkt for punkt, kan man si seg enig i eller uenig  i.

Eneste måten å kreve inn penger dere er uenig i er via forliksrådet.  Og da blir den gyldige summem de kommer frem til.  Det kan være alt, ingenting  eller deler av kravet. Kommer du dit uten spesifisering, får du ingenting 

Er litt mer komplisert. Ja, forliksrådet kan komme med enn dom ved krav på under 200.000... Men hvis man er uenig i dommen kan man ta saken til tingretten. 

Ved rettskraftig dom kan namsmannen prøve å få tak i pengene. Men kan ikke trylle. Som om en person lever av lommepenger fra mamma, mamma betaler øvrige regninger, og stefar betaler bolig. Null inntekt som namsmannen kan tukle med, ikke noe å tvangsselge (klokken "låner" mannen av en kompis eller stefar). 

Men skjønner ikke hva du prøver å argumentere for. 

I et privat økonomisk oppgjør så er det opp til partnerne å bestemme hva som kreves av for eksempel dokumtasjon. Vi har avtalefrihet her i landet. 

Domstolene vil være relevante først når det er uenighet, det vil si en tvist, og en eller begge parter har valgt å gå til tvistemål. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke kritisert moren til J. På helt generell basis synes jeg ikke foreldrene til myndige personer skal handle på voksne barns vegne. Uansett hvem de er. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (42 minutter siden):

JS var 28 år i 2023. Voksen nok til å ta et spesifisert pengekrav til rette instans. Moren hennes valgte å ta det med kronprinsen, hvorfor vet vi ikke. Skjerme begge parter for medias oppmerksomhet muligens. Kan selvsagt være at hun/de visste at kronprinsparet vanligvis ordnet opp i økonomien til MBH. Vi vet ikke, omstendighetene rundt dette har ikke blitt informert om. 

Det står ingenting noen steder om pengekrav. Det er Krokenguri som kommer med dette begrepet. Det var snakk om:

Sitatet er hentet fra VG: https://www.vg.no/rampelys/i/Rz8b65/moren-til-juliane-snekkestad-varslet-kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby

Sitat

– Kontakten handlet om både det økonomiske oppgjøret mellom Høiby og Snekkestad, og at hun hadde informasjon om hvordan Snekkestad hadde hatt det i forholdet med Høiby.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke kritisert moren til J. På helt generell basis synes jeg ikke foreldrene til myndige personer skal handle på voksne barns vegne. Uansett hvem de er. 

Ikke engang hvis de spør etter hjelp? Har liten tro på at moren til JS gjorde dette uten at datteren har hatt noe hun skulle sagt, eller at de har snakket om det sammen og kommet frem til at det var en løsning de ville gå for. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja de er en form for frivillig verge. Det betyr ikke at de kan gjøre hva de vil.

Uansett hvor mye forståelse man har for at situasjonen rundt huset deres og det trøbbel  han evnt  har påført henne i prosessen. 

Så MÅ et økonomisk  krav spesifiseres. Kravet må først og fremst varsles til den som skylder.

Iht frogner saken, klaget  bistandsadvokaten på at marius ikke hadde betalt  ulempe hun hadde økonomisk  iht hendelsen han påførte henne. Så kommer det frem, at de har etterspurt en soesifisering på kravet, men ikke fått den.

Det er jo slik at man ikke betaler en telefonreging før du har fått regningen.  Og hvis det er ting på regningen man ikke  er enig i, så klager man.

Jeg mener dog hundre prosent, at han hadde kommet bedre ut, ved å betale henne ut 50.000kr uten spesifisering. Men det er en mening. På sidelinjen av hvordan  det skal foregå.

Du kan uansett ikke si til noen at du føler de skylder dem så og så mye. Det er et krav som ikke  er gyldig.  Så hvis du vil ha pengene dine, må du helt følseløst soesifisere punkt for punkt kostnader du mener du har krav på.

Punkt for punkt, kan man si seg enig i eller uenig  i.

Eneste måten å kreve inn penger dere er uenig i er via forliksrådet.  Og da blir den gyldige summem de kommer frem til.  Det kan være alt, ingenting  eller deler av kravet. Kommer du dit uten spesifisering, får du ingenting 

Hvor har du "økonomisk krav" fra? Legg inn link. Jeg har aldri sett dette begrepet brukt i sammenheng med Juliannes mor. Det har vært snakk om økonomisk oppgjør - det er noe helt annet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du VIL ha pengene dine, må du gå dit, om ikke et krav til den det gjelder hjelper. Da finnes det infen andre lovlige muligheter å få de pengene på.  Er det vanskelig  å forstå?

Som sagt før til deg - legg inn link til hvor det står at Juliannes mor har bedt om penger. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Hvor har du "økonomisk krav" fra? Legg inn link. Jeg har aldri sett dette begrepet brukt i sammenheng med Juliannes mor. Det har vært snakk om økonomisk oppgjør - det er noe helt annet. 

Moren hadde et økonomisk  krav i tillegg  til  å informere  om volden.  

Iht volden er det heller ingenting  de kan gjøre, selv om de er kronprinspar, har de ingen myndighet  det heller.  Og politiet  som fikk det på bordet tilslutt,  er rette insansen. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Ikke engang hvis de spør etter hjelp? Har liten tro på at moren til JS gjorde dette uten at datteren har hatt noe hun skulle sagt, eller at de har snakket om det sammen og kommet frem til at det var en løsning de ville gå for. 

Jeg vet ikke nok om situasjonen. Derfor vil jeg ikke spekulere heller. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (6 minutter siden):

Det står ingenting noen steder om pengekrav. Det er Krokenguri som kommer med dette begrepet. Det var snakk om:

Sitatet er hentet fra VG: https://www.vg.no/rampelys/i/Rz8b65/moren-til-juliane-snekkestad-varslet-kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby

Interesant at du skriver at det ikke handlet om økonomi,  samtidig  som at det er det du også siterer 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Interesant at du skriver at det ikke handlet om økonomi,  samtidig  som at det er det du også siterer 

Det var jo ikke det hun sa? Hun sa det ikke handlet om pengekrav.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (11 minutter siden):

Det er du som har laget en regel om at JS og hennes mor ikke hadde lov (hvilken lov?) å blande Kronprinsparet borti dette. 

Selvfølgelig hadde dem lov til det.

PS. Du glemmer bort tvang fremfor kreve. Det er selvfølgelig ulovlig å kreve inn penger med bruk av vold og trusler, men ellers så kreves det inn penger over en lav sko rundt omkring. Finnes til og med en enkel løsning Vippskrav, kanskje du skal prøve den istedenfor forliksrådet neste gang. 

PS2. Og hvis motparten er uenig eller du taper i forliksrådet, så blir det tingretten.... Så er det advokatkostnadene... Det er komplisert, har risiko, og tar tid og energi å ende opp med å få hjelp fra namsmannen å få penger.

Har leg sagt at de ikke har lov å kontakte  kronprinsparet? 

Nei det har jeg aldri påstått.  Jeg har sagt at det er feil plass å henvende seg  ikt økonomisk  krav  og løse  situasjonen iht at hun er utsatt for psykisk og fysisk vold. 

Helt supert at de gir beskjed om det. Feil plass  å forlange hjelp iht det. Da det er myndighetenes jobb. Siden kronprinsparet  ikke har noen slik myndighet   over en voksen sønn. Han  er nesten 30 år ikke 12år. 

Så vil de ha han straffet stoppet for å utsette kvinner  for fysisk  og psykisk vold. Da er det politiet  man kontakter i hovedsak.  Da ingen andre enn de kan gjøre noe. Og har du et økonomisk  krav, du mener skal betales så må det også via riktige kanaler om du VIL ha de pengene.  Det er ingen som får gjort noe fra eller  til, utover  hva han selv velger å gjøre med det , annet enn å snakke  med han. Men det hjelper jo ingenting om han ikke bryr seg. Det er kun myndigheter som jan ig hae lov til å agere mot han på lovlig vis. 

Finnes selvfølgelig  noen ulivlige metoder,  men da er man selv kriminell

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (14 minutter siden):

Les en gang til: Spørsmål om det økonomiske oppgjøret er ikke det samme som et økonomisk krav. Du kommer med påstander tatt rett fra din egen fantasi og hvordan det best passer deg. Jeg har rapportert igjen for jeg er lei av at du kan påstå alt mulig uten å måtte linke til kilden for påstandene. 

Økonomisk oppgjør og krav er det samme. 

Økonomisk  oppgjør er basert på et økonomisk krav

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Skrevet

Hva har skjedd med kravet? Skylder mbh J penger fortsatt?

• Liker 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Hva har skjedd med kravet? Skylder mbh J penger fortsatt?

Vet ikke, har ikke sett noen opplysninger  som sier at det er løst. Men kan selvsagt være informasjon  jeg ikke har fått  med meg.

Mulig noe media  burde ha fulgt opp, siden de skrev endel om dette tidligere

Endret av Krokenguri
Skrevet

Har leg sagt at de ikke har lov å kontakte  kronprinsparet? 

Nei det har jeg aldri påstått.  Jeg har sagt at det er feil plass å henvende seg  ikt økonomisk  krav  og løse  situasjonen iht at hun er utsatt for psykisk og fysisk vold. 

Helt supert at de gir beskjed om det. Feil plass  å forlange hjelp iht det. Da det er myndighetenes jobb. Siden kronprinsparet  ikke har noen slik myndighet   over en voksen sønn. Han  er nesten 30 år ikke 12år. 

Så vil de ha han straffet stoppet for å utsette kvinner  for fysisk  og psykisk vold. Da er det politiet  man kontakter i hovedsak.  Da ingen andre enn de kan gjøre noe. Og har du et økonomisk  krav, du mener skal betales så må det også via riktige kanaler om du VIL ha de pengene.  Det er ingen som får gjort noe fra eller  til, utover  hva han selv velger å gjøre med det , annet enn å snakke  med han. Men det hjelper jo ingenting om han ikke bryr seg. Det er kun myndigheter som jan ig hae lov til å agere mot han på lovlig vis. 

Finnes selvfølgelig  noen ulivlige metoder,  men da er man selv kriminell

Har du noen kilder på at dem har forlanget noen spesiell type av hjelp?

Kritikken mot kronprinsparet er at etter å ha sagt at dem skulle komme tilbake, så gjorde dem ikke det. På normal moderne norsk valgte dem å ghoste dem. 

Når det gjelder voldet, så har vi ikke noen opplysninger om at dem prøvde å gjøre det riktige. Som hadde vært å ikke nevne henvendelsen til Marius, så støttet og oppfordret dem til å ta kontakt med politiet og støtteorganisasjoner for kvinner i slike situasjoner, og til slutt ønsket dem lykke til. 

Når det gjelder økonomien, så ha jeg ikke sett hva dette egentligen var, men antar at JS mener at Marius skylte henne penger etter samlivsbruddet. Da det er kronprinsparet som finansierer Marius, og dem som eventuelt hadde betalt et rettmessig krav, så er det vel naturlig at dem hadde hørt hva dette var og etterspurt mer dokumentasjon hvis dem ikke hadde tillit til JS. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden vi bli stengt frem til i morgen grunnet kapasitet, samt tekniske problemer ved ryddingen pga høy aktivitet i tråden. 

Forumansvarlig

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Korpsnerden skrev (På 20.7.2025 den 9.29):

Apropos dobbeltmoral: 

"Mamma" Mette Marit skal ikke kritiseres for noe, men moren til Julianne derimot..

Hva er moren til juluanne kritisert for?

Dobbelt moral er å klage på at mette marit ikke har gjort det andre ikke har gjort , som har visst mye lengre og er åå rett side av bordet. Med det vil jeg påpeke at den som har retten til  å bestemme over en evnt anmeldelse etc eyyer bruddet er julianne. Og HUN har SELV uttalt at hun anmeldte når hun følte  det var riktig tidspunkt.  Selv om hun hadde egentlig  tenkt å anmelde det i januar /februar.

Har forøvrig  akdri påstått at jeg tror mm er perfekt og feilfri. Men det er ikke det vi har fått vite som er kritikk verdig. Og jeg forventer  at man som pårørende  også gjør feil, fordi det er ikke mulig å gjøre alt rett. Kronprinsessetittel forandrer ikke på et slikt faktum. 

Jeg har heller ikke kritisert moren til julianne.  Men jeg forstår ikke hva hun ønsket tilbakemelding og oppgølging på, utover å informere. Rett og slett fordi jeg ser ikke annet de skal gjøre enn å snakke med marius. Men det er jo også evnt en samtale  de ikke har krav og rett på innsyn i. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...